Luovutin nuorena munasolun ja nyt mietityttää.. Kysyisitkö sinä onko luovutetusta solusta syntynyt lapsi?
Parikymppisenä nuorena innostuimme ystäväni kanssa maailmaa syleilevästä ajatuksesta luovuttaa munasolu lapsettomuusklinikalle. Silloin en oikeastaan ajatellut asiaa sen enempää, mutta nyt... Minulla on kaksi omaa lasta ja ajatus hiipii joskus mieleen.. onko maailmassa, jossain tuolla, minun lapseni? Tiedän, että lapsi ei ole "minun", mutta yhtä paljon kuitenkin biologisesti minun kuin nämä kaksi muutakin.
Haluaisitteko te tietää, onko luovutetusta solusta lähtenyt onnistunut raskaus käyntiin? Ja lopulta, onko syntynyt uusi elämä? Minulla on todella ristiriitaiset tunteet aiheeseen liittyen. Oikeus olisi selvittää asia, mutta onko se järkevää?
Ystäväni, jonka kanssa tähän aikanaan lähdin, jäi lapsettomaksi tahtomattaan. Tämä oli ja on edelleen valtavan surullista hänelle. He todella toivoivat lasta miehensä kanssa, se ei kuitenkaan onnistunut. Ystäväni soitti jossain vaiheessa lapsettomuusklinikalle ja sai tietää, että hänen luovuttamistaan soluista syntyi kaksoset.
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Onko ap trolli? Kukaan munasoluja luovuttanut ei kirjoittaisi, että on luovuttanut munasolun vaan munasoluja. Tai pohdiskelisi, onko siitä solusta tullut vauvaa. Kukaan luovuttaja ei luovuta vain yhtä solua.
Trolli, kirjoittelee täällä usein näitä luovutusjuttuja, tarkoituksena saada naiset luovuttamaan munasolujaan.
Kyllä minä kysyisin. Tietenkin haluan tietää, montako biologista jälkeläistä minulla on. Kyllä haluaisin myös tuntea kaikki biologiset jälkeläiseni, joten en olisi hyvä munasolun luovuttaja.
Millainen prosessi tuo luovuttaminen on?
Mä olen niin omistavainen geeneistäni, etten pystyisi luovuttamaan niitä tuntemattomille. Testaako ne ennen keinohedelmöitystä etteivät sukurutsaa luovutetuilla sukusoluilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just ton takia en voisi koskaan luovuttaa munasolua. En saisi ajatusta pois päästäni, haluaisin varmasti jossain vaiheessa tutustua lapseeni.
Itse en luovuttaisi myöskään siitä syystä, että jäisin lapsettomaksi kuten ap:n ystävä. Luovuttamisen sivuvaikutuksena voi tulla lapsettomuutta ja hormonihäiriöitä. Tosi moni on ei ole saanut lapsia luovuttamisen jälkeen, vaikka klinikalla oikein kehuttiin, ettei varmasti ongelmia tule! Mutta tuollaiset raskaat hormonihoidot sekoittavat monien naisten kehot. Nyt on myös huomattu, että munasolun luovuttaminen lisää merkittävästi tiettyjen syöpien riskiä.
Lähde? En ole kuullut moisesta , enkä tiedä pitääkö paikkaaansa välttämättä, itse olin kärsinyt lapsettomuudesta kolmatta vuotta,kun tehtiin ensimmäinen IVF (jonka munasolukeräys vastaa siis munasoluluovutusta), hoiti epäonnistui mutta tulin luomusti raskaaksi heti hoitoa seuraavasta kierrosta.
Minä olen ymmärtänyt, että asiasta ilmoitetaan, jos ja kun raskaus lähtee alkamaan, vai pitääkö se sittenkin itse selvittää? Tietenkin tämä voi olla nykykäytäntö, jota ei ennen ollut.
Minua vähän harmittaa, että naisille tuo luovutus on niin suuri prosessi. Jos se olisi yksinkertainen, kuin miehillä saattaisin luovuttaakin. Nyt en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just ton takia en voisi koskaan luovuttaa munasolua. En saisi ajatusta pois päästäni, haluaisin varmasti jossain vaiheessa tutustua lapseeni.
Itse en luovuttaisi myöskään siitä syystä, että jäisin lapsettomaksi kuten ap:n ystävä. Luovuttamisen sivuvaikutuksena voi tulla lapsettomuutta ja hormonihäiriöitä. Tosi moni on ei ole saanut lapsia luovuttamisen jälkeen, vaikka klinikalla oikein kehuttiin, ettei varmasti ongelmia tule! Mutta tuollaiset raskaat hormonihoidot sekoittavat monien naisten kehot. Nyt on myös huomattu, että munasolun luovuttaminen lisää merkittävästi tiettyjen syöpien riskiä.
Lähde? En ole kuullut moisesta , enkä tiedä pitääkö paikkaaansa välttämättä, itse olin kärsinyt lapsettomuudesta kolmatta vuotta,kun tehtiin ensimmäinen IVF (jonka munasolukeräys vastaa siis munasoluluovutusta), hoiti epäonnistui mutta tulin luomusti raskaaksi heti hoitoa seuraavasta kierrosta.
https://nypost.com/2015/12/03/being-an-egg-donor-gave-me-terminal-cance…
https://www.nytimes.com/2017/07/10/well/live/are-there-long-term-risks-…
”Long-term breast cancer risk following ovarian stimulation in young egg donors: a call for follow-up, research and informed consent.”
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/28473127/
http://www.weareeggdonors.com/blog/2015/11/13/can-egg-donation-cause-ca…
”Health effects of egg donation may take decades to emerge”
https://www.nature.com/articles/442607a
Löytyy vaikka kuinka paljon juttua, jos vähän googlaa. Näistä ei vaan klinikat halua puhua, ettei luovuttajien määrä vähene ja heidän tulonsa pienene.
Munasolujen luovuttaminen on vastaava prosessi kuin lapsettomuushoidoissa koeputkihedelmöitystä ennen tehtävä munasolujen kerääminen. Sivuvaikutukset ovat kummassakin yhtä todennäköisiä tai epätodennäköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Munasolujen luovuttaminen on vastaava prosessi kuin lapsettomuushoidoissa koeputkihedelmöitystä ennen tehtävä munasolujen kerääminen. Sivuvaikutukset ovat kummassakin yhtä todennäköisiä tai epätodennäköisiä.
Niin? Miksi ottaa riski jos ei ole pakko?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille teille, jotka luovutitte. :) Lapsen saaminen on monille tärkeää ja ainakin lapsi syntyy perheeseen, jossa lasta on odotettu ja kaivattu.
Olen samaa mieltä. Lapsiparkoja syntyy kammottaviin perheisiin, joissa juopot, narkarit, vaikeasti mt-ongelmaiset jne. ns. huolehtivat heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://nypost.com/2015/12/03/being-an-egg-donor-gave-me-terminal-cance…
https://www.nytimes.com/2017/07/10/well/live/are-there-long-term-risks-…
”Long-term breast cancer risk following ovarian stimulation in young egg donors: a call for follow-up, research and informed consent.”
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/28473127/http://www.weareeggdonors.com/blog/2015/11/13/can-egg-donation-cause-ca…
”Health effects of egg donation may take decades to emerge”
https://www.nature.com/articles/442607aLöytyy vaikka kuinka paljon juttua, jos vähän googlaa. Näistä ei vaan klinikat halua puhua, ettei luovuttajien määrä vähene ja heidän tulonsa pienene.
Aika surullisia tarinoita :(
Toivottavasti luovuttajat ottaisivat asioista kunnolla selvää ennen päätöstään. Suomessa kun tuosta ei edes makseta kunnolla, niin ilmaiseksi joutuu riskeeraamaan oman terveytensä.
Paitsi ettei ap:n tarinassa ollut totuuden häivää. Hän osoitti jo sanavalinnoillaan, ettei hänellä ole mitään kokemusta aiheesta.
Jostain syystä viestini poistettiin. Sanoin, etten usko ap:n tarinaa. Kukaan luovuttaja ei sano luovuttaneensa munasolun vaan munasoluja. Ap ilmeisesti luulee, että luovutetaan yksi solu kerralla.
Minulle tehty jo 4 ivfää eli käytännössä sama prosessi kuin munasolujen luovutus.
Alussa pistetään itse kotona ohuen ohuella neulalla hormonia itseen tarkoituksena saada kymmenisen munasolua kasvamaan. Näitä pistetään n. 11 pvän ajan eikä ole paha ollenkaan vaikka aiemmin neulakammoinen olinkin. Piikki ohut eikä satu lähes ollenkaan. Noin puolessa välissä mukaan tulee myös ns jarru jota pistetään myös ettei munasolut irtoa ennen aikojaan.
Ultrassa käydään muutama kerta tänä aikana mittaamassa follikkelien eli rakkuloiden joiden sisällä on munasolu kokoa. Lopussa kun isoimmat follikkelit alkavat olla yli 18 mm pistetään hcg piikki esim pregnyl joka irroittaa munasolut keräystä varten. Tästä 36h eli n kierron päivänä 14 on punktio eli punasolujen keräys.
Yksityisellä minulla ollut hyvät lääkkeet ja siksi operaatio ei sattunut ollenkaan. Julkisella sattui kun lääkkeitä säästeltiin ja syynä saattoi olla myös endometrioosini.
Minulle ei ole tullut mitään suvuvaikutuksia vaikka niitä olen pelännyt. Punktion jälkeen olen ollut saikulla punktiopäivän ja seuraavan ja levännyt:)
Seuraavaksi kokeilemme syksyllä lahjasoluja koska omat solumme eivät ole tuottaneet raskautta.
Kiitos kaikille luovuttajille♡ Sydämellinen teko ja tosiaan jos niitä munasoluja voi joka kk menkkojen mukana tuhlata, miksei auttaisi vaikka meitä, joilla lapsi olisi elämän suurin unelma♡ Ymmärrän myös jos ei tätä halua, mutta nostan kyllä hattua kaikille luovuttajille. Itse kuvittelisin että luivuttajat olisivat juuri niitä, jotka ovat vierestä seuranneet esim. Läheisten vuosien lapsettomuuskamppailuja ja haluavat auttaa. Tai muita super empaattisia ihmisiä:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille teille, jotka luovutitte. :) Lapsen saaminen on monille tärkeää ja ainakin lapsi syntyy perheeseen, jossa lasta on odotettu ja kaivattu.
Olen samaa mieltä. Lapsiparkoja syntyy kammottaviin perheisiin, joissa juopot, narkarit, vaikeasti mt-ongelmaiset jne. ns. huolehtivat heistä.
Eivät nuo poissulje toisiaan. Adoptoitujen ja luovutuksen kautta syntyneiden perheissä on usein ihan samoja ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä viestini poistettiin. Sanoin, etten usko ap:n tarinaa. Kukaan luovuttaja ei sano luovuttaneensa munasolun vaan munasoluja. Ap ilmeisesti luulee, että luovutetaan yksi solu kerralla.
Sama trolli kirjoittelee täällä usein luovutus- ja adoptiojuttuja. Lähellä sydäntä (pakkomielle) ilmeisesti :)
Lukekaa sivustoa Anonymous us, anonymousus.org. Sieltä saa uusia näkökulmia asiaan ja aloittajalle vertaistarinoita.
Ei oo sinun lapsi jos munasolun luovuttaa.
munasoluja hetkisitten ja tein sen vain ja ainoastaan siksi,että ne jotka eivät voi saada lasta ja todella haluavat sen niin saisivat siihen edes mahdollisuuden.
Ja esim.yksityisellä koko homma ei ole edes halpaa joten ei sinne ihan kuka tahansa hakeudu hoitoihin.
Luovutettuja munasoluja saatiin senverran,että niistä saadaan kahdelle eri perheelle mahdollisuus lapseen.
Minulle on ok ,että lapsi saa tietävänsä olevansa lahjoitettu ja saa 18v lapun käteensä jonka kautta voi katsoa kuka hänet on lahjoittanut. Hän ei ehkä ikinä ota minuun yhteyttä ehkä katsoo vain somesta jos sieltä löytyy esim kuva,että millainen olen.Tai ehkä ottaa yhteyttä. En ole hänen äitinsä olen vain antanut hänelle elämän.
Minä saan tietää,onko munasoluistani hedelmöittynyt, ei niin välttämättä tapahdu. En sitä ala "murehtimaan"
Ennen koko homman alkua,kävin psykologin juttusilla(kuului prosessiin) ja hän kertoi ja avasi asiaa vielä enemmän.
Lisäksi perheille jotka lahjamunasoluilla saavat lapsen tai yrittävät saada heitä rohkaistaamn kuitenkin kertomaan lapselle asiasta kyllähän se niin on,että joiltain piirteiltä (jos munasoluni hedelmöittyy)niin lapselle tulee osa minun piirteisäni.
Niin kauan kuin tässä maassa on hyväksyttävämpää abortoida lapsi kuin antaa hänet adoptioon niin en kannata sukusolujen luovutusta. Lapsettomuutta ei olisi jos abortit vähennettäisiin. Ja vuotuisista 10 000 :sta abortista on vara vähentää roimasti. Sitä voisi kehitellä niin että adoptioon antajalla olisi oikeus pysyä mukana lapsen elämässä taustalla/ tavata.
Millä klinikalla ja missä kaupungissa?