Miksi "spandex" ärsyttää niin paljon pyöräilijöiden päällä?
Nyt taas kevään tullen saamme lukea tuohtuneita kirjoituksia siitä miten pyöräilevät "Spandex-pellet" taas ovat kaahanneet pyörillään niin että tavallinen kansa ei enää uskalla ulkona liikkuakaan.
Jos nyt unohdamme väittelyn siitä, ovatko kovaa ajavat pyöräilijät sinällään haitallinen ilmiö vai eivät, haluaisin kuulla että miksi se kireä vaatetus pyöräilijän päällä aiheuttaa niin suurta ärsytystä sinällään että se on ikäänkuin ominut koko ongelman?
Jos ajatellaan oikeastaan mitä tahansa harrastusta niin siinä käytetään pääsaantöisesti lajiin parhaiten soveltuvaa vaatetusta. Salille ei mennä farkuissa vaan salivaatteissa. Jos harrastat juoksua niin ostat lenkkarit ja kenties juoksutrikoot etkä hölköttele kävelykengissä ja pyhäpalttoossa. Mutta jos pyöräilyä harrastava laittaa päälle lajiin kuuluvan vaatetuksen, sen katsotaan heti edustavan jotain röyhkeää ja muista välittämätöntä öykkäriä joka ei tajua että pyörällä pitää ajaa tavalliset vaatteet päällä ja rauhallista tahtia. Mistä tämä vaatimus tavallisuudesta on juurtunut juuri pyöräilyyn mutta ei tunnu taas koskevaan juuri mitään muita lajeja?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä jännä etten kovin usein törmää hulluihin pyöräilijöihin, en autolla enkä pyörällä. Voikohan johtua jo ennakkoasenteistanne että heti alkaa ärsyttää kun näkee tietyntyyppisen ihmisen niin sen koetaan tekevän väärin. Toki urpoja löytyy joka ryhmästä mutta ilmeisesti itse olen päässyt vähällä
No, et ehkä asu pk-seudulla. Siellä kyllä törmää ihan kaikenlaisiin pyöräilijöihin. Jos kävelet kävely/pyörätiellä, niin ihan järjetöntä vauhti ohitellaan pyörillä, ei mitään ajatusta siihen, että mitäs jo tuo lapsi tai muu ei kävelekään ihan suoraan, tullaan takaa järjettömän kovaa ja ohitetaan kävelijät metrin päässä. Minusta pyöräilijöiden pitäisi huomioida, kuten kaikki muutkin tekevät liikenteessä, se että jos samalla pyörä/kävelytiellä on paljon muitakin ihmisiä kävelemässä tai pyöräilemässä, niin ei silloin pidä ajaa täysiä, vaan pitäisi ajaa hiljaa. Mutta se tuntuu olevan erityisesti spandex-miehille ihan mahdoton asia. Ja sitten näkee yllättävän paljon tiellä ajavia pyöräilijöitä, vaikka molemmin katua on usein pk-seudulla pyörätiet, niin jostain syystä se ei kelpaa, sitten ollaan siellä ruuhka-aikana hidastamassa autojen edessä. Yksi heppu jopa teki niin, että kun tiellä autoilijoille tuli punainen valo, niin hän näppärästi kurvasi pyörätielle ja siellä kun oli vihreät, niin pääsi eteenpäin ja sen jälkeen kurvasi taas tielle. Ohitin hänet aamuruuhkassa 3 kertaa tästä syystä ja pakko tunnustaa, että teki jo mieli tönäistä koko ukko ojaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitelkaa että olisi urheilulaji nimeltä ostoskeskusjuoksu, jossa mentäisiin kaupungin keskustaan mahdollisimman ruuhkaisen ostoskeskukseen ja yritettäisiin juosta siellä mahdollisimman kovaa muiden ihmisten välissä. Huudettaisiin raivona jos joku mummo sattuisi astumaan eteen ja pakotettaisiin muut ihmiset väistämään kun lähemmäs sata kiloa lihaa tulee täyttävauhtia naama irveessä kohti. Lajia harrastettaisiin mielellään joukossa, jolloin esim 20 aikuista miestä juoksisi käytävällä niin kovaa kuin pääsee tiiviissä ryhmässä ja muut väistelisivät.
Jos kehtaisi arvostella touhuun järkevyyttä niin hän saisi kuulla olevansa kateellinen läski, ja että laji on suosittua vanuatulla ja Azerbaidžanissa niin sitä on pakko harrastaa täälläkin ettei oltaisi ihan juntteja.
Kertokaapa sitten miten ylläkuvattu eroaa maantiepyöräilystä ja sen harrastajista?
Harrastajat pukeutuisivat tiukkoihin spandex asuihin ja halutu
Vanha kommentti, mutta edelleen aina vaan niin ajankohtainen, ettei tähän ole mitään lisättävää
Mulla on ollut spendex-pelle työkaverina ja se oli ilman polkupyöräänsäkin itsekäs ihminen jolla tuntui olevan jatkuva kiukku päällä.
Autoilijat nyt lähtökohtaisesti inhoavat pyöräilijöitä, ja erityisesti sitä, että pyörä muuttuu käden käänteessä ajoneuvosta jalankulkijaksi kun vaan pyöräilijä nousee pyörän päältä ja rupeaa talutltamaan. On myös äärimmäisen raivostuttavaa huomata että pyörätie vetää paljon paremmin kuin kehyskunnista tulevien ruuhkauttamat valtaväylät. Inhottaa kun pyörilevät työtoverit ovat ajoissa paikalla reippaina ja punaposkisina ja ovat käyneet suikussakin ennen kuin minä raukka olen löytänyt parkkipaikan kellarista. jos ei sitä löydä, on pakko jättää tuoohon pikkutielle ja kädyä4 kertaa siirrtelemässä aina kahden tunnin välein.
KysynVaan-76 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän totesit jo heti alkuun: "Jos nyt unohdamme väittelyn siitä, ovatko kovaa ajavat pyöräilijät sinällään haitallinen ilmiö vai eivät . . ." Siinähän se tulikin. Yleensä nämä spandex pyöräilijät ajavat kuin mieltä vailla olevat ja muut saavat varoa heitä. Aiheuttaakso tuo spandex pukeutuminen sellaista käytöstä? Irtoaako asuista jotain haitallista, josta seuraa perseilevä käytös ajaessaan. Juuri siksi pilkataan ja nimitellään näitä spandex polkijoita. Ihan on oma vikansa. Opetelkaa käyttäytymään.
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi että kovaa ajava saattaa haluta pukeutua kireisiin vaatteisiin juuri siksi että ne sopivat vauhdikkaaseen ajoon eikä niin päin että hän ajaa kovempaa siksi että pukeutuu niin?
Tämä oli juuri se pointti, miksi moni kirjoittaa kuin kuvittelisi vaatetuksen aiheuttavan jotain eikä olevan vain seuraus kovaa ajamisest
Eri. Vaate kertoo kantajastaan. Vain muista piittaamaton raivohullu laittaa spandex puvun päälleen kun lähtee ajamaan pyörällä yleisille kulkuväylille. On eri asia ajaa 50km/h kilpailussa tai suljetulla alueella kuin yleisellä tiellä tai vielä pahempaa pyörätiellä tai kävelykadulla.
Onko uudet spandexit jo hankittu pyöräilykautta varten? Ei riemulla rajaa kun uusilla spandexeilla ajaa!
Niitä saa muut kadunkäyttäjät varoa, pahempia kuin arvaamattomat pikkulapset konsanaan, ovat kuin turnajaisiin menossa adrenaliinin sumentamina. Spandex ei ole se ärsyttävät tekijä, jos kohta munien korostaminen vielä vähän lisää.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä jännä etten kovin usein törmää hulluihin pyöräilijöihin, en autolla enkä pyörällä. Voikohan johtua jo ennakkoasenteistanne että heti alkaa ärsyttää kun näkee tietyntyyppisen ihmisen niin sen koetaan tekevän väärin. Toki urpoja löytyy joka ryhmästä mutta ilmeisesti itse olen päässyt vähällä
Sama juttu. En minäkään ole törmännyt huonosti käyttäytyviin urheileviin pyöräilijöihin, sen sijaan kaupungissa nuoret ja muut kyllä suhaavat henkensä kaupalla säännöistä piittaamatta. Laturaivosta jotkut kirjoittavat, mutta itse olen välttynyt siltäkin vielä, sen sijaan on toivotettu ohi huikatessa vain tervehdyksiä ja esim. hyvää uutta vuotta jne. Joitakuita jostain syystä toisten vaatteet näköjään ärsyttää, mutta tietysti lajiin pukeudutaan lajin mukaisesti ja mahdollisimman mukavasti. Ainoa mikä joissain pyöräilijöissä on hieman huvittavaa, kun heillä on tarve aina juuri vastaantulijan kohdalla ilmoittaa kilometrit esim. kaveripyöräilijälleen, hassu ilmiö joidenkin kohdalla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, et ehkä asu pk-seudulla. Siellä kyllä törmää ihan kaikenlaisiin pyöräilijöihin. Jos kävelet kävely/pyörätiellä, niin ihan järjetöntä vauhti ohitellaan pyörillä, ei mitään ajatusta siihen, että mitäs jo tuo lapsi tai muu ei kävelekään ihan suoraan, tullaan takaa järjettömän kovaa ja ohitetaan kävelijät metrin päässä. Minusta pyöräilijöiden pitäisi huomioida, kuten kaikki muutkin tekevät liikenteessä, se että jos samalla pyörä/kävelytiellä on paljon muitakin ihmisiä kävelemässä tai pyöräilemässä, niin ei silloi
Se on kyllä omituista, että jos menee maantie ja vieressä aika tyhjä pyörätie, ihan kunnollinen leveä sellainen niin joku mieluummin pyöräilee siinä autojen vieressä minimaalista kaistaa. Luulisi olevan mukavampaa kun on kunnon leveä jalkatie kaukana autoista ja harvemmin kulkee muita tientukkeena.
Kaikilla pyöräilijöillä olis kiva olla jalassa sellaset peppuvakospandexit, myös miehillä Huom! Ne on aivan ihanat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. En minäkään ole törmännyt huonosti käyttäytyviin urheileviin pyöräilijöihin, sen sijaan kaupungissa nuoret ja muut kyllä suhaavat henkensä kaupalla säännöistä piittaamatta. Laturaivosta jotkut kirjoittavat, mutta itse olen välttynyt siltäkin vielä, sen sijaan on toivotettu ohi huikatessa vain tervehdyksiä ja esim. hyvää uutta vuotta jne. Joitakuita jostain syystä toisten vaatteet näköjään ärsyttää, mutta tietysti lajiin pukeudutaan lajin mukaisesti ja mahdollisimman mukavasti. Ainoa mikä joissain pyöräilijöissä on hieman huvittavaa, ku
Missä asutte? Isommissa kaupungeissa spandexhullut ovat riesa. Eivät jokapäiväivä mutta liian usein. Eilen meinasi yksi jäädä auton alle. Ajoi suoraa pyörätietä kovaa vauhtia ja kääntyi äkkiä poikittaiselle suojatielle ja vaihtoi kadun puolta. Ei tullut mieleenkään vilkaista tuleeko autoja. Läheltä piti. Autot tööttäsivät ja iskivät jarruja pohjaan. Jospa muistaisi seuraavan kerran. Ja ei, kyse ei ollut pyörätien jatkeesta vaan siinä tilanteessa olisi pyöräilijän pitänyt toimia eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. En minäkään ole törmännyt huonosti käyttäytyviin urheileviin pyöräilijöihin, sen sijaan kaupungissa nuoret ja muut kyllä suhaavat henkensä kaupalla säännöistä piittaamatta. Laturaivosta jotkut kirjoittavat, mutta itse olen välttynyt siltäkin vielä, sen sijaan on toivotettu ohi huikatessa vain tervehdyksiä ja esim. hyvää uutta vuotta jne. Joitakuita jostain syystä toisten vaatteet näköjään ärsyttää, mutta tietysti lajiin pukeudutaan lajin mukaisesti ja mahdollisimman mukavasti. Ainoa mikä
Yhdessä näistä Suomen suurimmista kaupungeista, en viitsi mainostaa tarkemmin. Itse pyöräilen myöskin kevät-kesä-syksy töihin +20km suuntaansa ja myös keskustassa siis, mutta olen ylivarovainen vaikka minulla voisi olla etuajo-oikeus joissain paikoin, harvemmin sitä silti käytän. En ole törmännyt ongelmiin. Sen sijaan kun ajan keskustassa autolla, jotkut nuoret tai muut suhaavat skuuteilla tai pyörillä jostain talojen nurkan takaa suojatielle täysillä. Täällä "spandex"pyöräilijät näyttävät vain keskittyvän omaan menoonsa ja kunnioittavan myös muuta liikennettä, sen sijaan autoilijat ei aina huomaa pyöräilijöiden oikeuksia. Ehkä Suomessa on eri paikkakunnilla sitten isoja eroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitelkaa että olisi urheilulaji nimeltä ostoskeskusjuoksu, jossa mentäisiin kaupungin keskustaan mahdollisimman ruuhkaisen ostoskeskukseen ja yritettäisiin juosta siellä mahdollisimman kovaa muiden ihmisten välissä. Huudettaisiin raivona jos joku mummo sattuisi astumaan eteen ja pakotettaisiin muut ihmiset väistämään kun lähemmäs sata kiloa lihaa tulee täyttävauhtia naama irveessä kohti. Lajia harrastettaisiin mielellään joukossa, jolloin esim 20 aikuista miestä juoksisi käytävällä niin kovaa kuin pääsee tiiviissä ryhmässä ja muut väistelisivät.
Jos kehtaisi arvostella touhuun järkevyyttä niin hän saisi kuulla olevansa kateellinen läski, ja että laji on suosittua vanuatulla ja Azerbaidžanissa niin sitä on pakko harrastaa täälläkin ettei oltaisi ihan juntteja.
Kertokaapa sitten miten ylläkuvattu eroaa maantiepyöräilystä ja sen harrastajista?
Harrastaja
sillä lailla ei-relevantti kommentti, ettei kukaan missään stadin keskustassa aja täysiä fillarilla. Tai no itse ajan melko reippaasti baanalla, mutta siellä pyörätie on selvästi eristetty kävelijöistä.
Stadi on investoinut pyöräilyinfraan paljon ja jo liikaakin. Jotkut toteutukset kuten yksisuuntaiset pyörätiet eivät ole kovin käytännöllisiä. Lisäksi ihmeellisiä korokkeita, joilla erotetaan kävelijät ja pyöräiljät, mutta talvella niitä on mahdoton aurata. Lisäksi hintaan suhteutettuna esimerkiksi rautatieaseman alitunneli on järjettömän kallis. Voisi periä pyöräilijöiltä maksua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. En minäkään ole törmännyt huonosti käyttäytyviin urheileviin pyöräilijöihin, sen sijaan kaupungissa nuoret ja muut kyllä suhaavat henkensä kaupalla säännöistä piittaamatta. Laturaivosta jotkut kirjoittavat, mutta itse olen välttynyt siltäkin vielä, sen sijaan on toivotettu ohi huikatessa vain tervehdyksiä ja esim. hyvää uutta vuotta jne. Joitakuita jostain syystä toisten vaatteet näköjään ärsyttää, mutta tietysti lajiin pukeudutaan lajin mukaisesti ja mahdollisimman mukavasti. Ainoa mikä
Missä asutte? Isommissa kaupungeissa spandexhullut ovat riesa. Eivät jokapäiväivä mutta liian usein. Eilen meinasi yksi jäädä auton alle. Ajoi suoraa pyörätietä kovaa vauhtia ja kääntyi äkkiä poikittaiselle suojatielle ja vaihtoi kadun puolta. Ei tullut mieleenkään vilkaista tuleeko autoja. Läheltä piti. Autot tööttäsivät ja iskivät jarruja pohjaan. Jospa muistaisi seuraavan kerran. Ja ei, kyse ei ollut pyörätien jatkeesta vaan siinä tilanteessa olisi pyöräilijän pitänyt toimia eri tavalla.
Spandexit pitäisi rinnastaa ajoneuvoihin ja määrätä ne käyttämään ajoteitä ja pysymään poissa kävelijöiden joukosta ja suojateiltä.
Minua ei häiritse spandex-asut. Minua häiritsee pyöräilijöiden huono käytös, ajavat liian lujaa, liian läheltä kävelijöitä, eivät ota muita huomioon. Minä minä minä minä minä saan AJAA TÄYSIÄ vaikka lapsia päin. Itse autoilijana olenkin alkanut jo pitkään soittaa näille pilliä, en anna tietä sun muuta kiusaa pyöräilijöitä kohtaan, koska eivät osaa itse käyttäytyä. EIVÄTKÄ NOUDATA MITÄÄN LIIKENNESÄÄNTÖJÄ, EIVÄT MITÄÄN. Suojatien yli ei ajeta - SE PYÖRÄ TALUTETAAN.
Toivoisin, että nyt kevään tulleen poliisit tulisivat sakottamaan esim. Lauttasaareen pyöräkaistan väärinkäyttäjiä. Kun autoille ja pyöräilijöille on punainen valo, n. 60 % pyöräilijöistä päättääkin puikata jalankulkijoiden sekaan (täysin varomatta tietysti), jotta pääsee jalankulkijoiden vihreillä valoilla tien yli. Kaikista näistä sakot, jos on kerta käytetty miljoonia pyöräilykaistojen tekoon, sitten siellä kanssa ajetaan.
Samoin Espoon rantaraitille sakottamaan ylinopeudesta, siellä on kapeat luontoreitit missä pyöräilijät kaahaavat täysin suruttu ja nopeusero jalankulkijoihin on todella iso. Mitä iloa on sitä paitsi kaahata luontopolulla, eikö oikealla tiellä pääsisi lujempaa?
Ja sitten se ohittaminen, mikä kumma siinä on, että jos kevyenliikenteen väylä on todella leveä ja jalankulkija on reunassa - mikä pakko se ohitus on tehdä n. 5 cm päästä niin että jalankulkijan hiha lepattaa ja varmasti säikähtää - samaan aikaan ei ole vastaantulijoita, ei mitään syytä miksi pyöräilijä voisi antaa edes 30 cm etäisyyttä?