Liian ujo työelämään
Tällaista palautetta saan jatkuvasti. Toivoisin asiallista keskustelua, tämä on minulle jaksamista koetteleva asia.
Olen äärimmäisen ujo ja punastelen helposti. Tähän olen hakenut vuosia psykiatrista apua tuloksetta. Saan palautetta jatkuvasti työelämässä asian vuoksi, koska vuorovaikutus on äärettömän vaikeaa tämän vuoksi. Punastelu töissä myös miesten kanssa puhuessa tietenkin johtaa väärintulkintoihin ja kun olen perheellinen, on soppa entistä pahempi. Kaikki asiat halutaan selittää ujoudella, esim. meillä on määrä pyytää kollegoilta apua, jos työmäärä paisuu liian suureksi. Kun pyydän, apua ei heru MINULLE, muille kyllä. MInua sensijaan kuormiteen jatkuvasti muiden työllä. Sitten kun minua ei auteta, taivastellaan, että etkö sä taaskaan uskaltanut pyytää apua ujoutesi vuoksi.
Voiko tällaisen asian vuoksi päästä eläkkeelle. Mitään masennus diagnoosia yms. ei ole koskaan ollut, tämä ujous vaan lähinnä. Yksin työskentely ei oikein tule kyseeseen, siis kotoa käsin, alallani se olisi oikeataan ihan mahdotonta.
Ongelma ei siis ole pelkästään minä itse, vaan muiden reagointi asiaan ja todella epäasialliselle tasolle on menyty joidenkin taholta, esim. ujouteni aiheuttamia eleitä matkitaan, kävelytyyliäni ym. Asenteet eivät kuitenkaan muilla muutu ja tähän samaan törmää jokaisessa työpaikassa. Monesti ujoja syytetään ylimielisyydestä, minua ei tästä ole moitittu, eli tämäkään ei voi olla syynä.
Auttakaa.
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Meikillä kyllä saa peittoon vaikka paloauton punaisen naaman näin yhteen teidän ongelmista puuttuakseni. En itse ole kovinkaan ujo, mutta punastelen kamalasti ja minulla on vieläpä couperosa.
Miettikää vain millaisia lopputuloksia maskeerauksesta syntyy esim näytelmiin, joten ei todellakaan ole homma eikä mikään peittää meikillä ja maskilla punastelua! Olen tehnyt maskeerauksia, ja tämän sanon siis siihen perustuen, mutta perus päivämeikki-opit eivät ehkä tehoa kaikille.
Eri asia on tietenkin se, kuka jaksaa joka aamu väsyneenä ja kiireessä maskeerata itseään :D Itse varsinkin kun olen nyt hyvin fyysisessä työssä, en käytä meikkiä juuri lainkaan vaikka punastelen, kun meikki ja hikoilu ei ole hyvä yhdistelmä..
Onko nämä vain ammattikäyttöön tarkoitettuja tuotteita, vai mistä voisi osataa? Mainitse jokin tuotemerkki.
Tiedän yhden rohkean naisen joka on aina punastunut, siis aina.
Entäs jos opettelet ottaman rennommin. Hyväksy itsesi punaisena...
Kuulostele se ikävä tunne, elä siinä. Ei tarvi pakottaa pois.
Mä jotenkin arvelen, että se pikku hiljaa laantuu.
Ujous on ihan sympaattista.
Mun mielestä ei tarvi työntekoa lopettaa.
Ne työtoverit on kyllä tolloja.
Onko mitään vertaisryhmää. Ujoja on paljon. Symppiksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikillä kyllä saa peittoon vaikka paloauton punaisen naaman näin yhteen teidän ongelmista puuttuakseni. En itse ole kovinkaan ujo, mutta punastelen kamalasti ja minulla on vieläpä couperosa.
Miettikää vain millaisia lopputuloksia maskeerauksesta syntyy esim näytelmiin, joten ei todellakaan ole homma eikä mikään peittää meikillä ja maskilla punastelua! Olen tehnyt maskeerauksia, ja tämän sanon siis siihen perustuen, mutta perus päivämeikki-opit eivät ehkä tehoa kaikille.
Eri asia on tietenkin se, kuka jaksaa joka aamu väsyneenä ja kiireessä maskeerata itseään :D Itse varsinkin kun olen nyt hyvin fyysisessä työssä, en käytä meikkiä juuri lainkaan vaikka punastelen, kun meikki ja hikoilu ei ole hyvä yhdistelmä..
Onko nämä vain ammattikäyttöön tarkoitettuja tuotteita, vai mistä voisi osataa? Mainitse jokin tuotemerkki.
En ole ammattilainen enkä se jolta kysyt, mutta minulla ainakin on toiminut täälläkin jo kerran mainittu Joe Blasco, Red Away:
https://www.joeblasco.fi/Varikosmetiikka/Peitevarit
"Koska meikkivoiteet ja neutraloijat eivät häivytä kaikkia ihon värivirheitä on Joe Blasco kehittänyt erikoispeittävät Dermaceal- ja Tattoo Cover -peitevärit, joiden väripigmenttimäärä on n. 70-85%. Nämä erikoispeittävät tuotteet peittävät värivirheitä kuten tuliluomen, vitiligon, arvet ja palovammat. Peitevoiteilla voit peittää jopa tatuoinnit ja häivyttää arpia.
Joe Blasco peitevärit toimivat myös erittäin hyvänä fysikaalisena auringonsuojana sisältämänsä pigmenttien (ennen kaikkea valkoisen pigmentin) ansiosta. Ne eivät kuivata ihoa ja ovat vedenkestäviä.
Tattoo Coverit sekä Dermaceal Blue-Away ovat väriltään oransseja, joten ne sopivat sinertävien värivirheiden, kuten tuliluomen ja mustelmien peittämiseen.
Dermaceal Red-Away sopii vastaavasti punertavien värivirheiden peittämiseen.
Käyttö:
Levitetään joko sormella tai siveltimellä useita ohuita kerroksia kunnes värivirhe on saatu peittoon. Puuteri kiinnittää peiteaineen.
Vinkki:
Jos haluat erittäin kestävän tuloksen, pese peitettävä kohta saippualla ja vedellä jokaisen uuden peiteainekerroksen jälkeen. Tälloin vahapohja peseytyy pois ja ainoastaan väripigmentti jää ihon pintaan. Vitiligon peittämiseen parhaat sävyt ovat Dermaceal Light, Dermaceal Medium sekä Ultra Base Ultrafair meikkivoide sävy."
Hinta voi kirpaista, mutta tuote on riittoisa. Itse ostan Sokokselta tai tilaan netistä.
Ongelma ei ole ujoutesi vaan se että sinua työpaikkakiusataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä voi ostaa esim. Emotionista. Itse ostin punaisuuteen. Se voide on sellaista vihreää. Kysy myyjältä ihan perusjuttu ...tossa mun tuubissa lukee Redness minimizer. Merkki on Malu Wilz, hyper sensitive.
Tää on ihan sika iso ongelma monissa työpaikoissa. Nimenomaan tuo että kiusataan toista piirteiden perusteella. Ja tietenkin on vaikea edes tuoda asiaa ilmi jos kiusaaminen ei ole suoraa sanailua tai fyysistä vaan ilmeillä ja eleillä epäkunnioitetaan toista esim tuo "matkiminen" sun muu sanatonta viestintää on vaikea hoitaa ilman todisteita. Ihmisiltä oikeesti puuttuu empatia kyky ja kyky kunnioittaa toista ja erilaista ihmistä. Mieluummin oikeesti jään itsekkin kotiin koska tuntuu ettei muita kiinnosta miten muita kohtelevat niin miksi minun pitäisi aina taistella tieni läpi työyhteisössä joka on ihan läpimätä. Näin te työssäkäyvät elätätte meidät "loiset" koska itse kuoppanne kaivoitte kun ette ota vastuuta käytöksestänne. :'D
Kiitos AP tästä aloituksesta, aihe on hyvin ajankohtainen elämässäni.
Pahoittelut tilanteestasi. Minäkin olen ujo ja lisäksi sos.tilanteiden pelko tai siis yleinen ahdistuneisuushäiriö. Minulla on ongelma kun en pääse töihin. CV:ni on hyvä,mutta kaikki aina kusee haasttatteluissa. Mielestäni inusta olisi töihin jos vähän aikaa voitaisiin sietää ujosteluani. En haluaisi olla ikuisesti työtön kohtuu nuorena.
Sen mä haluisin kysyä, että miten olet selvinnyt työhaasttattelusta?
Mulla on epäsosiaalisuusongelmia, muita ihmisiä ei jonain päivinä vaan meinaa "sietää" ja hermot napsuu jatkuvasti. Silloin haluaisin olla vaan kotona tai jossain, missä ei ole ihmisiä. Hankaloittaa hieman työssäkäyntiä, eikä työterveydestäkään muuta osattu sanoa kuin että koetahan jaksaa. En äkkiseltään keksi, mitä sitä voisi alkaa duunaamaan missä ei tarvisi olla muiden ihmisten kanssa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis työkyvyttömyyseläkkeelle ujouden perusteella? Ei mene läpi.
Joko menet johonkin terapiaan, jolla saat tilanteen korjattua. Tai sitten vaihdat alaa, jotta voit tehdä sellaista duunia missä ei joudu olemaan tekemisissä kollegojen, asiakkaiden tai muidenkaan ihmisten kanssa (eipä tule näin äkkiseltään mieleen yhtään, mutta on niitäkin varmaan).
Luitko aloitukseni läpi? Kerroin vuosikausia hakeneeni apua, tähän on kuulunut myös terapia. En itsekään keksi alaa, jossa ei tarvitsisi tavata ihmisiä. Tottakai kun vuosia kiusataan ja vähätellään lopulta masentuu ja murtuu, jospa sitä sitten riitävän huonossa kunnossa pääsee eläkkeelle. Harmi vaan lasten takia, jos siihen tilanne menee. Ap
oletko käynyt kognitiivisessa käyttäytymisterapiassa? Auttaisi kaikkein parhaiten tuontyyppisiin ongelmiin.
Kun sinulla on perhe, olet hankkinut perheen, niinhän kerrot, kuinka voit olla liian ujo! Aika ristiriitaista.
Kasvata itseäsi,vahvistä itsetuntoasi, katso peiliin ja ole ihmisyyteesi tyytyväinen.
Opettele rajasi, mene kursseille missä ladataan sinuun rohkeutta ja itsetunnon kohennusta. Jokainen ihminen on tarpeellinen ja arvokas ja vastuussa myös itsestään. Älä anna pyörittää ja kuormittaa itseäsi, ne rajat otat rohkeasti, punastuit tai et.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis miksi työkaverit eivät auta sinua silloin kun pyydät apua?
Eivät kuulemma ehdi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos AP tästä aloituksesta, aihe on hyvin ajankohtainen elämässäni.
Pahoittelut tilanteestasi. Minäkin olen ujo ja lisäksi sos.tilanteiden pelko tai siis yleinen ahdistuneisuushäiriö. Minulla on ongelma kun en pääse töihin. CV:ni on hyvä,mutta kaikki aina kusee haasttatteluissa. Mielestäni inusta olisi töihin jos vähän aikaa voitaisiin sietää ujosteluani. En haluaisi olla ikuisesti työtön kohtuu nuorena.
Sen mä haluisin kysyä, että miten olet selvinnyt työhaasttattelusta?
Työhaastattelut ovat menneet suht hyvin, koska niissä jokainen on käyttäytynyt muodollisen asiallisesti. Kaava menee sitten töissä yleensä aina niin, että alussa työ"kaverit" käyttäytyvät normaalisti, sitten alkaa kiusaaminen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Hei aloittaja ja muut joilla on sama ongelma! En tiedä onko tätä mainittu kun en jaksanut koko keskustelua lukea läpi mutta beetasalpaaja poistaa punastelun ja muut jännittämisen oireet (kuten hikoilun, käsien tärinän jne.) ihan kokonaan. Todella iso osa esim. poliitikoista käyttää beetasalpaajaa esiintymisjännityksen takia säännöllisesti ja siihen on helppo saada resepti asiantuntevalta lääkäriltä (eli mieluummiin yksityiseltä).
Se ei sitten poista henkistä jännittämistä ollenkaan, ainoastaan fyysiset oireet.
Ihan mielenkiinnosta, millaisella beetasalpaaja annostuksella saisi punastelun pois kokonaan? Itse käytän propralia jännitysoireisiin, kerralla 2 * 40 mg. Auttaa vähän muihin oireisiin, mutta ei todellakaan poista punastelua.
Enkä ole saanut punastelua piiloon Joe Blascon peiteväreilläkään. Punastelen päivittäin, ihan milloin vaan ja mistä vaan. Työelämässä on välillä raskasta tämän takia, mutta pärjään silti. Työkaverit on kuitenkin enimmäkseen ihan mukavia, eikä kukaan niistä ole koskaan kommentoinut punasteluani mitenkään (ja tästä olen ihan oikeasti kiitollinen).
Tuli ihan paha mieli puolestasi :( Tuohan on selkeää kiusaamista. Itsekin olen ujo ja joskus varsinkin nuorempana sain kuulla siitä. Mutta iän myötä saanut itsevarmuutta. Nykyisessä työpaikassani sain kuulla että eristäydyn porukasta, kun en käy kahvitauolla heidän kanssa, lounaalla kyllä käyn pienemmällä porukalla. Mua ei vaan kiinnosta jakaa isolle ryhmälle (osittain ihan vierasta porukkaa joiden kanssa en edes tee töitä) mun asioita, enkä kaipaa työpaikaltani niin paljon kontakteja, introvertti kun oon. Kerroin esimiehelle ja sen mielestä jokainen saa tehdä niin kuin haluaa eikä ketään saa häiritä. Tämä kyseinen tyyppi aiheutti sitten paljon isompiakin ongelmia monen työntekijän välille ja lopulta johdon oli pakko puuttua sen käytökseen ja antaa varoitus. Kannattaa vaatia esimieheltä toimenpiteitä ja olla liittoon/työsuojeluun yhteydessä. Kannattaa myös oppia pitämään puoliaan, näin mäkin jouduin tekemään ja osaan nykyään vetää rajat ja sanoa heti huonosta käytöksestä. Oot yhtä arvokas työntekijä ja ihminen kuin muutkin, älä anna kohdella itseäsi huonosti!
Näin nopealla vilkaisulla ap:n ongelma ei ole ujous tai punastelu vaan moukkamaiset ja häiriintyneet työkaverit. Suomessa siedetään ja jopa ihannoidaan kiusaamista, ja samalla ihmisiä syyllistetään siitä, jos eivät koe löytävänsä paikkaansa työelämässä. Täällä on niin moni aikuinen henkisesti ja emotionaalisesti alakouluikäisen koulukiusaajan tasolla, joten olen ruvennut jo harkitsemaan muualle muuttamista. En tosin ole varma, ovatko työyhteisöt yhtään sen terveempiä missään muuallakaan.
Minä olen itse varsin reipas, aktiivinen ja jämpti ja olen myös saanut osani tuosta ivallisesta matkimisesta ja muusta lyttäämisestä. Ujous ei siis voi olla yksinomaan syynä tällaiseen kiusantekoon. Hämmentävintä on ollut se, että muuten jatkuvasti minua nokkiva työyhteisö on saattanut ostaa minulle lahjan läksiäisiksi. Kerran teki mieli paiskata sellainen seinään, että en kaipaa teidän lahjojanne, haluan, että minua kohdellaan kuin tasavertaista kanssaihmistä. Lahjoista ei niin ole väliksi, kunhan vain suhtautuisitte asiallisesti ja kunnioittavasti.
Paljon voimia sinulle ap. Muuta en oikein osaa sanoa, mutta toivottavasti edes tästä yhdestä lauseesta on sinulle lohtua *halaus*
Mikä ala? Ilmeisesti yksityinen yritys?
Vierailija kirjoitti:
Tuli ihan paha mieli puolestasi :( Tuohan on selkeää kiusaamista. Itsekin olen ujo ja joskus varsinkin nuorempana sain kuulla siitä. Mutta iän myötä saanut itsevarmuutta. Nykyisessä työpaikassani sain kuulla että eristäydyn porukasta, kun en käy kahvitauolla heidän kanssa, lounaalla kyllä käyn pienemmällä porukalla. Mua ei vaan kiinnosta jakaa isolle ryhmälle (osittain ihan vierasta porukkaa joiden kanssa en edes tee töitä) mun asioita, enkä kaipaa työpaikaltani niin paljon kontakteja, introvertti kun oon. Kerroin esimiehelle ja sen mielestä jokainen saa tehdä niin kuin haluaa eikä ketään saa häiritä. Tämä kyseinen tyyppi aiheutti sitten paljon isompiakin ongelmia monen työntekijän välille ja lopulta johdon oli pakko puuttua sen käytökseen ja antaa varoitus. Kannattaa vaatia esimieheltä toimenpiteitä ja olla liittoon/työsuojeluun yhteydessä. Kannattaa myös oppia pitämään puoliaan, näin mäkin jouduin tekemään ja osaan nykyään vetää rajat ja sanoa heti huonosta käytöksestä. Oot yhtä arvokas työntekijä ja ihminen kuin muutkin, älä anna kohdella itseäsi huonosti!
Piti vielä lisätä että jos työt kasaantuu, jätät vaan tekemättä, sanot ettet ehdi. Jos ei siinäkään pidä puoliaan saa jatkuvasti istua ylitöissä auttamassa muita. Ei ne työt tekemällä lopu ja jos on liikaa väkeä, ei muut voi venyä jatkuvasti. Kannattaa siis kasvattaa selkärankaa ja oppia sanomaan ”ei”. Ihmiset kohtelee niin kuin antaa niiden kohdella itseään, näytä niille että sua ei kohdella miten huvittaa.
Sama