Luovutin nuorena munasolun ja nyt mietityttää.. Kysyisitkö sinä onko luovutetusta solusta syntynyt lapsi?
Parikymppisenä nuorena innostuimme ystäväni kanssa maailmaa syleilevästä ajatuksesta luovuttaa munasolu lapsettomuusklinikalle. Silloin en oikeastaan ajatellut asiaa sen enempää, mutta nyt... Minulla on kaksi omaa lasta ja ajatus hiipii joskus mieleen.. onko maailmassa, jossain tuolla, minun lapseni? Tiedän, että lapsi ei ole "minun", mutta yhtä paljon kuitenkin biologisesti minun kuin nämä kaksi muutakin.
Haluaisitteko te tietää, onko luovutetusta solusta lähtenyt onnistunut raskaus käyntiin? Ja lopulta, onko syntynyt uusi elämä? Minulla on todella ristiriitaiset tunteet aiheeseen liittyen. Oikeus olisi selvittää asia, mutta onko se järkevää?
Ystäväni, jonka kanssa tähän aikanaan lähdin, jäi lapsettomaksi tahtomattaan. Tämä oli ja on edelleen valtavan surullista hänelle. He todella toivoivat lasta miehensä kanssa, se ei kuitenkaan onnistunut. Ystäväni soitti jossain vaiheessa lapsettomuusklinikalle ja sai tietää, että hänen luovuttamistaan soluista syntyi kaksoset.
Kommentit (288)
Tuttu löysi biologisen vanhempansa juuri tuollaisen Dna-arkiston avulla. Sattumalta kun oma puolisisarus oli tehnyt saman testin.
Mitä sille palstan kuuluisalle munasoluvarkaalle mahtaa kuulua nykyään. Tietääköhän lapsi alkuperästään.
Kuinka monta munasolua sinulta otettiin?
Menettikö ystäväsi hedelmällisyytensä siitä käsittelystä? Onko hän varma, ettei lapsettomuus johdu miehestä?
Luovutin 13 munasolua vuonna 2007. Menivät kahdelle pariskunnalle pohjois-Suomen alueelle. Minulla oli jo lapsia ja tuon jälkeen sain vielä yhden lapsen vuonna 2012. Raskauduin helposti. Eli ei ainakaan luovuttaminen vaikuttanut meikäläisen raskautumiseen.
Yks tumpelo halus tuottaa itse valiolehmällä munasoluja (parempiin lypsylehmiin), jotta säästyisi eläinlääkärin maksuilta, tai no, hänellä oli kompleksi pätevyydestään. Psykopaattinen tyyppi. Antoi liikaa hormonia, kun ei osannut annostella, ja tuhosi hyvän lehmän munasarjat...
Ei asia minulle kuulu. Olisi kiva ajatella, että jossain ehkä on solustani kasvanut ihminen. Ja senhän tiedät, että ilman lupaasikin lapsella on 18 täytettyään lupa saada henkilöllisyytesi selville.
Munasolujen luovutus voi vaikuttaa siihen, mistä munasolusta sinun lapsesi saa alkunsa. Onko se hyvä vai huono asia, sitä ei voi tietää. Mutta omien sukusolujen luovutus on siis radikaali päätös, myös itsen kannalta. Lisäksi annat vapauden, että joku muu päättää, kenen kanssa sukusi jatkuu. Eli kenen kanssa sinä tavallaan jatkat "ikuista elämää".
Yhdellä juutalaisella hedelmöitysklinikan lääkärillä oli arvioitu olevan 600 jälkeläistä.
Tietääkseni keinotekoisesti tuotetulla lapsella on oikeus tietää biologisen vanhempansa nimi, kun hän täyttää 18 vuotta. Sukusolun luovuttajalla ei kai ole oikeuksia saada tietoa lapsesta, eli vain lapsen aloitteesta, kun ei ole enää huollettava. Eikö? Sitten olisi mahdollista, että joku jonain päivänä ottaisi yhteyttä, ja kertoisi olevansa lapsenne..!
Onko ap trolli? Kukaan munasoluja luovuttanut ei kirjoittaisi, että on luovuttanut munasolun vaan munasoluja. Tai pohdiskelisi, onko siitä solusta tullut vauvaa. Kukaan luovuttaja ei luovuta vain yhtä solua.
Aloittajalle: lukematta ketjua, saatiinko sinulta kerättyä vain YKSI munasolu kun puhut yksikössä ?
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle: lukematta ketjua, saatiinko sinulta kerättyä vain YKSI munasolu kun puhut yksikössä ?
Juuri tuon perusteella aloitus ei ole uskottava.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap trolli? Kukaan munasoluja luovuttanut ei kirjoittaisi, että on luovuttanut munasolun vaan munasoluja. Tai pohdiskelisi, onko siitä solusta tullut vauvaa. Kukaan luovuttaja ei luovuta vain yhtä solua.
Kai siinä joskus käy niin, että saadaan kerättyä vain yksi, mutta joo harva kirjoittaisi kuitenkaan yksikössä kuten ap.
Kiitos kaikille teille, jotka luovutitte. :) Lapsen saaminen on monille tärkeää ja ainakin lapsi syntyy perheeseen, jossa lasta on odotettu ja kaivattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon perusteella aloitus ei ole uskottava.
Jep, selvä trollialoitus. Tuskin kukaan myöskään paljastaisi ystävästään noin henkilökohtaista. Sinänsä kyllä ihan mielenkiintoista pohdittavaa,
Kävin alkuvuodesta luovuttamassa munasoluja, ja kysyin klinikalta että lähtikö raskaus liikkeelle. Mulla on jo kalenterissa muistutus että kysyn loppuvuodesta että syntyikö lapsi. Ehdottomasti haluan tietää, vaikka muhun ei sen jälkeen ikinä otettaisikaan yhteyttä.
Kuinka paljon tästä luvutuksesta saa rahaa?
Luovutin munasolua vuosina 2011, 2012 ja 2017. Ekalla kerralla kerrottiin, että raskaus oli alkanut, mutta se oli keskeytynyt viikolla 7. Toisesta kerrasta en muista mitä silloin sanottiin. Viimeisellä kerralla kerrottiin, että raskaus on alkanut, mutta eihän sitä voi tietää, onko lapsi syntynyt.
Mulle sanottiin, ettei klinikalta kerrota, syntyikö lapsi vai ei
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon tästä luvutuksesta saa rahaa?
450€ verottomana + matkakulukorvaukset
Miksi ihmeessä olisi? Ihan tavallinen ikä kuukautisten alkamiselle, tosin sieltä vanhemmasta päästä mutta ei yhtään epänormaalia. Minulla, äidilläni ja tyttärelläni on alkanut kuukautiset 15-vuotiaana. Ei ole mitään hedelmällisyysongelmia ollut, hyvinkin nopeaa raskaaksituloa itse asiassa.