Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannabis & psykoosi

Vierailija
03.04.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-10697675

Kannabiksen päivittäiskäyttö kolminkertaistaa psykoosiriskin. Usein kuulee sanottavan, että ei johdu kannabiksesta ja olisivat sairastuneet muutenkin. Pitääkö siis ajatella niin päin, että psykoosialttiit ihmiset käyttävät kannabista muita todennäköisemmin, eli se ei ole ihan tervepäisen hommaa?

Kommentit (944)

Vierailija
401/944 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras pätevöittäjä huumevalistajaksi on viina ja nyrkin heristely perhepiirissä.

Tolta pohjalta on tosiaan Suomessa perustettu huumevalistusjärjestöjäkin, jotka ovat saaneet valtionkin rahoitusta.

Kannabista on juoponkin hyvä syytellä kun on lapset ensin väkivallalla henkisesti tuhottu.

Vierailija
402/944 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras pätevöittäjä huumevalistajaksi on viina ja nyrkin heristely perhepiirissä.

Jos jokainen väkivaltainen juoppo, jonka lapsille tulee päihde- ja mielenterveysongelmia, perustaisi huumevalistusjärjestöjä, ei tässä maassa muita järjestöjä paljon olisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/944 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

“On hyvin vähän näyttöä siitä, että aikuisen aivoille koituisi merkittävää haittaa, jos käyttää marijuanaa niin, kuin sitä on normaalisti länsimaissa käytetty. Tämä perustuu useisiin neurokognitiivisiin ja aivokuvaustutkimuksiin”, Grant sanoi.

Marijuana on kevyttä kamaa verrattuna nykyisiin jalostettuihin laatuihin. Noilla voi pyyhkiä hanuria siinä mielessä

Mitä vahvempaa kannabista, sen vähemmän pitää käyttää että saa halutun vaikutuksen, joka itselläni vastaa muutamaa viinilasillista. Ei ihmiset ota yliannostuksia niistä vahvimmistakaan kannabislajikkeista, koska se ei yksinkertaisesti tunnu mukavalta. Kannabiksen mahdollisesti kasvanut vahvuus ei ole siis mikään kiellon peruste.

Olen samaa mieltä.

Vierailija
404/944 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannabiksesta luulee eniten tietävänsä ne, jotka eivät ole sitä koskaan käyttäneetkään.

Niin, että meidän kaikkien pitäisi käyttää heroiinia ennen kuin voidaan sen haitoista puhua? 

Puhu sinä heroiinista kun ketju koskee kannabista. Tuo on sitä laillistamista vastustavien "logiikkaa".

Hetkinen... Kannabismyönteiset kiihkoilijathan ovat juuri niitä, jotka ottavat alkoholin haitat _joka_ikisessä_ keskustelussa esiin. Alkoholi vs kannabis, kyllä kannabis on haitaton ja vailla vertaansa, koska alkoholi on paha!

Ehkä on syytäkin ottaa alkoholiasia usein esille. Alkoholi kun on kuitenkin heroiinin jälkeen maailman vaarallisin ja tappavin kova huumausaine, jolla tehdään kansanmurhaa Suomessakin. Alkoholi myös tuhoaa aivoja kaikista eniten ja aiheuttaa syöpää.

Tärkeää on asia ottaa esille.

Vierailija
405/944 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aikoinaan kokeilin hasista. Yllättäen se laukaisi minussa pahoja ahdistuskohtauksia. Mietona huumeena pidetty kannabis olikin minulle yksi vaarallisimmista päihdyttävistä aineista."

Yliannostuksen vahvasta hasiksesta ottanut ensikertalainen kokeilija ei ole kyllä mikään kannabiksen asiantuntija. Itselläni mieto kannabispäihtymys vastaa muutamaa viinilasillista, ja jos se väkisinkin enemmän päihdyttäisi, en sitä edes käyttäisi.

Vierailija
406/944 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aikoinaan kokeilin hasista. Yllättäen se laukaisi minussa pahoja ahdistuskohtauksia. Mietona huumeena pidetty kannabis olikin minulle yksi vaarallisimmista päihdyttävistä aineista."

Yliannostuksen vahvasta hasiksesta ottanut ensikertalainen kokeilija ei ole kyllä mikään kannabiksen asiantuntija. Itselläni mieto kannabispäihtymys vastaa muutamaa viinilasillista, ja jos se väkisinkin enemmän päihdyttäisi, en sitä edes käyttäisi.

Olen samaa mieltä.

Vierailija
407/944 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MS-tautiin kannabis on ollut monelle paras lääke, mutta siihenkään sitä ei enää Suomessa myönnetä. Lisäksi "virallinen" lääkekannabis maksaa niin paljon, että sellaiseen harvalla on edes varaa, vaikka itse kannabiksen kasvatus ei kuitenkaan maksa edes euroa grammalta. Eli on hyvin halpaa kasvattaa.

en haluaisi olla se lääkäri, joka sanoo ms-potilaalle, että sairastat kuolemaan johtavaa vakavaa sairautta, mutta eräs parhaista lääkkeistä sairauteen (josta moni on saanut paljon apua) on suomessa arpomalla kielletty 1970-luvulla

Kannabiksen saaminen lääkkeeksi on nykyään varmistettu kahdella tavalla. Kannabista ei saa enää määrätä mihinkään sairauteen ja silloin kun sitä joku harva vielä laillisesti sai, oli lääkekannabiksen hinta niin korkea, että siihen harvalla oli varaa. Nyt ei ole hinnan enää mitään väliäkään.

Vierailija
408/944 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MS-tautiin kannabis on ollut monelle paras lääke, mutta siihenkään sitä ei enää Suomessa myönnetä. Lisäksi "virallinen" lääkekannabis maksaa niin paljon, että sellaiseen harvalla on edes varaa, vaikka itse kannabiksen kasvatus ei kuitenkaan maksa edes euroa grammalta. Eli on hyvin halpaa kasvattaa.

en haluaisi olla se lääkäri, joka sanoo ms-potilaalle, että sairastat kuolemaan johtavaa vakavaa sairautta, mutta eräs parhaista lääkkeistä sairauteen (josta moni on saanut paljon apua) on suomessa arpomalla kielletty 1970-luvulla

Kannabiksen saaminen lääkkeeksi on nykyään varmistettu kahdella tavalla. Kannabista ei saa enää määrätä mihinkään sairauteen ja silloin kun sitä joku harva vielä laillisesti sai, oli lääkekannabiksen hinta niin korkea, että siihen harvalla oli varaa. Nyt ei ole hinnan enää mitään väliäkään.

Aika surullinen tilanne ainakin MS-potilaiden kannalta.

Vierailija
409/944 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako "kannabispsykoosia" Suomessa on vuosittain? Kannabista on käyttänyt yli miljoona ihmistä.

Vierailija
410/944 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako "kannabispsykoosia" Suomessa on vuosittain? Kannabista on käyttänyt yli miljoona ihmistä.

Hyvinpä toimii kieltolaki Suomessakin. Ei ihme, että siitä on jo Yhdysvalloissakin monin paikoin luovuttu, ja sieltähän koko kieltolaki alkunsakin sai.

Vierailija
411/944 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanadassa on puoli vuotta sitten laillistettu kannabiksen pössyttely, eikä siellä vieläkään ole syntynyt psykoosiaaltoa.

Kuinka pirusti sitä oikein pitää pössyttää että massapsykoosit laukeaa?

Järkevät ei alkaneet pössytellä, vaikka se laillistettiinkin ja ne, jotka oli jo aloittaneet oli jo saaneet psykoosinsa, jos oli tullakseen.

Vierailija
412/944 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika surullinen tilanne ainakin MS-potilaiden kannalta.

Onneksi lääkärien ei tarvitse enää asiasta murehtia, kun voivat sanoa potilaalle, että kannabiksen lääkekäyttöä ei Suomessa enää suvaita, vaikka olisi kuinka tahansa paras lääke johonkin sairauteen. Näin voi vetäytyä kätevästi virkamiesmuurin taakse.

Vierailija
413/944 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanadassa on puoli vuotta sitten laillistettu kannabiksen pössyttely, eikä siellä vieläkään ole syntynyt psykoosiaaltoa.

Järkevät ei alkaneet pössytellä, vaikka se laillistettiinkin

Kannabiksen laillisuus tai laittomuus ei paljon tosiaan käyttöön vaikuta, koska monet ihmiset eivät ala pitäkään kannabiksesta vaikka se olisi kuinka laillista tahansa. Suurin osa kokeilee kerran tai kaksi.

Siksi kannabiksen käyttö ei ole kasvanut edes Hollannissa, jossa kannabis on ollut käytännössä aivan laillista useita vuosikymmeniä. Ja päihteenähän kannabiksen haitallisuus on hyvin vähäinen, minkä lääkekäyttö on aivan selvästi todistanut.

Onneksi Suomessa on myös kannabiksesta "valistettu" niin kauan, että moni aloittaakin suoraan ns. kovilla huumeilla, niitä ensin kännissä kokeillen.

Vierailija
414/944 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä kannabis on ollut Kanadassa laillista jo 20 vuotta, nyt se vain virallistettiin koska haittoja ei ollut kieltolain jatkamisen taakse.

Vierailija
415/944 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi Suomessa on myös kannabiksesta "valistettu" niin kauan, että moni aloittaakin suoraan ns. kovilla huumeilla, niitä ensin kännissä kokeillen.

Suomessahan kovien huumeiden käyttäjiä on ennätysmäärin asukaslukumäärään suhteutettuna, ja monilta on jäänyt kannabis vallan kokeilematta kun on kännissä kokeiltu vaikkapa amfetamiinia ravintolassa. Mikä alkaa varmaan jo olla yleisin huumekokeilun muoto.

Vierailija
416/944 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannabiksen laillisuus tai laittomuus ei paljon tosiaan käyttöön vaikuta, koska monet ihmiset eivät ala pitäkään kannabiksesta vaikka se olisi kuinka laillista tahansa. Suurin osa kokeilee kerran tai kaksi.

Siksi kannabiksen käyttö ei ole kasvanut edes Hollannissa, jossa kannabis on ollut käytännössä aivan laillista useita vuosikymmeniä. Ja päihteenähän kannabiksen haitallisuus on hyvin vähäinen, minkä lääkekäyttö on aivan selvästi todistanut.

Ostin jotain pulveria kadulta.

laitoin kielen alle koko 20€ satsin, en muista loppuillasta mitään lähes kymmenen tunnin ajalta, muisti palautuu kun olen ambulanssissa jonka olin itse soittanut minun vointini tarkastamaan.. nyt krapula päivä, silmissä säkenöi heikottaa oon ottanut diapameja loivennukseksi muttei auta..

mitähän pulveria kännissä menin ostamaan? oli semmoista vanun tyyppistä kitkerää vaaleaa jauhetta.. noin puoli teelusikallista.. vahvuudesta ei tietoa.. kestääkö nämä vieroitukset pitkään? syke ja verenpaine erittäin korkeat, leposyke 131 ja verenpaine 198/154 viina krapulaa vähintään 5 kertaa huonompi olo nytten

Vierailija
417/944 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

laitoin kielen alle koko 20€ satsin, en muista loppuillasta mitään lähes kymmenen tunnin ajalta, muisti palautuu kun olen ambulanssissa jonka olin itse soittanut minun vointini tarkastamaan.. nyt krapula päivä, silmissä säkenöi heikottaa oon ottanut diapameja loivennukseksi muttei auta..

mitähän pulveria kännissä menin ostamaan? oli semmoista vanun tyyppistä kitkerää vaaleaa jauhetta.. noin puoli teelusikallista.. vahvuudesta ei tietoa.. kestääkö nämä vieroitukset pitkään? syke ja verenpaine erittäin korkeat, leposyke 131 ja verenpaine 198/154 viina krapulaa vähintään 5 kertaa huonompi olo nytten

Ja miten tuo pulveri liittyy kannabikseen? Itse olen käyttänyt satunnaisesti kannabista lähes 30 vuotta ja vielä ei ole tehnyt mieli pulvereita. Jos ihan tarkkoja ollaan ja miksei oltaisi niin olen aika vahvasti pulvereita ja jauhoja vastainen.

Vierailija
418/944 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten tuo pulveri liittyy kannabikseen?

Kannabista en uskaltaisi edes kokeilla.

Vierailija
419/944 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arpomista on voitu käyttää lyömäaseena, mutta laittomuus olisi varmasti säädetty joissain vaiheessa.

Vierailija
420/944 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko täällä kuvittelevat että kannabiksen yliannostus on sama asia kuin psykoosi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi