Kannabis & psykoosi
https://yle.fi/uutiset/3-10697675
Kannabiksen päivittäiskäyttö kolminkertaistaa psykoosiriskin. Usein kuulee sanottavan, että ei johdu kannabiksesta ja olisivat sairastuneet muutenkin. Pitääkö siis ajatella niin päin, että psykoosialttiit ihmiset käyttävät kannabista muita todennäköisemmin, eli se ei ole ihan tervepäisen hommaa?
Kommentit (944)
dry kirjoitti:
Lopputuloksena istuin vain katatonisena paikallani
Millä tavalla katatoninen tilasi saatiin loppumaan? Kestikö se monta päivää?
Vierailija kirjoitti:
dry kirjoitti:
Lopputuloksena istuin vain katatonisena paikallani
Millä tavalla katatoninen tilasi saatiin loppumaan? Kestikö se monta päivää?
Asia kiinnostaa minuakin, sillä 35 vuoden aikana en ole kertaakaan kuullut tai tätä forumia lukuunottamatta mistään muualta lukenut, että kannabis olisi aiheuttanut katatonisen tilan.
Vierailija kirjoitti:
Jokseenkin surkuhupaisa keskustelu, kun useammat kannabiksen puolesta puhujatkaan eivät näytä tietävän mistä puhuvat....
Ensinnäkin kannabislajikkeita on joka lähtöön. Lääkekäyttöön tarkoitetut lajikkeet eivät niin päihdyttäviä. Kaipa tosin niissäkin eroja.
Kaipa tosin? Sinähän se vasta asiantuntija olet. Kyllä lääkekannabis päihdyttää, ihan normaalia kannabista se on, jota jokainen voi itsekin kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokseenkin surkuhupaisa keskustelu, kun useammat kannabiksen puolesta puhujatkaan eivät näytä tietävän mistä puhuvat....
Ensinnäkin kannabislajikkeita on joka lähtöön. Lääkekäyttöön tarkoitetut lajikkeet eivät niin päihdyttäviä. Kaipa tosin niissäkin eroja.
Kaipa tosin? Sinähän se vasta asiantuntija olet. Kyllä lääkekannabis päihdyttää, ihan normaalia kannabista se on, jota jokainen voi itsekin kasvattaa.
Kyllä on "katukannabis" yleensä paljon "miedompaa" mitä lääkkeenä käytettävä kannabis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se psykoosi on niin kauhea asia? Ohimenevä tila, joita Suomessa hoidetaan useita tuhansia vuodessa alkoholin takia. Kannabispsykoosien määrästä taas ei kenelläkään ole selvästi mitään hajua, vaikka kovin sillä pelotellaankin.
Alkoholi tappaa Suomessa joka päivä useita ihmisiä ja alkoholiongelmaisia on yli puoli miljoonaa. Sen rinnalla ohimenevät "kannabispsykoosit" ovat aika pieni juttu. Jos niitä siis olemassa edes on.
Kannabiksella ei myöskään tehdä Suomessa kansanmurhaa, kuten alkoholihuumeella tehdään.
Tilanne on siis sellainen, että kun lääkäri määrää vahvaa kannabista käytettäväksi useita grammoja päivässä, se on ihan OK suurimman osan mielestä, eikä haittojakaan ole ollut uutisoitavaksi, mutta kun kannabista käyttää satunnaisesti muutamia gramman osia, se onkin yllättäen paha asia.
Käyttäjä27592 kirjoitti:
Kertaalleen kokeilin parikymppisenä ja olihan myrkkyä. Mulla ainakin meni pää aivan sekaisin.
Paras kannabiksen asiantuntija on ensikertalainen, joka ottaa kännissä kannabiksesta reippaan yliannostuksen ja voi pahoin. Onneksi kannabiksen yliannostus ei tapa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä27592 kirjoitti:
Kertaalleen kokeilin parikymppisenä ja olihan myrkkyä. Mulla ainakin meni pää aivan sekaisin.
Paras kannabiksen asiantuntija on ensikertalainen, joka ottaa kännissä kannabiksesta reippaan yliannostuksen ja voi pahoin. Onneksi kannabiksen yliannostus ei tapa.
jos kannabis tappaisi jokaisen kännisen kokeilijan, joka ottaa kannabiksesta reippaan yliannostuksen ensimmäisellä kokeilukerralla, kuolemantapauksia olisi todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä27592 kirjoitti:
samalla tavalla on "asiantuntija" kuin skeittaaja, joka skeittilaudan ensikokeilulla hankkii itselleen neliraajahalvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on kerran päätetty että kannabis on laitonta niin sitä ei helposti muuksi muuteta. Aivan sama vaikka tutkimusten mukaan kannabis on varsin vähähaittainen faktat ei paina kun 50 vuotta on suollettu propagandaa kannabiksen vaarallisuudesta. Suomi on aika varmasti viimeinen maa joka sallii kannabiksen käytön. Onhan sille reseptikin vaikein saada ja jos sen saakin kallis hinta estää kuitenkin käytön.
Suomessa kannabislääkettä määränneille lääkäreille on lähetetty kirje "ylemmältä taholta", jossa heitä on kielletty jatkossa määräämästä kannabista lääkkeeksi, vaikka hyvin jo tiedetään, että kannabis on paras lääke mm. MS-tautiin.
Tuo on valetta. Kannabishörhön foliohattu lähetti kirjeet lääkäreille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on kerran päätetty että kannabis on laitonta niin sitä ei helposti muuksi muuteta. Aivan sama vaikka tutkimusten mukaan kannabis on varsin vähähaittainen faktat ei paina kun 50 vuotta on suollettu propagandaa kannabiksen vaarallisuudesta. Suomi on aika varmasti viimeinen maa joka sallii kannabiksen käytön. Onhan sille reseptikin vaikein saada ja jos sen saakin kallis hinta estää kuitenkin käytön.
Suomessa kannabislääkettä määränneille lääkäreille on lähetetty kirje "ylemmältä taholta", jossa heitä on kielletty jatkossa määräämästä kannabista lääkkeeksi, vaikka hyvin jo tiedetään, että kannabis on paras lääke mm. MS-tautiin.
Tuo on valetta. Kannabishörhön foliohattu lähetti kirjeet lääkäreille?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/88aef433-7416-4de8-90f8-4cf5aec3721d
Kannabista ei enää saa Suomessa lääkkeeksikään.
"Viisi vuotta Bedrocan helpotti Liisan elämää. Nyt koko lääkkeen maahantuonti on estetty.
– Tällä hetkellä Fimea, Valvira ja Kela toimivat yhteistyössä, että koko maahantuloprosessi on lopetettu."
Onneksi rikollisilta ei kannabiskaan lopu edes kipulääkkeeksi.
Suomessa kannabista ei käytetä, koska käypähoidon tekijät saavat lääkefirmoilta kunnon korvaukset... tällä tavalla kannabis pidetään ulkona käypähoidon suosituksista. Muutama mediassa pyörviä "asiantuntia", myös jatkaa kannabiksen lääkekäytön vähättelyä, vaikka näyttö kannabiksen lääkekäyttöön usean eri sairauden hoidossa on kiistatonta. Kannabista on tutkittu, enemmän kuin mitään lääkettä, ja kannabis on myös maailman tutkituin kasvi.
Olen polttanut kannabista 16 vuotiaasta asti eli reilut 11 vuotta. Tuona aikana olen pössytellyt menemään useita kiloja kannabista enkä ole sairastunut psykoosin psykoosin tai ollut sen takia hankaluuksissa. Kun taas alkoa juon niin ongelmia tiedossa ja sitä löytää ittensä joko putkasta tai sairaalasta. Kyllä, olen päihdeongelmainen joten tiedän mistä puhun. Eiköhän tällä polttelumäärällä se psykoosi olisi jo tullut kauan aikaa sitten.
No nykyään olenkin sitten huumausainerikollinen joka menetti sen työn jota varten opiskeli. Ja minkä takia? Kannabiksen ohhoijaa, mutta kännissä riekkumiset sitten eivät olisi asiaan vaikuttaneet. Tekopyhä maailma.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kannabista ei käytetä, koska käypähoidon tekijät saavat lääkefirmoilta kunnon korvaukset... tällä tavalla kannabis pidetään ulkona käypähoidon suosituksista. Muutama mediassa pyörviä "asiantuntia", myös jatkaa kannabiksen lääkekäytön vähättelyä, vaikka näyttö kannabiksen lääkekäyttöön usean eri sairauden hoidossa on kiistatonta. Kannabista on tutkittu, enemmän kuin mitään lääkettä, ja kannabis on myös maailman tutkituin kasvi.
Suomessakin jaetaan aika avokätisesti opiaatteja kipuun, vaikka monelle riittäisi kannabis.
https://lohari.net/miksi-kannabis-on-niin-tehokas-laake-ms-tautia-vasta…
Miksi kannabis on niin tehokas lääke MS-tautia vastaan?
Kannabiksen psykoosiriskistä ollaan huolissaan mutta alkoholin vastaavalle ei huoli riitä. Alkoholi kyllä aiheuttaa niitä psykooseja herkemmin joten mikä tää vtun jankutus kannabiksen käytön muka korostuneesta riskistä? Aivan joutavaa tuubaa millä koitetaan perustella kieltoa. Siinä onkin järki koittaa kieltää yhtä vähähaittaista päihdettä. Voi olla jopa vähiten haitallinen muttei ainakaan sillä tavoin haitallinen etteikö voisi olla laillista siinä missä alkoholi ja tupakka.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi kyllä aiheuttaa niitä psykooseja herkemmin
Alkoholipsykoosien suhteen tilanne on Suomessa sellainen, että ihan joka päivä alkoholipsykoottiset pahoinpitelevät ihmisiä. Ja melkein joka päivä joku humalainen tappaa jonkun.
Olen huomannut kun olen seuraillut läheltä kannabis-skeneä, että yleensä tyhmät ihmiset eivät saa psykoosia thc:stä, mutta mielenterveysongelmaiset saavat sitäkin useammin, joka johtuu siitä että mt-ongelmaisten aivot ovat kuin patoja jotka estävät eri yhteyksiä synapsien välillä, ja sitten kun saa thc:tä aivoihinsa se avaa nämä "padot" ja paljastaa itsestänsä ja ympäröivästä maailmasta niin paljon informaatiota että aivot ylikuormittuvat ja menevät suojaavaan psykoosi moodiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen polttanut kannabista 16 vuotiaasta asti eli reilut 11 vuotta. Tuona aikana olen pössytellyt menemään useita kiloja kannabista enkä ole sairastunut psykoosin psykoosin tai ollut sen takia hankaluuksissa. Kun taas alkoa juon niin ongelmia tiedossa ja sitä löytää ittensä joko putkasta tai sairaalasta. Kyllä, olen päihdeongelmainen joten tiedän mistä puhun. Eiköhän tällä polttelumäärällä se psykoosi olisi jo tullut kauan aikaa sitten.
No nykyään olenkin sitten huumausainerikollinen joka menetti sen työn jota varten opiskeli. Ja minkä takia? Kannabiksen ohhoijaa, mutta kännissä riekkumiset sitten eivät olisi asiaan vaikuttaneet. Tekopyhä maailma.
"Olen 16 vuotiaasta asti polttanut..." "Olen päihdeongelmainen"
KanNabis on ihan HaiTatonTA.
Kyllähän lääkkeiden haitat on aika hyvin tunnettu, ja jos kannabis olisi aiheuttanut psykooseja lääkekäyttäjille, niin sekin olisi dokumentoitu eikä olisi mitään "salaista" tietoa. Lääkekäyttäjiä taitaa olla siis jo miljoonia.