Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannabis & psykoosi

Vierailija
03.04.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-10697675

Kannabiksen päivittäiskäyttö kolminkertaistaa psykoosiriskin. Usein kuulee sanottavan, että ei johdu kannabiksesta ja olisivat sairastuneet muutenkin. Pitääkö siis ajatella niin päin, että psykoosialttiit ihmiset käyttävät kannabista muita todennäköisemmin, eli se ei ole ihan tervepäisen hommaa?

Kommentit (944)

Vierailija
421/944 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt höpöheinän pimeämmän puolen. tiedän 4 henkilöä jotka ovat saaneet psykoosin kannabiksesta, itse olen yksi niistä.Omalla kohdalla meni melko nopeasti ohi.

1 noista nuorista tyypeistä sai ensimmäisestä kokeilukerrasta pysyvään toimintakyvyn vajauteen johtaneen psykoosin. ELÄMÄ PILALLA.

Olen myös työskennellyt ammatissa jossa näen näitä ihmisiä. Älkää lässyttäkö.

Huumausaineiden käyttöön liittyy tuo itsepetos ja itselleen parhain päin selittely ja oikeuttaminen milloin milläkin. lääkekäyttöön kannabis pitäisi saada laajemmin heti. En ymmärrä minkä takia tälle päihde ja mt-ongelmaiselle kansalle pitäs saada LISÄÄ päihteitä. hei haloo

Vierailija
422/944 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

dry kirjoitti:

Olen nähnyt höpöheinän pimeämmän puolen. tiedän 4 henkilöä jotka ovat saaneet psykoosin kannabiksesta, itse olen yksi niistä.Omalla kohdalla meni melko nopeasti ohi.

1 noista nuorista tyypeistä sai ensimmäisestä kokeilukerrasta pysyvään toimintakyvyn vajauteen johtaneen psykoosin. ELÄMÄ PILALLA.

Huumausaineiden käyttöön liittyy tuo itsepetos ja itselleen parhain päin selittely ja oikeuttaminen milloin milläkin. lääkekäyttöön kannabis pitäisi saada laajemmin heti. En ymmärrä minkä takia tälle päihde ja mt-ongelmaiselle kansalle pitäs saada LISÄÄ päihteitä. hei haloo

Mihin pyrit tuolla valehtelullasi? Kannabista on kokeillut Suomessa noin puolet alle 30-vuotiaista. Toimiiko kieltolaki mielestäsi kovinkin hyvin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/944 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

dry kirjoitti:

Olen pikkusen rehellisempi. Mä olen nähnyt mitä alkoholi tekee ja nähnyt mitä kannabis tekee. Jos alan kertomaan eroja miten päihteet vaikuttaa niin se ei mene alkoholin eduksi. Tuota huutoa lisää päihteitä en ymmärrä? Aina on ollut päihteitä ja vain noin 50 vuotta on huonolla menestyksellä kielletty kaikki muu kuin alkoholi.

Jos ollaan edes vähän rehellisiä niin osa ns. huumeista on alkoholia lievempiä aineita.

Vierailija
424/944 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ollaan edes vähän rehellisiä niin osa ns. huumeista on alkoholia lievempiä aineita.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/2016030721232363

Maailman viisi eniten addiktoivaa ainetta:

1. Heroiini

2. Alkoholi

3. Kokaiini

4. Barbituraatit

5. Nikotiini

Alkoholilla tehdään Suomessa kansanmurhaa.

Vierailija
425/944 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas ajattelen että ihmiset joilla on tunteidensa kanssa ongelmia, pakenevat helposti niitä turruttaviin ja lääkitseviin tapoihin kuten kannabikseen ja alkoholiin.  

Mieli on solmussa heillä ja alttius mielenterveysongelmiin. Pakokanavana toimii siis kannabis = psykoosi

Vierailija
426/944 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/2016030721232363

Maailman viisi eniten addiktoivaa ainetta:

1. Heroiini

2. Alkoholi

3. Kokaiini

4. Barbituraatit

5. Nikotiini

Alkoholilla tehdään Suomessa kansanmurhaa.

Alkoholi myös tuhoaa aivoja enemmän kuin mikään muu huume tai päihde - laiton tai laillinen.

Vierailija
427/944 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ajattelen että ihmiset joilla on tunteidensa kanssa ongelmia, pakenevat helposti niitä turruttaviin ja lääkitseviin tapoihin kuten kannabikseen ja alkoholiin.  

Mieli on solmussa heillä ja alttius mielenterveysongelmiin. Pakokanavana toimii siis kannabis = psykoosi

DEA poistanut valheita kannabiksesta nettisivuiltaan.

http://www.safeaccessnow.org/iqa_victory

“The DEA’s removal of these popular myths about cannabis from their website could mean the end of the Washington gridlock” said Steph Sherer, Executive Director of Americans for Safe Access. “This is a victory for medical cannabis patients across the nation, who rely on cannabis to treat serious illnesses. The federal government now admits that cannabis is not a gateway drug, and doesn’t cause long-term brain damage, or psychosis. While the fight to end stigma around cannabis is far from over, this is a big first step.”

DEA:n sivuilla oli väitteitä, että kannabis on porttihuume, aiheuttaa älykkyyden laskua aikuisilla, psykooseja ja keuhkosyöpää.

“DEA:n tekemät yleisten myyttien korjaukset kotisivuillaan voi olla merkki Washingtonin umpikujan avautumisesta. Tämä on voitto kaikille kansakunnan kannabista käyttäville potilaille, joille kannabis merkitsee helpotusta vakavaan sairauteen. Liittovaltio myöntää nyt, että kannabis ei ole porttihuume, ei aiheuta aivovaurioita eikä psykooseja. Vaikka kamppailu kannabiksen ympärille lyödyn stigman poistamiseksi ei ole läheskään ohi, on tämä yksi merkittävä askel", ASA:n toiminnanjohtaja Steph Sherer selittää.

Lain täytäntöönpanon ylimpänä valvojana Jeff Sessionsilla pitää olla käytettävissään tieteellisesti todennettu tietopohja, jotta hän kykenee tekemään perusteltuja päätöksiä liittovaltion huumelakien täytäntöönpanosta. ASA jatkaa kampanjointiaan DEA:n jakaman informaation oikaisemiseksi.

Lähde: Forbes 3.1.2017, Huffington Post 19.1.2017, ArcView Market Research: The State Of Legal Marijuana Markets, The Free Thought Project 13.1.2017, Washington Post 11.1.2017, MPP 6.2.2017, Monitoring Health Concerns Related to Marijuana in Colorado: 2016., Toke Signals 10.2.2017, MassRoots 8.2.2017, Anthony A. Braga, Desiree Dusseault: Can Homicide Detectives Improve Homicide Clearance Rates? Crime & Delinquency 25.11.2016. , MSN 9.2.2017, EAZE tiedote.

Vierailija
428/944 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pakenevat helposti niitä turruttaviin ja lääkitseviin tapoihin kuten kannabikseen ja alkoholiin.  

Kannabiksella ei voi "paeta" mitään, kun mieto päihtymys vastaa muutamaa viinilasillista. Jos kannabikselta odottaa enemmän "potkua" kuin alkoholilta, niin siinä pettyy suuresti.

Vierailija
429/944 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

dry kirjoitti:

Hyvinpä tuntuu kieltolaki toimivan. Kannabis ei tosin aiheuta psykoosia.

Vierailija
430/944 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arpomista on voitu käyttää lyömäaseena, mutta laittomuus olisi varmasti säädetty joissain vaiheessa.

Miksi olisi säädetty? Kannabis on kuitenkin koko maailman vähähaittaisin päihde, ja jopa kieltolain maailmaan "synnyttänyt" valtio eli Yhdysvallatkin on jo kannabiksen monin paikoin laillistanut. Eikä vain lääkekäyttöä vaan myös päihdekäytönkin, jossa kannabista käytetään paljon vähemmän kuin lääkekäytössä.

Vierailija
431/944 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/huumekokeilut-yha-kasvussa-kannanbi…

"Kannabis pitäisi erottaa muista huumeista"

Karjalaisen mukaan esimerkiksi jätevesitutkimuksissa on ollut näyttöä siitä, että esimerkiksi ekstaasin, amfetamiinin ja kokaiinin kokeilut ovat yleistyneet.

Vastaava tutkija Mikko Salasuo Nuorisotutkimusverkostosta sanoo, että kannabiksen käyttäjäkunta jakautuu yhteiskunnassa moneen kerrokseen. Stimulanttien käyttöä saattaa selittää paljolti viikonlopun viihdekäyttö.

– Amfetamiini on ongelmakäytössä kaikkein yleisin huumausaine. Sen raportoinnissa ei ole helppoa erottaa, mikä on ongelmakäyttöä ja mikä osuu viikonloppuihin. Oletus on, että nyt näkyvä piikki ja piikki, joka on näkynyt välillä 2000-luvun aikana, johtuu viikonloppukäytöstä. Meillä on sellainen tietty pysyvä ongelmakäyttäjien ryhmä, joka on noin 16 000 – 24 000 välissä. Se ei ole mitenkään dramaattisesti heilunut viimeisimpien 20-30 vuoden aikana, Salasuo sanoo.

Salasuo toivoo, että kannabista käsiteltäisiin aivan omana asianaan.

Kannabis on täysin eri aine, jolla on hyvin vähän tekemistä muiden huumausaineiden kanssa. Siinä on ihan omanlaisensa käyttömekanismit.

Salasuo lainaa kollegaansa ja sanoo, että merkittävä kulttuurinen muutos on tapahtunut marihuanan kotikasvatuksen myötä kymmenisen vuotta sitten.

– Enää se ei ole hasista, jota tuodaan jostain vaan se on myös paljon marihuanaa, jota kasvatetaan itse.

Karoliina Karjalainen muistuttaa, että useissa kyselyissä suomalaisten asenteet juuri kannabista kohtaan ovat lieventyneet, mutta muuttuneet useita muita huumausaineita kohtaan jyrkästikin kielteisemmiksi.

Salasuon mukaan juuri näistä tilastoista näkee, että ihmiset tekevät jo eron kannabiksen ja muiden huumeiden välille.

– Suomessakin tulee varmaan jossain vaiheessa ajankohtaiseksi kysymys siitä, onko kannabiksen käytöstä rankaiseminen oikea tapa, Salasuo pohtii.

Vierailija
432/944 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse uskon että kyse on nimenomaan siitä, että kannabis on se aiheuttaja eikä se että vain valmiiksi "riskialttiit" ihmiset pössyttelevät. Kannabiksen päivittäiskuluttajat jaksavat jatkuvasti puolustella harrastettaan, vaikka se flegmatisoi ja tympäännyttää ihmisen jossain vaiheessa, puhumattakaan näistä psykooseista sitten. Kannabiksen lääkekäyttö valvotusti esim. koviin kipuihin on sitten asia erikseen.

Kannabis ei kuulemma aiheuttaa riippuvuutta, niin miksi sitten jotkut käyttävät päivittäin?

Miksi jotkut juovat kahvia päivittäin?

Miksi jotkut syövät pullaa päivittäin?

Miksi jotkut napostelevat suklaata päivittäin?

Koska ihmisille syntyy helposti tapa asiaan, mikä tuottaa mielihyvää.

Toki ihminen voi jäädä "koukkuun" tapoihinsa, mutta kahvista tiedetään, että kofeiini koukuttaa. Myös pullan ja suklaan syöjät voivat jäädä sokerikoukkuun. Tupakassa, nuuskassa ja nikotiinipurkassa koukuttaa nikotiini. 

Hetkeäkään en epäile, etteikö kannabis voisi koukuttaa, kuten muutkin huumeet. Psykoosiriskistä tiedän, että kannabis vaikuttaa eri ihmisiin eri tavoilla. Jotkut pössyttelevät kannabista sujuvasti töiden, opiskeluiden ja perhe-elämän keskellä ja/tai bileissä ilman, että se häiritsee normaalia elämää mitenkään. Mutta sitten ovat nekin, jotka saavat psykoosin ekasta kokeilusta. 

Vierailija
433/944 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse uskon että kyse on nimenomaan siitä, että kannabis on se aiheuttaja eikä se että vain valmiiksi "riskialttiit" ihmiset pössyttelevät. Kannabiksen päivittäiskuluttajat jaksavat jatkuvasti puolustella harrastettaan, vaikka se flegmatisoi ja tympäännyttää ihmisen jossain vaiheessa, puhumattakaan näistä psykooseista sitten. Kannabiksen lääkekäyttö valvotusti esim. koviin kipuihin on sitten asia erikseen.

Kannabis ei kuulemma aiheuttaa riippuvuutta, niin miksi sitten jotkut käyttävät päivittäin?

Miksi jotkut juovat kahvia päivittäin?

Miksi jotkut syövät pullaa päivittäin?

Miksi jotkut napostelevat suklaata päivittäin?

Koska ihmisille syntyy helposti tapa asiaan, mikä tuottaa mielihyvää.

Kahviin tai herkkuihin voi tulla ihan kunnon riippuvuus. Kahvi on niin ilmiselvä juttu että ei siitä sen enempää. Jotkut syövät pakonomaisesti suklaata joka päivä. Jotkut ahmivat ja menettävät terveytensä. Myös kannabis aiheuttaa riippuvuutta, se on ihan selvä juttu.

Vierailija
434/944 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pakenevat helposti niitä turruttaviin ja lääkitseviin tapoihin kuten kannabikseen ja alkoholiin.  

Kannabiksella ei voi "paeta" mitään, kun mieto päihtymys vastaa muutamaa viinilasillista. Jos kannabikselta odottaa enemmän "potkua" kuin alkoholilta, niin siinä pettyy suuresti.

Kannabiksella ei voi paeta koska se ei turruta vaan herkistää. Alkoholiin vertaus ei toimi, koska sen vaikutus on täysin erilainen. "Potkua" siinä kyllä on, se on vain annoksesta kiinni. Flippauskin on mahdollinen.

Vierailija
435/944 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitten ovat nekin, jotka saavat psykoosin ekasta kokeilusta. 

Älä valehtele. Kannabiksen runsas yliannostus ensimmäisellä kokeilukerralla ei ole sama asia kuin psykoosi. Mikään päihde maailmassa ei edes aiheuta psykoosia ensimmäisellä kokeilukerralla.

Vierailija
436/944 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannabiksella ei voi paeta koska se ei turruta vaan herkistää. Alkoholiin vertaus ei toimi, koska sen vaikutus on täysin erilainen. "Potkua" siinä kyllä on, se on vain annoksesta kiinni. Flippauskin on mahdollinen.

Alkoholi on myös heroiinin jälkeen maailman vaarallisin ja tappavin kova huume. Kannabis on edelleenkin koko maailman vähähaittaisin päihde ja monipuolisin lääkekasvi.

Vierailija
437/944 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tässä keväällä pari kuukautta pajauttamatta. Ei mitään ongelmaa. Sitten polttelin taas viikon verran, ei mitään haittoja. Ryyppäsin yhden vkl, krapula kesti neljä päivää. Ihan v oikeesti noista aineista ja niiden haitoista. Rehellisyys näyttää ainakin olevan liikaa vaadittu.

Vierailija
438/944 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabis on paras lääke mm. MS-tautiin, koska kannabis suojelee aivosoluja.

Vierailija
439/944 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös kannabis aiheuttaa riippuvuutta, se on ihan selvä juttu.

Kannabis on kuitenkin osoittautunut todella vähähaittaiseksi aineeksi jopa runsaassa päivittäiskäytössäkin. Kannabiksen aiheuttama riippuvuus taas ei ole edes kofeiinin luokkaa.

Vierailija
440/944 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.ts.fi/uutiset/maailma/815225/Kannabislaakkeella+lupaavia+tu…

Kannabislääkkeellä lupaavia tuloksia skitsofrenian hoidossa.

Kannabislääke on osoittautunut kokeissa tehokkaaksi skitsofrenian hoidossa.

Britannialaisen GW Pharmaneuticals -lääkeyhtiön kokeessa kannabidiolia sisältänyttä lääkettä verrattiin lumelääkkeeseen 88 potilaalla, joille antipsykoottisista lääkkeistä ei ollut ollut apua. Vertailuryhmistä toinen sai antipsykoottisen lääkityksen lisäksi kannabislääkettä ja toinen lumelääkettä. Kannabislääke osoittautui selvästi tehokkaammaksi.

Kannabislääkkeitä testataan myös epilepsian ja syöpäkipujen hoidossa. Niillä hoidetaan jo nykyisin muun muassa silmänpainetautia.

Kannabislääkkeiden tutkimus on lisääntynyt viime vuosina sitä mukaa, kun useat Yhdysvaltain osavaltiot ovat laillistaneet kannabiksen viihde- tai lääkekäytön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi