Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjälapset pakotetaan valmistamaan liharuokia kotitaloustunnilla

Vierailija
31.03.2019 |

Tiesittekö tästä? Syödä ei tarvitse, mutta valmistaa on pakko. En todellakaan ymmärrä logiikkaa.

Lapsi ei aio laitoskeittiöön eikä ravintola-alalle vaan valitsi köksän, jotta oppisi valmistamaan itselleen ja perheelleen ruokaa. Nyt ei opi sitä ja joutuu lisäksi käsittelemään kuolleita eläimiä, mitä monesta syystä vastustaa. Miten tämä voi olla mahdollista?

Kommentit (283)

Vierailija
161/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamma sitten vaan alkaa kotona opettamaan poikaansa valmistamaan kasvisruokaa. Ruuanlaiton opettaminen ei ole rakettitiedettä ja netti on pullollaan reseptejä. Älylaitetta kun voi käyttää muuhunkin kuin pelaamiseen, somettamiseen ja vauva aaveella valittamiseen.

Vierailija
162/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekemistä ruokavaliolla on kokkaamisen kanssa? Ymmärtäisin tuohtumuksen, jos lapsia pakotettaisiin syömään sekaruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se väärin koulussa opetetaan asioita joita elämässä voi tarvita. Voi kamalaa! Olen kyllästynyt kasvissyöjien valituksiin ja itkuvirsiin. Ajatella, minunkin piti koulussa opetella luistelemaan vaikka inhosin sitä. Inhosin myös saksan tunteja. Kyllä nyt pitäisi antaa vapautus jos joku kouluaine on vastenmielistä.

Niin ja hiihtämään!!! En ole sitä "taitoa" tarvinnut mihinkään XD

Luistelu oli ok silloin, kun ei pakotettu pelaamaan jääpalloa tai tekemään piruetteja, vaan se vapaa luistelu oli kivempaa.

Sekä vihasin uimahalleissa käyntejä ja vihaan edelleenkin.

Vierailija
164/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja päättää mitä tunnilla tehdään, ei lapsi, vaikka olisi kuinka kasvissyöjä.

Opettaja ei päätä, vaan se on kirjattu opetussuunnitelmaan, ja opetussuunnitelman kuuluu kunnioittaa sellaisia asioita kuten tasa-arvon ja uskonnon/elämänkatsomuksen vapauden toteutuminen. Tämä kumoaa lihapakon.

Vierailija
165/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se muiden huomioiminen koskee myös vegaaneja.

Vierailija
166/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa itsellänikin yhtä vähäiset ongelmat 🙄

Vierailija
167/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistaminen on eri asia kuin syöminen 🤦‍♀️

Itsekin jouduin tekemään kaalipiirakan ja en voi sietää kaalia sitten yhtään, mutta se oli pakko tehdä. Syönyt en kumminkaan, en edes maistanut. Se hajukin oli niin karmea, että ällötti.

Vierailija
168/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja päättää mitä tunnilla tehdään, ei lapsi, vaikka olisi kuinka kasvissyöjä.

Opettaja ei päätä, vaan se on kirjattu opetussuunnitelmaan, ja opetussuunnitelman kuuluu kunnioittaa sellaisia asioita kuten tasa-arvon ja uskonnon/elämänkatsomuksen vapauden toteutuminen. Tämä kumoaa lihapakon.

Kumoaa myös kasvispakon 😂

Ei ketään voi pakottaa syömään kasvisruokaa tai sitä valmistamaan kenellekään erikseen.

Vierailija
169/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vegaanit eivät ota tarjoiluissaan sekaaneja huomioon. Aina on se liha, kala tai kana korvattu jollain lisäainekorvikkeella.

Vierailija
170/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kasvissyöjä, mutta esim. oman perheen teineistä kaikki eivät suinkaan ole. Teen siis myös liharuokaa, mikä saattaa olla kasvissyöjälläkin edessä, en ainakaan lähtisi teinejäni pelkkään kasvisruokaan pakottamaan. Olen hyvä ruoanlaittaja, mutta olen kyllä taitoni opetellut aikuisiässä, harjoituksella ja kokemuksella. Se, että muistan koulussa tehneeni teeleipää, sitruunakiisseliä, pipareita ja pullaa (tehtiin siellä toki kaikkea muutakin, mutta ei ole kovinkaan jäänyt mieleen) opetti minulle jotain perustaitoja, mutta hyvää kokkia se harjoittelu ei vielä tehnyt. Mielestäni siellä kotitaloustunnilla pitäisi olla jotain kasvisvaihtoehtoakin, mutta siitä syystä, että olisihan se nyt kohtuullista saada syödä omia tekeleitään. Oma nuoreni on vegaani, ja hän on iltatöissä kahvilassa, jossa joutuu tekemään kaikenlaista myös lihasta. Ei hän ole valittanut, koska ymmärtää, että pelkät kasvisravintolat tai kahvilat ovat niin harvassa, että töitä ei niistä kaikille irtoa.

Vierailija
171/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakotetaanko siellä valmistamaan kasvisruokaa jos ei halua?

Vierailija
172/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa osaa paistaa jauhelihan tms.

Sen sijaan kasvisruoan laittaminen on monelle oudompaa. siksi olisi hyvä että siihen keskityttäisiin koulun köksän tunneilla. Ja esim satokalenterin hyödyntämisen jne.

Paistettu jauheliha on sinusta ruoka jota syödään sellaisenaan esim. lounaaksi? Osaahan kaikki paistaa soijarouheenkin kuten jauhelihan.

Vierailija
173/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joudun aina ottamaan vegaaanit huomioon tarjoiluissani vaikken halua. Miksi on aina pakko ottaa heidät huomioon, joka paikassa täysin vasten omaa tahtoani, periaatteitani ja vakaumustani? Ja vastavuoroisesti vegaanit eivät ikinä ota minua huomioon tarjoiluissaan, eivätkä valmista mitään eläinperäistä tarjottavaa, en tykkää soijasta, mifusta enkä tofusta 😭😭

Kauhean epäreilua porukkaa ja mukamas ovat niin tasa-arvoa kannattavia ja ties mitä. Sitten nämä lentävät etelään 4 krt vuodessa ja vaativat minua lopettamaan dieselrotkomilla ajamisen 😭😭

Ilkeitä ihmisiä 😭😭😭😭😭😭😭

Vierailija
174/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaneille oma kotitalousryhmä kouluihin? 🤔

Vierailija
175/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumoaa myös kasvispakon 😂

Ei ketään voi pakottaa syömään kasvisruokaa tai sitä valmistamaan kenellekään erikseen.

Kasvisruoka kuuluu sekaruokavalioon. Pakko ei ole kenenkään syödä, mutta kotitaloustunteihin kuuluu ruuan valmistus.

Vierailija
176/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
177/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi kyynel. Minun muslimikaverini on töissä hotellin ravintolassa ja joutuu aamiaiselle paistamaan pekonit ja a la carteen possunpihvit. 

Töissä kokkina, opiskellut sille alalle. Vähän eri asia kuin että joutuu käymään kurssin osana peruskoulua, kurssin jonka tarkoitus on opettaa elämän perustaitoja, ja siitä saa arvosanan joka vaikuttaa keskiarvoon.

Ei ole mitenkään eri asia. Hänenkään ei ole mikään pakko syödä sitä valmistamaansa ruokaa. Ruoan valmistaminen on eri asia kuin syöminen. Ihan molemmissa tapauksissa.

Kokin työhön kuuluu ruuan maistaminen ennen tarjoilua.

No ei todellakaan kokki maista ihan kaikkea. Miten hän maistaisi esimerkiksi sitä pihviä tai vaikka leivosta? Ottaa palan ja vie asiakkaalle vajaan pihvin tai leivoksen?

Vierailija
178/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielletään kotitalous?

Vierailija
179/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi kyynel. Minun muslimikaverini on töissä hotellin ravintolassa ja joutuu aamiaiselle paistamaan pekonit ja a la carteen possunpihvit. 

Töissä kokkina, opiskellut sille alalle. Vähän eri asia kuin että joutuu käymään kurssin osana peruskoulua, kurssin jonka tarkoitus on opettaa elämän perustaitoja, ja siitä saa arvosanan joka vaikuttaa keskiarvoon.

Ei ole mitenkään eri asia. Hänenkään ei ole mikään pakko syödä sitä valmistamaansa ruokaa. Ruoan valmistaminen on eri asia kuin syöminen. Ihan molemmissa tapauksissa.

Kotitaloustunneilla nimenomaan on pakko syödä se valmistettu ruoka.

No siitä voi sitten nostaa eri mekkalan mutta nyt puhutaan valmistamisesta.

Vierailija
180/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kauheaa kun nuorille opetetaan ruuan valmistusta kouluissa, kun kotona ei osata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä