Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaiset ovat tänään kuluttaneet oman osuutensa maapallon luonnonvaroista

Vierailija
05.04.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-10723897

Loppuvuosi on Suomessa yli varojen elämistä.

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mielenkiintoista. Kun vihreät ajelevat takseilla ja samaan aikaan haluaisivat kieltää yksityisautoilun, haukutaan niitä tekopyhiksi. Kun suomalaiset kuluttavat mielettömästi luonnonvaroja, on se kuitenkin ok neuvoa muita vaikkei omaa käytöstään halua muuttaa.

Lisäksi nämä samat tyypit eivät näe mitään ongelmaa Hakkaraisen kilometrikorvauksissa, kun pitää päästä sahaamaan väliä Helsinki-Viitasaari.

Vierailija
42/112 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin,

Enolekoskaannähnytintiaa

Mitä väliä Intialla on? Potkasetko sinä mummoa, jos joku muukin potkasee?

Intia käyttää luonnonvaroja tällä hetkellä niin poskettomasti, ettei tällaisilla ajatuksilla ole enää mitään merkitystä.

Ja miten Suomen laskennallinen osuus lasketaan?

Intialainen ei käytä, vaikka Intiassa käytetään.

Ja miten joku vertaa itseään intialaiseen? Itse olen sen verran rasisti, että ajattelen ymmärtäväni enemmän kuin keskiverto intialainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istutetaan vähän metsää. Se on siinä.

Ei, ei se ole siinä, mutta kyllä se vähän auttaa. Päästöt ja saasteet eivät katoa ja muutu tyhjäksi vaikka kuinka istuttaisi puita. Silti istuttaminen auttaa kompensoimaan ja jokaisen tulisi istuttaa.

Vierailija
44/112 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksipä Suomeen ei kannatkaan haalia lisää porukkaa. Täällä eläminen kylmän ja auringon puutteen ja pitkien etäisyyksien vuoksi on liian kuluttavaa maapallolle. Bensaa ja sähköä palaa väkisin, vaikka kaikesta muusta pystyisikin säästämään. Myös viljely on tehotonta näissä oloissa.

Syntyvyys vähenee, kun elinolot paranee. Se vähentää kulutusta. Ja kun elinolot pahenee, niin pakolaisvirrat ovat pysäyttämättömiä. Suurin osa maailman ihmisistä haluaa asua synnyinseuduillaan, mutta siirtyvät muualle, ellei se ole mahdollista.

Vierailija
45/112 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Istutetaan vähän metsää. Se on siinä.

Ei, ei se ole siinä, mutta kyllä se vähän auttaa. Päästöt ja saasteet eivät katoa ja muutu tyhjäksi vaikka kuinka istuttaisi puita. Silti istuttaminen auttaa kompensoimaan ja jokaisen tulisi istuttaa.

Suomessa hiilinielujen istuttaminen takapihoille ei kyllä auta, kun joka puolella on metsää on kuitenkin suht lähellä.

Vierailija
46/112 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2. Lisää omavaraisuutta pikkuhiljaa. Yritä hankkia omaa ruokaa mahdollisimman paljon itse. Kaupungissa pystyy tätä tekemään myös. Kasvata ikkunanlaudalla, idätä ituja ja kasvata herneen versoja ja salaatteja. Kerää villiyrttejä ja kuivaa niitä, vaihda kahvi "teeksi" jonka kuivaat esim horsman kukista ja joskus saatat löytää jopa pakuria. Tee tästä myös harrastus. Välttele prosessoitua ja tee itse. Välttele lihaa ja tuontikasviksia. Jos itse et pääse matjametsään, osta kotimaiset marjat torilta ja vähennä tuontihedelmiä.

Ainakin kasviproteiinin teko itse on vaikeaa, ja soijalla on järkyttävä hiilijalanjälki. Isompi kuin kotimaisella lihalla. Ok härkistä voi tehdä itse. Pelkillä kotimaisilla kasviksilla ei elä, sori nyt vaan.

Vierailija
47/112 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi näistä faktoista pitää inistä. Miksei vain voi sanoa, ettei halua tehdä mitään? Tai ettei kiinnosta? Ja sitten jättää asiat muille.

Vierailija
48/112 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3ea8de8a-ce33-4c2b-9187-bdaeac9b65bb

Lakkoa pukkaa jälleen, enkä ihmettele miksi. Noi setämies-putkoset, jotka ovat ihan valtakunnan julkisessa mediassa puolustamassa porsasteluaan, ovat omiaan lisäämään kierroksia lakkoiluun.

Vierailija
49/112 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2. Lisää omavaraisuutta pikkuhiljaa. Yritä hankkia omaa ruokaa mahdollisimman paljon itse. Kaupungissa pystyy tätä tekemään myös. Kasvata ikkunanlaudalla, idätä ituja ja kasvata herneen versoja ja salaatteja. Kerää villiyrttejä ja kuivaa niitä, vaihda kahvi "teeksi" jonka kuivaat esim horsman kukista ja joskus saatat löytää jopa pakuria. Tee tästä myös harrastus. Välttele prosessoitua ja tee itse. Välttele lihaa ja tuontikasviksia. Jos itse et pääse matjametsään, osta kotimaiset marjat torilta ja vähennä tuontihedelmiä.

Ainakin kasviproteiinin teko itse on vaikeaa, ja soijalla on järkyttävä hiilijalanjälki. Isompi kuin kotimaisella lihalla. Ok härkistä voi tehdä itse. Pelkillä kotimaisilla kasviksilla ei elä, sori nyt vaan.

Tämä on totta. Moni ei tiedä, että Suomessa nauta tuottaa usein sekä maitoa että lihaa. Ulkomailla ne on eritynyt, koska niin saadaan parempaa pihviluhaa. Maito/liha kombo pienentää kokonaispäästöjä. Suomessa nauta syö hyvin vähän soijaa ja paljon nurmirehua. Tietysti navettojen lämmitys ja takvirehun valmistus lisää päästöjä, mutta keskimäärin suomalainen nauta on ainakin parempi kuin ulkomaalainen. Tuskin parempi kuin moni kasvis.

Vierailija
50/112 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

heiii, olisitteko niin kilttei ettette niinq tuhlais pallooo hei niinq. Meillä Vihreillä on se ajatus et niinq me käydään ihqussa monikulttuurissa lentämällä ja se on meille sallittuu ku siit tulee sellanen olo et on osa niinq tälleen. Mut jos te vaan olisitte siellä kotonanne. Ette te tarvi kuulkaa mitään. Me ja meidän monikulttuuriluokka kokee teidänkin puolesta tän niinq elämän ja silleen ja me sitten kerrotaan teille mikä on fantsuu ja mitä te saatte kuulopuheiden varassa kokee. Jonkun se täytyy lomailla teidänkin puolesta. Vihreetä.

Vierailija
51/112 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kuule niputa kaikkia suomalaisia. Todellakaan kaikki suomalaiset eivät kuluta samoin.

Toisekseen kehitysmaalaiset tehtailevat lapsia siihen malliin, että he, maapallon enemmistö, kuriin ja just. Lisääntyvät kuin kanit ja ylikuluttavat luonnonvaroja ja resurssejaan ihan omasta syystään.

Sillä ihmismäärällä ei ole mitään merkitystä, vaan kulutuksen määrällä.

Köyhin 50% ihmisistä käyttää 10 % luonnonvaroista. Rikkain 10 % käyttää 50%.

Eli jokainen syntymätön länsimainen lapsi on todellinen ekoteko.

Vierailija
52/112 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotimaisilla kasviksilla elää oikein hyvin eikä soija tosiaan ole ekologinen, eikä edes terveellinen vaihtoehto. Herneet ja sienet ovat oikein hyvä vaihtoehto. Lihaa ei olisi terveellistä syödä kuin esim. 2x vk, silloinkin olisi hyvä suosia kotimaista kalaa.

Vierailija
53/112 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakkoa pukkaa jälleen, enkä ihmettele miksi. Noi setämies-putkoset, jotka ovat ihan valtakunnan julkisessa mediassa puolustamassa porsasteluaan, ovat omiaan lisäämään kierroksia lakkoiluun.

Toki lakkoilijoiden tulisi ymmärtää mennä lakkoilemaan ilman ripsiväriä, huulipunaa, puuteria, värjättäyä hiuksia, hajuvesiä, jne. Emma Kari puhui periaatteessa asiaa eilen, mutta vähän se syö uskovuutta, että oli kuitenkin Ylen ilmastotentin meikatuin akka.

Vierailija
54/112 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kuule niputa kaikkia suomalaisia. Todellakaan kaikki suomalaiset eivät kuluta samoin.

Toisekseen kehitysmaalaiset tehtailevat lapsia siihen malliin, että he, maapallon enemmistö, kuriin ja just. Lisääntyvät kuin kanit ja ylikuluttavat luonnonvaroja ja resurssejaan ihan omasta syystään.

Sillä ihmismäärällä ei ole mitään merkitystä, vaan kulutuksen määrällä.

Köyhin 50% ihmisistä käyttää 10 % luonnonvaroista. Rikkain 10 % käyttää 50%.

Eli jokainen syntymätön länsimainen lapsi on todellinen ekoteko.

Ekoteko on myös jättää pak*laiset vastaanottamatta jolloin vältetään kulutuksen kasvu siltä osin.

Vierailija
55/112 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paskat ole. Jos joka maassa asuisi 5 miljoonaa ihmistä, niin kulutettu olisi vasta 1/10.

Mitäs ovat menneet lisääntymään. 

Sinccis

Vierailija
56/112 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se sitten muu auta, kuin aloittaa joka maassa naisten pakkosteriloinnit.

Suomeenkin riittää vallan hyvin n. 50 000 ihmistä.

Sinccis

Vierailija
57/112 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katkaisenko nyt sit kodistamme lämmityksen vai mitä teen? Antakaa nyt hyvät ihmiset ohjeita miten toimia. Tuli niin syyllinen olo.

Alkuun:

1. Lopeta turha Shoppailu. Älä osta mitään mitä ilman et pärjää ja osta sekin kirpputorilta. Ota siitä harrastus ja diy projekti. Kunnosta vanhaa ja lisää käyttöikää. Samoin kaikki turha sisustus ja pintaremontti.

- Kulje pyörällä ja julkisilla. Vähennä autoilua parhaasi mukaan. Mieti talouttasi ja pohdi pystyisitkö vähentämään kulutustasi niin että voisit tiputtaa esim. yhden työpäivän viikossa pois?

- Lopeta matkustelu. Osta teltta ja retkeilyvälineet (torista tai kirpparilta) ja ala kulkemaan pyörällä. Ota kaupunki tai kylä kerrallaan kohteeksi, käy tutkimassa paikallista luontoa ja luonnon nähtävyyksiä ja majoitu keskelle luontoa. Tuossa tulee mahtavasti myös liikunta mukaan ja huomaat että Suomessa on myös todella hienoja paikkoja ja Suomi tulee tutuksi. Laita vaikka paikallisiin fb. ryhmiin kyselyä että mitä missäkin paikkakunnalla kannattaa käydä katsomassa, osaavat sieltä neuvoa. Ota siitä harrastus ja jos sinulla lapsia, ota rohkeasti heidät mukaan.

- Lopeta turha kosmetiikka. Hiuksesi ei tarvitse väriä eikä oikeasti edes shamppoo pesua jos totutut hiuksiasi 2kk vesipesuun. Vartalo peseytyy myös ilman saippuaa ellet ole kovin likainen ja peset sitä pesusienellä ja lämpimällä vedellä. Jos pakosta tarvitset niin osta palasaippuaa. Turhaa luonnonhaaskausta on kantaa kaupasta vettä ja muovia (nestemäiset shamppoot, käsisaippuat, suihkugeelit, pyykinpesuaineet ym.) Lopeta turha meikkaus, esim kynsien lakkaus ym. Ala keräämään luonnosta aineksia kosmetiikkaan ja tee itse. Kuorinnat, kasvonaamiot, hiusten sävytykset ym. Tee tästä harrastus.

- Pidä tuloja ja menoja tarkasti ylhäällä exelissä ja pohdi minne käytät rahojasi ja oliko kaikki varmasti pakollisia.

- Energiamuotoa voi myös pohtia mutta ihan helposti en lähtisi uusimaan koko energiajärjestelmää. Sähköyhtiöt voi vaihtaa uusiutuvaan energiaan mutta ennenkaikkea sähköä voi säästää. Laske asuinrakennuksesi lämpötilaa, laske lämminvesivaraajan lämpötilaa, tee saunomisesta luksusta ja mieti voisiko sitä lämmittää harvemmin? Älä pidä turhia sähkölaitteita ja sammuttele valoja ym.

- Älä pidä lemmikkieläimiä.

Kiitos listasta. Jos kaikki suomalaiset toimisivat tuon mukaan kuinka paljon kulutus pienenisi? Käytettävä mittayksikkö on siis maapallo.

Vierailija
58/112 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tässähän ei ole huomioita hiilinieluja, tai tarkemmin sanottuna, hiilinielut käsitetään globaalilla tasolla eikä valtion tasolla. Eli siis jos hiilinielujen määrää kasvatettaisiin Suomessa, ei se tähän "maapallo"-lukuun vaikuttaisi juurikaan. Tämän takia se on hieman epärehellinen tapa ilmoittaa asioista. Mm. tällä pystyy hahmottamaan maailman tilanteen paremmin

http://data.footprintnetwork.org/#/

Vierailija
59/112 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin WWF. Moinen paskalaitos pitäisi kieltää lailla.

Kyse ei ole mistään 3,8 maapallon kulutuksesta, toisin kuin vajukit valehtelevat. Kyse on hiilidioksidipäästöistä, joka käy ilmi, kun tarpeeksi jaksaa tonkia nettisivujensa syövereitä. Naurettavan epärehellistä valehtelua ylipäätänsä piilotella tietoa siitä, miten luku on laskettu, ja sitten vielä kehtaavat väittää sitä "maapallojen kulutukseksi".

Laskevat siis hiilinielujen määrän globaalisti (jotain 3 tonnia per lärvi), jonka jälkeen katsovat Suomen hiilidioksidipäästöjä (56 megatonnia) jaettuna väestön koolla (5,5 miljoonaa). Tästä se lukema saadaan, eikä mistään muusta. Silti hölöttävät luonnonvarojen kulutuksesta, ikään kuin hiilidioksidipäästöt olisivat jotain luonnonvaroja. Eivät ne ole.

Vierailija
60/112 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan kaikki loppuvuosi hengittämättä niin tilanne korjaantuu...

Happi ei ole suurin ongelma, huonekasvitkin imevät hiilidioksidia ja tuottavat happea.

Mutta ne jatkuvasti käynnissä olevat osittain turhat sähkölaitteesi, hukkaan heittämäsi ruoka, kertakäytön jälkeen pyykkiin lentävät vaatteet, iso varasto täynnä roinaa, jota et koskaan tarvitse...

Meillä on vara tinkiä, ja se on hyvä asia. Se ei ole hyvä, että kiistät koko ongelman kuin sinulla olisi syntymäoikeus viedä leipä 2,4 muun ihmisen suusta.

Tyhmä kysymys: Miten varasto täynnä roinaa kuluttaa luonnonvaroja? Muut ymmärrän ja niiden kanssa olen samaa mieltä. -ohis