Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin konsertissa. Siellä eräs nainen tuoksui hajuvedelle, johon toinen naisryhmä alkoi kovaan ääneen räyhätä jonossa, että "juntti".

Vierailija
02.04.2019 |

Olen ite sekä allerginen että migreenistä kärsin. Voimakkaat hajuvedet ärsyttävät, ja toivoisin että niitä ei käytettäisi, mutta en minä nyt niihin hajuihin kuole. Tiedän että osalle nuo hajut ovat oikeasti pahoja ongelmia, mutta suurelle osalle tuntuisi tilanne samalta kuin itselläni. Jos ei kiihdytä itse itseään ja ala ventiloimaan psyykkisen ärsytyksen vuoksi, niin tilanteesta selviäisi. Hajusteet näyttävät myös olevan hyvä syy alkaa käyttäytyä mahdollisimman törkeästi, ikävästi ja leimaavasti. Siis hyvä alibi vttuilulle, draamalle, haukkumiselle, öykkäröinnille. - Silloin kaikkien tunnelma on pilalla.

Itseäni ahdistaa se julkinen öyhötys ja riitely niin paljon, ettei huvita lähteä julkisiin tilaisuuksiin sellaisten ihmisten kanssa, joiden tiedän aiheuttvan tällaista draamaa. Heitä on tutuissa. Se kun on saletti, että aina on joku jota voi arvostella. Ja puhua asiasta jo etukäteen, kaivaa astmapiippua (ilman oikeaa astmaa) ym.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokien kanssa on todella helppoa kun osaa valikoida ruokansa mitä syö, kukaan ei pakota nielemään mitään vasten tahtoasi. Hajusteet ovat aivan eriasia. 

Vierailija
42/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ostin kerran kirpparilta kivan urheilutakin, jossa oli vahva pesuaineen tuoksu. Sepä ei tosiaan lähtenyt etikalla, tuuletuksella, pesulla eikä millään. Se oli syöpynyt siihen takkiin, epäilen, että kyseessä oli huuhteluaine. Heitin kylmästi takin roskiin, se kärysi niin pahalta. 

Ja todellakin olen ,samalla tavalla kuin tuo toinenkin tähän viestiketjuun kirjoittanut, tottunut käsittelemään näitä hajuisia kirppisvaatteita. Toisista se haju ei vaan lähde. Yrittäkää nyt uskoa vaan. Jos ei ole omalle kohdalle sellaista ikinä sattunut, niin ei se tarkoita, etteikö niin voisi käydä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis te keskustelette nyt aivan muusta kuin mistä aloitus oli. Ihan sama millä sen hajun saa tai ei saa pois. Kyse oli käytöstavoista. On todella moukkamaista nolata ihminen suuren väkijoukon edessä vaikka tämä olisi toiminut typerästi. Siitä voi käydä huomauttamassa nätisti niin että ihminen ei menetä kasvojaan. Tuloskin on silloin aivan varmasti parempi.

Itselläni on ruoka-aineallergia ja kissa-allergia. huomaan kyllä jos viereen istahtaa kissakodista tullut ihminen. En minä silti ala kiljumaan ihmisät juntiksi ja osoittelemaan tätä. otan antihistamiinin ennen tilaisuuksiin menoa. Joskus pyydän vaihtopaikkaa. Minulla ei ole astmaa niin että tulee vain vähän tukala olo. Luulisin että useimmilla hajusteyliherkilläkin tilanne oli sama. Periaatteessa kissan pito ilman puhtaan vaatekerran käyttöä ulkona liikkuessaan on aivan yhtä itsekästä allergisten kanssaihmisten kannalta kuin oman mielialan kohottaminen pienellä hajustesuihkauksella.  itsekästä tai inhimillistä. Näkökulmavalinta.

Vierailija
44/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti osa allergioista johtuu siitä, että käytetään paljon uusia ruoka-asineita jotka eivät keskenään  limakalvoillemme ja suolistossamme sovi yhteen, vaan aiheuttavat nuo reaktiot. 

Vierailija
45/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän seuraavaksi 60 v.

Nuoruudessani, kun aloin hajuvesiä käyttää, ne olivat aidoista aineista tehtyjä, kuten kukista.

Nykyään, noiden halpojen synteettisten raaka-aineiden vuoksi kärsin minäkin hajuste-allergiasta.

Vierailija
46/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin yks viikko keikalla, siinä poistuessa oli vaan yksi tie joten poistuminen kesti 30 min, jono mateli hitaasti yhtä pitkää käytävää pitkin. Jossain vaiheessa, n 2m minun takaani kuului erittäin kyllästynyt naisen ääni. "Äää... Joku pieras!"

:D

Vierailija
47/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen joskus konserttiin lähtiessä ihan vähän hajuvettä suihkauttanut. Kukaan ei ole ikinä huomautellut. 

Jos ei kestä mitään tuoksuja, voi ostaa happinaamarin itselleen tai kuunnella sitä Yle Areenaa. Allergiat eivät synny itsestään. Pitää selvittää syy ja etsiä oikea keino pärjätä vaivansa kanssa. 

Se syy on jatkuva kemikaalialtistus. Mitä jos puututtaisiin siihen syyhyn ja lakattaisiin ylihajustamasta kaikkea?

Vierailija
48/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauran ja halveksin kaikkia kirjoitusvirheistä sormi pystyssä ojentelijoita, mutta pakko sanoa tuosta "alibi" sanan väärin käytöstä. Ei se toimi noin.

Tarkoitti varmaan sanaa "motiivi".

Motiivi-lehti!

Lue uusimmat rikokset ja pahanteot Motiivi-lehdestä!

Ai sen piti olla joku lehti. Mites sitte Apu, Hymy tai vaikkka Gloria?

Vierailija
49/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän seuraavaksi 60 v.

Nuoruudessani, kun aloin hajuvesiä käyttää, ne olivat aidoista aineista tehtyjä, kuten kukista.

Nykyään, noiden halpojen synteettisten raaka-aineiden vuoksi kärsin minäkin hajuste-allergiasta.

ÖÖÖÖ  Kyse kemillisista yhdisteistä, joita voidaan joko tuottaa synteettisesti tai eristää aivan sama yhdiste luonnontuotteesta. Niissä voi olla pientä eroa, mutta tutkimusten mukaan ei näyttäisi olevan eroa herkistymisen suhteen.

Ihmisen alkuperäinen ympäristö on ollut jokseenkin täynnä hyvin voimakkaita tuoksuja. Kaikki lannat, mudat ja kukkivat luonnonkasvit - niissä voi olla hyvin pistäviä hajuja. Nykyinen kaupunkiympäristömme on paljon tuoksuttomampi. Olisiko siinä syy siihen että reagoidaan voimakkaasti?

Vierailija
50/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen joskus konserttiin lähtiessä ihan vähän hajuvettä suihkauttanut. Kukaan ei ole ikinä huomautellut. 

Jos ei kestä mitään tuoksuja, voi ostaa happinaamarin itselleen tai kuunnella sitä Yle Areenaa. Allergiat eivät synny itsestään. Pitää selvittää syy ja etsiä oikea keino pärjätä vaivansa kanssa. 

No en mä kyllä huomauttaisi. Mutta pahalta ne haisevat silti. Monet hajusteet ovat todella vahvoja kemikaaleja. Esim. ostin viime syksynä kirpparilta hupparin, joka haisi todella voimakkaasti pesuaineelta. Nyt se on pesty vähintään 10 kertaa, ja edelleen siitä pystyy haistamaan miedon pesuaineen hajun. 

Ei v ittu sä oot moniongelmainen :))))

Vierailija
51/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harva on oikeasti allerginen hajusteille. Pari pahinta narisijaa meillä duunissa käyttää ITSE voimakkaasti hajustettuja siivousaineita yms. Kas kummaa kun ei silloin yhtään käy henkeen.

Paljon useampi on kehittämällä kehittänyt itselleen "allergian". Jos joku ei muka saa hupparista pesuaineen hajua pois kymmenellä pesukerralla, on jo aika hemmetinmoinen laser-nenä kyseessä tai sysipaska pesukone. Todennäköisimmin vilkas mielikuvitus.

Joka tapauksessa allergikot ovat itse vastuussa poikkeavuutensa suhteen. En minäkään ala määkiä ravintolassa, jos jossakin ruuassa on minulle sopimatonta ainesta (olen allerginen kuudelle eri ruoka-aineelle), vaan valikoin jotakin muuta tai syön muualla. 

Ja paskat ei sulla mitään ruoka-aineallergioita ole. Olet vain nimennyt monen ruoka-aineen nirsoilusi "allergiaksi"!

Vierailija
52/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteyliherkät ovat typeriä ja narsistisia omien pierujensa imppaajia.

Vierailija
53/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon useampi on kehittämällä kehittänyt itselleen "allergian". Jos joku ei muka saa hupparista pesuaineen hajua pois kymmenellä pesukerralla, on jo aika hemmetinmoinen laser-nenä kyseessä tai sysipaska pesukone. Todennäköisimmin vilkas mielikuvitus.

Se huppari on mulla tälläkin hetkellä päällä, ja jos haistan sitä, tunnen sen hajun selvästi. 

Jatkuva hajusteiden käyttö heikentää hajuaistia. Mä en käytä hajusteita, joten hajuaistini toimii hyvin. Hajusteet haisevat pahalta, se on mulle suurin syy olla käyttämättä. En keksi ainuttakaan syytä, miksi mun pitäisi kyllästää itseni ja kotini hajusteilla. Voit toki yrittää asiallisesti perustella, miksi mun pitäisi tehdä niin.

Tuollaiset vaatteet kannattaa parin kolmen pesukerran jälkeen laittaa ulos narulle tuulettumaan pariksi viikoksi. Jo lähtee hajut. 

Vierailija
54/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytän seuraavaksi 60 v.

ÖÖÖÖ  Kyse kemillisista yhdisteistä, joita voidaan joko tuottaa synteettisesti tai eristää aivan sama yhdiste luonnontuotteesta. Niissä voi olla pientä eroa, mutta tutkimusten mukaan ei näyttäisi olevan eroa herkistymisen suhteen.

Ihmisen alkuperäinen ympäristö on ollut jokseenkin täynnä hyvin voimakkaita tuoksuja. Kaikki lannat, mudat ja kukkivat luonnonkasvit - niissä voi olla hyvin pistäviä hajuja. Nykyinen kaupunkiympäristömme on paljon tuoksuttomampi. Olisiko siinä syy siihen että reagoidaan voimakkaasti?

Kyllä hemmetti on eroa onko haju luonnollinen vai synteettinen 😂 ÖÖÖ vain sullekkin. T : ohis

Vierailija
55/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajusteyliherkät ovat typeriä ja narsistisia omien pierujensa imppaajia.

Onneksi on edes yksi fiksu joukossa.

Vierailija
56/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin oikeasti muutaman vuoden herkkä hajusteille (homekoulu, ja kunta yritti vielä peitellä asiaa, joten jouduttiin kaikki sisarukset käymään ennen kuin se saatiin maan tasalle; tusin sattumaa, että kaikille puhkesi ensimmäisen vuoden aikana siitepölyallergia, minulle myös astma ja herkkyys joillekin kemikaaleille). Silloin oli pakko pysyä poissa teattereista ynnä muista. Oireet helpottivat vuosi-pari ala-asteen lopettamisesta, vain siitepölyallergia jäi, mutta olen kyllä yhä vähän varpaillani. Pesen pinnat pelkällä veteen kastellulla rätillä ja kädet ilman saippuaa, jos saippua on muuta kuin hajustamatonta palasaippuaa, en käytä huuhteluaineita ja pesuaineenkin kanssa olen todella tarkka. Ihmisten hajut tuntuvat yhä todella vahvoina nenääni näin tuoksuttomuuteen tottuneena, vaikka eivät aiheuta oireita. Olen joskus keräillyt kaupasta laadukkaita näytehajuvesipulloja, ja koittanut puolikkaan suihkauksen ranteeseen, mutta sekin on liikaa, en kestä itseni kanssa. :D kai vastaavasti jotkin ihmiset ovat vain niin tottuneita kemikaaleihinsa, etteivät haista sitä itse.

Vierailija
57/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkautan hajuvettä joka aamu korvan taakse ja joskus vielä lisään päivän aikana.

Vierailija
58/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteille ollaan allergisia, mutta rööki käryää nenän alla useamman kerran päivässä.

Vierailija
59/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on oksennusrefleksiin asti yliherkkä nenä. Ja ollut/on migreeneitä.

Rakastan parfyymejä ja mm. erilaisia luonnosta löytyviä tuoksuja, esim. metsän tuoksua sateella. 

Halusin vain sanoa sen, että vaikka jollain ihmisellä olisi hajuyliherkkyyttä, voi juuri itse  valita mitä tekee ja hillitä reaktioitaan, kuten ap mainitsikin jo. Valittajia on ihan liikaa.

Vierailija
60/60 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harva on oikeasti allerginen hajusteille. Pari pahinta narisijaa meillä duunissa käyttää ITSE voimakkaasti hajustettuja siivousaineita yms. Kas kummaa kun ei silloin yhtään käy henkeen.

Joka tapauksessa allergikot ovat itse vastuussa poikkeavuutensa suhteen. En minäkään ala määkiä ravintolassa, jos jossakin ruuassa on minulle sopimatonta ainesta (olen allerginen kuudelle eri ruoka-aineelle), vaan valikoin jotakin muuta tai syön muualla. 

Maailma ei pyöri minun napani ympärillä, ja tämä koskee myös allergikkoja.

Hyvä kirjoitus. En itse onnekseni ole allerginen millekään, lapsellani on ruokarajoitteita. Ikäväähän se hänelle on, ettei kaikkea voi syödä, mutta toisaalta: eihän elämässä muutenkaan kaikki ole mahdollista. En todellakaan oleta, että kaikki juhlatarjoilut räätälöitäisiin hänen tarpeidensa ympärille, eikä hän niin oleta itsekään. Miksi sitten se vähemmistöön kuuluva aikuinen, joka ei kestä hajusteita, saa määrätä toisten ihmisten tuoksuista? Tietysti voi ajatella, että eihän se hajuvesi ole tärkein juttu konsertissa, mutta toisaalta itsellenikin hajuvesi tuo ihan oikeasti juhlatunnelmaa siinä kuin vaatteet ja meikkikin. Enkä sitä hajuvettä mitenkään ylettömästi tupsuttele. Tähän joku sanoo, että siihen tuoksuun itse turtuu, mutta jos laittaa vuodesta toiseen yhtä monta tupsautusta, niin eikö se hajuvesimäärä ole silloin aina sama?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän