Luovutin nuorena munasolun ja nyt mietityttää.. Kysyisitkö sinä onko luovutetusta solusta syntynyt lapsi?
Parikymppisenä nuorena innostuimme ystäväni kanssa maailmaa syleilevästä ajatuksesta luovuttaa munasolu lapsettomuusklinikalle. Silloin en oikeastaan ajatellut asiaa sen enempää, mutta nyt... Minulla on kaksi omaa lasta ja ajatus hiipii joskus mieleen.. onko maailmassa, jossain tuolla, minun lapseni? Tiedän, että lapsi ei ole "minun", mutta yhtä paljon kuitenkin biologisesti minun kuin nämä kaksi muutakin.
Haluaisitteko te tietää, onko luovutetusta solusta lähtenyt onnistunut raskaus käyntiin? Ja lopulta, onko syntynyt uusi elämä? Minulla on todella ristiriitaiset tunteet aiheeseen liittyen. Oikeus olisi selvittää asia, mutta onko se järkevää?
Ystäväni, jonka kanssa tähän aikanaan lähdin, jäi lapsettomaksi tahtomattaan. Tämä oli ja on edelleen valtavan surullista hänelle. He todella toivoivat lasta miehensä kanssa, se ei kuitenkaan onnistunut. Ystäväni soitti jossain vaiheessa lapsettomuusklinikalle ja sai tietää, että hänen luovuttamistaan soluista syntyi kaksoset.
Kommentit (288)
"JOS lapsellani olisi asiat hullusti ja en pystyisi auttamaan"
Haloo taas ja valoja päälle...se EI olisi sinun lapsesi. Pelkkä munasolu ei ole lapsi. Jos tätä ei ymmärrä niin ei pidä leikkiä hyväntekijää ja luovuttaa yhtään mitään ikinä. Pääseekö itku joka kk kun tulee menkat ja munasolu meni hukkaan? Munasolu eli lapsi kuoli?
Vierailija kirjoitti:
Haloo taas ja valoja päälle...se EI olisi sinun lapsesi. Pelkkä munasolu ei ole lapsi. Jos tätä ei ymmärrä niin ei pidä leikkiä hyväntekijää ja luovuttaa yhtään mitään ikinä. Pääseekö itku joka kk kun tulee menkat ja munasolu meni hukkaan? Munasolu eli lapsi kuoli?
Ymmärrät varmasti, että geneettisesti se on luovuttajan jälkeläinen. Ja se on pelkkä fakta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä nyt sekoilet? Ymmärrätkö mikä on munasolu? Se on sellainen lisääntymiseen tarvittava pallero, joka sisältää puolet tarvittavasta geneettisestä, periytyvästä informaatiosta jota tarvitaan ihmisen valmistamiseen. Toinen puoli tulee tietenkin siittiöstä. Se solu ei ole mikään kasa satunnaista limaa, vaan koodi josta tulee ihminen tietyn kaavan mukaisesti valmistettuna.
Se, että lain mukaan jollain toisella on siitä munasolusta syntyneen ihmisen huoltajuus, ei tarkoita etteikö lapsi edelleen olisi sen jolta solu on lähtenyt. Sillä lapsella on 50% todennäköisyys samoihin alleeleihin kuin luovuttajalla, eli siis korkein mahdollinen perinnöllisyysprosentti. Lapsella on melko suurella todennäköisyydellä samoja fyysisiä ja psyykkisiä piirteitä kuin luovuttajalla.
Ei nämä biologiset faktat muutu miksikään vaikka löisi kymmeneen paperiin nimen alle.
/9
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi munasolujen luovutus. (Anteeksi vähän ohi aiheen) Meillä on kolme lasta, terveitä, kauniita ja fiksuja. Itse olen alle 30 eli munasolut ovat todennäköisesti vielä riittävän "tuoreita". Mietin vain, että voiko luovutus vaikuttaa omaan hedelmällisyyteen tai voiko siitä seurata jotain komplikaatioita? Haluamme vielä ainakin neljännen lapsen enkä uskalla sen vuoksi ottaa edes kierukkaa (koska minimaalinen riski vaihdevuosien alkamiseen). Voisin siis luovuttaa munasoluja jos se on sata varmasti ongelmaton toimenpide, mutta mahtaako olla?
Lisäksi kiinnostaisi millaisia ehtoja siihen on? Riittääkö, että on terve ja pärjäävä? Käsittääkseni hedelmöityshoidoissa pyritään käyttämään tulevien vanhempien näköisten (väristen ja kokoisten) luovuttajien soluja.
+ Minulla alkoi menkat 15-vuotiaana. Voidaanko sitä pitää "sairautena"/rajoitteena luovuttamiselle?
Ja aloituksen kysymykseen, itse varmaan ottaisin selvää onko maailmalla omia geenejäni kantava lapsi vai ei. Sittenpä ainakin tietää voisiko Prismassa vastaantuleva tuttu naama olla "se lapsi" vai oletko tulossa hulluksi.
Ainakin viime vuosina luovutetuista soluista alkunsa saaneella lapsella on oikeus selvittää geneettinen äitinsä, joten jos ei ole ottanut yhteyttä niin en edes moikkaisi sitä Prismassa tunnistamaani naamaa. Mutta olisi kiva tietää.
Tää oli ihana :D Tuttu naama lähiprismassa.
Munasoluja ei luovuteta naapurin tädille. Ne menevät meiltä esimerkiksi toisiin Pohjoismaihin / muualle Eurooppaan. Se mahdollisuus, että törmäisit sattumalta lapseesi on häviävän pieni.
Muihin kysymyksiisi vastaa lapsettomuusklinikka.
Niin en ihan tosissani uskoisi lapseen törmäävänikään, julkaisen ehkä vähän turhan avoimesti hulluimmatkin ajatukseni. :D mutta itseäni tosiaan kiinnostaisi onko luovuttamistani soluista syntynyt lapsi koska sehän se luovuttamisen tarkoitus on.
Tietenkin joku voi taas ajatella, että kun tarpeeksi moni luovuttaa niin lopulta se auttaa monia. Eihän kukaan kysele luovuttamansa verenkään perään, että onko sillä joku pidetty hengissä saati kuka.
Mutta uusi elämä on sen verran kiinnostava asia, että mielelläni ottaisin selvää onko lasta syntynyt vai ei.
Mutta tämän ketjun innoittamana otan nyt ainakin paremmin selvää tästä luovuttamisesta. Itsekin pelkäsin tahatonta lapsettomuutta (tosiaan tuo kuukautisten alkaminen 15-vuotiaana ja muu epäsäännöllisyys ennen esikoista), joten mielelläni auttaisin paria, jolla raskautuminen ei muuten onnistu. :)
Eiköhän ois kerrottu lätkäisemällä lasku postiluukusta maksa elatustukea 200e/kk, lasku on ulosottokelpoinen. Lisäkuluina 150e/muistutus ja 24% korkoa.
Ainakin näin se toimii miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ois kerrottu lätkäisemällä lasku postiluukusta maksa elatustukea 200e/kk, lasku on ulosottokelpoinen. Lisäkuluina 150e/muistutus ja 24% korkoa.
Et sä mikään juristi ainakaan ole.
"Luovutin nuorena munasolun ja nyt mietityttää.. Kysyisitkö sinä onko luovutetusta solusta syntynyt lapsi?"
Ai sun puolesta? No en ala outojen ihmisten puolesta kyselemään. Mikset kysy itse?
-M52-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistu keskuudestamme, las.sukka.
/9
kek
ei naiset kelpaa, kaiken maailman ak.at koettaa tunkea itseään päälleni. Työnnän ne vaan pois. oli joskus tommonen suhde, päätin sen heittämällä naisen ulos kun oli liian ailahtelevainen. Enkä sen jälkeen ole ollut kiinnostunut. tässä viimeiset 8v
mgtow kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/9
kek
ei naiset kelpaa, kaiken maailman ak.at koettaa tunkea itseään päälleni. Työnnän ne vaan pois. oli joskus tommonen suhde, päätin sen heittämällä naisen ulos kun oli liian ailahtelevainen. Enkä sen jälkeen ole ollut kiinnostunut. tässä viimeiset 8v
Nyt täytyy sanoa, että kiinnosti niin paljon että melkein repesin innostuksesta lukiessani kommenttiasi.
/9
Vierailija kirjoitti:
mgtow kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/9
kek
Nyt täytyy sanoa, että kiinnosti niin paljon että melkein repesin innostuksesta lukiessani kommenttiasi.
/9
Kuten sanoin, ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi munasolujen luovutus. (Anteeksi vähän ohi aiheen) Meillä on kolme lasta, terveitä, kauniita ja fiksuja. Itse olen alle 30 eli munasolut ovat todennäköisesti vielä riittävän "tuoreita". Mietin vain, että voiko luovutus vaikuttaa omaan hedelmällisyyteen tai voiko siitä seurata jotain komplikaatioita? Haluamme vielä ainakin neljännen lapsen enkä uskalla sen vuoksi ottaa edes kierukkaa (koska minimaalinen riski vaihdevuosien alkamiseen). Voisin siis luovuttaa munasoluja jos se on sata varmasti ongelmaton toimenpide, mutta mahtaako olla?
Lisäksi kiinnostaisi millaisia ehtoja siihen on? Riittääkö, että on terve ja pärjäävä? Käsittääkseni hedelmöityshoidoissa pyritään käyttämään tulevien vanhempien näköisten (väristen ja kokoisten) luovuttajien soluja.
+ Minulla alkoi menkat 15-vuotiaana. Voidaanko sitä pitää "sairautena"/rajoitteena luovuttamiselle?
Ja aloituksen kysymykseen, itse varmaan ottaisin selvää onko maailmalla omia geenejäni kantava lapsi vai ei. Sittenpä ainakin tietää voisiko Prismassa vastaantuleva tuttu naama olla "se lapsi" vai oletko tulossa hulluksi.
Ainakin viime vuosina luovutetuista soluista alkunsa saaneella lapsella on oikeus selvittää geneettinen äitinsä, joten jos ei ole ottanut yhteyttä niin en edes moikkaisi sitä Prismassa tunnistamaani naamaa. Mutta olisi kiva tietää.
Tää oli ihana :D Tuttu naama lähiprismassa.
Munasoluja ei luovuteta naapurin tädille. Ne menevät meiltä esimerkiksi toisiin Pohjoismaihin / muualle Eurooppaan. Se mahdollisuus, että törmäisit sattumalta lapseesi on häviävän pieni.
Muihin kysymyksiisi vastaa lapsettomuusklinikka.
Höpsis. Kyllä minun luovuttamani solujen molemmat saajapariskunnat olivat ihan suomalaisia :)
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tärkeä asia tässä on, että luovutetusta munasolusta alkunsa saaneella lapsella on oikeus saada luovuttajasta ainakin terveystietoja, jos vastaan tulee perinnöllisiä sairauksia tai alttiutta sairastua johonkin harvinaiseen sairauteen yms.
Luovuttajan oikeudet ovat toissijaisia.
No se lapsi ei suoraan niitä saa, mutta jos hän sairastuu johonkin sellaiseen vakavaan sairauteen, jossa olisi tarpeen saada biologista lähisukulaista luovuttajaksi tms, niin luovuttajaan voidaan ottaa yhteyttä. Myös siinä tapauksessa että olisi luovuttanut ns. anonyymisti. Luovuttaminen tai tutkittavaksi suostuminen on tietenkin täysin vapaaehtoista. Mitään velvollisuuksia ei ole, ei myöskään oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just ton takia en voisi koskaan luovuttaa munasolua. En saisi ajatusta pois päästäni, haluaisin varmasti jossain vaiheessa tutustua lapseeni.
Niin no, teknisestihän kyse ei ole sinun lapsesta eikä sinun halustasi.
Ps. Tätähän tässä aloituksessa tosin ei kysytty, että voisitko SÄ luovuttaa. Joten: move on...
Minun lapsenihan se juurikin olisi, vaikka asiaa miten vääntäisi. Ei juridisesti, mutta minun lapseni kuitenkin.
Äläkä nyt hermostu, kyllä täällä aika usein ketjuissa keskustellaan aiheesta muutenkin kuin vastataan vain ap:n kysymyksiin.
/9
Biologia ei tee hänestä lastasi eikä sinusta hänen vanhempaansa. Hän on soluistasi aikaansaatu jälkeläinen, ei lapsesi
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tärkeä asia tässä on, että luovutetusta munasolusta alkunsa saaneella lapsella on oikeus saada luovuttajasta ainakin terveystietoja, jos vastaan tulee perinnöllisiä sairauksia tai alttiutta sairastua johonkin harvinaiseen sairauteen yms.
Luovuttajan oikeudet ovat toissijaisia.
Ei lapsi mitään terveystietoja saa luovuttajasta, tietenkään! Ei missään tapauksessa. Jokaisen ihmisen terveystiedot ovat yksityisiä. Luovutushetkellä ei ole ollut tiedossa perinnöllisiä sairauksia suvussa taikka alttiutta vakaviin sairauksiin, ja se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just ton takia en voisi koskaan luovuttaa munasolua. En saisi ajatusta pois päästäni, haluaisin varmasti jossain vaiheessa tutustua lapseeni.
Niin no, teknisestihän kyse ei ole sinun lapsesta eikä sinun halustasi.
Ps. Tätähän tässä aloituksessa tosin ei kysytty, että voisitko SÄ luovuttaa. Joten: move on...
Minun lapsenihan se juurikin olisi, vaikka asiaa miten vääntäisi. Ei juridisesti, mutta minun lapseni kuitenkin.
Äläkä nyt hermostu, kyllä täällä aika usein ketjuissa keskustellaan aiheesta muutenkin kuin vastataan vain ap:n kysymyksiin.
/9
Biologia ei tee hänestä lastasi eikä sinusta hänen vanhempaansa. Hän on soluistasi aikaansaatu jälkeläinen, ei lapsesi
:D Selvä. Synonyymejahan nuo, mutta sinä taidat puhua ihan omaa kieltäsi.
/9
Vierailija kirjoitti:
"Luovutin nuorena munasolun ja nyt mietityttää.. Kysyisitkö sinä onko luovutetusta solusta syntynyt lapsi?"
Ai sun puolesta? No en ala outojen ihmisten puolesta kyselemään. Mikset kysy itse?
-M52-
Outoje ihmiste? Porilaine?
Kyllä niitä munasoluja on enemmän kuin yksi otettu sinusta.
Mites se nykyään menee. Ymmärränkö oikein, että täysikäisellä lahjoitetuilla sukusoluilla alkunsa saanut ja syntynyt lapsella on oikeus saada selville juurensa ilman mitään luovuttajan erillisiä lupia. Kunhan DNA-testit vielä yleistyvät, niin esim. sisaruksia saattaa löytyä testin perusteella ilman, että edes on otettu yhteyttä luovuttajaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin luovutin. Solujani sai kaksi pariskuntaa, joista toinen sai solujeni avulla tyttövauvan. Sen verran sain tietää. Ihan mukava tunne tietää, mun mielestä. Harmi tietysti että toinen pari jäi ilman.
Annoitko luvan lapsen täysi-ikäiseksi tultuaan saada sinun tiedot?
Kyllä, mutta ei ole kuulunut yhteydenottoa.
Ei siitä lakimuutoksesta ole 18 vuotta aikaa edes. Onko tämä trollailua?
Niin se munasolu oli sinun ja päätit lahjoittaa sen pois. Lapsi ei ole sinun millään tasolla.