Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheelliset seittäkää miksei sen vauvan ja lapsen kanssa voi irroittautua ja aikaa ei jää muuhun elämään?

Vierailija
05.04.2019 |

Miksi ei olisi aikaa edes sitä muutamaan tuntia? Vastasyntyneen ymmärrän, ettei niin pientä vauvaa voi jättää yksin jos vielä imettää, mutta voihan sen vauvan ottaa mukaan. Taaperon voi antaa hoitoon sen tunnin parin ajaksi. Tuntuu että perheelliset vaan keksivät tekosyitä ettei ole aikaa muuhun. Onhan sillä vauvalla isä! Miksi isät eivät voi hoitaa vauvaa ja lasta?? En ymmärrä miksei äidillä ole aikaa laittaa itseään tai edes käydä yksin suihkussa ym. Ei se lapsi ole teissä napanuoralla kiinni 24/7. En ole lapsivihaaja ja kummilapsia löytyy useampi kappale mutta en ymmärrä perheellisten ajankäyttöä. Selittäkää mihin tekosyiden keksimiseen aikanne menee!

Kommentit (658)

Vierailija
621/658 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkään en ole koskaan ymmärtänyt tätä. Mulle perheenlisäys just toi vapautta ja iloa. Lapsen kanssa voi ihan hyvin nähdä ihmisiä ja kutsua ihmisiä kotiin. En ymmärrä miksi muut ovat aina niin hysteerisia mitä tulee lapsiin.

Ja siis kyllä, tämä onnistuu! Mutta sitten kun on kavereita, jotka haluaa jonnekin baariin tai keikoille, niin se jää kyllä väliin. 

Tää baarikäynti on senkin vuoksi jäänyt, kun lapset nyt herää aamulla aikaisin riippumatta siitä, kuinka myöhään aikuiset on valvoneet. Joten aika poikkeustilanne saa olla, että jaksan kiekua yöt ulkona, kun en edes juo. Keikoilla tulee satunnaisesti käytyä, mutta en juurikaan jaksa jäädä jatkoille enää.

Vierailija
622/658 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa enää, lapsi vie kaiken energian. Lisäksi sinun seuraasi emme enää kaipaa, sillä teimme itse parempaa seuraa.

Vai niin mutta miten suu pannaan kun perheellisellä menee yhtäkkiä huonosti parisuhteessa (pettäminen/ero), lapsi sairastuu tai tarvitset lapselle hoitajaa niin silloin kelpaan mutta muulloin en? Puhumattakaan kun tarvitset aikuisen juttuseuraa. Lapset ovat ihania mutta perheellisen yhtälö ei toimi. Oletko valmis heittämään hyvän ystävyyden hukkaan?

Kuinka moni antaa pikkulapsensa hoitoon ystävälleen, jolla ei ole kokemusta pikkulapsista? Varmaan aika harva.

Aika monet 🤭 ja se, että ei ole omia lapsia, ei tarkoita etteikö voisi olla hyvinkin paljon kokemusta ihan kaiken kokoisista lapsista.

Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/658 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä piti välttää infektioita alussa joten ei siinä paljon muita lapsiperheitä nähty kun aina olivat räkäisiä. Vuorotellen isän kanssa omiin harrastuksiin minkä univajeelta jaksoi.

Vierailija
624/658 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pieniä lapsia noin vain annetaan minne sattuu hoitoon. Se ei ole pienen lapsen psyykelle välttämättä hyvästä irrottaa noin vain äidistä. Sen aika on sitten myöhemmin. 

Vierailija
625/658 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pieniä lapsia noin vain annetaan minne sattuu hoitoon. Se ei ole pienen lapsen psyykelle välttämättä hyvästä irrottaa noin vain äidistä. Sen aika on sitten myöhemmin. 

Kyllä se on hyväksi äidille että isäkin hoitaa vauvaa. Kuulostat mieheltä joka yrittää mielipidevaikuttaa ihmisiä luulemaan että vain äiti voi hoitaa vauvaa ja että isä olisi jopa haitaksi vauvalle....

Vierailija
626/658 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsellisen kaverin pitäisi irrottautua lapsesta? Miksi sinä et lapsettomana voi mennä lapsiperheelle kyläilemään.... Itse harrastin tätä päivittäin yhden ystäväni kanssa... hänellä oli vastasyntynnyt lapsi ja kävin hänen luonaan käytännössä päivittäin. Samalla autoin häntä sen missä kaverina pystyin.... ehkä välistä vähän liikaakin, lapsi itsessään tutustui minuun hyvin sen jälkeen kun vauva vaihe oli ohi.

Eli kysymys on miksi sinä et pysty irrotautumaan omasta arjestasi ja mennä kaverisi luo? Miksi kaverisi pitäisi jättää oma perheensä ja tulla sinun luoksesi?

Vierailija
627/658 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vaikea on ymmärtää, että lapset ovat hyvin erilaisia? Itse täysimetin 6 kk, eikä vauva suostunut syömään pullosta. Vauva kärsi myös koliikista, kun katson vanhoja kuvia näytän ihan zombilta. Ei siinä välttämättä ole yksinkertaisesti jaksamista käydä harrastuksissa/nähdä kavereita. 

Vierailija
628/658 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäkin voi hoitaa lapsiaan. Eri asia on, haluaako. Lisäksi ystävän tapaaminen pitää sopia isänkin aikatauluihin eikä vain äidin. Kun mun lapsi oli 3 kk, ystäväni täytti 30 v. Mies ei ollut yhtään halukas jäämään vauvan kanssa moneksi tunniksi yksin. Tiesin tämän, joten olin jo valmiiksi kysynyt yhdeltä kaveriltani, jota mieheni inhosi yli kaiken, voisiko hän tulla tarvittaessa. Kaverilleni sopi. Sen jälkeen kysyin mieheltä, onko hän mieluummin vauvan kanssa vai vauvan ja tän kaverini kanssa. Mies pärjäsi oikein hyvin kahdestaan vauvan kanssa 😂

Mun mielestä ei ole mitenkään normaalia että lapsen isälle on lapsen hoito noin vaikeaa.

Minun tuntemat nuoret isät ovat kyllä kaikki aktiivisia eikä ole mitään ongelmaa hoitaa lasta.

Missä noi kaikki lapsiaan vihaavat isät on kun minä en tunne yhtään?

Mun mielestä ei ole ok jättää 3kk vauvaa yhtäkkiä ilman äitiä tunneiksi.Äiti on vauvan ensimmäinen tuttavuus, johon on kiinnittynyt jo siellä mahassa. Se ei ole sellainen asia, että mepä nyt päätetään muuttaa tämä typerä kiintymyssuhde ja laitetaan se isä tai mummo tai joku muu siihen tilalle tuntikauaikai tai ihan vaikka koko vuorokaudeksi, eikä piittaa mitä sille vauvalle siitä muka tulee psyykeen.

Koska tasa-arvo, naisten itsemääräämisoikeus, sinkkukavereiden oikeudet ja you name it. Ei, kyllä se vauva on etusijalla, sanokaa mitä sanotte. 

Vierailija
629/658 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on hyväksi äidille että isäkin hoitaa vauvaa. Kuulostat mieheltä joka yrittää mielipidevaikuttaa ihmisiä luulemaan että vain äiti voi hoitaa vauvaa ja että isä olisi jopa haitaksi vauvalle....

Mieheltä? Miksi haluat kuvitella, että kuulostan mieheltä?

Vierailija
630/658 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Voi antaa hoitoon”? Minne? Vastaantulijalle?

Ei kaikilla ole mitään hoitopaikkoja noin vain. Me joudumme maksamaan joka kerta.

Tekeekö lisääntyminen naisista aivottomia? Onhan lapsella isä! Miksi isä ei voi hoitaa? Turvaverkko? MLL:n lastenhoitaja? Ei tullut mieleen miettiä raha-asioita jo lasta tehdessä? Miksi et voi pyytää ystävää luoksesi tai mikset tapaa ystävän kotona ja ota lasta mukaan?

Isä voi olla työmatkalla. Tai sairas. Tai töissä.

Mikä turvaverkko? Ei kaikilla ole mitään sukulaiskaartia päivystämässä.

MLL:n hoitaja nimenomaan maksaa.

Mietin raha-asioita. Siksipä just en tuhlaa.

Ap ei halunnut kotiin.

MLL lastenhoitajat on usein nuoria, eikä välttämättä ollenkaan niin osaavia kuin oletetaan. Kuka takaa luotettavuuden? Maksusta jättäisi jollekin random-ihmiselle, vaikkei lopputuloksesta ole tietoa? Helppoja se on sanoa.

Vierailija
631/658 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukas sen lapsen hoitaisi sen irrottautuminen ajan? Varsinkin imettäville äideille se irrottautuminen aiheuttaa ylimääräistä vaivaa lypsykoneenkorjaajan ja pulloruljansseineen. Tissit täynnä maitoa on aika kivulias ja ikävä irrottautua .

Luitko kunnolla aloituksen? Kirjoitin vastasyntyneestä ja imettämisestä, että sen ymmärrän ettei irroittautuminen ole helppoa silloin mutta et sinä imetä vauvaa 18-vuotiaaksi asti ja lapsihan kasvaa. Etkö voi taaperoa antaa hoitoon miehelle, isovanhemmille, sisaruksille, muille kavereille, kummeille ym? Missä on kuuluisa turvaverkko, josta täälläkin paasataan?

Tasoero on vielä melko kaukana 18-vuotiaasta..

Vierailija
632/658 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäkin voi hoitaa lapsiaan. Eri asia on, haluaako. Lisäksi ystävän tapaaminen pitää sopia isänkin aikatauluihin eikä vain äidin. Kun mun lapsi oli 3 kk, ystäväni täytti 30 v. Mies ei ollut yhtään halukas jäämään vauvan kanssa moneksi tunniksi yksin. Tiesin tämän, joten olin jo valmiiksi kysynyt yhdeltä kaveriltani, jota mieheni inhosi yli kaiken, voisiko hän tulla tarvittaessa. Kaverilleni sopi. Sen jälkeen kysyin mieheltä, onko hän mieluummin vauvan kanssa vai vauvan ja tän kaverini kanssa. Mies pärjäsi oikein hyvin kahdestaan vauvan kanssa 😂

Mun mielestä ei ole mitenkään normaalia että lapsen isälle on lapsen hoito noin vaikeaa.

Minun tuntemat nuoret isät ovat kyllä kaikki aktiivisia eikä ole mitään ongelmaa hoitaa lasta.

Missä noi kaikki lapsiaan vihaavat isät on kun minä en tunne yhtään?

Mun mielestä ei ole ok jättää 3kk vauvaa yhtäkkiä ilman äitiä tunneiksi.Äiti on vauvan ensimmäinen tuttavuus, johon on kiinnittynyt jo siellä mahassa. Se ei ole sellainen asia, että mepä nyt päätetään muuttaa tämä typerä kiintymyssuhde ja laitetaan se isä tai mummo tai joku muu siihen tilalle tuntikauaikai tai ihan vaikka koko vuorokaudeksi, eikä piittaa mitä sille vauvalle siitä muka tulee psyykeen.

Koska tasa-arvo, naisten itsemääräämisoikeus, sinkkukavereiden oikeudet ja you name it. Ei, kyllä se vauva on etusijalla, sanokaa mitä sanotte. 

Ihan varmasti kaikkien, myös vauvan, kannalta on parempi, että alkaa tutustua muihinkin ihmisiin kuin äitiin heti ensirääkäisystä lähtien. Ei tule sitten psyykeen naarmua, jos puolen vuoden 24/7 äidissä kiinniolon jälkeen yhtäkkiä äiti joutuu vaikka leikkaukseen ja vauva jää isän/mummun/muun ventovieraaksi jääneen ihmisen hoitoon. 

Vierailija
633/658 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jo aikuiset lapset, mutta monta syytä, lapset helpommatkin vievät yöunista, vaikka lapsi nukkuisi 11h yössä saattaa herätys olla klo 5 vaikka lapsi jatkaisi unia, vieläkö itse saat unta ja jos saat sen tunnin vapaata luultavasti  haluat levätä.

Kummasti kotityöt lisääntyvät, jos että pue lasta moppiin ja anna syödä pölyt ja ruuan tähteet nurkista, siinä missä ennen siivosin kerran kuukaudessa tai parissa viikossa, siivoaminen on monta kertaa päivässä tehtävää. Ja tavaran raivaaminen, joku tyhjentää lelulaatikon, kattilat ja kehotetaan ympäri asuntoa.

Pyykkikone pyörii päivittäin, samoin tiskikone.

Ruokaa useimmat haluavat tehdä itse enemmän kuin tilata tai noutaa valmista.

Ja se lähteminen yksin vaatii suunnittelua, mihin lapsi, onko toinen vanhempi käytettävissä, onko joku muu hoitaja, milloin hänelle sopii, pitääkö viedä johonkin, tuleeko kotiin.

Jos jätän vauvan mummun kanssa huutaako kokoajan ja seuraavan kerran mummu tulee rippijuhliin.

Kaiken lisäksi tuo kaikki on uutta ja opettelua.

Vierailija
634/658 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en käsitä milä näitä nykymammoja vaivaa- lapsen hoitaminen ja kasvatus onkin yhtäkkiä ydinfysiikkaan verrattava suoritus!

Mulla on neljä jo aikuista lasta,erittäin hyvissä väleissä kanssani ja ihan ovat täyspäisiä, koulutettuja veronmaksajia kaikki vaikka ovatkin olleet suihkun oven takana kiljumassa, jääneet joskus isänsä kanssa huutaen kun olen lähtenyt harrastamaan ja herraisä ihan on naapurin täti hoitanutkin pienenä kun oli vain pakko töissäkin käydä.

Mitä hittoa tässä 20 vuoden aikana on tapahtunut?

Juuri näin.

Vierailija
635/658 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai "minne vaan" tarkoita lapsen isää?

Minulle se tarkoittaa vierasta, jota lapsi ei ennestään tunne. Voi olla vaikka äidin ystävä, joka ei ole lapselle ennestään tuttu.

Vierailija
636/658 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en käsitä milä näitä nykymammoja vaivaa- lapsen hoitaminen ja kasvatus onkin yhtäkkiä ydinfysiikkaan verrattava suoritus!

Mulla on neljä jo aikuista lasta,erittäin hyvissä väleissä kanssani ja ihan ovat täyspäisiä, koulutettuja veronmaksajia kaikki vaikka ovatkin olleet suihkun oven takana kiljumassa, jääneet joskus isänsä kanssa huutaen kun olen lähtenyt harrastamaan ja herraisä ihan on naapurin täti hoitanutkin pienenä kun oli vain pakko töissäkin käydä.

Mitä hittoa tässä 20 vuoden aikana on tapahtunut?

Juuri näin.

Tuskin se on 20 vuoden aikana tapahtunut. Samanlaista oli 90-luvullakin. Kyllä siitä on pidempi aika, kun ajateltiin, että muksuja voi vahtia vaikka naapurin puolisokea mummo.

Vierailija
637/658 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheltä? Miksi haluat kuvitella, että kuulostan mieheltä?

Koska yrität syyllistää naisia siitä että nainen haluaisi käydä kodin ulkopuolella edes parin tunnin ajan ilman vauvaa mutta ei ei semmosta voi tehdä kun vauvahan traumatisoituu syvästi... Ja kas kätevää miehille tälläinen ajatusmaailma kun eihän miehet sitten voi yhtään hoitaa vauvaa kun vain äiti on vauvan psyykkeelle hyvä ja muut huonoja. Ja näin saadaan masentuneita uupuneitä äitejä jotka ei saa yhtäkään yötä nukkua putkeen kun ei miehet suostu auttaan vedoten ties mihin typeriin tekosyihin kuten tämä sun esimerkki kommenttisi.

Vierailija
638/658 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan monista asioista. Meillä oli helppoa ja ihan sai molemmat vanhemmat omaakin aikaa ja myös yhteistä parisuhdeaikaa. Molemmat lapset oli perusterveitä, rauhallisia ja tyytyväisiä. Parisuhde ok ja molemmat vanhemmat perhekeskeisiä ja järkeviä tavallisia ihmisiä joilta hommat hoitui tehokkaasti. Mummot hoiti myös joskus lapsia. 

Vierailija
639/658 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mahtava syy olla lähtemättä sinne minne ei oikeasti kiinnosta lähteä ja olla tapaamatta ihmisiä joita ei oikeasti tee mieli tavata.

Vierailija
640/658 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minullakin mammakaveri, joka ei voi koskaan lähteä kotoaan mihinkään. Itse olen menevämpi tyyppi, käyn lapseni kanssa retkeilemässä, museoissa, uimahalleissa, tavataan ystäviä... Mutta tätä yhtä pitää aina mennä kotiovelle tapaamaan. Hänen mielestään lasten kanssa ei vain voi käydä missään, kun se on niin vaikeaa. Kukaan muu ei ole tällainen, joten mietin onko hänellä jotenkin jaksamisessa ongelmia. Yksipuolisuus on kuitenkin aiheuttanut sen, että en enää ihan periaatteesta halua mennä heille kylään, koska minä olen aina se joka näkee vaivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi