Miksi nykyään vaaditaan olemaan täydellinen äiti ja hoitamaan kaikki täydellisesti?
Sain puoli vuotta sitten esikoiseni, ja neuvojen, ohjeiden (ja käskyjen) määrä on valtava. Tietenkin haluan, että lapseni voi hyvin ja kasvaa hyvin ja oppii asioita jne. Mutta tuntuu, että melkein kaikki pitäisi tehdä lapsen ehdoilla ja pitäisi olla täydellinen äiti, joka täydellisesti hoitaa kaiken ja noudattaa täydellisesti kaikkia ohjeita ja neuvoja.
Mies ja minä ollaan syöty vähän mitä sattuu milloin sattuu, jo vuosia näin, useimmiten tilattu iltaruoaksi sushia. Nyt pitäisi alkaa tekemään sellaista perinteistä lapselle sopivaa kotiruokaa (perunamuussi, lihapullat, jauhelihakeitto jne) ja syömään koko perheenä viisi ateriaa säännöllisiin kellonaikoihin. Ei tee mieli, inhoan kaikkia tuollaisia ruokalajeja enkä tykkää syödä ellei ole nälkä, eikä minulla ole nälkä noin usein. Samaa sanoo mies. Olen saanut kuulla olevani huono äiti, koska en tykkää noista ruoista. Ja on käsketty vain alkaamaan tykkäämään, koska muuten lapsi ei koskaan opi syömään eikä opi koskaan pöytätapoja.
On unikouluja, tassutuksia ja sellaisia, ja unikoulu on tärkeä hoitaa tietyssä iässä tietyllä tavalla, ja sen jälkeen vauvan tulee nukkua ohjeen mukaan tietyllä tavalla. Vauvalle kuuluu laulaa. Perhekerhossa kuuluu käydä (jos ei käy perhekerhossa niin ainakin avoimessa puistossa pitää käydä ja muskarissa). Jne jne. Neuvolassa muistetaan joka kerta kysyä, että "oletteko jo olleet siellä perhekerhossa", "tässä olisi tämä perhekerho esite, sinne kannatta ehdottomasti mennä", "kai kävitte jo siellä perhekerhossa??!!". Olen saanut kuulla olevani epäonnistunut ja outo äiti kun en halua mennä perhekerhoon.
Lisäksi neuvot on ihan ristiriitaisia. Kuuluu imettää vauvantahtisesti vähintään vuosi, mutta unikoulu pitää toteuttaa 6 kk iässä ja lopettaa yöimetys vaikka vauva haluaisi sitä jatkaa. Pitää nukkua perhepedissä, jotta kiintymyssuhde vahvistuu, mutta jos ei heti alusta nukuta pinnasängyssä niin lapsi ei koskaan opi nukahtamaan omaan sänkyyn. Jne.
Ja jos sanoo, että on uupunut ja väsynyt äiti, niin saa sellaisen syyllistyksen ja hyökkäyksen osakseen että huh sentään. "Mitäs teit niitä pentuja!" "Itepähän päätit lisääntyä, älä märise ja marise!" Jne.
Teki niin tai näin niin on tehnyt asiat väärin ja saa kuulla siitä eri suunnista. Silti pitäisi olla täydellinen ja hoitaa kaikki täydellisesti. Pienikin lipsahdus täydellisestä äitiydestä ja olet surkimusäiti, huono äiti, pask*a äiti ja sinulle kerrotaan miten lapsesi kärsii ja voi huonosti.
Koska tästä tällaista tuli? Miksei saa olla rauhassa ihan vain äiti???
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvola on mulle ollut töysi pettymys. Spua sieltä EI SAA, sairastuin kahden lapsen kanssa pahasti (vauva ja taapero) ja uuvuin. En saanut mitään apua ja kotiapuakaan ei tässä kunnassa saa vaikka se lakisääteinen teoriassa onkin. Kotiapulupaus on yhtä tyhjän kanssa. Kunnan kotisivuilla lukee että tarjoamme lspsiperheen kotiapua jos vanhempi sairastuu, uupuu jne.
No, pienellä fontilla on präntätty että kotiavun jätjedtää vanhuspuolen kotihoito JOS siellä on ylimääräitä resurssia tarpeen vaatiessa. Arvatkaa oliko sitä resurssia ikinä.Olemme tukiverkottomia, molemmat huonoists perheistä, miehellä juopot vanhemmat, mulla taas luonnevikainen isä joka oli ja ON erityäin väkivaltainen ja aggressiivinen ja kilhtaa kaikesta. Isäni on aikuisikäisenä ollessani pari kertaa käynyt kimppuuni. No mitä tekee neuvola: painostaa ”sopimaan” ja olemasntiiviis yhteydessä minun vanhempiini kun pitäähän tukiverkkoa olla. Voi luoja, en ikinä uskaltaisi antaa lapsiani edes sekunniksi isälleni. Se olisi hakannut ne ennenkuin kissaa ehtisi sanoa.
Neuvola on vain syyllistänyt ja syytellyt ja ollut kiinnostunut vain lapsesta, ei esim minun unettomuudesta, alapään pahasta synnytysvauriosta (sain 3. Asteen repeämän ja olen pyytänyt useaan otteeseen lähetettä tutkimuksiin ja kuntoutukseen, en saa sitä) ja mutään APUA EI SAA vaikka anoo ja pyytää.
En voi edes vaihtaa neuvolaa kun kunnassamme niitä on vain yksi.Varsinkin kun on tukiverkoton ja suvun tuki puuttuu eikä isovanhemmat ole tukemassa (ainoastaan riehumassa ja kuormittamassa) NEUVOLAN pitäisi olla se tuki ja turva. Näin vasn ei ole.
Miksi sinun silti piti tehdä kaksi lasta perä perää? Miksette te palkkaa apua?
Ei kiinnosta kun inttömiset ja mielpiteet, ilmoitin vain että neuvola on pikkukunnassa paska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvola on mulle ollut töysi pettymys. Spua sieltä EI SAA, sairastuin kahden lapsen kanssa pahasti (vauva ja taapero) ja uuvuin. En saanut mitään apua ja kotiapuakaan ei tässä kunnassa saa vaikka se lakisääteinen teoriassa onkin. Kotiapulupaus on yhtä tyhjän kanssa. Kunnan kotisivuilla lukee että tarjoamme lspsiperheen kotiapua jos vanhempi sairastuu, uupuu jne.
No, pienellä fontilla on präntätty että kotiavun jätjedtää vanhuspuolen kotihoito JOS siellä on ylimääräitä resurssia tarpeen vaatiessa. Arvatkaa oliko sitä resurssia ikinä.Olemme tukiverkottomia, molemmat huonoists perheistä, miehellä juopot vanhemmat, mulla taas luonnevikainen isä joka oli ja ON erityäin väkivaltainen ja aggressiivinen ja kilhtaa kaikesta. Isäni on aikuisikäisenä ollessani pari kertaa käynyt kimppuuni. No mitä tekee neuvola: painostaa ”sopimaan” ja olemasntiiviis yhteydessä minun vanhempiini kun pitäähän tukiverkkoa olla. Voi luoja, en ikinä uskaltaisi antaa lapsiani edes sekunniksi isälleni. Se olisi hakannut ne ennenkuin kissaa ehtisi sanoa.
Neuvola on vain syyllistänyt ja syytellyt ja ollut kiinnostunut vain lapsesta, ei esim minun unettomuudesta, alapään pahasta synnytysvauriosta (sain 3. Asteen repeämän ja olen pyytänyt useaan otteeseen lähetettä tutkimuksiin ja kuntoutukseen, en saa sitä) ja mutään APUA EI SAA vaikka anoo ja pyytää.
En voi edes vaihtaa neuvolaa kun kunnassamme niitä on vain yksi.Varsinkin kun on tukiverkoton ja suvun tuki puuttuu eikä isovanhemmat ole tukemassa (ainoastaan riehumassa ja kuormittamassa) NEUVOLAN pitäisi olla se tuki ja turva. Näin vasn ei ole.
Ei kiinnosta kun inttömiset ja mielpiteet, ilmoitin vain että neuvola on pikkukunnassa paska.
Vanhemman kuuluu toimia vastuullisesti. Ottaa omasta terveydestään, tekemisistään ja perheestään vastuu. Nyt sinä sysäät sitä muille. Vaikka se neuvola päivystäisi teillä 24/7, ei se vie sinulta vastuuta pois.
Miksi te otatte niin hirveitä paineita äitiydestä? Siis Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa... syyl syyl, mitäs läksit, siitäs sait jne. Apn aloitus taas todistettu todeksi
Jos TIEDÄT että te tulette huonoista perhetaustoista, TIEDÄT ettei teillä ole tukiverkkoja, TIEDÄT ekan lapsen jälkeen millainen se neuvola on, niin MIKSI sinä teet toisen lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka vaatii. Meillä on neljä lasta ja kukaan ei ole koskaan vaatinut yhtään mitään. Omia lapsiahan ne on.
Missä muka puututaan perheen ruokailuun tai kaikkeen muuhunkin? Kukaan ei edes tiedä, mitä olemme syöneet. Ei meillä ruokapöydän vieressä seiso mikään ruokatarkastaja.
Perhekerhossa kävin. Mutta ihan itseni takia, että näin muitakin ihmisiä. Ei siellä ole kenenkään pakko käydä.
Pakkoko se on lukea kaikenmaailman hömppälehtiä, missä on hömppäjuttuja, mitä pitää tehdä ja mitä ei. En lukenut yhtään kasvatuskirjaa tms. vaan eletiin normaalia lapsiperheen elämää iloineen ja suruineen.
Kyllä vain meillä neuvolan terkka puhui huolissaan siitä kuinka lapsi tarvitsee maitoa! Kuopukselle tuli maidosta järkyttävät vatsavaivat ja hän joi kauramaitoa silloin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te otatte niin hirveitä paineita äitiydestä? Siis Miksi?
Aivan, paineitahan tunnetusti vapaaehtoisesti *otetaan*. Ympäristö, sukulaiset, neuvola ja some muodostavat odotusten ja vaatimusten ja pöyristyjien vyöryn, harva (varsinkaan ensikertalainen) äiti pystyy pitämään päänsä kylmänä ja olemaan paineistumatta. Isät eivät saa niskaansa lähimainkaan vastaavaa paskavyöryä eikä heidän toimintaansa kyseenalaisteta ja vahdita mikroskoopilla. Isä on mahtava isä jo silloin jos pitelee vauvaa välillä.
Meillä on neljä lasta, ja vasta kolmannen kohdalla lakkasin syyllistymästä ja vertailemasta itseäni toisiin. En tiedä, miksi itsetuntoni kasvoi juuri tuolloin, mutta hyvä että kasvoi.
Äidit tosiaan saavat varsin paljon neuvoja. Jostain syystä juuri äiti on se, jonka niin monesta asiasta oletetaan vastaavan.
Kyllä mua on muutamaan kertaan huvittanut, kuinka sukulaiset ovat kilpaa kauhistelleet että miten mies parka nyt saa lasten kanssa nukuttua kun minä (sh) olen yövuorossa. (No samalla tavallahan ne lapset nukkuu silloinkin.) Tai että miten mies raukkaparka nyt oikein jaksaa kun on ensin ollut päivän töissä ja JOUTUU hoitamaan lapsia iltavuoroni ajan. (No voi kyynel, olisi ihan kivaa kun joku joskus kysyisi minunkin jaksamisen perään.)
Tervetuloa suomalaisten äitien elämään, syyllistämistä syyllistämisen perään, kaikkea tekemääsi ja sanomaasi käytetään sinua vastaan. Suomessa ihmisillä on syvä halu kaivaa toisesta esiin epäkohtia, virheitä ja epäonnistumisia, joita on sitten kiva jakaa ja kertoa naureskellen eteenpäin. Ystäväksikin halutaan vain siksi että saadaan ihmisestä jokin juttu josta juoruta toisten kanssa. Ja auta armias jos epäonnistut oikein kunnolla, siitä kuulee seuraavakin sukupolvi koko ikänsä. Arvostelijathan on itse aina täydellisiä (kunnes toisin todistetaan). Jokatoisessa suomalaisessa asuu pieni viranomainen joka haluaa ja kokee tarpeelliseksi että toiset noudattaa jokaista pykälää ja suositusta. Toivottavasti et jää joskus yksinhuoltajaksi, joudut mikroskoopin alle ja vaikka kuinka hyvin työsi kasvattajana teet, olet kuitenkin epäonnistunut (omien ja vieraiden mielestä) ja sinä ja lapsesti kuulette siitä lopun ikäänne. Ja joku vielä ihmettelee miksi Suomessa ei synnytetä lapsia :D
Näinhän se on. En ole koskaan käynyt perhekerhossa kenenkään lapsen kanssa (12, 17 ja 19.v), tai muskarissa yms. Muistan miten veljeni vaimo aikoinaan valisti, miten minun pitää viedä esikoispoikaani kaupungille, koska muutenan hän ei opi ihmisiin ja ei tule ikinä sosiaaliseksi. Kävin sitten kerran rattaiden kanssa pyörimässä keskustassa. Esikoisesta tuli hyvin sosiaalinen. Kuopuksen kanssa en käynyt ja hänestä tuli introvertti, taidan olla nyt kamala äiti :D
Itse olemme pärjänneet ihan maalaisjärjellä lapsien kanssa ja hyviä nuoria heistä tuli. Aina löytyy niitä joiden mielestä teet asiat väärin ja olet huono äiti, mutta ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa suomalaisten äitien elämään, syyllistämistä syyllistämisen perään, kaikkea tekemääsi ja sanomaasi käytetään sinua vastaan. Suomessa ihmisillä on syvä halu kaivaa toisesta esiin epäkohtia, virheitä ja epäonnistumisia, joita on sitten kiva jakaa ja kertoa naureskellen eteenpäin. Ystäväksikin halutaan vain siksi että saadaan ihmisestä jokin juttu josta juoruta toisten kanssa. Ja auta armias jos epäonnistut oikein kunnolla, siitä kuulee seuraavakin sukupolvi koko ikänsä. Arvostelijathan on itse aina täydellisiä (kunnes toisin todistetaan). Jokatoisessa suomalaisessa asuu pieni viranomainen joka haluaa ja kokee tarpeelliseksi että toiset noudattaa jokaista pykälää ja suositusta. Toivottavasti et jää joskus yksinhuoltajaksi, joudut mikroskoopin alle ja vaikka kuinka hyvin työsi kasvattajana teet, olet kuitenkin epäonnistunut (omien ja vieraiden mielestä) ja sinä ja lapsesti kuulette siitä lopun ikäänne. Ja joku vielä ihmettelee miksi Suomessa ei synnytetä lapsia :D
Minua ovat syyllistäneet oma äiti, anoppi ja vanhemmat lapsettomat siskoni.
Äitini ja anoppini on vielä itse olleet korkeintaan huonoja äitejä, mutta silti heillä on loputon näkemys siitä, miten nykyään monta vuosikymmentä heitä myöhemmin pitää kasvattaa tai hoitaa kotia.
Lapsettomilla siskoillani on vain omia traumoja ja niiden mukanaan tuoma "viisaus".
Vierailija kirjoitti:
Neuvolassa käyminen on vapaaehtoista. Neuvola on neuvola, siellä annetaan NEUVOJA. Ei se neuvolan sana ole mikään laki. Minä sanon neuvolassa kaikkeen "aivan, aivan..", ja ne asiat mistä en ole samaa mieltä menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Esim. käskettiin herätellä vauvaa "jos nukkuu liian pitkään". Käskettiin kellottaa syömiset, 5 kertaa päivässä. En tosiaankaan herätä vauvaa uniltaan, ei se pitkään nukkuminen ole meidän vauvalle tai perheelle ollut mitenkään haitaksi, miksi siis herättelisin? Jotta neuvolan täti saa tuntea olevansa pätevä? Nouu thanks:) Ja tuo kellottaminen, heh, no se on neukkutädin mielipide, minun on eri..... Syödään kyllä monta kertaa päivässä, muttei kellon mukaan. Hyvin on mennyt.
Neuvolassa käyminen on joo vapaaehtoista, mutta ei sitten kuitenkaan ole. Nehän on nyt ottaneet ohjenuoraksi tehdä lasun jos lasta ei tuoda hammastarkastuksiin tai neuvolaan. Eli se siitä vapaaehtoisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä kaikki törmää noihin arvostelijoihin?! Nämä vuodatukset tuntuvat aina niin vierailta, vaikka säännöllisesti niitä täälläkin on. Enkä siis tarkoita mitenkään pahalla, kunhan ihmettelen. Minulle ei ole koskaan kukaan kommentoinut mitään. Kuka teitä arvostelee ja sanoo huonoksi äidiksi?
Nää jotka valittaa siitä kuinka vaaditaan vaikka ja mitä, syyllistetään, kytätään ja mollataan tuntuu olevan niitä surkealla itsetunnolla varustettuja. Ne ottaa henkilökohtaisena loukkauksena jo sen kun YLEISESTI puhutaan vaikka siitä että siitä älypuhelimesta voi välillä luopua ja keskittyä lapseen, passiivinen tupakointi vahingoittaa lasta, on huolehdittava lapsen suht säännöllisestä päivärytmistä ym.
Kaikki neuvot, ohjeet ja sanomiset tulkitaan kritiikkinä ja mollaamisena vaikka maailman sivu on ollut lapsiperheille suunnattua ohjetta ja neuvontaa. Niistä sitten perheet ja äidit ovat ottaneet ne neuvot ja vinkit vastaan mitkä ovat hyviksi kokeneet.
Nykyäidit on naama nutturalla väsyneinä ja epävarmoina syyttelemässä muita kun "puututaan perheen asioihin jotka ei muille kuulu" ja samaan hengenvetoon valittavat kuitenkin kun ei apua ja tukea saa mistään. Todellisuudessa se arvostelija on siellä oman pään sisällä vaikka ongelmaksi väitetäänkin sitä yhden äidin sotaa muuta maailmaa vastaan, ja juurikin niin päin että koetaan joutuvansa taistelemaan sitä hyökkäävä muuta maailmaa vastaan. Näiden äitien maailmankuva on vielä usein todella mustavalkoinen, joko jokaista ohjetta tai neuvoa pyritään noudattamaan orjallisesti tai sitten heitetään elämä läskiksi.
Kiinnostaisi kyllä kieltämättä tietää, miksi tälläiset äidit/vanhemmat tuntuvat vaan lisääntyvän koko ajan. On mullekin tultu neuvomaan vaikka ja mitä, osasta on otettu opiksi kun oon huomannut että neuvo onkin parempi kun oma toimintatapani mutta sitten taas jotkut "miksi viet jo kaksivuotiaan tarhaan"-jutut olen jättänyt huomioimatta kun tiedän itse ne hyvät syyt, miksi lapsi sinne silloin vietiin. Ja samoista syistä en syyllisty yleisestä puheesta että lapsi oli liian pieni hoitoon. Enkä näe mitään järkeä vastaavasti syyllistyä/kokea huonommuutta kun toinen lapsi oli kotihoidossa pitkään. Siihenkin oli syynsä.
Vai onko pohjalla näillä "kaikki haukkuu ja arvostelee ja neuvoo ja puuttuu"-mammoilla ongelmana se, että ihan itse kuvitellaan että ollaan täydellisiä eikä kyetä tunnustamaan(tai tunnistamaan) niitä kohtia joissa oikeasti toimii jotenkin huonosti? Ei haluta myöntää että omassa toiminnassakin voisi olla jotain kehittämistä (niinkuin meissä kaikissa aina on, kukaan ei ole täydellinen) niin on helpompaa kääntää homma niin että kaikki minua nyt kritisoi, olenpa huono äiti.
Naulan kantaan. Tuntemani narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivä äiti-ihminen on juurikin sellainen, että kokee kaikki neuvot arvosteluna (esim. joi viiniä tahallaan raskaana ollessaan, koska häntähän ei mitkään neuvolatädit ohjaa), ajattelee musta-valkoisesti ja aina koko maailma on häntä vastaan. Oikeasti hänellä on aivan äärettömän heikko itsetunto, vaikka somessa paukuttelee henkseleitään ja kehuu itseään kaikesta.
Onkohan nykymaailmassa enemmän narsisteja? Eikö nykykulttuuri ruoki tätä ominaisuutta tutkimustenkin mukaan... Hirveä illuusio ainakin on omasta erinomaisuudesta ja täydellisyydestä. Sitä kukaan ei saisi rikkoa neuvoilla tai säännöillä, jotka koetaan kritiikkinä itseä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa... syyl syyl, mitäs läksit, siitäs sait jne. Apn aloitus taas todistettu todeksi
Jos TIEDÄT että te tulette huonoista perhetaustoista, TIEDÄT ettei teillä ole tukiverkkoja, TIEDÄT ekan lapsen jälkeen millainen se neuvola on, niin MIKSI sinä teet toisen lapsen.
No daa, koska HALUSIN. Tein sen jälkeen vielä toiset kaksi lisää. Hyvin hoidan neljä lasta ilman tukiverkkoa. Mutta se mitä silloin kahden kanssa en voinut ETUKÄTEEN TIETÄÄ on se että sairastuin pahasti. Sairstuminen on vähän niinkuin poikkeustilanne.
Vattu että olet tyhmä kuin saapas! Onneksi olet tyhmä ja lapseton vela.
Noh. Lapsi nyt valitettavasti tarvitsee säännöllisesti terveellistä ja monipuolista ruokaa ja lisäksi virikkeitä ja ikäisiään lapsia ympärilleen. Täydellinen ei kenenkään tarvitse olla, mutta lapsen PERUSTARPEET tulee tyydyttää. Jos sitä ei ymmärrä, ei kannata hankkia lapsia. Lapsi ei ole pieni aikuinen, joka voi syödä miten sattuu ja kehittyy itsestään. Sosiaaliset ja kognitiiviset taidot vaatii leikkiä muidenkin lasten kanssa.
Ei vaadi kukaan muu kuin sinä itse.
Omasta kaveripiiristä kaikki käy neuvolassa sillä asenteella että feikataan joojoo jokaiseen kyselyyn ja tiedusteluun. Joo mennään perhekerhoon, joo aloitetaan maito, joo nukkuu omassa sängyssä. Joojoojoojoo. Ja piut paut turhille neuvoille.
Eli suhtautuu siihen pakollisena pahana. Koska sitä se on. Jos on yhtään järkeä omassa päässä ja useampi lapsi niin sieltä ei mitään hyödyllistä saa. Sen ainut anto on syyllistäminen jos ei tee suositusten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvolassa käyminen on vapaaehtoista. Neuvola on neuvola, siellä annetaan NEUVOJA. Ei se neuvolan sana ole mikään laki. Minä sanon neuvolassa kaikkeen "aivan, aivan..", ja ne asiat mistä en ole samaa mieltä menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Esim. käskettiin herätellä vauvaa "jos nukkuu liian pitkään". Käskettiin kellottaa syömiset, 5 kertaa päivässä. En tosiaankaan herätä vauvaa uniltaan, ei se pitkään nukkuminen ole meidän vauvalle tai perheelle ollut mitenkään haitaksi, miksi siis herättelisin? Jotta neuvolan täti saa tuntea olevansa pätevä? Nouu thanks:) Ja tuo kellottaminen, heh, no se on neukkutädin mielipide, minun on eri..... Syödään kyllä monta kertaa päivässä, muttei kellon mukaan. Hyvin on mennyt.
Neuvolassa käyminen on joo vapaaehtoista, mutta ei sitten kuitenkaan ole. Nehän on nyt ottaneet ohjenuoraksi tehdä lasun jos lasta ei tuoda hammastarkastuksiin tai neuvolaan. Eli se siitä vapaaehtoisuudesta.
Ilmotus tehdään jos toistuvasti "unohdat" tulla varaamallesi ajalle. Kai sinä nyt omatkin parturi yms. ajat peruutat jos et pääse.
Monet neuvovat, että pitää sanoa tekevänsä ohjeiden mukaan, vaikkei tee. Mä en sitäkään tajua. Miksi pitäisi valehdella? Lopulta päädytään siihen tilanteeseen, että kukaan ei oikeasti noudata ohjetta A, mutta kaikki luulevat muiden noudattavan ja siihen yhä kehotetaan, koska "kaikki tekee niin ja tapana on".
Mitä useampi äiti ilmoittaa, että juu, meillä lapsi syö kyllä eri ruokaa, koska me tykätään tulisesta ruoasta, sitä nopeammin neuvolakin tajuaa, että ehkei ole sittenkään tarpeen koko perheen siirtyä makaronilaatikkoravintoon pariksi vuodeksi.
Ja blää-blää mausteet voi lisätä jälkikäteen. Eikä voi. Mun curryni kasaaminen lähtee mausteista ja siihen lisäillään sitten ne protskut ja muut kypsymään. Lapsi tahtoo bataattilinssimuusia parsalla. Ja saa.
Vierailija kirjoitti:
Noh. Lapsi nyt valitettavasti tarvitsee säännöllisesti terveellistä ja monipuolista ruokaa ja lisäksi virikkeitä ja ikäisiään lapsia ympärilleen. Täydellinen ei kenenkään tarvitse olla, mutta lapsen PERUSTARPEET tulee tyydyttää. Jos sitä ei ymmärrä, ei kannata hankkia lapsia. Lapsi ei ole pieni aikuinen, joka voi syödä miten sattuu ja kehittyy itsestään. Sosiaaliset ja kognitiiviset taidot vaatii leikkiä muidenkin lasten kanssa.
Jos katsot maapalloa kokonaisuutena, huomaat että siellä kasvaa terveitä lapsia myös ilman maitoa, perunaa ja läskisoossia. Ja jos lapsi on kotihoidossa, ei sen rytmin tarvitse olla orjallinen, koska lapsi saa elää omaan rytmiinsä.
Muistan aina kun olin pienenb kauppakeskuksen asiakasillassa kello 20 ja menin hissiin esikoisen, kaksi vee, kanssa. Kaksi vanhempaa naista kävi kimppuuni sättimään, miten minulla voi olla "sellaisessa paikassa" "sellaiseen aikaan" pieni lapsi, jonka "pitäisi olla jo aikaa nukkumassa".
Joo.. ja tietenkin jokainen tietää ETUKÄTEEN että tulee sairastumaan vuonna X.