Suomalaiset ovat tänään kuluttaneet oman osuutensa maapallon luonnonvaroista
https://yle.fi/uutiset/3-10723897
Loppuvuosi on Suomessa yli varojen elämistä.
Kommentit (112)
Alkakaa ihmiset arvostamaan ekologisia arvoja. Hävettää.
Höpsis pöpsis. Joku sen viimeisen öljytipan kuitenkin kuluttaa, miksen se voisi olla minä? Vroom-vroom ;)
Jaa.
No mulle on postissa tulossa kaikkea kivaa mitä olen ansainnut, ja ensi viikolla sitten lisää.
Heippa vaan kaikille hipeille. Toivottavasti risut maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kaikki loppuvuosi hengittämättä niin tilanne korjaantuu...
Happi ei ole suurin ongelma, huonekasvitkin imevät hiilidioksidia ja tuottavat happea.
Mutta ne jatkuvasti käynnissä olevat osittain turhat sähkölaitteesi, hukkaan heittämäsi ruoka, kertakäytön jälkeen pyykkiin lentävät vaatteet, iso varasto täynnä roinaa, jota et koskaan tarvitse...
Meillä on vara tinkiä, ja se on hyvä asia. Se ei ole hyvä, että kiistät koko ongelman kuin sinulla olisi syntymäoikeus viedä leipä 2,4 muun ihmisen suusta.
En ole koskaan nähnyt samanlaista mediaa ja hallintoa joka syyllistää niin paljon omaa kansaansa.
Tuota pientä 5 miljoonan kansaa. Ketä sinne verhon taakse on pesiytynyt? Tule esiin ja näytä iljettävä naamasi!
Tiettääkö joku miten tuo älyvapaalta kuulostava syyllistysindeksi oikeasti lasketaan? Onko tämä nyt samaa kamaa kuin green office: "kerro miten pyrit säästämään ympäristöä ja maksa muutama tonni wwf:lle niin saat kivan diplomin"?
Vierailija kirjoitti:
Jaa.
No mulle on postissa tulossa kaikkea kivaa mitä olen ansainnut, ja ensi viikolla sitten lisää.
Miksi sinä "ansaitset" roskaa, mutta muut eivät ansaitse edes elää? Mikä antaa sinulle etuoikeuden olla s**tanan itsekäs ja tyhmä?
Tuolla asenteella joudutaan pakkotoimiin eli polttoaineiden, veden ja ruuan säännöstelyyn.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt samanlaista mediaa ja hallintoa joka syyllistää niin paljon omaa kansaansa.
Tuota pientä 5 miljoonan kansaa. Ketä sinne verhon taakse on pesiytynyt? Tule esiin ja näytä iljettävä naamasi!
Tämä on niin totta!
Ja verhon taakse on pesiytynyt vihervasemmistolainen.
Annan siksi ääneni persuille.
Istutetaan vähän metsää. Se on siinä.
Vierailija kirjoitti:
YLE on kyllä ihan omaa luokkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Syyllisty jos se on mielestäsi kypsä tapa reagoida faktatietoon. Fiksuhan voi toimia toisinkin.
Totuus sattuu, jos ei sitä tajua.
Ilmastoteko olisi Suomesta vietävän kehitysavun muuttaminen sterilisaatioiksi ja vasektomioiksi. Siitä olisi todellista hyötyä ja voisi olla vaikka ehto ruoka-avulla. Pikkuhiljaa loppuisi sekin bisnes.
Siksipä Suomeen ei kannatkaan haalia lisää porukkaa. Täällä eläminen kylmän ja auringon puutteen ja pitkien etäisyyksien vuoksi on liian kuluttavaa maapallolle. Bensaa ja sähköä palaa väkisin, vaikka kaikesta muusta pystyisikin säästämään. Myös viljely on tehotonta näissä oloissa.
Te persut olette säälittäviä. Ei ihme, että pidätte kynsin hampain kiinni sisäfileestä ja krääsästä; eihän muulla ole teille mitään virkaa.
Vierailija kirjoitti:
Te persut olette säälittäviä. Ei ihme, että pidätte kynsin hampain kiinni sisäfileestä ja krääsästä; eihän muulla ole teille mitään virkaa.
Saattaa muutamat muutkin kuin persut ihmetellä miten tuo luku on saatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa.
Miksi sinä "ansaitset" roskaa, mutta muut eivät ansaitse edes elää? Mikä antaa sinulle etuoikeuden olla s**tanan itsekäs ja tyhmä?
Tuolla asenteella joudutaan pakkotoimiin eli polttoaineiden, veden ja ruuan säännöstelyyn.
Koska minä käyn töissä.
Vierailija kirjoitti:
Katkaisenko nyt sit kodistamme lämmityksen vai mitä teen? Antakaa nyt hyvät ihmiset ohjeita miten toimia. Tuli niin syyllinen olo.
Alkuun:
1. Lopeta turha Shoppailu. Älä osta mitään mitä ilman et pärjää ja osta sekin kirpputorilta. Ota siitä harrastus ja diy projekti. Kunnosta vanhaa ja lisää käyttöikää. Samoin kaikki turha sisustus ja pintaremontti.
2. Lisää omavaraisuutta pikkuhiljaa. Yritä hankkia omaa ruokaa mahdollisimman paljon itse. Kaupungissa pystyy tätä tekemään myös. Kasvata ikkunanlaudalla, idätä ituja ja kasvata herneen versoja ja salaatteja. Kerää villiyrttejä ja kuivaa niitä, vaihda kahvi "teeksi" jonka kuivaat esim horsman kukista ja joskus saatat löytää jopa pakuria. Tee tästä myös harrastus. Välttele prosessoitua ja tee itse. Välttele lihaa ja tuontikasviksia. Jos itse et pääse matjametsään, osta kotimaiset marjat torilta ja vähennä tuontihedelmiä.
- Kulje pyörällä ja julkisilla. Vähennä autoilua parhaasi mukaan. Mieti talouttasi ja pohdi pystyisitkö vähentämään kulutustasi niin että voisit tiputtaa esim. yhden työpäivän viikossa pois?
- Lopeta matkustelu. Osta teltta ja retkeilyvälineet (torista tai kirpparilta) ja ala kulkemaan pyörällä. Ota kaupunki tai kylä kerrallaan kohteeksi, käy tutkimassa paikallista luontoa ja luonnon nähtävyyksiä ja majoitu keskelle luontoa. Tuossa tulee mahtavasti myös liikunta mukaan ja huomaat että Suomessa on myös todella hienoja paikkoja ja Suomi tulee tutuksi. Laita vaikka paikallisiin fb. ryhmiin kyselyä että mitä missäkin paikkakunnalla kannattaa käydä katsomassa, osaavat sieltä neuvoa. Ota siitä harrastus ja jos sinulla lapsia, ota rohkeasti heidät mukaan.
- Lopeta turha kosmetiikka. Hiuksesi ei tarvitse väriä eikä oikeasti edes shamppoo pesua jos totutut hiuksiasi 2kk vesipesuun. Vartalo peseytyy myös ilman saippuaa ellet ole kovin likainen ja peset sitä pesusienellä ja lämpimällä vedellä. Jos pakosta tarvitset niin osta palasaippuaa. Turhaa luonnonhaaskausta on kantaa kaupasta vettä ja muovia (nestemäiset shamppoot, käsisaippuat, suihkugeelit, pyykinpesuaineet ym.) Lopeta turha meikkaus, esim kynsien lakkaus ym. Ala keräämään luonnosta aineksia kosmetiikkaan ja tee itse. Kuorinnat, kasvonaamiot, hiusten sävytykset ym. Tee tästä harrastus.
- Pidä tuloja ja menoja tarkasti ylhäällä exelissä ja pohdi minne käytät rahojasi ja oliko kaikki varmasti pakollisia.
- Energiamuotoa voi myös pohtia mutta ihan helposti en lähtisi uusimaan koko energiajärjestelmää. Sähköyhtiöt voi vaihtaa uusiutuvaan energiaan mutta ennenkaikkea sähköä voi säästää. Laske asuinrakennuksesi lämpötilaa, laske lämminvesivaraajan lämpötilaa, tee saunomisesta luksusta ja mieti voisiko sitä lämmittää harvemmin? Älä pidä turhia sähkölaitteita ja sammuttele valoja ym.
- Älä pidä lemmikkieläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Muiden lompakolla on kiva käydä :))
Muiden hengitysilmaa on kiva paskoa.
Katkaisenko nyt sit kodistamme lämmityksen vai mitä teen? Antakaa nyt hyvät ihmiset ohjeita miten toimia. Tuli niin syyllinen olo.