Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi "spandex" ärsyttää niin paljon pyöräilijöiden päällä?

Kysyn-Vaan-76
05.04.2019 |

Nyt taas kevään tullen saamme lukea tuohtuneita kirjoituksia siitä miten pyöräilevät "Spandex-pellet" taas ovat kaahanneet pyörillään niin että tavallinen kansa ei enää uskalla ulkona liikkuakaan.
Jos nyt unohdamme väittelyn siitä, ovatko kovaa ajavat pyöräilijät sinällään haitallinen ilmiö vai eivät, haluaisin kuulla että miksi se kireä vaatetus pyöräilijän päällä aiheuttaa niin suurta ärsytystä sinällään että se on ikäänkuin ominut koko ongelman?
Jos ajatellaan oikeastaan mitä tahansa harrastusta niin siinä käytetään pääsaantöisesti lajiin parhaiten soveltuvaa vaatetusta. Salille ei mennä farkuissa vaan salivaatteissa. Jos harrastat juoksua niin ostat lenkkarit ja kenties juoksutrikoot etkä hölköttele kävelykengissä ja pyhäpalttoossa. Mutta jos pyöräilyä harrastava laittaa päälle lajiin kuuluvan vaatetuksen, sen katsotaan heti edustavan jotain röyhkeää ja muista välittämätöntä öykkäriä joka ei tajua että pyörällä pitää ajaa tavalliset vaatteet päällä ja rauhallista tahtia. Mistä tämä vaatimus tavallisuudesta on juurtunut juuri pyöräilyyn mutta ei tunnu taas koskevaan juuri mitään muita lajeja?

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkään ihoa myötäilevät tiukat asusteet ei sovi miehille, aivan hirveän näköistä. Naiset taas on ihan eri asia.

Tosin en ole koskaan joutunut väistelemään naispuolista spandexohjusta. Sekin vaikuttaa asiaan.

Urheilussa ihonmyötäisillä vaatteilla on tarkoitus. Se muricoituneelta kiakkokansalta unohtuu.

Vierailija
42/95 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helkkaria on "spandex"?? Ketkä tätä sanaa käyttävät? Tarkoittaako se jotain eriä kuin trikoo?

Kaikki, jotka pyöräilevät vähääkään enempää käyttävät tietysti pyöräilyhousuja, joissa on isohko pehmuste jalkovälissä. Pyöräilyhousuista puhutaan pyöräilytrikoina, joita on siis lyhyitä ja pitkiä.

Pehmusteen takia ei kenenkään peräaukko tai muut jalkovälin muodot loista muille tienkäyttäjille. Toki tämä ei ole syy, miksi pyöräilyhousuja/trikoita käytetään.

Sinällään olen samaa mieltä siitä, että pyöräilijät monesti aiheuttavat vaaratilanteita liikenteessä. Asun itse tien varrella, joka on suosittu pyöräreitti. Maalaistie pääkaupunkiseudulla, joka tarjoaa upeita maisemia ja mäkiä. Tie on hyvin mutkainen ja ohitus hankalaa. Ottaa päähän kun pyöräilijät ajaa sitä pitkin vaikka tien vieressä on pyörätie, joka on erittäin vähällä käytöllä. Mutta jostain syystä nämä trikoosankarit eivät voi sitä käyttää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä helkkaria on "spandex"?? Ketkä tätä sanaa käyttävät? Tarkoittaako se jotain eriä kuin trikoo?

Kaikki, jotka pyöräilevät vähääkään enempää käyttävät tietysti pyöräilyhousuja, joissa on isohko pehmuste jalkovälissä. Pyöräilyhousuista puhutaan pyöräilytrikoina, joita on siis lyhyitä ja pitkiä.

Pehmusteen takia ei kenenkään peräaukko tai muut jalkovälin muodot loista muille tienkäyttäjille. Toki tämä ei ole syy, miksi pyöräilyhousuja/trikoita käytetään.

Sinällään olen samaa mieltä siitä, että pyöräilijät monesti aiheuttavat vaaratilanteita liikenteessä. Asun itse tien varrella, joka on suosittu pyöräreitti. Maalaistie pääkaupunkiseudulla, joka tarjoaa upeita maisemia ja mäkiä. Tie on hyvin mutkainen ja ohitus hankalaa. Ottaa päähän kun pyöräilijät ajaa sitä pitkin vaikka tien vieressä on pyörätie, joka on erittäin vähällä käytöllä. Mutta jostain syystä nämä trikoosankarit eivät voi sitä käyttää...

Yleensä kun itse käy ajamassa sen pyörätien vähän vauhdikkaammiin niin selviää syy sen käyttämättömyyteen. Monesti esiin tulevia syitä ovat mm. päällysteen heikko kunto, pyörätien reunoilla olevat jatkuvat näkemäesteet (pensasaidat yms.), risteysten kohdilla olevat liian jyrkät kanttikivet, pyörätien poukkoilu puolelta toiselle ja epäjatkuvuudet jne.

Itse ajan mielellään taajamienkin ulkopuolella pyörätietä jos se on hyvin suunniteltu ja vähän vauhdikkaampaankin ajoon sopiva. Näitäkin on. Mutta ihan liikaa on niitä joissa suurin turvallinen etenemisnopeus on 20 km/h ja silloin ajan kyllä mielummin tiellä.

Vierailija
44/95 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

NäinMeillä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kun itse käy ajamassa sen pyörätien vähän vauhdikkaammiin niin selviää syy sen käyttämättömyyteen. Monesti esiin tulevia syitä ovat mm. päällysteen heikko kunto, pyörätien reunoilla olevat jatkuvat näkemäesteet (pensasaidat yms.), risteysten kohdilla olevat liian jyrkät kanttikivet, pyörätien poukkoilu puolelta toiselle ja epäjatkuvuudet jne.

Itse ajan mielellään taajamienkin ulkopuolella pyörätietä jos se on hyvin suunniteltu ja vähän vauhdikkaampaankin ajoon sopiva. Näitäkin on. Mutta ihan liikaa on niitä joissa suurin turvallinen etenemisnopeus on 20 km/h ja silloin ajan kyllä mielummin tiellä.

Joo, ymmärrän kyllä jos pyörätie on huonossa kunnossa. Meidän tiellä tilanne vaan on just toisinpäin. Pyörätiellä on uusi päällyste ja autotiella ei.

Vierailija
45/95 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua nyppii näissä tavoitteellisissa pyöräilijöissä se, että kilpapyöräilevät ja harjoittelevat normaalin väen seassa, tavalliseen liikenteeseen tarkoitetuilla paikoilla. Kaikissa muissa lajeissa on rakennettu ihan omat reitit tavoitteelliseen harrastamiseen mutta pyöräilijät kokevat, että voivat ajaa niin kovaa kuin pääsevät ihan liikenteessä, jossa ei voi oikeasti kukaan liikkua niin kovaa kuin pääsee. Vai miltä näyttäisi kun Kimi Räikkönen tunkisi liikenteen sekaan harjoittelemaan? Tai kilpajuoksijat harjoittelisivat siellä pyörätiellä, kun kerran juoksevat kovaa, jalankulkijat hidastavat, päällyste on huono jne.

Miksi kaikelle muulle urheilulle on rakennettu oma radat, kentät ja harjoittelualueet mutta kilpapyöräilijät kokevat, että voivat siellä normaalin liikenteen seassa tehdä kovia aikoja? Se on törkeää, vastuutonta ja epäreilua.

Vierailija
46/95 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua nyppii näissä tavoitteellisissa pyöräilijöissä se, että kilpapyöräilevät ja harjoittelevat normaalin väen seassa, tavalliseen liikenteeseen tarkoitetuilla paikoilla. Kaikissa muissa lajeissa on rakennettu ihan omat reitit tavoitteelliseen harrastamiseen mutta pyöräilijät kokevat, että voivat ajaa niin kovaa kuin pääsevät ihan liikenteessä, jossa ei voi oikeasti kukaan liikkua niin kovaa kuin pääsee. Vai miltä näyttäisi kun Kimi Räikkönen tunkisi liikenteen sekaan harjoittelemaan? Tai kilpajuoksijat harjoittelisivat siellä pyörätiellä, kun kerran juoksevat kovaa, jalankulkijat hidastavat, päällyste on huono jne.

Miksi kaikelle muulle urheilulle on rakennettu oma radat, kentät ja harjoittelualueet mutta kilpapyöräilijät kokevat, että voivat siellä normaalin liikenteen seassa tehdä kovia aikoja? Se on törkeää, vastuutonta ja epäreilua.

Siis sinusta on ongelma, että jos auto ajaa kadulla 50 km/h niin joku pyöräilijä menee samaa vauhtia?

Vierailija
47/95 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sinusta on ongelma, että jos auto ajaa kadulla 50 km/h niin joku pyöräilijä menee samaa vauhtia?

Lukemisen ymmärtäminen?

Minulle on ongelma se että tavallisen liikenteen seassa ajetaan ns. kilpaa aikaa vastaan, toisin sanoen ei pysähdytä liikennevaloissa vaan puikkelehditaan suojatielle, ei anneta tietä jalankulkijoille vaan painetaan vain sitä omaa nopeinta mahdollista reittiä, viis niistä risteyksistä, lapsista, koirista jne. Tiesitkö, että autotiellä ajaessaan myös pyöräilijän pitää noudattaa liikennesääntöjä, antaa suojatiellä kulkijalle tietä? Ne jalankulkijat, jotka poukkoroivat siellä jalankulkuväylällä, eivät näytä yhtään poukkoroivan, jos sen oman nopeuden on sopeuttanut muuhun liikkumiseen vastaavaksi. Mutta näinhän ei spandex-pyöräilijä tee vaan hänellä on oikeus muista välittämättä vetää sitä kovinta mahdollista nopeutta, ihan sama, onko jalankulkuväylällä vai autotiellä.

Minua siis nyppii se, että millä tahansa väylällä ollessaan spandex-pyöräilijä ei välitä muusta liikenteestä vaan aiheuttaa vaaratilanteita muille, koska ei suostu sopeuttamaan nopeuttaan tavallista liikennettä vastaavaksi.

Vierailija
48/95 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukemisen ymmärtäminen?

Minulle on ongelma se että tavallisen liikenteen seassa ajetaan ns. kilpaa aikaa vastaan, toisin sanoen ei pysähdytä liikennevaloissa vaan puikkelehditaan suojatielle, ei anneta tietä jalankulkijoille vaan painetaan vain sitä omaa nopeinta mahdollista reittiä, viis niistä risteyksistä, lapsista, koirista jne. Tiesitkö, että autotiellä ajaessaan myös pyöräilijän pitää noudattaa liikennesääntöjä, antaa suojatiellä kulkijalle tietä? Ne jalankulkijat, jotka poukkoroivat siellä jalankulkuväylällä, eivät näytä yhtään poukkoroivan, jos sen oman nopeuden on sopeuttanut muuhun liikkumiseen vastaavaksi. Mutta näinhän ei spandex-pyöräilijä tee vaan hänellä on oikeus muista välittämättä vetää sitä kovinta mahdollista nopeutta, ihan sama, onko jalankulkuväylällä vai autotiellä.

Minua siis nyppii se, että millä tahansa väylällä ollessaan spandex-pyöräilijä ei välitä muusta liikenteestä vaan aiheuttaa vaaratilanteita muille, koska ei suostu sopeuttamaan nopeuttaan tavallista liikennettä vastaavaksi.

Ärsyttäisikö sama käytös pyöräilijältä jonka asuste olisi jotenkin erilainen? Eli voisi vähitellen jättää sen asusteen materiallin nimen mainitsematta (varsinkin kun Spandexista ei kukaan puhu lajin sisällä) ja puhua vaikka vain "kovaa ajavista pyöräilijöistä" koska siitähän lopulta on kyse.

Vierailija
49/95 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukemisen ymmärtäminen?

Nämä jotka eivät väistä ketään ovat vähemmistö. Normaali spandex ajaa maantiellä ja esim. pysähtyy liikennevaloihin jos sellaiset on.

Vierailija
50/95 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukemisen ymmärtäminen?

Ne pyöräilijät eivät muuten näytä keskimäärin poukkoilevan yhtään sen kummemmin jos niitä ei näe vain "Spandex-pelleinä" eli niiden omien ennakkoluulojensa silmälasiensa läpi.

Vierailija
51/95 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, uskallanpa väittää, että spandex-pyöräilijät käyttäytyvät jopa keskimääräistä paremmin liikenteessä. Heidän allaan kumi nielee asfalttia usein tuhansia kilometrejä vuodessa ja he ovat perehtyneitä liikennesääntöihin ja noudattavat niitä. Pahimpina pitäisin satunnaisia ns. työmatkapyöräilijöitä, jotka kirmaavat keväällä maantielle kuin hiehot laitumelle. Vauhti on toisilla aina maksimi, riippumatta pohjakunnosta. Liikennesääntöjäkin aletaan kerrata sitten, kun tilanteet sattuvat vastaan.

Vierailija
52/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tällä palstalla paheksutaan ihan yleisesti kireitä vaatteita, salillakaan et saisi käyttää trikoita koska silloinhan olet vain itseäsi esittelemässä. Paksuissa verkkareissa pitäisi hikoilla, ettei muille tulisi vaan paha mieli.

Miten niin paksuissa verkkareissa? Ohuitakin löytyy, jotka eivät ole ihonmyötäisiä. Mitään muuta kuin ulkonäöllisiä perusteita ei tiukoille salivarusteille löydy.

Vierailija
53/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten kohtuullisen normijärkiset ihmiset muuttuvat pyörän selässä lapsellisiksi keskisormea heiluttaviksi kiroilijoiksi.

Vierailija
54/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi "spandex" ärsyttää niin paljon pyöräilijöiden päällä?"

Olet ymmärtänyt asian täysin väärin. Ei spandex ärsytä vaan mitä sen alla on.

Vierailija
55/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi "spandex" ärsyttää niin paljon pyöräilijöiden päällä?"

Olet ymmärtänyt asian täysin väärin. Ei spandex ärsytä vaan mitä sen alla on.

Eli voisiko silloin puhua siitä mitä siellä alla on eikä aina mennä sen päällipuolen (väärä) nimi edellä?

Vierailija
56/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten kohtuullisen normijärkiset ihmiset muuttuvat pyörän selässä lapsellisiksi keskisormea heiluttaviksi kiroilijoiksi.

Hankala sanoa kun en itse sellaista ole havainnut vaikka paljon autoa ajankin. Jos sinulle jatkuvasti näytellään keskisormea niin se vika saattaa joskus olla jopa myös sinussa.

Vierailija
57/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minäkään en ymmärrä. On muitakin lajeja, joissa pukeutuminen on aika huvittavaa, ellei suorastaan jopa pervoa. Ajatellaan nyt vaikkapa sukeltajia.

Vierailija
58/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin spandex on klassisen tekstiiliurheilijan asu. Mikäli kyseessä einole ennätyksiä yrittävä ammattiurheilija, niistä einole mitään hyötyä verrattuna vaikka farkkuihin tai shortseihin.

Toiseksi niistä on tullut näiden itsekkäiden, ikäkriisiä potevien insinööripatujen univormu.

Ajattelet nyt vain saatua hyötyä suoritukseen ja unohdat sen että lajiin suunnitellut vaatteet ovat paljon mukavammat päällä kuin ne jotka on tarkoitettu arkikäyttöön. Eipä näy kauheasti hölkkääjiäkään farkuissa ja villapaidassa kirmaamassa vaikka aika harva mitään ennätyksiä siinäkään tavoittelee.

Vierailija
59/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin spandex on klassisen tekstiiliurheilijan asu. Mikäli kyseessä einole ennätyksiä yrittävä ammattiurheilija, niistä einole mitään hyötyä verrattuna vaikka farkkuihin tai shortseihin.

Toiseksi niistä on tullut näiden itsekkäiden, ikäkriisiä potevien insinööripatujen univormu.

Lisäksi spandex tuo ikävällä tavalla esiin sen valtavan railon, mikä vallitsee sen auton ratissa istuvaan laardiperseen ja pyörällä kiitävän urheilullisen äästerin välillä. Olisiko nimenomaan kateudella jokin osuus tuossa spandex-vihassa?

Vierailija
60/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi se miksi nämä sukkahousuhomot ovat aina teknisen alan keski-ikäisiä miehiä työmatkalla?

Minua kiinnostaisi että miksi kuvittelet heidän olevan aina teknisen alan keski-ikäisiä miehiä työmatkalla? Oletko laajaakin gallupia tehnyt ammateista, iästä ja matkan tarkoituksesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä