Kannabis & psykoosi
https://yle.fi/uutiset/3-10697675
Kannabiksen päivittäiskäyttö kolminkertaistaa psykoosiriskin. Usein kuulee sanottavan, että ei johdu kannabiksesta ja olisivat sairastuneet muutenkin. Pitääkö siis ajatella niin päin, että psykoosialttiit ihmiset käyttävät kannabista muita todennäköisemmin, eli se ei ole ihan tervepäisen hommaa?
Kommentit (944)
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut kun olen seuraillut läheltä kannabis-skeneä, että yleensä tyhmät ihmiset eivät saa psykoosia thc:stä, mutta mielenterveysongelmaiset saavat sitäkin useammin, joka johtuu siitä että mt-ongelmaisten aivot ovat kuin patoja jotka estävät eri yhteyksiä synapsien välillä, ja sitten kun saa thc:tä aivoihinsa se avaa nämä "padot" ja paljastaa itsestänsä ja ympäröivästä maailmasta niin paljon informaatiota että aivot ylikuormittuvat ja menevät suojaavaan psykoosi moodiin.
Varmaan hienoa, kun voi itse keksiä tuollaisia omia teorioita kannabiksesta. Samanlaisia kehitteli myös Irti Huumeista ry:n perustaja, eikä hänen kehittämiään teorioita tunneta missään muualla maailmassa vaikka niitä on Suomessa verovaroilla levitetty jokaiseen kouluun vuosikymmenien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen polttanut kannabista 16 vuotiaasta asti eli reilut 11 vuotta. Tuona aikana olen pössytellyt menemään useita kiloja kannabista enkä ole sairastunut psykoosin psykoosin tai ollut sen takia hankaluuksissa. Kun taas alkoa juon niin ongelmia tiedossa ja sitä löytää ittensä joko putkasta tai sairaalasta. Kyllä, olen päihdeongelmainen joten tiedän mistä puhun. Eiköhän tällä polttelumäärällä se psykoosi olisi jo tullut kauan aikaa sitten.
No nykyään olenkin sitten huumausainerikollinen joka menetti sen työn jota varten opiskeli. Ja minkä takia? Kannabiksen ohhoijaa, mutta kännissä riekkumiset sitten eivät olisi asiaan vaikuttaneet. Tekopyhä maailma.
"Olen 16 vuotiaasta asti polttanut..." "Olen päihdeongelmainen"
KanNabis on ihan HaiTatonTA.
Kun on päihdeongelma niin hyvä kun ymmärtää käyttää sitä mistä saa pienimmät haitat. Sun ymmärrys ei riitä mutta sille ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen polttanut kannabista 16 vuotiaasta asti eli reilut 11 vuotta. Tuona aikana olen pössytellyt menemään useita kiloja kannabista enkä ole sairastunut psykoosin psykoosin tai ollut sen takia hankaluuksissa. Kun taas alkoa juon niin ongelmia tiedossa ja sitä löytää ittensä joko putkasta tai sairaalasta. Kyllä, olen päihdeongelmainen joten tiedän mistä puhun. Eiköhän tällä polttelumäärällä se psykoosi olisi jo tullut kauan aikaa sitten.
No nykyään olenkin sitten huumausainerikollinen joka menetti sen työn jota varten opiskeli. Ja minkä takia? Kannabiksen ohhoijaa, mutta kännissä riekkumiset sitten eivät olisi asiaan vaikuttaneet. Tekopyhä maailma.
"Olen 16 vuotiaasta asti polttanut..." "Olen päihdeongelmainen"
KanNabis on ihan HaiTatonTA.
Mitä haittoja kannabis on hänelle aiheuttanut?
Ei psykoosia ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
aivot ylikuormittuvat ja menevät suojaavaan psykoosi moodiin.
Jos kotikutoinen teoriasi pitäisi paikkansa, niin auttaako asiaa jollain tavalla se, että poliisi rankaisee kannabiksen käyttäjiä?
dry kirjoitti:
Lopputuloksena istuin vain katatonisena paikallani koska luulin että kaikki mitä tein välittyy jonnekin
Hei! Kestikö katatoninen tilasi montakin päivää? Miten se saatiin katkeamaan?
Sulkutila (myös stupor tai stuportila) on äärimmäinen vähäisen liikkumisen tila, jossa potilas on puhumaton ja liikkumaton eikä reagoi voimakkaisiin kivuliaisiin ärsykkeisiin. Sulkutilan piirteitä ovat reagoimattomuus, poissaolevuus ja jäykkyys. Sulkutila on voimakasta psykomotorista hidastuneisuutta. Sulkutiloja voi esiintyä (katatonisessa) skitsofreniassa ja psykoottisessa masennuksessa. Katatoninen sulkutila voi olla hengenvaarallinen, sillä pahimmassa tapauksessa potilas ei juo eikä syö. Katatonisen sulkutilan syytä ei tunneta.
Montako kannabispsykoosia Suomessa on vuosittain?
Vierailija kirjoitti:
dry kirjoitti:
Lopputuloksena istuin vain katatonisena paikallani koska luulin että kaikki mitä tein välittyy jonnekin
Hei! Kestikö katatoninen tilasi montakin päivää? Miten se saatiin katkeamaan?
Jännä ajatella, että sama "katatoninen" valehtelija on useita vuosia keksinyt erilaisia satuja siitä, minkälaisia haittoja hän on saanut kannabiksesta. Niitä on ollutkin todella paljon, ja nyt on saavutettu jo katatonisuudenkin asteet. Näin ne "kannabishaitat" kehittyvät kun aika kuluu.
Valehtelee hetken joka ketjussa (joita yleensä itse myös aloittaa) joissa kannabisaihetta käsitellään ja menee seuraavaan keskusteluun keksimään uusia haittoja, joita on kannabiksesta saanut. Eikä ole ainoa "huumevalistaja" joka valehtelee ihan koko ajan.
kannabiksessa on hienoa se, miten se suojelee aivoja ja aikaansaa neurogeneesiä.
Jos Hollannissa esiintyisi enemmän skitsofreniaa kuin muualla, kyllä siitä olisi paljon jo kirjoitettu joka puolella. Kannabisvastaiset olisivat ihan riemuissaan asiasta. Mutta eipä esiinny, mikä on aika jännä asia, koska siellä kannabis on kuitenkin käytännössä laillista.
Ja tuskinpa kannabis laillistuisi maailmalla, jos sen haitat olisivat niin suuret mitä yrität esittää niiden olevan. Kannattaa myös muistaa, että kannabista on käytetty myös lääkkeenä skitsofreniaan.
Hollannissa tilastoiduista tapauksista (trimbos.nl) lueskelin että vuosittain kannabiksen vuoksi hollannissa on 350 hoitoa vaativaa tapausta joissa voidaan katsoa kannabiksen olevan ensisijainen syy.
Hollantilaiset kannabiksenkäyttäjät sairastuvat huomattavasti harvemmin kuin suomalaiset vastaavansa. Tälle selitykseksi on tarjottu sitä että yhteisöllinen paine kannabiksenkäyttäjiä kohtaan hollannissa on huomattavasti vähäisempää; sikäläinen kulttuuri ja suhtautumistapa siis ei aiheuta mielenterveysongelmia. Tämä näkyy myös sikäläisissä mielenterveystilastoissa muutenkin vähäisempänä sairastuvuutena.
Huomionarvoista on myös se että kannabiksen hoitotapauksia on enemmän kuin 350 koska mukaan on otettava myös turistit jotka hankkivat apua koska hollantilainen nederhash ns. yllättää yleensä humalaisen kokeilijan. Ilmiö on niin yleinen että siitä trimboskin kertoo erikseen. Nederhash siis sairastuttaa ennenkaikkea ulkomaalaisia; ei hollantilaisia itseään
Vierailija kirjoitti:
kannabiksessa on hienoa se, miten se suojelee aivoja ja aikaansaa neurogeneesiä.
tulevaisuudessa kannabista tullaan todennäköisesti käyttämään myös fysioterapiaa ja kuntoutusta tukevana lääkityksenä.
esimerkiksi selkäydinvamman jälkeisessä kuntoutuksessa.
Tänään uutisoitiin että virossa saa myydä kevytkannabista. Siitä on iloa niille jotka saa hyötyä cbd öljystä ja sen sellaisista. Pientä edistystä sekin. Tänään myös vauviksen sensuuri poisti kaikki aiheeseen liittyvät aloitukset. Asiallinen keskustelu kannabiksesta on muutenkin vaikeaa. Sensuroimalla sitä ei ole täällä mutta aivan varmasti muualla.
Maailmassa tapahtuu kannabiksen lääkekäytön suhteen sellaisia asioita, joita Suomessa ei edes haluta uskoa, kun täällä on kaikenlaiset "huumevalistajat" saaneet vuosikymmeniä horista kannabiksesta mitä on sylki kulloinkin suuhun tuonut. Ja kehitellä omia teorioitaan, joita ei muualla maailmassa tunneta lainkaan.
Kannabinoidit ja neurogeneesi (hermosolujen kasvu)
"Tutkimus kääntää hampputietouden päälaelleen", kertoi Globe and Mail lokakuussa. Uutislinjat läpi Pohjois-Amerikan ja muun maailman välittivät samanlaisia otsikoita - joihin kaikkiin reagoitiin monumentaalisella hiljaisuudella viranomaisten ja lainvalvojien taholta. Miksi kaikki kohu? Saskatchewan yliopiston tutkijat Saskatoonissa havaitsivat rotilla että synteettisten kannabinoidien antaminen lisäsi uusien aivosolujen kasvua hippokampuksen alueella aivoissa ja merkittävästi vähensi ahdistuneisuuden ja masennuksen kaltaisia oireita.
Tulokset järkyttivät tutkijoita, jotka huomauttivat että lähes kaikki muut niin sanotut "väärin käytettävät päihteet", mukaan lukien alkoholi ja tupakka, vähentävät neurogeneesiä aikuisilla. Tämä tulos oli isku vasten kasvoja kaikille jotka ovat väittäneet, että "hamppu tuhoaa aivosoluja".
Vaikka olisikin liian aikaista yhdistää aineisto ihmisiin, vähintäänkin aineisto vahvistaa käsitystä että kannabinoidit ovat yleensä vaarattomia aivoille ja että edes pitkäaikainen kannabiksen käyttö ei todennäköisesti aiheuta vaaraa aivojen toiminnalle. Havainnot tarjoavat myös lisää todisteita kannabiksen mahdolliseen rooliin masennuksen ja ahdistuneisuuden hoidossa ja että kannabispohjaiset lääkkeet voivat jonain päivänä tarjota turvallisemman vaihtoehdon perinteisille masennuslääkkeille kuten Paxil ja Prozac.
Lähteet:
Cannabinoidspromote embryonic and adult hippocampus neurogenesis and produce anxiolytic and depressant-like effects. The Journal of Clinical Investigation. 2005
Vierailija kirjoitti:
Sulkutila (myös stupor tai stuportila) on äärimmäinen vähäisen liikkumisen tila, jossa potilas on puhumaton ja liikkumaton eikä reagoi voimakkaisiin kivuliaisiin ärsykkeisiin. Sulkutilan piirteitä ovat reagoimattomuus, poissaolevuus ja jäykkyys. Sulkutila on voimakasta psykomotorista hidastuneisuutta. Sulkutiloja voi esiintyä (katatonisessa) skitsofreniassa ja psykoottisessa masennuksessa. Katatoninen sulkutila voi olla hengenvaarallinen, sillä pahimmassa tapauksessa potilas ei juo eikä syö. Katatonisen sulkutilan syytä ei tunneta.
Aika vakava asia. Suomi siis ainoa maa maailmassa, jossa kannabis on aiheuttanut yhdelle ihmiselle katatonisen sulkutilan lähimmän sadan vuoden aikana. Sikäli jos asiasta kertova ei asiasta lainkaan valehdellut.
Kannabispsykoosi kuulostaa epäuskottavalta. Gambinapsykoosi on ainoa oikea!
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa tapahtuu kannabiksen lääkekäytön suhteen sellaisia asioita, joita Suomessa ei edes haluta uskoa, kun täällä on kaikenlaiset "huumevalistajat" saaneet vuosikymmeniä horista kannabiksesta mitä on sylki kulloinkin suuhun tuonut. Ja kehitellä omia teorioitaan, joita ei muualla maailmassa tunneta lainkaan.
Kannabiksen lääkinnälliset hyödyt on valtavat. Ehkä jopa liian suuret? Se on huonoa bisnestä jos rikkaruoho tehoaa paremmin kuin kalliisti kehitellyt kemikaalit. Viihdekäytössä olen huomannut muutamia lääkinnällisiä juttuja. Stressin helpotus, vatsakipujen lievennys, unettomuuteen auttaa ja yleiseen vtutukseen nopea apu.
Lääkäriltä kaikki nuihin voi saada kolmiolääkkeitä jotka on kovempaa kamaa kuin kannabis. Ziisus en tajua millä logiikalla niitä reseptejä kirjoitetaan?
Käyttäjä27592 kirjoitti:
Kertaalleen kokeilin parikymppisenä ja olihan myrkkyä. Mulla ainakin meni pää aivan sekaisin. Puhua pölpötin sekavia juttuja, yritin itsekkin samalla kuunnella niitä omia juttuja, että mitä mä oikein puhun!Suu vaan kävi..ja yhtäkkiä nauroin aivan kamalasti, niin että meinasin tikahtua, vaikka oikeasti ei edes naurattanut ja yritin vaan lopettaa nauramasta!
Monta tuntia tuommoista oloa, luulin itsekkin jo seonneeni lopullisesti..onneksi tokeennuin vielä normaaliksi..ja ikinä en enää tuohon myrkkyyn ole koskenut, enkä koske, huh!
eli otit kokeillessasi yliannostuksen "huumetta" ja olet nyt joku "asiantuntija"?
onneksi kannabiksen yliannostus ei tapa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä27592 kirjoitti:
Kertaalleen kokeilin parikymppisenä ja olihan myrkkyä. Mulla ainakin meni pää aivan sekaisin. Puhua pölpötin sekavia juttuja, yritin itsekkin samalla kuunnella niitä omia juttuja, että mitä mä oikein puhun!Suu vaan kävi..ja yhtäkkiä nauroin aivan kamalasti, niin että meinasin tikahtua, vaikka oikeasti ei edes naurattanut ja yritin vaan lopettaa nauramasta!
Monta tuntia tuommoista oloa, luulin itsekkin jo seonneeni lopullisesti..onneksi tokeennuin vielä normaaliksi..ja ikinä en enää tuohon myrkkyyn ole koskenut, enkä koske, huh!
eli otit kokeillessasi yliannostuksen "huumetta" ja olet nyt joku "asiantuntija"?
onneksi kannabiksen yliannostus ei tapa.
Kovien huumeiden yliannostus tappaa, kannabiksen yliannostus naurattaa?
Mitä haittoja kannabis on hänelle aiheuttanut?