Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjälapset pakotetaan valmistamaan liharuokia kotitaloustunnilla

Vierailija
31.03.2019 |

Tiesittekö tästä? Syödä ei tarvitse, mutta valmistaa on pakko. En todellakaan ymmärrä logiikkaa.

Lapsi ei aio laitoskeittiöön eikä ravintola-alalle vaan valitsi köksän, jotta oppisi valmistamaan itselleen ja perheelleen ruokaa. Nyt ei opi sitä ja joutuu lisäksi käsittelemään kuolleita eläimiä, mitä monesta syystä vastustaa. Miten tämä voi olla mahdollista?

Kommentit (283)

Vierailija
141/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä kaikkien olisi tutustua kaikenlaiseen ruokaan ja sen valmistukseen.

Jos lapsi on kasvissyöjä, niin tuskinpa hän on tehnyt sitä päätöstä täysin itsenäisesti vaan enemmänkin vanhempiensa vaikutuksesta. Alaikäisten olisi hyvä tutustua erilaisiin ruokiin koulussa samoin kuin uskonnollisiin yhteisöihin ei pitäisi olla lapsijäseniä vaan heidän tulisi päättää asiasta itse täysi-ikäisenä.

Kotitaloutta opetetaan yläkoulussa. Silloin suurin osa on kasvissyöjiä ihan itse, omasta päätöksestä. Tai kaverit kaikki keksii sen. Vanhempien vaikutusvalta tällaisissa asioissa on tuossa iässä pienimmillään.

Vierailija
142/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vakaumus on, ettei syö muuta kun makkaraperunoita ja einespizzoja, niin saako köksästä kokonaan vapautuksen?

Kasveillakin on tuntoaisti ja elämänhalu, kaikki ruoka perustuu tappamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole parempi että käsittelevät valmiiksi kuolleita eläimiä. Voisi siinä tappamisessa mennä tuntia hukkaan.

Vierailija
144/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni syö vain hamppareita ja pizzaa. Ajattelin tehdä valituksen, kun ei saa köksän tunneilla tehdä vain niitä.

Vierailija
145/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi kyynel. Minun muslimikaverini on töissä hotellin ravintolassa ja joutuu aamiaiselle paistamaan pekonit ja a la carteen possunpihvit. 

Töissä kokkina, opiskellut sille alalle. Vähän eri asia kuin että joutuu käymään kurssin osana peruskoulua, kurssin jonka tarkoitus on opettaa elämän perustaitoja, ja siitä saa arvosanan joka vaikuttaa keskiarvoon.

Ei ole mitenkään eri asia. Hänenkään ei ole mikään pakko syödä sitä valmistamaansa ruokaa. Ruoan valmistaminen on eri asia kuin syöminen. Ihan molemmissa tapauksissa.

Vierailija
146/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan jossain yhä pakotetaan. Itse olin lakto-ovovege yläasteella 2000-luvun alussa, ja jouduin muotoilemaan lihapullia siinä missä muutkin enkä saanut tehdä omia kasvispullia. Yritin aluksi kieltäytyä lihan käsittelystä eettisiin syihin vedoten, mutta opettaja pelotteli että saan kurssista hylätyn.

Vierailija
147/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi kyynel. Minun muslimikaverini on töissä hotellin ravintolassa ja joutuu aamiaiselle paistamaan pekonit ja a la carteen possunpihvit. 

Töissä kokkina, opiskellut sille alalle. Vähän eri asia kuin että joutuu käymään kurssin osana peruskoulua, kurssin jonka tarkoitus on opettaa elämän perustaitoja, ja siitä saa arvosanan joka vaikuttaa keskiarvoon.

Ei ole mitenkään eri asia. Hänenkään ei ole mikään pakko syödä sitä valmistamaansa ruokaa. Ruoan valmistaminen on eri asia kuin syöminen. Ihan molemmissa tapauksissa.

Kotitaloustunneilla nimenomaan on pakko syödä se valmistettu ruoka.

Vierailija
148/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokin työhön kuuluu ruuan maistaminen ennen tarjoilua.

Vierailija
149/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotitaloustunneilla nimenomaan on pakko syödä se valmistettu ruoka.

Mulla oli yläasteella syömishäiriö, josta muut eivät tienneet mitään. En syönyt kotitaloustunneilla mitään eikä ruokaa tarvinnut edes piilottaa. Eli riippuu varmaan ihan koulustakin, onko PAKKO syödä.

Vierailija
150/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vakaumus on, ettei syö muuta kun makkaraperunoita ja einespizzoja, niin saako köksästä kokonaan vapautuksen?

Kasveillakin on tuntoaisti ja elämänhalu, kaikki ruoka perustuu tappamiseen.

Väität siis että kasvilla on kyky ajatella, että niillä on aivot, koska se on välttämätön kriteeri sellaiselle asialle kuten elämänhalu. Jos olet lukenut itse tutkimuksen kasvien ”tuntoaistista”, etkä vain iltapäivälehtien väärin tulkintaa siitä, niin tiedät että kyse ei ole kivun tunnosta, vaan ihmisen ihon ruskettumisen aiheuttamaa reaktiota muistuttavasta reaktiosta, kun esimerkiksi ötökkä syö kasvin lehteä. Kasvi reagoi siis vahinkoon, mutta ei tunne kipua. Suosittelen perehtymään peruskoulutason biologiaan.

Vierailija
151/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä lapsi ei oppisi kokkaamaan jopa kokonaan ilman niitä muutamaa hassua koulun köksäntuntia?? Onko teillä koko perhe uusavuttomia jos perheen ruoanlaitto on lapsen köksäntuntien varassa kun missään muualla ei tilaisuutta oppimiseen tule? Niinkuin kotona esim...

En voi sanoa olevani parempi ja laaja- aikaisempi kokki kuin koulun ope. Olen oppinut lapselta pari hyvää kikkaa, jotka hän on tuonut tunnilta kotiin. Olen myös kritisoinut jotain opettajan ideoita. Mielestäni on hyvä, että lapsi saa muutakin oppia, kuin minun rajoittunut näkemykseni.

Vierailija
152/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa osaa paistaa jauhelihan tms.

Sen sijaan kasvisruoan laittaminen on monelle oudompaa. siksi olisi hyvä että siihen keskityttäisiin koulun köksän tunneilla. Ja esim satokalenterin hyödyntämisen jne.

Vierailija
153/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsella on köksässä niin, että luokka jaetaan ryhmiin ja jos luokassa on kasvissyöjä, niin yksi ryhmä tekee kasvisruokaa.

En tiedä olisiko jollakin kokemusta tällaisesta, mutta meillä on käynyt niin, että tuosta on tullut riitoja koulussa kun kukaan ei halua tyttäremme kanssa siihen kasvisryhmään ja siitä tulee joka kerta narinaa. Tyttäremme on tullut koulusta itkien kun joku on sanonut "Voi v*ttu, miksi mä joudun aina X:n ryhmään" tai "Ton idiootin takia muut joutuu aina kärsimään" ja vastaavaa,  ja muutenkin tytärtä on alettu sorsimaan tuon takia. Opettaja ei voi kuulemma oikein puuttua siihen, etteivät muut halua kasvisruoka-ryhmään ja ongelmaa on kuulemma jo yritetty ratkaista niin että tyttärestäni on tehty "Musta-Pekka", joka kiertää ryhmästä toiseen "HAAHAA! Te saitte X:n"- tyyliin. 

Onko muilla ollut vastaavaa ja miten toimisitte?Kouluun olen ollut yhteydessä useampia kertoja, mutta mitään ei ole tapahtunut ja tuo kiusaaminen ja syrjiminen on levinnyt jo muillekin tunneille.

Meidän lapsemme koulussa oli samanlainen systeemi. Oma lapseni ja muutama muu saivat vapautuksen kasvisruoka-ryhmästä kun hakivat lääkäriltä todistuksen ettei heidän vatsansa kestä soija-tuotteita. Eikö tyttäresi voisi tehdä kasvisruokiaan yksin? Ongelma tuskin on hänen ruokavalionsa, vaan se, että muut kokevat epäreiluna sen että heidät pakotetaan hyppimään yhden pillin mukaan.

Tämäpä merkillistä. Yleensä soija-allergia näkyy iho-oireina, ei vatsan kanssa. Lääkärin todistus allergiasta vaatii allergiatestin joka sekin tehdään usein ihopistotestinä. 🤔

Höpö höpö. En taida olla kovin perehtynyt asiaan.

Meillä riitti kun allergiayodistus lääkäriltä oli kun lapsen aloittaessa koulun. Joka vuosi sen jälkeen, terveydenhoitaja kysyy onko tilanne muuttunut ja ilmoittaa keittiölle.

Pienempänä kysyi vanhemmilta, yla-asteella lapselta itseltään. Köksään ne meni terveydenhoitajalta suoraan myös.

Vierailija
154/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille voi opettaa sitä ruuanlaittoa kotonakin, ei siihen koulua tarvita. Koulussa menee opetussuunnitelman mukaan ja kotona sitten tekee niitä kasvisruokia.

Ja lapselle/nuorelle opettaa, että sillä älylaitteella voi tehdä muutakin kuin pelata ja somettaa. Etsiä ruokareseptejä ja niitähän netissä riittää.

En ymmärrä yhtään tätä kaikesta pillittämisen ja mielensäpahoittamisen aikakautta.

Opettakaa lapsille kotona perustaitoja, ei se koulu ole sitä varten, eikä koulujen tehtävä ole kasvattaa, vaan yleissivistää lapsia ja nuoria. Elämän taidot, kuten ruuanlaitto pitää oppia kotona. Ei kouluissa opeteta käyttämään pyykinpesukonettakaan kädestä pitäen.

Vierailija
155/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsella on köksässä niin, että luokka jaetaan ryhmiin ja jos luokassa on kasvissyöjä, niin yksi ryhmä tekee kasvisruokaa.

En tiedä olisiko jollakin kokemusta tällaisesta, mutta meillä on käynyt niin, että tuosta on tullut riitoja koulussa kun kukaan ei halua tyttäremme kanssa siihen kasvisryhmään ja siitä tulee joka kerta narinaa. Tyttäremme on tullut koulusta itkien kun joku on sanonut "Voi v*ttu, miksi mä joudun aina X:n ryhmään" tai "Ton idiootin takia muut joutuu aina kärsimään" ja vastaavaa,  ja muutenkin tytärtä on alettu sorsimaan tuon takia. Opettaja ei voi kuulemma oikein puuttua siihen, etteivät muut halua kasvisruoka-ryhmään ja ongelmaa on kuulemma jo yritetty ratkaista niin että tyttärestäni on tehty "Musta-Pekka", joka kiertää ryhmästä toiseen "HAAHAA! Te saitte X:n"- tyyliin. 

Onko muilla ollut vastaavaa ja miten toimisitte?Kouluun olen ollut yhteydessä useampia kertoja, mutta mitään ei ole tapahtunut ja tuo kiusaaminen ja syrjiminen on levinnyt jo muillekin tunneille.

Miten tuon tytön valittaminen toisista oppilaista eroaa toisten oppilaiden valittamisesta?

Olen sen vegaaniruokia valittaneen lapsen äiti. En ikinä antaisi hänen valittaa henkilöstä vaikka vegaanista valittaakin.

Vierailija
156/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän köksän tunneilla (90-luvulla) valmistettiin ja SYÖTIIN kaikki, mitä vanhoillinen opettaja käski, ei ollut vaihtoehtoja. Jotain muikkuja tai silakoita piti perata käsin, ei saanut käyttää veistä..revin kalaparalta päätä irti varmaan tunnin, kunnes oksensin. Olkaa nykyajan nuoret ja heidän vanhempansa onnellisia!

Vierailija
157/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se väärin koulussa opetetaan asioita joita elämässä voi tarvita. Voi kamalaa! Olen kyllästynyt kasvissyöjien valituksiin ja itkuvirsiin. Ajatella, minunkin piti koulussa opetella luistelemaan vaikka inhosin sitä. Inhosin myös saksan tunteja. Kyllä nyt pitäisi antaa vapautus jos joku kouluaine on vastenmielistä.

Vierailija
158/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kasvissyöjille pitää antaa vapautus koulunkäynnistä. Kansalaisaloite!

Vierailija
159/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja päättää mitä tunnilla tehdään, ei lapsi, vaikka olisi kuinka kasvissyöjä.

Vierailija
160/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja päättää mitä tunnilla tehdään, ei lapsi, vaikka olisi kuinka kasvissyöjä.

Eivätkä vihannesvanhemmatkaan sitä päätä opetussuunnitelmasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan