Luovutin nuorena munasolun ja nyt mietityttää.. Kysyisitkö sinä onko luovutetusta solusta syntynyt lapsi?
Parikymppisenä nuorena innostuimme ystäväni kanssa maailmaa syleilevästä ajatuksesta luovuttaa munasolu lapsettomuusklinikalle. Silloin en oikeastaan ajatellut asiaa sen enempää, mutta nyt... Minulla on kaksi omaa lasta ja ajatus hiipii joskus mieleen.. onko maailmassa, jossain tuolla, minun lapseni? Tiedän, että lapsi ei ole "minun", mutta yhtä paljon kuitenkin biologisesti minun kuin nämä kaksi muutakin.
Haluaisitteko te tietää, onko luovutetusta solusta lähtenyt onnistunut raskaus käyntiin? Ja lopulta, onko syntynyt uusi elämä? Minulla on todella ristiriitaiset tunteet aiheeseen liittyen. Oikeus olisi selvittää asia, mutta onko se järkevää?
Ystäväni, jonka kanssa tähän aikanaan lähdin, jäi lapsettomaksi tahtomattaan. Tämä oli ja on edelleen valtavan surullista hänelle. He todella toivoivat lasta miehensä kanssa, se ei kuitenkaan onnistunut. Ystäväni soitti jossain vaiheessa lapsettomuusklinikalle ja sai tietää, että hänen luovuttamistaan soluista syntyi kaksoset.
Kommentit (288)
Ei kuulu sinulle, solut ei ole omaisuutta.
Totta kai kysyisin koska oon kunnon Bi MILF joten haluisin tietää onko riskii joutuu oman lapsen kans sänkyy. T. Marita Tupla D Jakomäestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ole luovuttanut kirjoitti:
munasoluja hetkisitten ja tein sen vain ja ainoastaan siksi,että ne jotka eivät voi saada lasta ja todella haluavat sen niin saisivat siihen edes mahdollisuuden.
Ja esim.yksityisellä koko homma ei ole edes halpaa joten ei sinne ihan kuka tahansa hakeudu hoitoihin.
Luovutettuja munasoluja saatiin senverran,että niistä saadaan kahdelle eri perheelle mahdollisuus lapseen.
Minulle on ok ,että lapsi saa tietävänsä olevansa lahjoitettu ja saa 18v lapun käteensä jonka kautta voi katsoa kuka hänet on lahjoittanut. Hän ei ehkä ikinä ota minuun yhteyttä ehkä katsoo vain somesta jos sieltä löytyy esim kuva,että millainen olen.Tai ehkä ottaa yhteyttä. En ole hänen äitinsä olen vain antanut hänelle elämän.
Minä saan tietää,onko munasoluistani hedelmöittynyt, ei niin välttämättä tapahdu. En sitä ala "murehtimaan"
Ennen koko homman alkua,kävin psykologin juttusilla(kuului prosessiin) ja hän kertoi ja avasi asiaa vielä enemmän.
Lisäksi perheille jotka lahjamunasoluilla saavat lapsen tai yrittävät saada heitä rohkaistaamn kuitenkin kertomaan lapselle asiasta kyllähän se niin on,että joiltain piirteiltä (jos munasoluni hedelmöittyy)niin lapselle tulee osa minun piirteisäni.
”kyllähän se niin on,että joiltain piirteiltä (jos munasoluni hedelmöittyy)niin lapselle tulee osa minun piirteisäni.”
Joo, voitko kuvitella, ettei lapsi ole vain ”joiltain piirteiltä” sinua vaan jopa puolet ovat sinun geeneistäsi!! Olisit siis lapsen biologinen äiti, et vain munasolun luovuttaja.
Väärin. Biologinen äiti on lapsen synnyttäjä. Myös lain edessä. Luovuttaja on vain geneettinen äiti.
Näyttää olevan kova pala sinulle. Ymmärtäähän sen. Lapsissasi ei ole mitään sinusta, vaan puolet toisesta naisesta.
Siis miten törkeitä kommentteja täällä oikein kirjotetaan ja yläpeukutetaan? Lapsettomuus on todella raskas kokemus useimmille pareille ja sitten täällä vielä huudellaan lahjasoluja käytteneille ettei heidän lapset ole todellisuudessa heidän omiaan. Sanoisitteko noin omalle lapsettomuudesta kärsivälle perheenjäsenellenne myös?
Miettikää nyt hyvät ihmiset mitä toisillenne sanotte, ja jos ette keksi mitään positiivista lähtekää vaikka ulos kävelylle.
Munasolun luovuttaja ei ole luovutetusta munasolusta syntyvän lapsen minkäänlainen äiti, ei geneettinen, ei biologinen, ei mikään. Hän on vain kudoksen luovuttaja. Solun vastaanottaja aktivoi omilla rakennusaineillaan alkion geenit, ja näistä rakentuva ihminen on täysin erilainen kuin sama alkio olisi sen alkuperäisen munasolun omistajan sisällä ollut. Jos ei ymmärrä munasolun luovuttajan ja äidin eroa, ei kannata edes keskustella aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Munasolun luovuttaja ei ole luovutetusta munasolusta syntyvän lapsen minkäänlainen äiti, ei geneettinen, ei biologinen, ei mikään. Hän on vain kudoksen luovuttaja. Solun vastaanottaja aktivoi omilla rakennusaineillaan alkion geenit, ja näistä rakentuva ihminen on täysin erilainen kuin sama alkio olisi sen alkuperäisen munasolun omistajan sisällä ollut. Jos ei ymmärrä munasolun luovuttajan ja äidin eroa, ei kannata edes keskustella aiheesta.
Anteeksi mitä mä just luin?
Ettäkö munasolun vastaanottaja aktivoi omilla rakennusaineillaan geenit? Kerrotko lisää :D
Minun kaveri luovutti joskus ja sai tietää että omista soluista oli alkanut raskaus mutta tullut keskenmeno
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Tottakai syntyvällä lapsella on pelkästään sen geenit, joka lapsen kantaa sisällään. Ne muodostuvat odottaessa eivätkä mistään munasolusta.
Vierailija kirjoitti:
Whaaaaat
Anna nyt meille tietämättömämmille edes joku lähde tähän biologian ihmeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettäkö munasolun vastaanottaja aktivoi omilla rakennusaineillaan geenit? Kerrotko lisää :D
Googleta epigenetiikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ole luovuttanut kirjoitti:
munasoluja hetkisitten ja tein sen vain ja ainoastaan siksi,että ne jotka eivät voi saada lasta ja todella haluavat sen niin saisivat siihen edes mahdollisuuden.
Ja esim.yksityisellä koko homma ei ole edes halpaa joten ei sinne ihan kuka tahansa hakeudu hoitoihin.
Luovutettuja munasoluja saatiin senverran,että niistä saadaan kahdelle eri perheelle mahdollisuus lapseen.
Minulle on ok ,että lapsi saa tietävänsä olevansa lahjoitettu ja saa 18v lapun käteensä jonka kautta voi katsoa kuka hänet on lahjoittanut. Hän ei ehkä ikinä ota minuun yhteyttä ehkä katsoo vain somesta jos sieltä löytyy esim kuva,että millainen olen.Tai ehkä ottaa yhteyttä. En ole hänen äitinsä olen vain antanut hänelle elämän.
Minä saan tietää,onko munasoluistani hedelmöittynyt, ei niin välttämättä tapahdu. En sitä ala "murehtimaan"
Ennen koko homman alkua,kävin psykologin juttusilla(kuului prosessiin) ja hän kertoi ja avasi asiaa vielä enemmän.
Lisäksi perheille jotka lahjamunasoluilla saavat lapsen tai yrittävät saada heitä rohkaistaamn kuitenkin kertomaan lapselle asiasta kyllähän se niin on,että joiltain piirteiltä (jos munasoluni hedelmöittyy)niin lapselle tulee osa minun piirteisäni.
”kyllähän se niin on,että joiltain piirteiltä (jos munasoluni hedelmöittyy)niin lapselle tulee osa minun piirteisäni.”
Joo, voitko kuvitella, ettei lapsi ole vain ”joiltain piirteiltä” sinua vaan jopa puolet ovat sinun geeneistäsi!! Olisit siis lapsen biologinen äiti, et vain munasolun luovuttaja.
Väärin. Biologinen äiti on lapsen synnyttäjä. Myös lain edessä. Luovuttaja on vain geneettinen äiti.
Näyttää olevan kova pala sinulle. Ymmärtäähän sen. Lapsissasi ei ole mitään sinusta, vaan puolet toisesta naisesta.
Siis miten törkeitä kommentteja täällä oikein kirjotetaan ja yläpeukutetaan? Lapsettomuus on todella raskas kokemus useimmille pareille ja sitten täällä vielä huudellaan lahjasoluja käytteneille ettei heidän lapset ole todellisuudessa heidän omiaan. Sanoisitteko noin omalle lapsettomuudesta kärsivälle perheenjäsenellenne myös?
Miettikää nyt hyvät ihmiset mitä toisillenne sanotte, ja jos ette keksi mitään positiivista lähtekää vaikka ulos kävelylle.
En ole edellinen, mutta ei kai kukaan sanonut että lapset eivät olisi kasvattajansa oikeita lapsia. Heillä vaan on tietyssä mielessä toinenkin äiti, vähän kuten adoptiolapsillakin. Jos ei kykene tätä hyväksymään, ei pidä käyttää lahjasoluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googleta epigenetiikka.
Ei se kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että dna on peräisin geneettiseltä äidiltä. Ne geenit, jotka mahdollisesti aktivoituvat tai sammuvat, ovat kaikki peräisin munasolusta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on näitä henkimaailman juttuja. Todellisuudessahan solun vastaanottaja ei aktivoi yhtään millään yhtään mitään, vaan kaikki geneettinen informaatio on solussa valmiina. Luovuttaja on lapsen biologinen äiti.
/9
Maailma pn täynnä hoivaa vaativia lapsia. On turha luovuttaa munasolujaan ja ottaa terveysriskejä. Joku nainen toki saa kokea raskauden vaivat ja syntymän ihmeen, mutta hänen silmiinsä katsoo toisen naisen solusta syntynyt ihminen. Ihminen, jolla on bioäidin piirteitä, luonnetta. Yhdistettynä hänen omaan mieheensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on näitä henkimaailman juttuja. Todellisuudessahan solun vastaanottaja ei aktivoi yhtään millään yhtään mitään, vaan kaikki geneettinen informaatio on solussa valmiina. Luovuttaja on lapsen biologinen äiti.
/9
Ei ole. Synnyttäjä on biologinen äiti. Luovuttaja on geneettinen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tärkeä asia tässä on, että luovutetusta munasolusta alkunsa saaneella lapsella on oikeus saada luovuttajasta ainakin terveystietoja, jos vastaan tulee perinnöllisiä sairauksia tai alttiutta sairastua johonkin harvinaiseen sairauteen yms.
Luovuttajan oikeudet ovat toissijaisia.
Mutta kuinka moni luovutetulla munasolulla lapsen saanut pariskunta kertoo lapselleen, miten tämä on saanut alkunsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tärkeä asia tässä on, että luovutetusta munasolusta alkunsa saaneella lapsella on oikeus saada luovuttajasta ainakin terveystietoja, jos vastaan tulee perinnöllisiä sairauksia tai alttiutta sairastua johonkin harvinaiseen sairauteen yms.
Luovuttajan oikeudet ovat toissijaisia.
Mutta kuinka moni luovutetulla munasolulla lapsen saanut pariskunta kertoo lapselleen, miten tämä on saanut alkunsa?
Ainakin nykyään kerrotaan. Lapsella on oikeus myös saada luovuttajan henkilöllisyys tietoonsa 18-vuotiaana. Miksi asia pitäisi salata?
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi munasolujen luovutus. (Anteeksi vähän ohi aiheen) Meillä on kolme lasta, terveitä, kauniita ja fiksuja. Itse olen alle 30 eli munasolut ovat todennäköisesti vielä riittävän "tuoreita". Mietin vain, että voiko luovutus vaikuttaa omaan hedelmällisyyteen tai voiko siitä seurata jotain komplikaatioita? Haluamme vielä ainakin neljännen lapsen enkä uskalla sen vuoksi ottaa edes kierukkaa (koska minimaalinen riski vaihdevuosien alkamiseen).
Kierukka ei aiheuta vaihdevuosia. Sitä voidaan kuitenkin käyttää vaihdevuosien hormonihoidon ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/9
Ei ole. Synnyttäjä on biologinen äiti. Luovuttaja on geneettinen äiti.
Biologinen ja geneettinen äiti on sama asia. Ihan kuten siittiöitä luovuttanut mies on biologinen isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle: lukematta ketjua, saatiinko sinulta kerättyä vain YKSI munasolu kun puhut yksikössä ?
Juuri tuon perusteella aloitus ei ole uskottava.
Otetaas huomioon, että aloittaja on luovuttaessaan ollut parikymppinen tytönheitukka, joka ajatteli ja ajattelee edelleen "luovuttaneensa munasolun".
Olet joko lukutaidoton tai muuten hullu.
Kuten jo sanoin, me emme ole käyttäneet luovutettuja munasoluja. Minä olen sen sijaan luovuttanut munasoluja muille.