Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään vaaditaan olemaan täydellinen äiti ja hoitamaan kaikki täydellisesti?

Vierailija
31.03.2019 |

Sain puoli vuotta sitten esikoiseni, ja neuvojen, ohjeiden (ja käskyjen) määrä on valtava. Tietenkin haluan, että lapseni voi hyvin ja kasvaa hyvin ja oppii asioita jne. Mutta tuntuu, että melkein kaikki pitäisi tehdä lapsen ehdoilla ja pitäisi olla täydellinen äiti, joka täydellisesti hoitaa kaiken ja noudattaa täydellisesti kaikkia ohjeita ja neuvoja.

Mies ja minä ollaan syöty vähän mitä sattuu milloin sattuu, jo vuosia näin, useimmiten tilattu iltaruoaksi sushia. Nyt pitäisi alkaa tekemään sellaista perinteistä lapselle sopivaa kotiruokaa (perunamuussi, lihapullat, jauhelihakeitto jne) ja syömään koko perheenä viisi ateriaa säännöllisiin kellonaikoihin. Ei tee mieli, inhoan kaikkia tuollaisia ruokalajeja enkä tykkää syödä ellei ole nälkä, eikä minulla ole nälkä noin usein. Samaa sanoo mies. Olen saanut kuulla olevani huono äiti, koska en tykkää noista ruoista. Ja on käsketty vain alkaamaan tykkäämään, koska muuten lapsi ei koskaan opi syömään eikä opi koskaan pöytätapoja.

On unikouluja, tassutuksia ja sellaisia, ja unikoulu on tärkeä hoitaa tietyssä iässä tietyllä tavalla, ja sen jälkeen vauvan tulee nukkua ohjeen mukaan tietyllä tavalla. Vauvalle kuuluu laulaa. Perhekerhossa kuuluu käydä (jos ei käy perhekerhossa niin ainakin avoimessa puistossa pitää käydä ja muskarissa). Jne jne. Neuvolassa muistetaan joka kerta kysyä, että "oletteko jo olleet siellä perhekerhossa", "tässä olisi tämä perhekerho esite, sinne kannatta ehdottomasti mennä", "kai kävitte jo siellä perhekerhossa??!!". Olen saanut kuulla olevani epäonnistunut ja outo äiti kun en halua mennä perhekerhoon.

Lisäksi neuvot on ihan ristiriitaisia. Kuuluu imettää vauvantahtisesti vähintään vuosi, mutta unikoulu pitää toteuttaa 6 kk iässä ja lopettaa yöimetys vaikka vauva haluaisi sitä jatkaa. Pitää nukkua perhepedissä, jotta kiintymyssuhde vahvistuu, mutta jos ei heti alusta nukuta pinnasängyssä niin lapsi ei koskaan opi nukahtamaan omaan sänkyyn. Jne.

Ja jos sanoo, että on uupunut ja väsynyt äiti, niin saa sellaisen syyllistyksen ja hyökkäyksen osakseen että huh sentään. "Mitäs teit niitä pentuja!" "Itepähän päätit lisääntyä, älä märise ja marise!" Jne.

Teki niin tai näin niin on tehnyt asiat väärin ja saa kuulla siitä eri suunnista. Silti pitäisi olla täydellinen ja hoitaa kaikki täydellisesti. Pienikin lipsahdus täydellisestä äitiydestä ja olet surkimusäiti, huono äiti, pask*a äiti ja sinulle kerrotaan miten lapsesi kärsii ja voi huonosti.

Koska tästä tällaista tuli? Miksei saa olla rauhassa ihan vain äiti???

Kommentit (282)

Vierailija
161/282 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normit, ohjeet ja odotuket on tiukkoja ja ristiriitaisia, totta. Helpottaa kun aika kuluu, saat itsevarmuutta ja kokemusta selvitä viidakossa.

Mutta ihanko oikeasti joku on sulle sanonut "oletpa kyllä huono äiti"? En oikein usko. Moni kyllä kokee että heitä sanotaan huonoksi äidiksi, mutta en ole törmännyt koskaan että kukaan oikeasti sanoisi noin. Etenkin tuoreet äidit loukkaantuvat herkästi. 

Voi kuule. Minulle tuli tosiaan hississä ihan tuntemattomat naiset sätsättämään ja haukkumaan. Jos katsot bussipysäkillä bussin aikataulua, siinä on todella helposti joku eläkeläinen haukkumassa, että "lapsen kanssa pitää olla vuorovaikutuksessa" jne.

Nykyään se että joku oikeasti päin naamaa haukkuu on aivan yleistä. Siihen on jotenkin jonkinlainen yleinen lupa nykyään.

No mutta tuo esimerkkisi ei ole sama kuin se, että sanottaisiin "olet huono äiti". 

Vierailija
162/282 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvolassa käyminen on vapaaehtoista. Neuvola on neuvola, siellä annetaan NEUVOJA. Ei se neuvolan sana ole mikään laki. Minä sanon neuvolassa kaikkeen "aivan, aivan..", ja ne asiat mistä en ole samaa mieltä menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Esim. käskettiin herätellä vauvaa "jos nukkuu liian pitkään". Käskettiin kellottaa syömiset, 5 kertaa päivässä. En tosiaankaan herätä vauvaa uniltaan, ei se pitkään nukkuminen ole meidän vauvalle tai perheelle ollut mitenkään haitaksi, miksi siis herättelisin? Jotta neuvolan täti saa tuntea olevansa pätevä? Nouu thanks:) Ja tuo kellottaminen, heh, no se on neukkutädin mielipide, minun on eri..... Syödään kyllä monta kertaa päivässä, muttei kellon mukaan. Hyvin on mennyt.

Neuvolassa käyminen on joo vapaaehtoista, mutta ei sitten kuitenkaan ole. Nehän on nyt ottaneet ohjenuoraksi tehdä lasun jos lasta ei tuoda hammastarkastuksiin tai neuvolaan. Eli se siitä vapaaehtoisuudesta.

Ilmotus tehdään jos toistuvasti "unohdat" tulla varaamallesi ajalle. Kai sinä nyt omatkin parturi yms. ajat peruutat jos et pääse.

Väärin. Ne varaa ajan pyytämättä (kyllä suuttuisin jos joku parturi jota en ole nähnytkään ja jossa en aio käydä varailisi aikoja pyytämättä). Aikaa on myös kohtuu vaikea peruuttaa koska ne jankkaavat puhelimessa uutta aikaa.

No mikä voi olla syy ettet vie lastasi hammaslääkäriin? Laiminlyönti, kyllä siitä sietääkin tehdä ilmoitus. Itse olen tyytyväinen että kerran vuodessa ajan sieltä laittavat, muuten se voisi unohtua itseltänikin.

Eihän hän missään sanonut, ettei lapsi kävisi hammaslääkärillä.

Meillä systeemi ei toimi ollenkaan. Haluan että lapset käy asuinalueen mukaan hammaslääkärillä, kaupungin järjestelmä on sitkeästi vuodesta toiseen tunkemassa heitä koulun mukaan hammashoitoloihin, jotka sijaitsee aivan oudoilla alueilla. Jokaikinen vuosi saan käydä puhelinrumban tästä samasta asiasta.

No sen käsityksen saa tästä lauseesta ettei lasta halua viedä ollenkaan tarkastuksiin: "Aikaa on myös kohtuu vaikea peruuttaa koska ne jankkaavat puhelimessa uutta aikaa."

Miten siitä voi sellaisen käsityksen saada?

Meilläkin käy noin, vaikka mun lapset on koko ajan saman kaupungin hammaslääkärin potilaita. Silti se automaattisesti toimiva varausjärjestelmä itkee heidän peräänsä.

Ja tiedätkö että Suomessa saa viedä lapsensa yksityiseen terveydenhuoltoon. Mulla ei ole kumpikaan koskaan käynyt missään julkisen terveydenhuollon lääkärillä.

No vie sitten, etköhän saa sinne sanottua että käytte yksityisellä. Tässä nyt oli tarkoitus se että jos ainavaan varaat uutta aikaa ja jätät perumatta ja tulematta paikalle niin kyllä siinä huoli herää ja ilmoitus tehdään. Ja tästä saa kiusaamista jokainen vain oman päänsä sisällä.

KUN EN MINÄ VARAA, sehän se pointti juuri on. Järjestelmä varaa ja sitten menee ikä ja terveys soitella ja peruutella sitä.

Sano ettet ole noilla älyn lahjoilla vaan lisääntynyt!

Ja se ilmoitus lähtee vasta kun olet saanut ensimmäisen ajan ja siirtänyt aikaa ja jättänyt siitä huolimatta tulematta. En usko että joudut tuntitolkulla jonottamaan hammaslääkäriin soittamalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/282 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normit, ohjeet ja odotuket on tiukkoja ja ristiriitaisia, totta. Helpottaa kun aika kuluu, saat itsevarmuutta ja kokemusta selvitä viidakossa.

Mutta ihanko oikeasti joku on sulle sanonut "oletpa kyllä huono äiti"? En oikein usko. Moni kyllä kokee että heitä sanotaan huonoksi äidiksi, mutta en ole törmännyt koskaan että kukaan oikeasti sanoisi noin. Etenkin tuoreet äidit loukkaantuvat herkästi. 

Voi kuule. Minulle tuli tosiaan hississä ihan tuntemattomat naiset sätsättämään ja haukkumaan. Jos katsot bussipysäkillä bussin aikataulua, siinä on todella helposti joku eläkeläinen haukkumassa, että "lapsen kanssa pitää olla vuorovaikutuksessa" jne.

Nykyään se että joku oikeasti päin naamaa haukkuu on aivan yleistä. Siihen on jotenkin jonkinlainen yleinen lupa nykyään.

No mutta tuo esimerkkisi ei ole sama kuin se, että sanottaisiin "olet huono äiti". 

On se. Tullaan sanomaan että ”olet huono äiti kun lapsi ei ole nykkumassa” tai pysäkillä että ”olet huono äiti kun tuijotat kännykkää”.

Vierailija
164/282 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään eskarissa lapsi oppii että on ruoka-ajat ja ihan tavisruokaa.

Ja se jatkuu opiskellessa ja työelämässä...

Imetä alle vuosi, miehesi vuoksi.

Opeta lapsesi tavoille jotta hän on muiden lasten ja vanhempien silmissä mukava.

Nirsoa lasta joka ei osaa käyttäytyä ei kukaan vanhempi halua esim. synttärikutsuille tai yökylään.

Vierailija
165/282 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis, täydelliset äidit eivät kuuna kullan valkeana veisi vanhempia lapsiaan päivähoitoon saadakseen käydä kaksin vauvan kanssa lattella.

Vierailija
166/282 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ainoa oikea ruoka on makaroni ja peruna. Sekä liha, lihaa joka muodossaan ja tärkeintä on saada sitä lihaa jo aamulla.

Kasvisruoka on ehdoton ei, sushi ja sun muut turhaa hienostelua ja hifistelyä.

Ei muuta kuin perunaa ja läskisoosia.

Ja muista, että syödä pittää vähintään 3 h välein. Välipalaks valion pikkupurkki jogurttia, 2 reissumiestä, välissä kinkkua ja juustoa.

Ja maitoa pittää juoda 5 litraa päivässä.

Kyä vanha kansa tietää.

Vierailija
167/282 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan ihan totta, että noita "vaatimuksia" riittää ja ne ovat vielä keskenään ristiriitaisia. Siksi täytyy vain opettaa suodattamaan viesteistä hölmöimmät pois. Toisaalta nykyisin myös pahoitetaan mieli asioista, joihin pitääkin puuttua. Jos ei aio opettaa lapsiaan kutakuinkin säännöllisiin ruoka-aikoihin ja monipuoliseen ruokaan, mielestäni siihen saakin puuttua, vaikka äiti itse haluaisi syödä vain ituja kerran päivässä. Ja samoin esim. äidin ylipainosta saa asiallisesti huomauttaa äitiysneuvolassa, koska se on iso riski lapselle, vaikka tästä tulisikin äidille paha mieli. Eli mielestäni sellainen kultainen keskitie on paras: kaikkia ei edes voi miellyttää ja on hyvä pitää oma linjansa jossain määrin, mutta toisaalta lapsen on parasta sosiaalistua tähän yhteiskuntaan, jos aikoo täällä elää.

Vierailija
168/282 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten musta tuntuu siltä ettei sulla ole kiintymyssuhdetta sun lapseen? Mitä pahaa siinä on jos joskus tekeekin lihapullia tai syö jauhelihakeittoa? Miten se tekee täydellisen jostain? Eihän nuo ruuat mitään luxusruokia ole? Tavallisii kotiruokia?? Sitten tuo kerhojuttu, sieltä saa Mammakavereita ja sun lapsesi saa kavereita? Saa ajatukset vähäksi aikaa muualle ja pystyy jakamaan arjen ilot ja surut samanhenkisten ihmisten kanssa. Saan vaan väkisin sellaisen kuvan ettei sinua edes kiinnosta hoitaa sun lastasi.. Et anna paljon sellaista kuvaa tuolla että olisit kiinnostunut olemaan lapsellesi hyvä äiti ja lapsesi olisi etusijalla.. Mut mikä oon sua arvostelee kun en tunne sua mutta silti ehkä vähän ihmetytti.

Vierailija
169/282 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten musta tuntuu siltä ettei sulla ole kiintymyssuhdetta sun lapseen? Mitä pahaa siinä on jos joskus tekeekin lihapullia tai syö jauhelihakeittoa? Miten se tekee täydellisen jostain? Eihän nuo ruuat mitään luxusruokia ole? Tavallisii kotiruokia?? Sitten tuo kerhojuttu, sieltä saa Mammakavereita ja sun lapsesi saa kavereita? Saa ajatukset vähäksi aikaa muualle ja pystyy jakamaan arjen ilot ja surut samanhenkisten ihmisten kanssa. Saan vaan väkisin sellaisen kuvan ettei sinua edes kiinnosta hoitaa sun lastasi.. Et anna paljon sellaista kuvaa tuolla että olisit kiinnostunut olemaan lapsellesi hyvä äiti ja lapsesi olisi etusijalla.. Mut mikä oon sua arvostelee kun en tunne sua mutta silti ehkä vähän ihmetytti.

Pottumuussi ja perhekerhoko kertoo kiintymyksen ja äitiyden tason? Onko tämä provo?

Vierailija
170/282 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin puoliväliin, sairaan pitkä teksti! Mut ei kukaan sua pakota mihkää. Tee miten ite parhaaks näät, älä kuuntele muita. Sinun lapsi. Onneks meidän nlassa on paras terkkari ja osaa käyttää maalaisjärkeään eikä mene niin pykälän mukaan. Mut oikeesti !! Luota itseesi lapsiin koskevissa asioissa. Neuvolassakin he vaan tekee työtään ja latelee suosituksia, eivät ole jumalasta seuraavia.

Vierailija
171/282 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten tiennyt, että raskausaikana ei saa syödä sushia.

Tiesin. Söin raskausaikana hyvin usein sushia, mutta kasvisnigireitä. Silti neuvola syyllisti siitä. Ap

No mikä hiton pakko sun on ollut sielä neuvolassa kertoa että olet syönyt sushia? Voi aikuinen ihminen, ei nyt kannata kaikesta mieltä pahoittaa.

Samaa mieltä. En ole äiti mutta olen oppinut että mitä vähemmän kerron asioitani eteenpäin, sitä helpommalla pääsen. Esim työkaverit on aika uteliaita ja oon kaunistellut ties ja mitä :D Oon sulkenut sukulaisianikin pois elämästäni kun arvosteli eikä hyväksynyt elämäni valintoja. Mutta joo, kannattaa valehdella ihmeessä siitä kerhostakin, mitä se kenellekään kuuluu käyttekö siellä vai ette. Ap taitaa olla aika nuori kun noin ottaa paineita. Ei sitä äitiyttä tarvitse suorittaa. Riittää että tietää että lapsi voi hyvin. Itse kyllä laittaisin lapselle terveellistä ruokaa.

Vierailija
172/282 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesin. Söin raskausaikana hyvin usein sushia, mutta kasvisnigireitä. Silti neuvola syyllisti siitä. Ap

No mikä hiton pakko sun on ollut sielä neuvolassa kertoa että olet syönyt sushia? Voi aikuinen ihminen, ei nyt kannata kaikesta mieltä pahoittaa.

Samaa mieltä. En ole äiti mutta olen oppinut että mitä vähemmän kerron asioitani eteenpäin, sitä helpommalla pääsen. Esim työkaverit on aika uteliaita ja oon kaunistellut ties ja mitä :D Oon sulkenut sukulaisianikin pois elämästäni kun arvosteli eikä hyväksynyt elämäni valintoja. Mutta joo, kannattaa valehdella ihmeessä siitä kerhostakin, mitä se kenellekään kuuluu käyttekö siellä vai ette. Ap taitaa olla aika nuori kun noin ottaa paineita. Ei sitä äitiyttä tarvitse suorittaa. Riittää että tietää että lapsi voi hyvin. Itse kyllä laittaisin lapselle terveellistä ruokaa.

Sen neuvolan vaan pitäisi olla paikka jossa nimenomaan keskustellaan asioista ja josta voi jopa kysyä neuvoa. Nyt koko tilanne on täysin absurdi. Kun se on muuttunut tuollaiseksi valvonnaksi.

Vierailija
173/282 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni äideillä on aina ollut paineita, paineita hoitaa lapsensa mahdollisimman hyvin, kaikkien niiden ohjeiden mukaan, jotka on tutkittu olevan lapselle, juuri silloin, hyväksi.

Harvemmin olen kuullut kenenkään saavan ruutupaperilla virhelistaa, vaikuttaa ennemmin mielenterveysongelmalta kuin kasvatusohjeilta.

Äitiys on myös kasvunpaikka. Aikoinaan, minä hiljainen kiltti kotihiiri sain lapsen, joka rakastaa vielä nytkin 34v myöhemmin kaikenlaista 'yhdistystoimintaa', luoja , että vihasin kaiken maailman kerhoja ja Pipelipom lastenlaulajien konsertteja typerin leikkeineen, mutta kun 2v rakasti niitä ja kuka ei haluaisi lapsensa olevan onnellinen.

Ainakin minä halusin kasvattaa lapsistani itsenäisiä ihmisiä enkä itseni jatkoja, jospa se lapsi pitääkin muusista ja jauhelihakastikkeesta ja vaikka pitäisikin sushista on sitä vaan tarjottava säännöllisesti, kyseessä kun on kasvava lapsi, josta ja jonka terveydestä ja turvallisuudesta on vastuussa. Lapsen täytyy olla varma, että ruokaa tulee kun nälkä, saa rauhassa nukkua kun on väsynyt.

Vierailija
174/282 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokris kirjoitti:

Luoja mitä kitisemistä.

Läskit mukulat on valtava ongelma yhteiskunnassa ja siitä voi syyttää 100% kotona opittuja syömistapoja. Turha kitistä ja inistä siitä täällä. Jos et pysty lapselle opettamaan fiksua syömistä niin sinä OLET huono äiti. Ei se ole saatana mielipide, vaan fakta. Ehkä voit lohduttaa itseäsi sillä että niin on sadat tuhannet muutkin.

Unikoulu nyt on aivan turhaa hevonpaskaa.

Mutta sitten se kerho. Lapsen kehityksen kannalta KAIKKEIN TÄRKEIN asia on sosiaalistuminen. Se että lapsi oppii miten käyttäytyä oman ikäisten, nuorempien, vanhempien ja aikuisten kanssa. Se että sinä et halua sinne mennä kun olet joku anti-sosiaalinen märehtijä niin aivan yks ja sama. Jos et mene niin olet huono äiti.

Ja sit loppuun valtava uhriutuminen. Säälittävä helvetin kitisijä. Lapsi tarvitsee happea, ruokaa ja ihmisiä ympärilleen. THAT'S IT. Mutkun edes se tuntuu olevan sulle liian vaikea prosessi ja olet täällä hakemassa huomiota miten sun tarpeet on isommat mitä lapsen ja sulta vaaditaan "täydellisyyttä" vaikka todellisuus on se että perseilet jo ne kolme ihmiselämän peruspilaria ja sitten itket olevasi perfektionistien uhri.

Vedä ***** päähäs ja älä tee niitä lapsia enää.

Pottumuussi ja lhapullat eivät ole laihduttajan terveysruokaa.

8-kuinen vauva ei tarvitse sosiaalistamista.

Älä lue, jos et kestä mitään.

Vierailija
175/282 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ihmeessä kaikki törmää noihin arvostelijoihin?! Nämä vuodatukset tuntuvat aina niin vierailta, vaikka säännöllisesti niitä täälläkin on. Enkä siis tarkoita mitenkään pahalla, kunhan ihmettelen. Minulle ei ole koskaan kukaan kommentoinut mitään. Kuka teitä arvostelee ja sanoo huonoksi äidiksi?

Itse näin tuota arvostelua kun minulla oli pieni vauva. Silloin luki kaikkia lehtiä ja blogeja ja kuuli hiekkalaatikolla miten muut vanhemmat toimivat. Olin myös herkkä kaikille ulkopuolisten tuhahduksille julkisissa ja vanhempien sukulaisten kommenteille. Kun lapsi kasvoi, ohjeet vähenivät ja oma itsevarmuus lisääntyi. Nyt toisen lapsen kanssa tuntuu, ettei noita ohjeita tule yhtään niin paljon, varmaan siksi kun ne ignooraa.

Vierailija
176/282 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten aina kun lukee tai kuulee "ainoasta oikeasta tavasta kasvattaa lapsia" ,niin mieti miten paljon maailmassa on erilaisia kulttuureja ja elämäntapoja ja miten eri aikakausilla täälläkin on toimittu. Lapset selviävät Japanissa ilman suomalaista kotiruokaa ja täälläkin selvittiin (ja selvitään) ilman perhekerhoa.

Vaikea uskoa, että neuvolan terkkari olisi sanonut sinua oudoksi tai huonoksi äidiksi... Heidän vain kuuluu ohjata kohti säännöllistä ruokarytmiä jne. Kerhoa hän tod.näk.suosittelee enemmän sinulle, jotta saisit vertaistukea.

T.Toinen th

Vierailija
177/282 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten aina kun lukee tai kuulee "ainoasta oikeasta tavasta kasvattaa lapsia" ,niin mieti miten paljon maailmassa on erilaisia kulttuureja ja elämäntapoja ja miten eri aikakausilla täälläkin on toimittu. Lapset selviävät Japanissa ilman suomalaista kotiruokaa ja täälläkin selvittiin (ja selvitään) ilman perhekerhoa.

Vaikea uskoa, että neuvolan terkkari olisi sanonut sinua oudoksi tai huonoksi äidiksi... Heidän vain kuuluu ohjata kohti säännöllistä ruokarytmiä jne. Kerhoa hän tod.näk.suosittelee enemmän sinulle, jotta saisit vertaistukea.

T.Toinen th

Mitä vertaistukea siellä on? Ja tarvitseeko kaikki muka jotain vertaistukea?

Vierailija
178/282 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman mielenterveyden vuoksi kannattaa lopettaa somettaminen jo odotusaikana.

Jos naiset pärjäilee tuolla muissa maissakin ilman kaiken maailman trendituotteita, niin pärjätään Suomessakin.

Lääkäriltä terveysasiat ja loput vaikka intuitiosta. Kannattaa kuitenkin noteerata se, miten on itse kasvatettu ja ehkäistä niitä virheitä, jotka itselle tuntuu normaaleilta, tyyliin: "ei meidänkään perheessä ikinä juteltu mistään vakavemmasta." Itsensä on hyvä tuntea.

Vierailija
179/282 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinulla on paljon kummallisia, vääristyneitä, potentiaalisesti erittäin haitallisia käsityksiä äitiydestä. Ainoa neuvoni on siis, että käyttäisit omaa järkeä - onko nykyäidit saatu uskomaan, ettei heillä sellaista ole??

Vierailija
180/282 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen neuvolan vaan pitäisi olla paikka jossa nimenomaan keskustellaan asioista ja josta voi jopa kysyä neuvoa. Nyt koko tilanne on täysin absurdi. Kun se on muuttunut tuollaiseksi valvonnaksi.

Neuvola on ennen kaikkea valvova instanssi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan