Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjälapset pakotetaan valmistamaan liharuokia kotitaloustunnilla

Vierailija
31.03.2019 |

Tiesittekö tästä? Syödä ei tarvitse, mutta valmistaa on pakko. En todellakaan ymmärrä logiikkaa.

Lapsi ei aio laitoskeittiöön eikä ravintola-alalle vaan valitsi köksän, jotta oppisi valmistamaan itselleen ja perheelleen ruokaa. Nyt ei opi sitä ja joutuu lisäksi käsittelemään kuolleita eläimiä, mitä monesta syystä vastustaa. Miten tämä voi olla mahdollista?

Kommentit (283)

Vierailija
101/283 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos kasvissyöjäteini tietää jo haluavansa perustaa kasvisruokaravintolan, ja koulussa paitsi epäkunnioitetaan hänen vakaumustaan, tuhlataan myös hänen aikaansa vaatimalla opettelemaan lihan käsittelyä kasviproteiinin sijaan... Missä osallisuus?

Vierailija
102/283 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun opetusta ei voi oikein järjestää niin, että joka ainoalle ruokaraoitteiselle on joka kerta laitettavaksi niitä haluamiaan fennovegaanisia halalkosherkasviksia.

Miksi ei voi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/283 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos kasvissyöjäteini tietää jo haluavansa perustaa kasvisruokaravintolan, ja koulussa paitsi epäkunnioitetaan hänen vakaumustaan, tuhlataan myös hänen aikaansa vaatimalla opettelemaan lihan käsittelyä kasviproteiinin sijaan... Missä osallisuus?

Niinpä! Teinit ovat sitäpaitsi tunnettuja siitä että ovat suunnitelmallisia ja varmoja valinnoissaan.

Vierailija
104/283 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykyajan suomalaisten teinien elämä on rankkaa. En voi edes itse kuvitella moisia kauheuksia! Kyllä me vaan kuulkaa ollaan päästy helpolla.

Pääsin helpolla, kun en ottanut valinnaisaineeksi. Ikinä ei ole tarvinnut lihaa valmistaa ja täytän kohta 50.

Vierailija
105/283 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun opetusta ei voi oikein järjestää niin, että joka ainoalle ruokaraoitteiselle on joka kerta laitettavaksi niitä haluamiaan fennovegaanisia halalkosherkasviksia.

Miksi ei voi?

Koska se on se automaattivastaus aina ja kaikkeen.

Vierailija
106/283 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiesin aina että tulen aikuisena työskentelemään rakennuksilla joten miksi minun aikaani tuhlattiin kaikenmaailman ruotsintunneilla ja muilla turhakkeilla? Olisi hyvin voitu korvata vaikka teknisen työn tunneilla tuollaiset höpöhöpöaineet.

Vierailija
107/283 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teini haluaa kahvilaan tai ravintolaan töihin, ei siinä kysellä mitä köksässä on tehty. Se vaatii hygieniapassin. Meidän teini teki kasvisruuat köksässä ja suoritti myls sen passin yläkoulussa.

Vierailija
108/283 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että on ylipäätään kotitaloutta pojille. Nyt sitten kilahdetaan kaikista vivahteista. No, maailma muuttuu. Kun aikoinani kävin keskikoulua (peruskouluokat 5-9), pojille oli tyttöjen kotitaloustuntien aikana aina kaksi tuntia kemian töitä luonnontiedon luokassa. Kiljun, pontikan ja kotiviinin teossa siitä ehkä oli myöhemmin hyötyä. Muuten lähinnä ajan tappamista. Olin pitkälle aikuisikään kotitaloustöissä aivan kynnetön, koska äiti passasi pilalle kotona. Virkkaamisesta tykkäsin alakoulussa. Sipulipussi on vieläkin tallella.

Vierailija
109/283 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsella on köksässä niin, että luokka jaetaan ryhmiin ja jos luokassa on kasvissyöjä, niin yksi ryhmä tekee kasvisruokaa.

En tiedä olisiko jollakin kokemusta tällaisesta, mutta meillä on käynyt niin, että tuosta on tullut riitoja koulussa kun kukaan ei halua tyttäremme kanssa siihen kasvisryhmään ja siitä tulee joka kerta narinaa. Tyttäremme on tullut koulusta itkien kun joku on sanonut "Voi v*ttu, miksi mä joudun aina X:n ryhmään" tai "Ton idiootin takia muut joutuu aina kärsimään" ja vastaavaa,  ja muutenkin tytärtä on alettu sorsimaan tuon takia. Opettaja ei voi kuulemma oikein puuttua siihen, etteivät muut halua kasvisruoka-ryhmään ja ongelmaa on kuulemma jo yritetty ratkaista niin että tyttärestäni on tehty "Musta-Pekka", joka kiertää ryhmästä toiseen "HAAHAA! Te saitte X:n"- tyyliin. 

Onko muilla ollut vastaavaa ja miten toimisitte?Kouluun olen ollut yhteydessä useampia kertoja, mutta mitään ei ole tapahtunut ja tuo kiusaaminen ja syrjiminen on levinnyt jo muillekin tunneille.

Vierailija
110/283 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsella on köksässä niin, että luokka jaetaan ryhmiin ja jos luokassa on kasvissyöjä, niin yksi ryhmä tekee kasvisruokaa.

En tiedä olisiko jollakin kokemusta tällaisesta, mutta meillä on käynyt niin, että tuosta on tullut riitoja koulussa kun kukaan ei halua tyttäremme kanssa siihen kasvisryhmään ja siitä tulee joka kerta narinaa. Tyttäremme on tullut koulusta itkien kun joku on sanonut "Voi v*ttu, miksi mä joudun aina X:n ryhmään" tai "Ton idiootin takia muut joutuu aina kärsimään" ja vastaavaa,  ja muutenkin tytärtä on alettu sorsimaan tuon takia. Opettaja ei voi kuulemma oikein puuttua siihen, etteivät muut halua kasvisruoka-ryhmään ja ongelmaa on kuulemma jo yritetty ratkaista niin että tyttärestäni on tehty "Musta-Pekka", joka kiertää ryhmästä toiseen "HAAHAA! Te saitte X:n"- tyyliin. 

Onko muilla ollut vastaavaa ja miten toimisitte?Kouluun olen ollut yhteydessä useampia kertoja, mutta mitään ei ole tapahtunut ja tuo kiusaaminen ja syrjiminen on levinnyt jo muillekin tunneille.

Ainahan se on ollut perseestä kun yhden vastarannan kiisken takia muutkin joutuu tekemään niin kuin tämä haluaa.

Vierailija
111/283 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä koulu voi mielestäsi asialle tehdä? Jos tyttö tosiaan on ryhmän ainoa kasvissyöjä, on ihan ymmärrettävää, että muut eivät halua häntä ryhmäänsä kotitaloustunnilla. Ilkeät kommentit eivät tietenkään ole oikein, mutta kyllä minä ymmärrän myös ryhmän muita nuoria. Ei tunnu oikeudenmukaiselta, että yhden takia koko ryhmän on tehtävä ruokaa, joka ei muille välttämättä ole mieluista.

Kotitaloustunnit ovat mukavaa vaihtelua koulupäivään, ja osalla kasvavista nuorista on loppumaton ruokahalu. Koululla ei ole varaa korvata lihaa millään quornilla tai oumphilla, vaan kasvissyöjien proteiininlähteenä käytetään edullista soijarouhetta ja papuja.

Vierailija
112/283 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te haluatte, että lapsenne saavat valita, mitä syövät, mutta samalla olette valmiit viemään sen oikeuden useammalta muulta lapselta ja kun he protestoivat yritätte hiljentää heidät?

Miltä teidän tyttärestänne tuntuisi jos hänet pakotettaisiin syömään lihaa aina silloin tällöin koska se on jonkun muun vakaumus?

Vierailija
113/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä nykyään on käytäntö, mutta kun itse olin kasvissyöjä 2000-luvulla, minua ei pakotettu käsittelemään lihaa, eikä syömään. (enkä siis saanut syödä muutakaan) Sen sijaan minut nakitettiin joka kerta salaattivuoroon, ja joskus harvoin pääsin leipomaan. Arvosanaksi tuli 7, enkä usko että olisin voinut sitä korottaa pelkällä salaatintekotaidonnäytteellä. Ikävintä asiassa oli kuitenkin se, että minullakin olisi ollut mahdollisuus oppia ruuanlaiton perustaitoja koulussa - mikä käsittääkseni onkin köksän tarkoitus - koska kotona sellaiseen ei ollut mahdollisuutta, kiitos ongelmavanhempieni. Aloitin sitten perusasioista kuten perunan keittämisestä vasta täysi-ikäisenä, mutta yllättäen minusta kuoriutuikin varsin taitava vegaaninen kotikokki ja -leipuri. Ja joo, en ole tarvinnut lihankäsittelytaitoja sukujuhlissa tai muuallakaan, mitä täällä joku esitti. 😂

Nykyään kasvisruokavalioiden yleistyessä ei liene hankalaa muodostaa heistä oma ryhmänsä, ja jopa ottaa sellaiseen vapaaehtoisia. Kasvisruokien valmistus on hyvä taito myös ihan sekaaneille, köksän opelle suorastaan ammattivaatimus. Aineksetkaan eivät olisi kohtuuton kuluerä koululle.

Kannattaa lapsen vanhempana selvittää ja vaatia, muuten mikään ei muutu.

Vierailija
114/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi kyynel. Minun muslimikaverini on töissä hotellin ravintolassa ja joutuu aamiaiselle paistamaan pekonit ja a la carteen possunpihvit. 

Vierailija
115/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi kyynel. Minun muslimikaverini on töissä hotellin ravintolassa ja joutuu aamiaiselle paistamaan pekonit ja a la carteen possunpihvit. 

Töissä kokkina, opiskellut sille alalle. Vähän eri asia kuin että joutuu käymään kurssin osana peruskoulua, kurssin jonka tarkoitus on opettaa elämän perustaitoja, ja siitä saa arvosanan joka vaikuttaa keskiarvoon.

Vierailija
116/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä kokkina, opiskellut sille alalle. Vähän eri asia kuin että joutuu käymään kurssin osana peruskoulua, kurssin jonka tarkoitus on opettaa elämän perustaitoja, ja siitä saa arvosanan joka vaikuttaa keskiarvoon.

Kotitalous ei ole lukuaine, joten sen arvosanalla ei ole mitään väliä.

Vierailija
117/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi kyynel, itsepähän hän on hakeutunut alalle. Kyse on nyt kuitenkin koulun kotitaloustunneista.

Vierailija
118/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsemme koulussa oli samanlainen systeemi. Oma lapseni ja muutama muu saivat vapautuksen kasvisruoka-ryhmästä kun hakivat lääkäriltä todistuksen ettei heidän vatsansa kestä soija-tuotteita. Eikö tyttäresi voisi tehdä kasvisruokiaan yksin? Ongelma tuskin on hänen ruokavalionsa, vaan se, että muut kokevat epäreiluna sen että heidät pakotetaan hyppimään yhden pillin mukaan.

Vierailija
119/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pakotetaan laittamaan lihapullia, ja sitten pakotetaan laulamaan suvivirttä, ja sitten pakotetaan suunnistamaaN. Ala-asteelle lisää aineita ja valinnanvapaus.

Vierailija
120/283 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka nuori ei aikoisi kokiksi, joutuu hän melko todennäköisesti joskus käsittelemään lihaa vaikkapa ollessaan apuna sukujuhlien valmisteluissa tai kesätöissä kahvilassa. Aina ei ole mahdollista seurata vakaumustaan sataprosenttisesti.

Kaikenlaisten ruokien valmistaminen kuuluu opetussuunnitelmaan. Syödä ei ole pakko, mutta käsittely on hyvä opetella. Nuori voi varmasti myös sopia ryhmänsä kanssa, ettei hän käsittele lihaa. Yleensähän kotitaloustunnilla tietyn ruokalajin valmistus annetaan muutaman hengen ryhmälle, joka keskenään päättää, kuka tekee mitäkin.

Ei.

Koulu antaa vaihtoehtoja sen mukaan mikä on kunkin ruokavalio. Eli ne ryhmät ei vaan esim ota sitä lihaversiota, jos siinä on kasvissyöjiä.

Ja kai sinä tajuat, että esim lasagnen voi tehdä liha/kala/kasvisversiona ja aina se on lasagne.

Olen itse vegaani, joten kyllä, kasvislasagnen konsepti on minulle tuttu. Riippumatta nuoren omasta ruokavaliosta on hyvä opetella ruoanvalmistuksen perustekniikat. Voihan nuori päätyä vaikka löytöeläintaloon vapaaehtoiseksi, ja siellä pitää leikata sisäelimiä kissoille. Aika moni on myös jossain vaiheessa elämäänsä töissä kahvilassa, kioskissa tai pikaruokapaikassa.

Kasvissyöjiä on nykyään niin paljon, että jos kotitaloustunnilla koko ryhmän pitäisi tehdä kasvisruokaa sillä perusteella, että yksi jäsen on kasvissyöjä, tekisivät kaikki ryhmät kasvisruokaa. Lasagne on sikäli huono esimerkki, että se ei ole ruokalaji, jossa pointtina olisi lihan käsittelyn oppiminen, vaan valkokastikkeen valmistamisen, jolloin lasagnen toki voi tehdä hyvin myös kasvisversiona. Sen sijaan jos oppitunnin aiheena on vaikka kalan käsittely, ei taitoa opi kasvisruokaa tekemällä. Kotitalous on erilaisten taitojen, ei yksittäisten ruokalajien opettelemisesta.

Terv. Edellisen kommentin kirjoittaja

Koulun tulee kunnioittaa ihmisten vakaumusta. Koulu ei ole työpaikka, koulua tulee kaikkien voida käydä. Kyllä islaminuskon oppitunneista olisi varmasti hyötyä potentiaalisissa tilanneskenaarioissa x ja y ihan tapaluterilaiselle, mutta silti koulu ei pakota näille tunneille, koska ne eivät ole oppilaan vakaumuksen mukaisia. Ilmastonmuutos on nostettu osaksi opetussuunnitelmaa, joten loogisesti ajateltuna koulun juuri tulisi tukea kasvissyöntiä. On se kumma, jos ei koulu viitsi muutamaa soijarouhepakkausta ostaa. Halvemmaksihan se tulee kuin liha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi