Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi "spandex" ärsyttää niin paljon pyöräilijöiden päällä?

Kysyn-Vaan-76
05.04.2019 |

Nyt taas kevään tullen saamme lukea tuohtuneita kirjoituksia siitä miten pyöräilevät "Spandex-pellet" taas ovat kaahanneet pyörillään niin että tavallinen kansa ei enää uskalla ulkona liikkuakaan.
Jos nyt unohdamme väittelyn siitä, ovatko kovaa ajavat pyöräilijät sinällään haitallinen ilmiö vai eivät, haluaisin kuulla että miksi se kireä vaatetus pyöräilijän päällä aiheuttaa niin suurta ärsytystä sinällään että se on ikäänkuin ominut koko ongelman?
Jos ajatellaan oikeastaan mitä tahansa harrastusta niin siinä käytetään pääsaantöisesti lajiin parhaiten soveltuvaa vaatetusta. Salille ei mennä farkuissa vaan salivaatteissa. Jos harrastat juoksua niin ostat lenkkarit ja kenties juoksutrikoot etkä hölköttele kävelykengissä ja pyhäpalttoossa. Mutta jos pyöräilyä harrastava laittaa päälle lajiin kuuluvan vaatetuksen, sen katsotaan heti edustavan jotain röyhkeää ja muista välittämätöntä öykkäriä joka ei tajua että pyörällä pitää ajaa tavalliset vaatteet päällä ja rauhallista tahtia. Mistä tämä vaatimus tavallisuudesta on juurtunut juuri pyöräilyyn mutta ei tunnu taas koskevaan juuri mitään muita lajeja?

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän totesit jo heti alkuun: "Jos nyt unohdamme väittelyn siitä, ovatko kovaa ajavat pyöräilijät sinällään haitallinen ilmiö vai eivät . . ." Siinähän se tulikin. Yleensä nämä spandex  pyöräilijät ajavat kuin mieltä vailla olevat ja muut saavat varoa heitä. Aiheuttaakso tuo spandex pukeutuminen sellaista käytöstä? Irtoaako asuista jotain haitallista, josta seuraa perseilevä käytös ajaessaan. Juuri siksi pilkataan ja nimitellään näitä spandex polkijoita. Ihan on oma vikansa. Opetelkaa käyttäytymään.

Miten niitä pitää varoa? Jos itse menee liikennesääntöjen mukaan, niin pandexit ei häiritse.

Vierailija
22/95 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkään ihoa myötäilevät tiukat asusteet ei sovi miehille, aivan hirveän näköistä. Naiset taas on ihan eri asia.

Tosin en ole koskaan joutunut väistelemään naispuolista spandexohjusta. Sekin vaikuttaa asiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Spandex-pyöräilijät luulevat, että polkupyörä on ajoneuvo ja siksi kuvittelevat, että pyörällä saa ajaa esim. 60 km/h jos tien nopeusrajoitus ajoneuvoille on 60 km/h.

Polkupyörä nimenomaan on ajoneuvo. Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja. Siksi esim.suojatiellä pyörällä on väistämisvelvollisuus kävelijään nähden.

Vierailija
24/95 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama, mitä heillä on päällä. Se ärsyttää, että ajellaan jalkakäytävällä ja pidetään kävelijöitä alempana sakkana. Yksikin pyöräilijäpelle kehtasi lumimyräkässä jalkakäytävällä huomauttaa, että olin väärässä paikassa mielestään.

Toinen soitteli kelloa, vaikka liikennemerkissä ei pyöräilijöitä mainittu eli oli täysin jalkakäytävä.

Tampere tietenkin paikkana. Kusipääpyöräilijöiden luvattu kaupunki.

Jep, viilettävät hirveää vauhtia jalankulkijoiden seassa puikkelehtien. Autojen seassa eivät tietenkään aja, koska siellä olisivat itse niitä, jotka voivat jäädä alle.

Totta. :D hyvä kommentti.

Vierailija
25/95 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alko ärsyttään pyöräilijät vasta viime kesänä, kun yhtäkkiä paripyöräily yleisty... eli se että poljetaan täysin rinnakkain eikä vastaantulijoita väistetä. Mikä juttu tämä on? Kyllähän niitä kaksin pyöräilijöitä on aiemminkin tullut vastaan, mutta jos joku menee ohi, menevät jonoksi.

Vierailija
26/95 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama, mitä heillä on päällä. Se ärsyttää, että ajellaan jalkakäytävällä ja pidetään kävelijöitä alempana sakkana. Yksikin pyöräilijäpelle kehtasi lumimyräkässä jalkakäytävällä huomauttaa, että olin väärässä paikassa mielestään.

Toinen soitteli kelloa, vaikka liikennemerkissä ei pyöräilijöitä mainittu eli oli täysin jalkakäytävä.

Pyörätiet näyttävät ihan samalta kuin jalkakäytävät (poislukien se että jalkakäytävissä ei ole sitä pyörätiemerkkiä). Ei siinä ole mitään järkeä miksi vaan toista niistä saa käyttää pyöräilyyn.

Varsinkaan kun autotielle pyöräilemään meno on melkoista itsemúrhakandidaatin touhua.

Jos ei uskalla pyöräillä ajoradalla, jää pyörä kotiin. Kävele, mene bussilla tai autolla. Se on yksinkertaista. Pelkurien ei kannata pyöräillä.

Vierailija
27/95 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän totesit jo heti alkuun: "Jos nyt unohdamme väittelyn siitä, ovatko kovaa ajavat pyöräilijät sinällään haitallinen ilmiö vai eivät . . ." Siinähän se tulikin. Yleensä nämä spandex  pyöräilijät ajavat kuin mieltä vailla olevat ja muut saavat varoa heitä. Aiheuttaakso tuo spandex pukeutuminen sellaista käytöstä? Irtoaako asuista jotain haitallista, josta seuraa perseilevä käytös ajaessaan. Juuri siksi pilkataan ja nimitellään näitä spandex polkijoita. Ihan on oma vikansa. Opetelkaa käyttäytymään.

Miten niitä pitää varoa? Jos itse menee liikennesääntöjen mukaan, niin pandexit ei häiritse.

Monesti pyörätie on esim. 2 metriä leveä ja siinä on sallittu pyörä- ja jalankulkuliikenne molempiin suuntiin. Lisäksi sen varrella voi olla suoraan sille avautuvia talojen ovia ja kadunkulmissa lisäksi nurkkia joiden taakse näkyvyys on nolla. Tästä huolimatta kyltit sallivat spandex-ohjuksille nopeuden 50 km/h.

Turvallista jos ajaa sääntöjen mukaan? No ei todellakaan.

Vierailija
28/95 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo monta kertaa meinannut joutua näiden pellejen yliajamaksi Helsingin keskustassa. Pahin oli, kun astuin bussista ulos ja joku raivohullu oli ajaa päin. Ei mitään maalaisjärkeä, voivat tunkea spandexinsa sanonko minne.

Vierailija
29/95 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne juoksutrikoot häiritsee melkein enemmän. Tämä siis koskee miehiä. Naisilla nyt on perinteisesti muutenkin monipuolisempi pukeutuminen, ja kireitä vaatteita muissakin asukokonaisuuksissa. Miehet nyt vaan näyttävät pelleiltä ihonmyötäisissä vaatteissa, eikä niitä siksi käytetäkkään arkipukeutumisessa. Joku erityinen syy täytyy olla, eikä pyöräily oikein ole sellainen.

Vierailija
30/95 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyörätiet näyttävät ihan samalta kuin jalkakäytävät (poislukien se että jalkakäytävissä ei ole sitä pyörätiemerkkiä). Ei siinä ole mitään järkeä miksi vaan toista niistä saa käyttää pyöräilyyn.

Varsinkaan kun autotielle pyöräilemään meno on melkoista itsemúrhakandidaatin touhua.

Jos ei uskalla pyöräillä ajoradalla, jää pyörä kotiin. Kävele, mene bussilla tai autolla. Se on yksinkertaista. Pelkurien ei kannata pyöräillä.

Yleensä säännöissä pitäisi olla joku järkiperuste takana. Pyöräilyn sääntöjen suhteen sellaista järkiperustetta ei kuitenkaan ole, koska siinä ei ole mitään järkeä, miksi kahdesta täysin samanlaisesta samalla kadulla sijaitsevasta ja yhtä vilkkaasti liikennöidystä väylänpätkästä toinen on sellainen, että sen käyttö on pyöräilijöille pakollista ja toinen taas sellainen, että sen käyttö on pyöräilijöille kielletty.

Vierailija
31/95 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se spandex ärsytäkään vaan niiden spandexiin mieltyneiden pyöräilijöiden käytös. Tuollaisella minä-minä-asenteella liikenteessä oleva ärsyttää vaikka olisi alasti.

Vierailija
32/95 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi naispuolinen spandexohjus ilmoittautuu.

Olen tietoinen, kyllä, että pukeutumiseni aiheuttaa ärtymystä. Olen vanha mummomankeloija ja käytin ennen tuulipukua. Vaihdoin pyörän kuitenkin kevyempään ja muutoinkin parempaan jokunen vuosi sitten, ja totesin, että mummopuku on kuin purje. Eli, virtaviivastuin ja tadaa - minusta tuli spandexohjus.

No mutta. Mitä minä näen, kun teen fillarilenkkejäni?

Hortoilevia jalankulkijoita. Ohitanko mää nyt sut vasemmalta, oikealta, keskeltä vai mistä, päätä nyt missä kävelet. 
Koirien ulkoiluttajia. Isojen koirien omistajat sentään ovat fiksuja, mutta pienten ei. On se oravan kokoinen piski sellaisen ihanan hyppynarun päässä, toisella puolin tietä. Muutama päivä sitten tuli tavattua taluttaja, jolla oli kaikenlisäksi musiikit korvilla. Lähesty nyt tuollaista sitten. 
torikokouksia. No moikka moikka, mitä sulle kuuluu? Eipä mulle mitään. Oliks sulla kiire johonkin? Joo, ei mullakaan.
Sunnuntaipyöräilijöitä. Ei mitään tilannetajua, liikennesäännöt ihan hukassa ja usein ovat kuuroja ja sokeita. Puhelin on aika kiva räplättävä. Ja mitä sitä lintujen laulua kuuntelemaan, kun on spotifykin.
Sähköpyörällisiä sunnuntaifillaroitsijoita. Ai saakeli kun nämä ovat lystikästä sakkia. Olisi kuin antaisi viisivuotaan ajaa autoa. Katsos kun, jospa mä alkaisin käymään pyörällä töissä. Usko tai älä, et ala. Samat naamat tulevat työmatkalla usein vastaan, noita sähköfillaroitsijoita ei kyllä montaa kertaa näe. Pari kertaa tulevat vastaan ja sitten ei enää.

En tiedä mikä auttaisi tähän pyöräilyongelmaan. Kenties lailla kieltäminen? Ihan sama miten itse noudattaa liikennesääntöjä, mutta kun kerran on spandexohjus, niin on sitten spandexohjus. Ihan sama mitä tekee, aina on se sama virsi ja laulu.

Autoilijoista on vähän sellainen käsitys, että autoilijaa ei kiinnosta mikään muu kuin autoliikenne. Ja onhan siinä se oma lehmä ojassa. Kun ei edes uhraa mitään ajatusta, että keviä pitkin voi tulla joku kävelyvauhtia lujemmin, niin johan sitä kiukututtaa kun joutuu peppua kuluttamaan penkissä pitempään. Oikeasti, voiko olla pullamössömpää porukkaa, kuin että vinkuu ja valittaa säänsuojaisessa kopissaan, istuen pehmustetulla penkillä mukavasti. Joillain onnekkailla on vielä penkinlämmitin, ettei vain pikkupeppu sattuisi palelemaan tai olo olisi epämiellyttävä. Ja kun se hermostuminen on siitä, että autoilija joutuu noudattamaan liikennesääntöjä. Esimerkiksi kolmio ennen keviä tarkoittaa, että autoilija väistää KAIKKEA liikennettä mikä kevillä menee. Tai kääntyessään ei ole oikeutta ajaa ylitse. Vaiks on kuinka kiire tai jotain. Tai maksaa niinku veroi. Aina autoilijaa sorretaan.

Vierailija
33/95 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi naispuolinen spandexohjus ilmoittautuu.

Olen tietoinen, kyllä, että pukeutumiseni aiheuttaa ärtymystä. Olen vanha mummomankeloija ja käytin ennen tuulipukua. Vaihdoin pyörän kuitenkin kevyempään ja muutoinkin parempaan jokunen vuosi sitten, ja totesin, että mummopuku on kuin purje. Eli, virtaviivastuin ja tadaa - minusta tuli spandexohjus.

No mutta. Mitä minä näen, kun teen fillarilenkkejäni?

Hortoilevia jalankulkijoita. Ohitanko mää nyt sut vasemmalta, oikealta, keskeltä vai mistä, päätä nyt missä kävelet. 

Koirien ulkoiluttajia. Isojen koirien omistajat sentään ovat fiksuja, mutta pienten ei. On se oravan kokoinen piski sellaisen ihanan hyppynarun päässä, toisella puolin tietä. Muutama päivä sitten tuli tavattua taluttaja, jolla oli kaikenlisäksi musiikit korvilla. Lähesty nyt tuollaista sitten. 

torikokouksia. No moikka moikka, mitä sulle kuuluu? Eipä mulle mitään. Oliks sulla kiire johonkin? Joo, ei mullakaan.

Sunnuntaipyöräilijöitä. Ei mitään tilannetajua, liikennesäännöt ihan hukassa ja usein ovat kuuroja ja sokeita. Puhelin on aika kiva räplättävä. Ja mitä sitä lintujen laulua kuuntelemaan, kun on spotifykin.

Sähköpyörällisiä sunnuntaifillaroitsijoita. Ai saakeli kun nämä ovat lystikästä sakkia. Olisi kuin antaisi viisivuotaan ajaa autoa. Katsos kun, jospa mä alkaisin käymään pyörällä töissä. Usko tai älä, et ala. Samat naamat tulevat työmatkalla usein vastaan, noita sähköfillaroitsijoita ei kyllä montaa kertaa näe. Pari kertaa tulevat vastaan ja sitten ei enää.

En tiedä mikä auttaisi tähän pyöräilyongelmaan. Kenties lailla kieltäminen? Ihan sama miten itse noudattaa liikennesääntöjä, mutta kun kerran on spandexohjus, niin on sitten spandexohjus. Ihan sama mitä tekee, aina on se sama virsi ja laulu.

Autoilijoista on vähän sellainen käsitys, että autoilijaa ei kiinnosta mikään muu kuin autoliikenne. Ja onhan siinä se oma lehmä ojassa. Kun ei edes uhraa mitään ajatusta, että keviä pitkin voi tulla joku kävelyvauhtia lujemmin, niin johan sitä kiukututtaa kun joutuu peppua kuluttamaan penkissä pitempään. Oikeasti, voiko olla pullamössömpää porukkaa, kuin että vinkuu ja valittaa säänsuojaisessa kopissaan, istuen pehmustetulla penkillä mukavasti. Joillain onnekkailla on vielä penkinlämmitin, ettei vain pikkupeppu sattuisi palelemaan tai olo olisi epämiellyttävä. Ja kun se hermostuminen on siitä, että autoilija joutuu noudattamaan liikennesääntöjä. Esimerkiksi kolmio ennen keviä tarkoittaa, että autoilija väistää KAIKKEA liikennettä mikä kevillä menee. Tai kääntyessään ei ole oikeutta ajaa ylitse. Vaiks on kuinka kiire tai jotain. Tai maksaa niinku veroi. Aina autoilijaa sorretaan.

Et ole oikea spandexohjus jos väkisin haluat ajaa jalankulkijoiden joukossa.

Vierailija
34/95 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavia se ärsyttää , ei ketää  muuta.

Kateellisten vinkunaa.

Vierailija
35/95 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkii muuttuu kun spandexin pukee ylle. Se asuste on vähän kuin supersankareilla. Voi tehdä mitä vaan ja kaahailla miten vaan ja syytellä muita ja huudella jos joku tulee eteen hidastelemaan.

Joskus tekisi niin mieli ostaa fillari-spandexit ihan vain siksi, että voisi vetää siihen päälle kalsarit kuin teräsmiehellä konsanaan.

Performanssiesityksen jälkeen mokomat voisikin myydä.

Vierailija
36/95 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Spandex-pellet on aina miehiä ja ne on niitä samoja raivohulluja jotka talvella sivakoi suksilla ja kylvää kauhua laduilla.

Tai autoaan palvovia audioteja.

Vierailija
37/95 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Spandex-pyöräilijät luulevat, että polkupyörä on ajoneuvo ja siksi kuvittelevat, että pyörällä saa ajaa esim. 60 km/h jos tien nopeusrajoitus ajoneuvoille on 60 km/h.

Suomessa pitäisi olla useita potentiaalisia ammattipyöräilijöitä, jos ihan perus spandex-jannu pystyy polkee kuuttakymppiä. Edes ammattipyöräilijät eivät pysty ylläpitämään edes 40 km/h tuntivauhtia suljetulla tiellä. Todella jarva työmatkapyöräilijä polkee yli 25 km/h, muualla kuin alamäissä. Suurin osa polkee 15km/h.

Vierailija
38/95 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linja-autoa kuljettaessa on ollut ilo kouluttaa näitä ohjuksia. Isomman oikeus pistää spandexohjuksenkin erittäin nöyräksi.

Vierailija
39/95 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se pukeutuminen ainakaan minua haittaa, se on parhautta katsella hyvärunkoisia naisia polkemassa peebot pystyssä labiat spandexin läpi pullottaen.

Ongelma on enempi se päätön käytös liikenteen seassa.

-m

Vierailija
40/95 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linja-autoa kuljettaessa on ollut ilo kouluttaa näitä ohjuksia. Isomman oikeus pistää spandexohjuksenkin erittäin nöyräksi.

Seuraus: 40 km/h liikkuva ohjus siirtyy jalankulkijoiden sekaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi