Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luovutin nuorena munasolun ja nyt mietityttää.. Kysyisitkö sinä onko luovutetusta solusta syntynyt lapsi?

Vierailija
05.04.2019 |

Parikymppisenä nuorena innostuimme ystäväni kanssa maailmaa syleilevästä ajatuksesta luovuttaa munasolu lapsettomuusklinikalle. Silloin en oikeastaan ajatellut asiaa sen enempää, mutta nyt... Minulla on kaksi omaa lasta ja ajatus hiipii joskus mieleen.. onko maailmassa, jossain tuolla, minun lapseni? Tiedän, että lapsi ei ole "minun", mutta yhtä paljon kuitenkin biologisesti minun kuin nämä kaksi muutakin.

Haluaisitteko te tietää, onko luovutetusta solusta lähtenyt onnistunut raskaus käyntiin? Ja lopulta, onko syntynyt uusi elämä? Minulla on todella ristiriitaiset tunteet aiheeseen liittyen. Oikeus olisi selvittää asia, mutta onko se järkevää?

Ystäväni, jonka kanssa tähän aikanaan lähdin, jäi lapsettomaksi tahtomattaan. Tämä oli ja on edelleen valtavan surullista hänelle. He todella toivoivat lasta miehensä kanssa, se ei kuitenkaan onnistunut. Ystäväni soitti jossain vaiheessa lapsettomuusklinikalle ja sai tietää, että hänen luovuttamistaan soluista syntyi kaksoset.

Kommentit (288)

Vierailija
281/288 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just ton takia en voisi koskaan luovuttaa munasolua. En saisi ajatusta pois päästäni, haluaisin varmasti jossain vaiheessa tutustua lapseeni.

Eipä sinua edes huolittaisi luovuttajalle, jos pitäisit lasta omanasi. Siellä haastatellaan ihan perusteellisesti, eikä asennevammaisia oteta.

Ensimmäinen edellytys on juuri se, että ymmärtää luovuttamillaan soluilla syntyvien lasten olevan solujen vastaanottajapariskunnan lapsia.

Ei tietenkään huolittaisi, ja hyvä niin. Onneksi haastattelevat tarkkaan, mutta kuten tästäkin aloituksesta näkyy, ihmiset saattavat muuttaa mielensä.

En ymmärrä miten mielestäsi kyse voi olla asennevammasta. Se, että lyön nimen paperiin jossa annan biologisen lapseni muiden huoltoon, ei poista sitä faktaa että on kyse minun lapsestani. Kumma miten perusbiologiakin voi olla joiltain noin hukassa.

Ja siis kaikki kunnia heille jotka luovuttavat, se on hieno teko.

/9

Vaikka kyseessä onkin sinun sukusolusi, se ei mielestäni tee syntyneestä lapsesta sinun lastasi. Sinä et häntä ole hoitanut, kasvattanut, etkä kantanut. Merkittävästi enemmän hän on hänet synnyttäneen naisen ja hänen miehensä lapsi.

Näin myös ajattelen, jos kyseessä olisi oma munasoluni. Lapsi ei olisi minun.

Munasolu ei ole lapsi.

Jos munasolun luovuttaja ei ole paikalla kun hänen munasolunsa hedelmöitetään, hänellä ei ole soluun sen koommin asiaa eikä oikeutta.

Jos munasolun luovuttaja olisi moraalisesti äiti, hän olisi myös mur haa ja joka ikinen kuukausi kun hänen munasolunsa valuisi kuukautisveren mukana hukkaan.

Yrittäkää nyt käsittää tämä.

Solu kuin solu, elin kuin elin. Jos luovutat munuaisen sitä tarvitsevalle sinusta ei tule siirrännäisen saajan sukulaista eikä muutenkaan tuttua!!! Miksi tulisi!?!!?

Jos ei ymmärrän näin alkeellista asiaa ei kannata soluistaan eikä elimistään luopua! Ei missään tilanteessa.

Ei se ihan näin yksinkertaista ole. Munasolu ei ole vain munasolu vaan siitä tulee ihminen. Sinäkin olet ollut joskus vain alkio jossa on munasolun ja siittiön solut, mutta nyt olet ihminen. Sinun logiikalla miehet jotka siittävät vahingossa lapsen eivätkä osallistu lapsen hoitoon, eivät ole isiä? Heiltä ei mielestäsi pitäisi vaatia elatusmaksuja koska eiväthän he ole vanhempia, hehän vaan pikaisesti luovuttivat yhdynnässä solun, eivät sen enempää?

Munasolusta ihmiseen on hitonmoinen matka ja sillä on tosiaan väliä, mitä siinä matkalla tapahtuu.

Vahingossa siittiön hukkaaminen on täysin eri asia kuin sukusolun luovuttaminen tai lahjoittaminen. Lahjoittaessa tai luovuttaessa sukusolu on vapaaehtoisesti ja tietoisesti sekä tarkoituksella annettu itseltä pois, muille ja muuhun käyttöön. Se ei enää ole oma sen jälkeen.

Vierailija
282/288 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kysynyt, enkä kysy.

Olen luovuttanut munasolujani sen jälkeen, kun luovuttaja on ollut mahdollista saada selville.

En ole koskaan ajatellut niitä luovutettuja munasoluja enää ominani, enkä todellakaan voisi ajatella niistä mahdollisesti syntyneitä lapsia ominani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
283/288 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sydän just särkyi tohon viimeiseen lauseeseen. Että luovuttaja on itse jäänyt lapsettomaksi. Paljon voimia

Vierailija
284/288 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin luovutin. Solujani sai kaksi pariskuntaa, joista toinen sai solujeni avulla tyttövauvan. Sen verran sain tietää. Ihan mukava tunne tietää, mun mielestä. Harmi tietysti että toinen pari jäi ilman.

Annoitko luvan lapsen täysi-ikäiseksi tultuaan saada sinun tiedot?

Kyllä, mutta ei ole kuulunut yhteydenottoa.

olisit aatellu kaksi kertaa kun niin jälkeen päin kiinnostaa

Vierailija
285/288 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kysyisin. Jos minun munasoluistani on syntynyt lapsi, en ole enää vela (vapaaehtoisesti lapseton). Voin ylpeänä kutsua itseäni äidiksi, koska minulla on biologinen lapsi.

Paras tapa lyödä jauhot suuhun kyselijöille ("Miksi olet vela? Vihaatko lapsia?") on se, että ladotaan faktat tiskiin. Kysely loppuu nopeasti. Varsinkin miehet nolostuvat (menevät täysin lukkoon) kun tajuavat, että nainen on luovuttanut munasolujaan.  

Vierailija
286/288 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just ton takia en voisi koskaan luovuttaa munasolua. En saisi ajatusta pois päästäni, haluaisin varmasti jossain vaiheessa tutustua lapseeni.

Niin, haluaisit tutustua ihmiseeen, jolla on sinun perimäsi, mutta hän ei ole sinun lapsesi.

Vierailija
287/288 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama munasolu kasvaa aivan erilaiseksi eri biologisten äitien kohduissa. 

Itse velana halusin lahjoittaa elämän lahjan jollekin toiselle ja luovutin sukusolujani yksityisellä klinikalla.

Vierailija
288/288 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoinen lapsettomuus on kauhean itsekäs valinta. Munasolujen luovutus on siinä tapauksessa sovitteleva ja kannatettava ratkaisu.