Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin konsertissa. Siellä eräs nainen tuoksui hajuvedelle, johon toinen naisryhmä alkoi kovaan ääneen räyhätä jonossa, että "juntti".

Vierailija
02.04.2019 |

Olen ite sekä allerginen että migreenistä kärsin. Voimakkaat hajuvedet ärsyttävät, ja toivoisin että niitä ei käytettäisi, mutta en minä nyt niihin hajuihin kuole. Tiedän että osalle nuo hajut ovat oikeasti pahoja ongelmia, mutta suurelle osalle tuntuisi tilanne samalta kuin itselläni. Jos ei kiihdytä itse itseään ja ala ventiloimaan psyykkisen ärsytyksen vuoksi, niin tilanteesta selviäisi. Hajusteet näyttävät myös olevan hyvä syy alkaa käyttäytyä mahdollisimman törkeästi, ikävästi ja leimaavasti. Siis hyvä alibi vttuilulle, draamalle, haukkumiselle, öykkäröinnille. - Silloin kaikkien tunnelma on pilalla.

Itseäni ahdistaa se julkinen öyhötys ja riitely niin paljon, ettei huvita lähteä julkisiin tilaisuuksiin sellaisten ihmisten kanssa, joiden tiedän aiheuttvan tällaista draamaa. Heitä on tutuissa. Se kun on saletti, että aina on joku jota voi arvostella. Ja puhua asiasta jo etukäteen, kaivaa astmapiippua (ilman oikeaa astmaa) ym.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan itseään ja kanssakulkijoita kunnioittava ihminen ei laita hajuvettä konserttiin, teatteriin, eikä muihinkaan joukkokokoontumisiin, jotka pidetään sisätiloissa.

Yksittäistä hajuvettä ei edes haista jos useampi henkilö on sellaista erehtynyt laittamaan vaan tuloksena on kemikaaliähky.

Uskomatonta vielä nykypäivänä, että joku pistää konserttiin hajuvettä?!

Vierailija
2/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan itseään ja kanssakulkijoita kunnioittava ihminen ei laita hajuvettä konserttiin, teatteriin, eikä muihinkaan joukkokokoontumisiin, jotka pidetään sisätiloissa.

Yksittäistä hajuvettä ei edes haista jos useampi henkilö on sellaista erehtynyt laittamaan vaan tuloksena on kemikaaliähky.

Uskomattomampaa on, että sinunkaltaisiasi nipottajia on ihan oikeasti olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joskus konserttiin lähtiessä ihan vähän hajuvettä suihkauttanut. Kukaan ei ole ikinä huomautellut. 

Jos ei kestä mitään tuoksuja, voi ostaa happinaamarin itselleen tai kuunnella sitä Yle Areenaa. Allergiat eivät synny itsestään. Pitää selvittää syy ja etsiä oikea keino pärjätä vaivansa kanssa. 

Vierailija
4/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomattomampaa on, että sinunkaltaisiasi nipottajia on ihan oikeasti olemassa.

Niinpä. Olin vuosia töissä paikassa, johon tuli iltaisin satoja ja taas satoja ihmisiä. Siihen aikaan oli hyvinkin tavallista, että suuri osa tulijoista suihkautti juuri ennen tuloa hajuvettä ja miehet partavettä.

Ei kestänyt kauaa, kun rakennus suorastaan ui valtavassa löyhkässä, kaikki hajut sekaisin yököttävästi, eikä edes ilmanvaihdon pitäminen täysillä auttanut.

En ole hajusteherkkä, enkä muutenkaan allerginen, mutta niinä vuosina menin töistä kotiin silmät punaisina ja särkien, kasvoja kivisti ja punoitti, välillä oli hankala saada ilmaa jne.. Se oli ihan tappotouhua henkilökunnalle. Kyse ei ole ravintolatiloista.

Vierailija
5/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen joskus konserttiin lähtiessä ihan vähän hajuvettä suihkauttanut. Kukaan ei ole ikinä huomautellut. 

Jos ei kestä mitään tuoksuja, voi ostaa happinaamarin itselleen tai kuunnella sitä Yle Areenaa. Allergiat eivät synny itsestään. Pitää selvittää syy ja etsiä oikea keino pärjätä vaivansa kanssa. 

No en mä kyllä huomauttaisi. Mutta pahalta ne haisevat silti. Monet hajusteet ovat todella vahvoja kemikaaleja. Esim. ostin viime syksynä kirpparilta hupparin, joka haisi todella voimakkaasti pesuaineelta. Nyt se on pesty vähintään 10 kertaa, ja edelleen siitä pystyy haistamaan miedon pesuaineen hajun. 

Vierailija
6/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.. ihan vähän hajuvettä, joo-o, ajattelepa miten moni muukin tekee samaa. Sitäpaitsi, ei kukaan normaali tule mitään huomauttelemaan, mutta se ei silti poista sitä, mitä sinusta ajatellaan. Kamala saada viereen tuollainen henkilö.

Vierailija
7/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se hajuveden tuoksu erottuu metrin päähän, niin sitä on liikaa. Sen kun laitatte, ei tilaisuuksien järjestäjät sitten minun rahojani kaipaa.

Vierailija
8/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harva on oikeasti allerginen hajusteille. Pari pahinta narisijaa meillä duunissa käyttää ITSE voimakkaasti hajustettuja siivousaineita yms. Kas kummaa kun ei silloin yhtään käy henkeen.

Paljon useampi on kehittämällä kehittänyt itselleen "allergian". Jos joku ei muka saa hupparista pesuaineen hajua pois kymmenellä pesukerralla, on jo aika hemmetinmoinen laser-nenä kyseessä tai sysipaska pesukone. Todennäköisimmin vilkas mielikuvitus.

Joka tapauksessa allergikot ovat itse vastuussa poikkeavuutensa suhteen. En minäkään ala määkiä ravintolassa, jos jossakin ruuassa on minulle sopimatonta ainesta (olen allerginen kuudelle eri ruoka-aineelle), vaan valikoin jotakin muuta tai syön muualla. 

Maailma ei pyöri minun napani ympärillä, ja tämä koskee myös allergikkoja.

Vierailija
9/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon useampi on kehittämällä kehittänyt itselleen "allergian". Jos joku ei muka saa hupparista pesuaineen hajua pois kymmenellä pesukerralla, on jo aika hemmetinmoinen laser-nenä kyseessä tai sysipaska pesukone. Todennäköisimmin vilkas mielikuvitus.

Se huppari on mulla tälläkin hetkellä päällä, ja jos haistan sitä, tunnen sen hajun selvästi. 

Jatkuva hajusteiden käyttö heikentää hajuaistia. Mä en käytä hajusteita, joten hajuaistini toimii hyvin. Hajusteet haisevat pahalta, se on mulle suurin syy olla käyttämättä. En keksi ainuttakaan syytä, miksi mun pitäisi kyllästää itseni ja kotini hajusteilla. Voit toki yrittää asiallisesti perustella, miksi mun pitäisi tehdä niin.

Vierailija
10/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se huppari on mulla tälläkin hetkellä päällä, ja jos haistan sitä, tunnen sen hajun selvästi. 

Jatkuva hajusteiden käyttö heikentää hajuaistia. Mä en käytä hajusteita, joten hajuaistini toimii hyvin. Hajusteet haisevat pahalta, se on mulle suurin syy olla käyttämättä. En keksi ainuttakaan syytä, miksi mun pitäisi kyllästää itseni ja kotini hajusteilla. Voit toki yrittää asiallisesti perustella, miksi mun pitäisi tehdä niin.

No, luulosairaita ja vainoharhaisia on paljon. Ei mulla ole mitään muuta sanottavaa asiasta. Mun hajuaistini on muuten ihan testattu, ja se on erinomainen.

Vierailija
11/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa!

Muissa maissa tuoksutaan hyvälle eikä kukaan valita.

Sama koskee allergioita, ruokavalioita, melua jne

Vierailija
12/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, luulosairaita ja vainoharhaisia on paljon. Ei mulla ole mitään muuta sanottavaa asiasta. Mun hajuaistini on muuten ihan testattu, ja se on erinomainen.

Ihan mielenkiinnosta, missä ja miten sun hajuaistisi on testattu? Millaisella asteikolla tulos annetaan? Annettiinko siellä samassa paikassa koulutus psykiatristen etädiagnoosien tekemiseen keskustelupalstojen viestien perusteella? Vai haluatko vielä vastata, millä perusteella ajattelet, että minä en millään voi haistaa tätä pesuaineen hajua tästä hupparista?

Vierailija
13/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä käytät sitä, se ei voi sua vaivata. Sun kandee hakea paikkaa huumekoirana tuolla hajuaistilla.

(ohis)

Vierailija
14/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä käytät sitä, se ei voi sua vaivata. Sun kandee hakea paikkaa huumekoirana tuolla hajuaistilla.

(ohis)

Ei tämä haju mua vaivaakaan, mutta tunnen sen kuitenkin, kun haistan paitaa.

Mistä sä voit muuten sieltä etänä tietää, ettet jopa itse tuntisi tätä hajua? 

Vierailija
15/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, missä ja miten sun hajuaistisi on testattu? Millaisella asteikolla tulos annetaan? Annettiinko siellä samassa paikassa koulutus psykiatristen etädiagnoosien tekemiseen keskustelupalstojen viestien perusteella? Vai haluatko vielä vastata, millä perusteella ajattelet, että minä en millään voi haistaa tätä pesuaineen hajua tästä hupparista?

Sillä, että vaatteista lähtee helposti pesuaineen haju parilla pesukerralla ja kunnon tuuletuksella. Saati kymmenellä.

Mulla on tutkittu hajuaistia hajuvesitehtaan testillä, jossa koehenkilöt pantiin erottelemaan hajuja, tunnistamaan hajusteen komponentteja. Keskivertotulos olisi 50 näytteestä puolet oikein, minä sain 41, mikä on erinomainen tulos. Olin paras 20 henkilön ryhmässä. 

Ihan mielenkiinnosta, miksi sinulle tuottaa vaikeuksia hyväksyä edes mahdollisuutta, että saattaisit luulotella, koska kuvittelet haistavasi edelleen sen tuoksun. Hajumuistot ovat ihmisen vahvin muistityyppi, ja siksi niitä myös haistaa väärin. Vastaava - joskin tavallaan päinvastainen ilmiö - on se, että iso osa ihmisistä ei tunnista oman kodin tai oman hienhajun tuoksua, koska "sokeutuu" sille.

Vierailija
16/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauran ja halveksin kaikkia kirjoitusvirheistä sormi pystyssä ojentelijoita, mutta pakko sanoa tuosta "alibi" sanan väärin käytöstä. Ei se toimi noin.

Vierailija
17/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(ohis)

Ei tämä haju mua vaivaakaan, mutta tunnen sen kuitenkin, kun haistan paitaa.

Mistä sä voit muuten sieltä etänä tietää, ettet jopa itse tuntisi tätä hajua? 

En väittänyt siitä mitään, mutta aika epäuskottavalta mustakin kuulostaa että joku pesee kymmenen kertaa vaatetta ja silti muka se haisee vielä pesuaineelta. Homeen haju on aika tiukassa mutta ei pesuaineen.

Vierailija
18/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole edes allerginen, mutta teki mieli kyllä eräälle naisihmiselle sanoa muutama valittu sana, kun hajua oli niin paljon, että se otti meikäläisen silmiin, kun tapaus kulki ohitse. En pysty ymmärtämään tätä pulloon kaatumista, kun pienen pieni suihkaus riittäisi. Tuoksuukin paremmalle.

Vierailija
19/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä, että vaatteista lähtee helposti pesuaineen haju parilla pesukerralla ja kunnon tuuletuksella. Saati kymmenellä.

Mulla on tutkittu hajuaistia hajuvesitehtaan testillä, jossa koehenkilöt pantiin erottelemaan hajuja, tunnistamaan hajusteen komponentteja. Keskivertotulos olisi 50 näytteestä puolet oikein, minä sain 41, mikä on erinomainen tulos. Olin paras 20 henkilön ryhmässä. 

Ihan mielenkiinnosta, miksi sinulle tuottaa vaikeuksia hyväksyä edes mahdollisuutta, että saattaisit luulotella, koska kuvittelet haistavasi edelleen sen tuoksun. Hajumuistot ovat ihmisen vahvin muistityyppi, ja siksi niitä myös haistaa väärin. Vastaava - joskin tavallaan päinvastainen ilmiö - on se, että iso osa ihmisistä ei tunnista oman kodin tai oman hienhajun tuoksua, koska "sokeutuu" sille.

Mistä tuo tieto on peräisin, että pesuaineen haju lähtee vaatteesta parissa pesussa ja kunnon tuuletuksella? Omasta kokemuksestasiko? Jos nyt itsekin tuon kokeen perusteella sait havainnoida, että ihmiset haistavat eri tavoilla hajuja, niin voiko todella mielestäsi olla mahdotonta, että joku haistaa sinua paremmin?

On olemassa erilaisia hajusteita ja erilaisia kemikaaleja, jotka vahvistavat niitä. Ostan paljon vaatteita kirppareilta, joten pesuaineenhajujen poistaminen on tuttua. Useimmille pesuaineille riittää pari pesua ja ehkä etikkaliotus, mutta tämän hupparin hakucocktail oli aivan poikkeuksellinen. Se haisi normaalin käsittelyni jälkeen lähes yhtä voimakkaalta kuin ostaessani sen.

Ihan mielenkiinnosta, miksi sinulle tuottaa vaivaa hyväksyä se, että jotkut hajusteet ovat todella hyvin voimakkaita ja varmasti varsinkin liiallisesti annosteltuina jäävät kuituihin hyvin tiukasti? Mä nyt kuitenkin olen tämän vaatteen omistaja, etkä sinä.

Vierailija
20/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän hajuvesiä koska pidän niistä ja jos ne vain yhtään karkoittavat ihmisiä ympäriltäni, niin se on vain plussaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi