Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luovutin nuorena munasolun ja nyt mietityttää.. Kysyisitkö sinä onko luovutetusta solusta syntynyt lapsi?

Vierailija
05.04.2019 |

Parikymppisenä nuorena innostuimme ystäväni kanssa maailmaa syleilevästä ajatuksesta luovuttaa munasolu lapsettomuusklinikalle. Silloin en oikeastaan ajatellut asiaa sen enempää, mutta nyt... Minulla on kaksi omaa lasta ja ajatus hiipii joskus mieleen.. onko maailmassa, jossain tuolla, minun lapseni? Tiedän, että lapsi ei ole "minun", mutta yhtä paljon kuitenkin biologisesti minun kuin nämä kaksi muutakin.

Haluaisitteko te tietää, onko luovutetusta solusta lähtenyt onnistunut raskaus käyntiin? Ja lopulta, onko syntynyt uusi elämä? Minulla on todella ristiriitaiset tunteet aiheeseen liittyen. Oikeus olisi selvittää asia, mutta onko se järkevää?

Ystäväni, jonka kanssa tähän aikanaan lähdin, jäi lapsettomaksi tahtomattaan. Tämä oli ja on edelleen valtavan surullista hänelle. He todella toivoivat lasta miehensä kanssa, se ei kuitenkaan onnistunut. Ystäväni soitti jossain vaiheessa lapsettomuusklinikalle ja sai tietää, että hänen luovuttamistaan soluista syntyi kaksoset.

Kommentit (288)

Vierailija
241/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös laki ole nykyään sellainen, että luovutetusta sukusolusta alkunsa saaneella on täysi-ikäisenä oikeus ottaa selvää, kuka on luovuttaja, ja halutessaan ottaa myös luovuttajaan yhteys. Se voisi joillekin olla melkoinen jymäys, jos ovella seisoisi eräänä päivän nuori ihminen, joka kertoisi, että sinä olet hänen isänsä / äitinsä geneettisesti. Jossain vaiheessa tämä tieto saattaisi osoittautua kullanarvoiseksi, jos kyseessä olisi esim. joku ennalta arvaamaton sairaus.

ja jos luovuttaja on kuollut kolkuteleeko luovuttajan lasten ovella kerjäämässä  sairaustietoja

Vierailija
242/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että laki on muuttunut tuon anonyymin luovuttamisen suhteen. Geneettinen perimä vaikuttaa kuitenkin ihan kaikkeen, sehän on käyrännössä avain siihen kuka olet. Olisi julmaa riistää ihmiseltä mahdollisuus saada tämä tieto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovutin noin 30 vuotta sitten, kun ajattelin etten koskaan voi saada /halua omia lapsia.

Siskoni oli juuri menettänyt omansa alkuraskaudessa ja melkein menehtyi itsekin samalla ison verenhukan takia.

Kävin rankat hoidot läpi. Munasolun saatiin vain pari kunnollista. Kummastakaan ei syntynyt lasta. Silloin ajattelin, etteivät varmaankaan olleet tarpeeksi hyviä. Yllätysraskaus 10 vuotta myöhemmin teki minusta kuitenkin äidin suloiselle pojalle ♡!

Vierailija
244/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuttavat munasolun ja sperman. Antakaa lasten olla rauhassa.

Kokemusta on.

Vierailija
245/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaus munasolun luovuttajalle on vain jotain 400 euroa, mutta munasolun saajalle yksi hoito maksaa 10 000! Nämä klinikat kyllä vetää välistä ja reilusti!

Vierailija
246/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korvaus munasolun luovuttajalle on vain jotain 400 euroa, mutta munasolun saajalle yksi hoito maksaa 10 000! Nämä klinikat kyllä vetää välistä ja reilusti!

Jenkeissä saattaa saada isoja summia privapariskunnilta. Kuin myös olla kohdun vuokraaja. Jälkimmäinen voisi olla helpompi, kantaa toisen lasta kuin taas luovuttaa geeniperimänsä. Jopa muistot siirtyvät niissä omalla tavallaan.

Vierailija
247/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tosi ristiriitainen aihe. Tunnen aivan mahtavia täydellisesti vanhemmaksi sopivia naisia ja miehiä, joilla on ollut ongelmia lapsen saannissa. Aidosti harmittaa heidän puolestaan!

En kuitenkaan itse voisi luovuttaa munasolujani koska ajattelen että biologia on edelleen tärkeää, vaikka nykypäivänä ollaan niin woke ettei millään tällaisella ajatella enää olevan mitään merkitystä.

Pahimmillaan näillä hoidoilla maailmaan saatetaan hämmentyneitä ihmisiä, jotka tuntevat olevansa hyvin yksin omien tunteidensa ja piirteidensä kanssa.

Itse ainakin olen käynyt monen monta keskustelua vanhempieni kanssa yhteisistä piirteistämme, siitä kuinka he ovat kokeneet elämässään samanlaisia kipupisteitä kuin minä, koska jakavat esimerkiksi tietynlaisia tapoja ajatella asioista. Ymmärrän vaikkapa tyttäreni ujoutta ja haasteita matemaattisissa aineissa -koska olen saman ikäisenä kohdannut vastaavanlaisia haasteita, osaan rohkaista ja neuvoa miten päästä tietynlaisista tuntemuksista yli.

Kyllähän geenit määrittävät elämäämme todella paljon!

Vierailija
248/288 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin, luultavasti siksi, ettei minulla ole lasta. Ehkäpä siksi, että tietäisin , jatkuuko oma geneettinen perimä jossain.

Vierailija
249/288 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä haluaisin tietää, vaikkei lapsi olekaan minun. Mikä lie halun syynä, omat geenit jatkuu jossakin vai olen antanut lahjan jollekin. Minäkin mietin nuorena tuota lahjoitusta, mutta se jäi pois mielestä.

Vierailija
250/288 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ole luovuttanut kirjoitti:

munasoluja hetkisitten ja tein sen vain ja ainoastaan siksi,että ne jotka eivät voi saada lasta ja todella haluavat sen niin saisivat siihen edes mahdollisuuden.

Ja esim.yksityisellä koko homma ei ole edes halpaa joten ei sinne ihan kuka tahansa hakeudu hoitoihin.

Luovutettuja munasoluja saatiin senverran,että niistä saadaan kahdelle eri perheelle mahdollisuus lapseen.

Minulle on ok ,että lapsi saa tietävänsä olevansa lahjoitettu ja saa 18v lapun käteensä jonka kautta voi katsoa kuka hänet on lahjoittanut. Hän ei ehkä ikinä ota minuun yhteyttä ehkä katsoo vain somesta jos sieltä löytyy esim kuva,että millainen olen.Tai ehkä ottaa yhteyttä. En ole hänen äitinsä olen vain antanut hänelle elämän.

Minä saan tietää,onko munasoluistani hedelmöittynyt, ei niin välttämättä tapahdu. En sitä ala "murehtimaan"

Ennen koko homman alkua,kävin psykologin juttusilla(kuului prosessiin) ja hän kertoi ja avasi asiaa vielä enemmän.

Lisäksi perheille jotka lahjamunasoluilla saavat lapsen tai yrittävät saada heitä rohkaistaamn kuitenkin kertomaan lapselle asiasta kyllähän se niin on,että joiltain piirteiltä (jos munasoluni hedelmöittyy)niin lapselle tulee osa minun piirteisäni.

kyllähän se niin on,että joiltain piirteiltä (jos munasoluni hedelmöittyy)niin lapselle tulee osa minun piirteisäni.

Joo, voitko kuvitella, ettei lapsi ole vain joiltain piirteiltä sinua vaan jopa puolet ovat sinun geeneistäsi!! Olisit siis lapsen biologinen äiti, et vain munasolun luovuttaja.

Väärin. Biologinen äiti on lapsen synnyttäjä. Myös lain edessä. Luovuttaja on vain geneettinen äiti.

Joissain satenkaariperheissä puhutaan noin mutta oikeasti geneettinen ja biologinen äiti on sama asia =se jonka solusta lapsi on lähtöisin.

Eihän "kohdunvuokraajatkaan" (surrogates) ole ikinä mitään biologisia äitejä, jos munasolu on jonkun muun.

Vierailija
251/288 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eivät voi kysellä biologisen äitinsä tai isänsä perään koska vanhemmat ei kerro lahjasolualkuperästä!

Tässä on kuitenkin se riski että lapsi saa tietää sen yllärinä. Dna-testit ovat yhä yleisempiä ja on hyvin todennäköistä, että joku biologisesta suvusta on testin tehnyt. Siinäpä sitten selittelemistä...

Onhan näitä jo tapahtunutkin.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/dna-testi-paljasti-ettei-isa-ollutk…

Vierailija
252/288 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain tietää, että raskaus oli alkanut ja myöhemmin, että oli syntynyt tyttölapsi. Toinen munasolujani saanut pari ei valitettavasti saanut niillä lasta.

Minusta on kiva tietää.

Vierailija
253/288 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään tapauksessa kyselisi enkä haluaisi tietää. On parempi, jos ei tiedä. Mitäpä, jos saisit tietää, että syntyi lapsi, joka kaverinsa kanssa ajoi itsensä ja kaverinsa hengiltä varastetussa autossa kolarissa, jossa myös vammautui ihan vieras tielläliikkija. Ei todennäköistä, mutta mahdollista.

Vierailija
254/288 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

munasoluja hetkisitten ja tein sen vain ja ainoastaan siksi,että ne jotka eivät voi saada lasta ja todella haluavat sen niin saisivat siihen edes mahdollisuuden.

Ja esim.yksityisellä koko homma ei ole edes halpaa joten ei sinne ihan kuka tahansa hakeudu hoitoihin.

Luovutettuja munasoluja saatiin senverran,että niistä saadaan kahdelle eri perheelle mahdollisuus lapseen.

Minulle on ok ,että lapsi saa tietävänsä olevansa lahjoitettu ja saa 18v lapun käteensä jonka kautta voi katsoa kuka hänet on lahjoittanut. Hän ei ehkä ikinä ota minuun yhteyttä ehkä katsoo vain somesta jos sieltä löytyy esim kuva,että millainen olen.Tai ehkä ottaa yhteyttä. En ole hänen äitinsä olen vain antanut hänelle elämän.

Minä saan tietää,onko munasoluistani hedelmöittynyt, ei niin välttämättä tapahdu. En sitä ala "murehtimaan"

Ennen koko homman alkua,kävin psykologin juttusilla(kuului prosessiin) ja hän kertoi ja avasi asiaa vielä enemmän.

Lisäksi perheille jotka lahjamunasoluilla saavat lapsen tai yrittävät saada heitä rohkaistaamn kuitenkin kertomaan lapselle asiasta kyllähän se niin on,että joiltain piirteiltä (jos munasoluni hedelmöittyy)niin lapselle tulee osa minun piirteisäni.

kyllähän se niin on,että joiltain piirteiltä (jos munasoluni hedelmöittyy)niin lapselle tulee osa minun piirteisäni.

Joo, voitko kuvitella, ettei lapsi ole vain joiltain piirteiltä sinua vaan jopa puolet ovat sinun geeneistäsi!! Olisit siis lapsen biologinen äiti, et vain munasolun luovuttaja.

Väärin. Biologinen äiti on lapsen synnyttäjä. Myös lain edessä. Luovuttaja on vain geneettinen äiti.

Joissain satenkaariperheissä puhutaan noin mutta oikeasti geneettinen ja biologinen äiti on sama asia =se jonka solusta lapsi on lähtöisin.

Eihän "kohdunvuokraajatkaan" (surrogates) ole ikinä mitään biologisia äitejä, jos munasolu on jonkun muun.

Itse asiassa monessa maassa lainsäädännöllisesti on, käsittääkseni myös Suomessa synnyttäjä on lain mukaan biologinen äiti. Kun Suomessa oli sijaissynnyttäminen vielä sallittua, piti geneettisen äidin adoptoida lapsi, usein omalta sisareltaan, äidiltään tai ystävältään. Varsin hankalaa.

Vierailija
255/288 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En missään tapauksessa kyselisi enkä haluaisi tietää. On parempi, jos ei tiedä. Mitäpä, jos saisit tietää, että syntyi lapsi, joka kaverinsa kanssa ajoi itsensä ja kaverinsa hengiltä varastetussa autossa kolarissa, jossa myös vammautui ihan vieras tielläliikkija. Ei todennäköistä, mutta mahdollista.

No ei mistään klinikalta mitään kolaritietoja saa.

Vierailija
256/288 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aina mietin näissä, et mitä jos veli- ja sisarpuoli rakastuu, tietämättään et ovat liian läheistä sukua...

Niinpä, tutut piirteet usein miellyttävät, "naimanaamat".

Vierailija
257/288 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa tuo pidemmällekin kuin siihen lahjasolulapseen. Aikanaan maailmalla voi olla liuta tuntemattomia lapsenlapsiakin.

Vierailija
258/288 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei mistään klinikalta mitään kolaritietoja saa.

Ei tietenkään klinikalta tuollaista mutta jos yhteys on paljastunut jo ennen törttöilyjä. Tai törttöilijä ehtinyt saada vaikka oman lapsen joka aikanaan selvittää taustansa.

Vierailija
259/288 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa monessa maassa lainsäädännöllisesti on, käsittääkseni myös Suomessa synnyttäjä on lain mukaan biologinen äiti. Kun Suomessa oli sijaissynnyttäminen vielä sallittua, piti geneettisen äidin adoptoida lapsi, usein omalta sisareltaan, äidiltään tai ystävältään. Varsin hankalaa.

Ei silloinkaan kutsuttu _biologiseksi_ äidiksi vaan synnyrtänyt oli juridinen äiti, koska tieto meni rekistereihin synnytyssairaalan kautta. Solun antaja oli biologinen äiti tuolloinkin.

Vierailija
260/288 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdellä juutalaisella hedelmöitysklinikan lääkärillä oli arvioitu olevan 600 jälkeläistä. 

Niin monta munasoluako luovutti? Ohhoh, aika kova homma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi