Kasvissyöjälapset pakotetaan valmistamaan liharuokia kotitaloustunnilla
Tiesittekö tästä? Syödä ei tarvitse, mutta valmistaa on pakko. En todellakaan ymmärrä logiikkaa.
Lapsi ei aio laitoskeittiöön eikä ravintola-alalle vaan valitsi köksän, jotta oppisi valmistamaan itselleen ja perheelleen ruokaa. Nyt ei opi sitä ja joutuu lisäksi käsittelemään kuolleita eläimiä, mitä monesta syystä vastustaa. Miten tämä voi olla mahdollista?
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka nuori ei aikoisi kokiksi, joutuu hän melko todennäköisesti joskus käsittelemään lihaa vaikkapa ollessaan apuna sukujuhlien valmisteluissa tai kesätöissä kahvilassa. Aina ei ole mahdollista seurata vakaumustaan sataprosenttisesti.
Kaikenlaisten ruokien valmistaminen kuuluu opetussuunnitelmaan. Syödä ei ole pakko, mutta käsittely on hyvä opetella. Nuori voi varmasti myös sopia ryhmänsä kanssa, ettei hän käsittele lihaa. Yleensähän kotitaloustunnilla tietyn ruokalajin valmistus annetaan muutaman hengen ryhmälle, joka keskenään päättää, kuka tekee mitäkin.
Ei.
Koulu antaa vaihtoehtoja sen mukaan mikä on kunkin ruokavalio. Eli ne ryhmät ei vaan esim ota sitä lihaversiota, jos siinä on kasvissyöjiä.
Ja kai sinä tajuat, että esim lasagnen voi tehdä liha/kala/kasvisversiona ja aina se on lasagne.
Olen itse vegaani, joten kyllä, kasvislasagnen konsepti on minulle tuttu. Riippumatta nuoren omasta ruokavaliosta on hyvä opetella ruoanvalmistuksen perustekniikat. Voihan nuori päätyä vaikka löytöeläintaloon vapaaehtoiseksi, ja siellä pitää leikata sisäelimiä kissoille. Aika moni on myös jossain vaiheessa elämäänsä töissä kahvilassa, kioskissa tai pikaruokapaikassa.
Kasvissyöjiä on nykyään niin paljon, että jos kotitaloustunnilla koko ryhmän pitäisi tehdä kasvisruokaa sillä perusteella, että yksi jäsen on kasvissyöjä, tekisivät kaikki ryhmät kasvisruokaa. Lasagne on sikäli huono esimerkki, että se ei ole ruokalaji, jossa pointtina olisi lihan käsittelyn oppiminen, vaan valkokastikkeen valmistamisen, jolloin lasagnen toki voi tehdä hyvin myös kasvisversiona. Sen sijaan jos oppitunnin aiheena on vaikka kalan käsittely, ei taitoa opi kasvisruokaa tekemällä. Kotitalous on erilaisten taitojen, ei yksittäisten ruokalajien opettelemisesta.
Terv. Edellisen kommentin kirjoittaja
Ei siellä koulussa ole mitään ”kalan käsittely” -teemaa. Vaan juurikin kokkaavat perusruokia. Tyyliin makaronilaatikko, sosekeitto, punajuuripihvit jne.
Ja juu, mun kuopus on Helsingin keskustassa painotetussa opetuksessa, tyttöluokka. He kokkaa kaikki kasvisruokia.
T. Kolmen teinin äiti
Ei opettaja erikseen sano, että tänään on teemana kalan käsittely, vaan asia opitaan ruokaa laittaessa. Ei lasagnea laitettaessakaan välttämättä sanota, että nyt opetellaan valkokastikkeen tekoa, vaikka se on yksi taidoista, joka lasagnea tehdessä opitaan. Opettaja suunnittelee kunkin tunnin ruokalajit niin, että kurssin tai vuoden aikana ruoanlaiton perusteet tulisi monipuolisesti käytyä läpi.
Oletpa yksinkertainen.
Rautalangasta: siellä ei ole oppituntia jossa fileoitaisiin kalaa tai muuten käsiteltäisiin kalaa.
Ei niin että ope puhuisi idioottiselkokjelellä teikäläisille tai muutenkaan.
Väitätkö tosissasi, että kotitaloustunnilla ei tehdä kalaruokia? Virallinen suositus on, että kalaa syötäisiin pari kertaa viikossa, joten totta kai myös kalaruokien valmistus kuuluu kotitalouden opetussuunnitelmaan.
Kalaruokien valmistus on eri asia kuin ”kalan käsittely”.
Kalan käsittelyllä viittasin esimerkiksi kalan säilyttämistä koskeviin ohjeisiin. Kalahan on herkästi pilaantuva ruokalaji, mikä tuo omia haasteita säilytykselle, eikä kalaa saisi leikata samalla leikkuulaudalla muiden ruoka-aineiden kanssa. Tällaisia asioita voidaan käydä tunnilla yhdessä läpi kalaruokia valmistettaessa, ja näistä tiedoista ja taidoista on hyötyä, vaikka itse olisi kasvissyöjä. En tarkoittanut kalan käsittelyllä fileointia: aika harva aikuinenkaan nykyään fileoi kalan itse, eikä kouluilla ole varaa ostaa kalliita kaloja. Lohikeiton tai -kiusauksen valmistuksen yhteydessä voisin kuvitella, että opetellaan kalan paloittelemista.
Vierailija kirjoitti:
On tosi hyvä että nykyään on kehittyneempää. Itselläni kala-allaergia ja pakko oli koulussa syödä ja kokata. Paljon sai oksennella.
Tätä en kyllä usko. Kukaan voi olla noin tossu.
Kyllä lihan ja kalan käsittely on sellainen perustaito joka olisi kaikkien hyvä osata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka nuori ei aikoisi kokiksi, joutuu hän melko todennäköisesti joskus käsittelemään lihaa vaikkapa ollessaan apuna sukujuhlien valmisteluissa tai kesätöissä kahvilassa. Aina ei ole mahdollista seurata vakaumustaan sataprosenttisesti.
Kaikenlaisten ruokien valmistaminen kuuluu opetussuunnitelmaan. Syödä ei ole pakko, mutta käsittely on hyvä opetella. Nuori voi varmasti myös sopia ryhmänsä kanssa, ettei hän käsittele lihaa. Yleensähän kotitaloustunnilla tietyn ruokalajin valmistus annetaan muutaman hengen ryhmälle, joka keskenään päättää, kuka tekee mitäkin.
Ei.
Koulu antaa vaihtoehtoja sen mukaan mikä on kunkin ruokavalio. Eli ne ryhmät ei vaan esim ota sitä lihaversiota, jos siinä on kasvissyöjiä.
Ja kai sinä tajuat, että esim lasagnen voi tehdä liha/kala/kasvisversiona ja aina se on lasagne.
Olen itse vegaani, joten kyllä, kasvislasagnen konsepti on minulle tuttu. Riippumatta nuoren omasta ruokavaliosta on hyvä opetella ruoanvalmistuksen perustekniikat. Voihan nuori päätyä vaikka löytöeläintaloon vapaaehtoiseksi, ja siellä pitää leikata sisäelimiä kissoille. Aika moni on myös jossain vaiheessa elämäänsä töissä kahvilassa, kioskissa tai pikaruokapaikassa.
Kasvissyöjiä on nykyään niin paljon, että jos kotitaloustunnilla koko ryhmän pitäisi tehdä kasvisruokaa sillä perusteella, että yksi jäsen on kasvissyöjä, tekisivät kaikki ryhmät kasvisruokaa. Lasagne on sikäli huono esimerkki, että se ei ole ruokalaji, jossa pointtina olisi lihan käsittelyn oppiminen, vaan valkokastikkeen valmistamisen, jolloin lasagnen toki voi tehdä hyvin myös kasvisversiona. Sen sijaan jos oppitunnin aiheena on vaikka kalan käsittely, ei taitoa opi kasvisruokaa tekemällä. Kotitalous on erilaisten taitojen, ei yksittäisten ruokalajien opettelemisesta.
Terv. Edellisen kommentin kirjoittaja
Ei siellä koulussa ole mitään ”kalan käsittely” -teemaa. Vaan juurikin kokkaavat perusruokia. Tyyliin makaronilaatikko, sosekeitto, punajuuripihvit jne.
Ja juu, mun kuopus on Helsingin keskustassa painotetussa opetuksessa, tyttöluokka. He kokkaa kaikki kasvisruokia.
T. Kolmen teinin äiti
Ei opettaja erikseen sano, että tänään on teemana kalan käsittely, vaan asia opitaan ruokaa laittaessa. Ei lasagnea laitettaessakaan välttämättä sanota, että nyt opetellaan valkokastikkeen tekoa, vaikka se on yksi taidoista, joka lasagnea tehdessä opitaan. Opettaja suunnittelee kunkin tunnin ruokalajit niin, että kurssin tai vuoden aikana ruoanlaiton perusteet tulisi monipuolisesti käytyä läpi.
Oletpa yksinkertainen.
Rautalangasta: siellä ei ole oppituntia jossa fileoitaisiin kalaa tai muuten käsiteltäisiin kalaa.
Ei niin että ope puhuisi idioottiselkokjelellä teikäläisille tai muutenkaan.
Väitätkö tosissasi, että kotitaloustunnilla ei tehdä kalaruokia? Virallinen suositus on, että kalaa syötäisiin pari kertaa viikossa, joten totta kai myös kalaruokien valmistus kuuluu kotitalouden opetussuunnitelmaan.
Kalaruokien valmistus on eri asia kuin ”kalan käsittely”.
Kalan käsittelyllä viittasin esimerkiksi kalan säilyttämistä koskeviin ohjeisiin. Kalahan on herkästi pilaantuva ruokalaji, mikä tuo omia haasteita säilytykselle, eikä kalaa saisi leikata samalla leikkuulaudalla muiden ruoka-aineiden kanssa. Tällaisia asioita voidaan käydä tunnilla yhdessä läpi kalaruokia valmistettaessa, ja näistä tiedoista ja taidoista on hyötyä, vaikka itse olisi kasvissyöjä. En tarkoittanut kalan käsittelyllä fileointia: aika harva aikuinenkaan nykyään fileoi kalan itse, eikä kouluilla ole varaa ostaa kalliita kaloja. Lohikeiton tai -kiusauksen valmistuksen yhteydessä voisin kuvitella, että opetellaan kalan paloittelemista.
Ei siellä tehdä mitään lohikiusauksia. Tonnikalaa, seitiä tai valmiita kalapuikkoja. Siinä ne ns kalaruoat.
Eikä noissa ole motään sellaista, että lapsi jäisi tiedoiltaan vajaaksi, jos tonnikalalasagnen tilalle tekee pinaattilasagnen tai kalapuikon sijana paistaa kasvispyörykän. Tai valmistaa sen seitipalakeiton tilalle nakkisopan soijanakeilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lihan ja kalan käsittely on sellainen perustaito joka olisi kaikkien hyvä osata.
Kasvissyöjänä lihan ja kalan haju ja tuntuma on niin vastenmielinen, ettei kyllä olisi ilman oksentamista onnistunut, jos kotitaloustunnilla olisi pakotettu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mahtava lauseesi pitää sisällään? Ongit, lopetat, perkaat, fileoit, säilytät, valmistat ja syöt? Joo ei kotitalouden tuntimäärät suuria ole.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Minäkin olen kasvissyöjä, mutta teen silti muille perheessä liharuokia. En näe siinä mitään outoa
mutta olet aikuinen ja osaat jo tehdä itsellesi omat ruoat. ei siinä ole mitään outoa, siinä on jos ei anneta mahdollisuutta oppia tekemään ruokaa jossa ei ole lihaa jo yleensäkin
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia? Itse en ole tarvinnut ko. perustaitoja 30vuoteen, enkä usko että tulen tarvitsemaankaan.
No ai kamala. Joskus elämässä pitää tehdä asioita, mitkä ei ole kivoja ja oman mielen mukaisia. Hyvä se on jo lapsena oppia.
Vierailija kirjoitti:
Miten pakottaminen käytännössä tapahtuu? 25 vuotta sitten minulle opettaja sanoi tiukasti, että täällä tunnilla on nämä annetut ruuanlaittotehtävät tehtävä. Sanoin, että lharuokia en siltikään laita. Ja siinä se. Nykyään jotain uusia pakottamiskeinoja?
Riippuu näköjään pitkälti koulusta ja opettajasta eikä niinkään aikakaudesta, koska minun opettajalle 15 vuotta sitten ei tuo sama mennyt läpi mitenkään. Jos yritti vihjaistakin kieltäytymisestä liharuokien valmistuksessa niin pahaa silmää tuli ja syyttelyä niskuroinnista, enkä epäile yhtään etteikö kurssi olisi ollut hylätty mikäli hänen pakotukseensa ei olisi suostunut. Kestihän sen lihan kokkaamisen, mutta täysin hukkaan meni ne tunnit ja taidot kun en sitä lihaa edelleenkään syö. Koskaan koululla ei ollut kasvisvaihtoehtoon edes tarvikkeita, eikä sellaisesta vaihtoehdosta edes puhuttu. Olisi ollut mukavaa ja hyödyllistä tutustua erilaisiin vegaanisiin elintarvikkeisiin ja niiden valmistamiseen.
Minä olen jopa fileoinut silakoita köksässä. Mutta ikinä en kalaa kokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Niiiiiin? Minäkin olen vege ja muille kokkaan lihaa ilman ongelmaa?
syöt sitten jotain leipää ja lisukkeita kun muut syövät kunnollisen aterian? ooooooooonneks olkoon
Vierailija kirjoitti:
Nyt en kyllä ymmärrä mikä ongelma ap:n lapsella on. Eihän hänen tarvitse syödä sitä lihaa. Minä olen kasvissyöjä, muu perhe ei ole. Valmistan myös liharuokia, vaikka en itse niitä syö.
No minä taas en ymmärrä miksi olet kasvissyöjä alunperinkään, jos liharuokien kokkaaminen ja lihan ostaminen ei sodi arvojasi vastaan mitenkään? Meilläkin minä olen perheen ainoa kasvissyöjä, mutta mieheni tietää ja ymmärtää hyvin etten tahdo itse lihaa ostaa, käyttää tai käsitellä. Minä teen suurimman osan ruuista ja koko perhe syö pääosin kasvisruokaa. Joskus mies haluaa liharuokaa ja valmistaa sen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä lapsi ei oppisi kokkaamaan jopa kokonaan ilman niitä muutamaa hassua koulun köksäntuntia?? Onko teillä koko perhe uusavuttomia jos perheen ruoanlaitto on lapsen köksäntuntien varassa kun missään muualla ei tilaisuutta oppimiseen tule? Niinkuin kotona esim...
Samalla periaatteella voidaan sitten todeta moni muukin, oikeastaan kaikki aineet tai kerralla koko koulu täysin turhaksi. Miksi kuvista kun voihan sitä kotonakin piirtää, tai laskea, katsella kartasta maanosia ja varsinkaan liikuntaa ei tarvita kun voihan sitä kotonakin harrastaa.
Noita kaikkia on läpi kouluajan, köksää vain pienen osan siitä. Köksä sen sijaan on yksi niitä harvoja aineita, jota ilman ei oikein selviä päivittäisestä elämästä, joten on aika outoa ettei sitä esim. kotona tulisi yhtään harjoiteltua, vaan koko ruoanlaittotaito olisi pysyvästi estetty ikinä saavuttamasta jos ei koulussa saa just täsmäopetusta omaan erikoisruokavalioonsa.
Yleensä ruoanlaitosta kiinnostuneet juuri aloittavat kotona, ja paljon nuorempana kuin köksäntunti-iässä. Harmi, ettei ap ole pystynyt lapsilleen tätä tarjoamaan, jos nyt sitten lapsi ei ikinä opi sitä kun koulussa ei saa just sitä mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
No ai kamala. Joskus elämässä pitää tehdä asioita, mitkä ei ole kivoja ja oman mielen mukaisia. Hyvä se on jo lapsena oppia.
Totta, kaikki voisivat valmistaa kasvisruokaa, joskus elämässä pitää tehdä asioita, mitkä ei ole kivoja ja oman mielen mukaisia. Hyvä se on jo lapsena oppia.
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan se sama, joka täällä aina välillä jankkaa, että autolla ajaminen kuuluu perustaitoihin ja kaikilla pitäisi olla ajokortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjänä lihan ja kalan haju ja tuntuma on niin vastenmielinen, ettei kyllä olisi ilman oksentamista onnistunut, jos kotitaloustunnilla olisi pakotettu.
Jotain muuta taas etoo kaalin, valkosipulin tai vaikka sienien haju. Monilla kasvissyöjillä on itsellään lemmikkinä kissa, ja kissalle on annettava lihaa. Lemmikkien jätökset on siivottava, ja jos hankkii lapsia, vauvojen vaipat vaihdettava. Vauvat myös oksentelevat. Aika vaikea on elää elämäänsä niin, että voisi täysin välttää etovat asiat. Jos lihan näkeminen ja haistaminen saa sinut aivan konkreettisesti oksentamaan, on syy tähän kyllä psyykkinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuota, tietoisten, kärsimyskykyisten olentojen tappaminen on vastoin mun eettistä vakaumusta, ja niin on kyllä heidän ruumiinsa paloitteleminenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä lapsi ei oppisi kokkaamaan jopa kokonaan ilman niitä muutamaa hassua koulun köksäntuntia?? Onko teillä koko perhe uusavuttomia jos perheen ruoanlaitto on lapsen köksäntuntien varassa kun missään muualla ei tilaisuutta oppimiseen tule? Niinkuin kotona esim...
Samalla periaatteella voidaan sitten todeta moni muukin, oikeastaan kaikki aineet tai kerralla koko koulu täysin turhaksi. Miksi kuvista kun voihan sitä kotonakin piirtää, tai laskea, katsella kartasta maanosia ja varsinkaan liikuntaa ei tarvita kun voihan sitä kotonakin harrastaa.
Noita kaikkia on läpi kouluajan, köksää vain pienen osan siitä. Köksä sen sijaan on yksi niitä harvoja aineita, jota ilman ei oikein selviä päivittäisestä elämästä, joten on aika outoa ettei sitä esim. kotona tulisi yhtään harjoiteltua, vaan koko ruoanlaittotaito olisi pysyvästi estetty ikinä saavuttamasta jos ei koulussa saa just täsmäopetusta omaan erikoisruokavalioonsa.
Yleensä ruoanlaitosta kiinnostuneet juuri aloittavat kotona, ja paljon nuorempana kuin köksäntunti-iässä. Harmi, ettei ap ole pystynyt lapsilleen tätä tarjoamaan, jos nyt sitten lapsi ei ikinä opi sitä kun koulussa ei saa just sitä mitä haluaa.
Koulu opettaa myös avarakatseisuutta ja muiden kunnioittamista. Kasvisruokavaliokin muuten käydään läpi joten olisi todella kummallista pakottaa joku käsittelemään lihaa, tai jättää sopiva annos tekemättä. Koulu sotisi omia arvojaan vastaan.
Mitä mystisiä liharuokia te olette sitten valmistaneet? Tekniikat niihin mitä muistan olleen olisi tehnyt näppärästi myös kasvisversiona. Joku kana suikaleiden paistaminen ei suurta ruuanlaittoa ole vaan enemmän huomioita puhtauteen