Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luovutin nuorena munasolun ja nyt mietityttää.. Kysyisitkö sinä onko luovutetusta solusta syntynyt lapsi?

Vierailija
05.04.2019 |

Parikymppisenä nuorena innostuimme ystäväni kanssa maailmaa syleilevästä ajatuksesta luovuttaa munasolu lapsettomuusklinikalle. Silloin en oikeastaan ajatellut asiaa sen enempää, mutta nyt... Minulla on kaksi omaa lasta ja ajatus hiipii joskus mieleen.. onko maailmassa, jossain tuolla, minun lapseni? Tiedän, että lapsi ei ole "minun", mutta yhtä paljon kuitenkin biologisesti minun kuin nämä kaksi muutakin.

Haluaisitteko te tietää, onko luovutetusta solusta lähtenyt onnistunut raskaus käyntiin? Ja lopulta, onko syntynyt uusi elämä? Minulla on todella ristiriitaiset tunteet aiheeseen liittyen. Oikeus olisi selvittää asia, mutta onko se järkevää?

Ystäväni, jonka kanssa tähän aikanaan lähdin, jäi lapsettomaksi tahtomattaan. Tämä oli ja on edelleen valtavan surullista hänelle. He todella toivoivat lasta miehensä kanssa, se ei kuitenkaan onnistunut. Ystäväni soitti jossain vaiheessa lapsettomuusklinikalle ja sai tietää, että hänen luovuttamistaan soluista syntyi kaksoset.

Kommentit (288)

Vierailija
221/288 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni pitää olla synnyttänyt terve lapsi, jotta voi luovuttaa munasoluja. Sama. Olenko väärässä? Jos en ole väärässä, aloitus on roskaa.

Saattaisin kysyäkin, jos se tieto on mahdollista saada. Tulisi hyvä mieli, että on voinut jotakuta isossa asiassa auttaa.

Vierailija
222/288 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"JOS lapsellani olisi asiat hullusti ja en pystyisi auttamaan"

Haloo taas ja valoja päälle...se EI olisi sinun lapsesi. Pelkkä munasolu ei ole lapsi. Jos tätä ei ymmärrä niin ei pidä leikkiä hyväntekijää ja luovuttaa yhtään mitään ikinä. Pääseekö itku joka kk kun tulee menkat ja munasolu meni hukkaan? Munasolu eli lapsi kuoli?

Mitä sä nyt sekoilet? Ymmärrätkö mikä on munasolu? Se on sellainen lisääntymiseen tarvittava pallero, joka sisältää puolet tarvittavasta geneettisestä, periytyvästä informaatiosta jota tarvitaan ihmisen valmistamiseen. Toinen puoli tulee tietenkin siittiöstä. Se solu ei ole mikään kasa satunnaista limaa, vaan koodi josta tulee ihminen tietyn kaavan mukaisesti valmistettuna.

Se, että lain mukaan jollain toisella on siitä munasolusta syntyneen ihmisen huoltajuus, ei tarkoita etteikö lapsi edelleen olisi sen jolta solu on lähtenyt. Sillä lapsella on 50% todennäköisyys samoihin alleeleihin kuin luovuttajalla, eli siis korkein mahdollinen perinnöllisyysprosentti. Lapsella on melko suurella todennäköisyydellä samoja fyysisiä ja psyykkisiä piirteitä kuin luovuttajalla.

Ei nämä biologiset faktat muutu miksikään vaikka löisi kymmeneen paperiin nimen alle.

/9

Edellinen varmaan tarkoittaa nyt sitä, että vaikka lapsi toki on biologisesti luovuttajan jälkeläinen, niin se ei ole silti luovuttajan lapsi. Ymmärrätkö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/288 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo tehotuotantoa, kun  yhtäkkiä pölähtää 10 uutta lasta ovelle etsimään kadonnutta vanhempaa... 

Vierailija
224/288 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään luin jostain lehdestä naisesta joka oli luovuttanut nuorena munasolujaan ja vanhemapa hänellä todettiin endometrioosi ja ei todennäköisesti saa lapsia koskaan.. 

Tuleekohan sille sellainen olo että haluaisi tavata nämä biologiset lapsensa.

Aika rankkaa varmaan jos tietää että tuolla jossain on sinun jälkeläisiäsi mutta et kuitenkaa saa tavata heitä etkä voi saada enää omaa kasvattiakaan.

Vierailija
225/288 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse luovutin muutama vuosi sitten lain muuttumisen jälkeen, enkä kysynyt syntyikö lapsia minun munasoluista. Näkeehän sen sitten 14 vuoden päästä jos heitä kiinnostaa tulla moikkaamaan :) Ei ahdista, kiva jos autoin jotakuta suurimmassa toiveessaan!

En tosin itse halua lapsia, lieneekö siinä sitten jotain osuutta erilaiseen suhtautumiseen.

Minusta hieman ristiriitaisen kuuloista. Entä jos todellakin tulisi joku moikkaamaan sinuaja haluaisi jatkaa yhteydenpitoa. Sitten kävisi ilmi, ettet halua lasta (tai ehkä et edes aikuista lasta) elämääsi. Kieltäisitkö sitten jatkuvat tapaamiset tai teeskentelisitkö kiinnostunutta? 

Vierailija
226/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet edes harkinnut, niin lähde luovuttamaan.  Et osaa edes kuvitella kuinka onnelliseksi teet ne vanhemmat, jotka eivät muuten voi lasta saada.  Olen varma, että jokainen lahjasolulapsi on sellainen aarre vanhemmilleen, että hänellä on useimmiten huomattavasti paremmat lähtökohdat elämäänsä kuin monella muulla lapsella. Älä yhtään epäröi. Jopa parin vuosikymmenen kuluttua voit tavata ihmisen, jonka elämästä voit olla kiitollinen ja joka varmasti on kiitollinen elämästään sinulle.

Vierailija
227/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa geenitesti joltain isoimmista palvelua tarjoavista yrityksistä. Hyvällä tuurilla löydät lapsesi sieltä. Palvelu listaa kaikki sukulaisuutesi ja saat tietää myös sukulaisuussuhteen.

Vierailija
228/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan kysyisin ihan mielenkiinnosta. Mutta en pitäisi häntä omana lapsena sen enempää kuin ketään muuta lasta. Eli en taatusti huolehtisi miten hänellä menee tms.

Vierailija
229/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et kysy mitään.

Lapsi kysyy jos kysyy.

Ehkä hän ei edes tiedä alkuperäänsä.

Tottakai tajuan trollin. Mutta leikitään nyt sun mieliksi.

Vierailija
230/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikionnellinen mummo kirjoitti:

Jos olet edes harkinnut, niin lähde luovuttamaan.  Et osaa edes kuvitella kuinka onnelliseksi teet ne vanhemmat, jotka eivät muuten voi lasta saada.  Olen varma, että jokainen lahjasolulapsi on sellainen aarre vanhemmilleen, että hänellä on useimmiten huomattavasti paremmat lähtökohdat elämäänsä kuin monella muulla lapsella. Älä yhtään epäröi. Jopa parin vuosikymmenen kuluttua voit tavata ihmisen, jonka elämästä voit olla kiitollinen ja joka varmasti on kiitollinen elämästään sinulle.

Isättömiä lapsia tehdään. Kadonneen jäljillä ohjrlmasta näkee, miten ison aukon elämään jättää tuntemattomaksi jäänyt isä.

Vierailija
231/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki genetiikka tulee siinä luovutetussa munasolussa. Nykyaikana on kyllä riskialtista salata lapselta että äiti / isä ei ole biologinen vanhempi. Lapsi kun voi milloin tahansa tutkia sukuaan netistä löytyvillä dna-testeillä.

Edellyttäen, että nämä vanhemmat ovat lähetelleet dna-näytteitään maailmalle kaikenmaailman sivustoille.

Olen luovuttanut munasoluja (niitä luovutetaan aina kerralla enemmän kuin 1, siksi otetaan hormonihoitoja jotta munasoluja kypsyy enemmän) kahdesti, mutta tästä on niin kauan (yli 20 vuotta) aikaa, että siihen aikaan ei mahdollisesti syntynyt lapsi saa tietää kuka luovuttaja on ollut.

Minun mielestäni luovuttamistani soluista syntyneet lapset eivät ole minun lapsiani; minä annoin vain solun. Jos jostain syystä oveni takana olisi joku päivä ihminen, joka arvelisi minun olevan se luovuttaja, niin en tuntisi mitään häntä kohtaan. En tosin keksi mitenkään, että mistäpä tämä ihminen minut löytäisi, en todellakaan ole kylväni dna-näytteitäni mihinkään enkä ole tehnyt sukupuutani millekään sivustolle.

Riittää, että sukulaisesi ovat tehneet testin. Jos munasolustasi syntynyt lapsi alkaa joskus etsiä sinua dna-testin avulla, niin sut voi olla aika helppokin jäljittää.

Vierailija
232/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko se hormonikäsittely, joka tehdään munasolujen luovuttajalle,  aiheuttaa lapsettomuutta?

(Yhdelle naudalle eräs mies aiheutti, kun halusi tehdä eläinlääkärille kuuluvia töitä vaikka ei ollut pätevyyttä.)

Vierailija
233/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten olisin huolissani siitä, ettei yhtään tiedä, kenen kanssa lisääntyy.

Vierailija
234/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jatkaa sukua tuntemattoman kanssa, ikään kuin yhtyy häneen... minua tämä ajatus ahdistaisi.

Vierailija
235/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta e-pilleritkin voi aiheuttaa lapsettomuutta. Kystiä.

Vierailija
236/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo tehotuotantoa, kun  yhtäkkiä pölähtää 10 uutta lasta ovelle etsimään kadonnutta vanhempaa... 

Eräällä siittolan lääkärillä oli muistaakseni 70 jälkeläistä. Dissasi muiden siittiöt ja käytti vain omaansa.

Vierailija
237/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme muutama vuosi sitten lapsettomuushoidoissa ja jossain vaiheessa siellä tuli puheeksi myös luovutettujen munasolujen mahdollisuus (jota ei kuitenkaan meille sitten tarvittu). Lääkäri sanoi, että heidän klinikalleen ei enää oteta alle 25-vuotiaita munasolujen luovuttajia. Nuorilla luovuttajilla oli myöhemmin tullut esiin liian paljon katumusta ja halua pyörtää koko homma syystä tai toisesta.

Vierailija
238/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on täälä! Tyttö tuli. Annettiin sille nimeks inkeri ja vaaleanpunainen mekko on jo ostettu koulua varten.

Vierailija
239/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina mietin näissä, et mitä jos veli- ja sisarpuoli rakastuu, tietämättään et ovat liian läheistä sukua...

Vierailija
240/288 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille teille, jotka luovutitte. :) Lapsen saaminen on monille tärkeää ja ainakin lapsi syntyy perheeseen, jossa lasta on odotettu ja kaivattu. 

Voisivat vaan adoptoida jo syntyneen lapsen, kun biologisia ne eivät kuitenkaan tule olemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme