Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään vaaditaan olemaan täydellinen äiti ja hoitamaan kaikki täydellisesti?

Vierailija
31.03.2019 |

Sain puoli vuotta sitten esikoiseni, ja neuvojen, ohjeiden (ja käskyjen) määrä on valtava. Tietenkin haluan, että lapseni voi hyvin ja kasvaa hyvin ja oppii asioita jne. Mutta tuntuu, että melkein kaikki pitäisi tehdä lapsen ehdoilla ja pitäisi olla täydellinen äiti, joka täydellisesti hoitaa kaiken ja noudattaa täydellisesti kaikkia ohjeita ja neuvoja.

Mies ja minä ollaan syöty vähän mitä sattuu milloin sattuu, jo vuosia näin, useimmiten tilattu iltaruoaksi sushia. Nyt pitäisi alkaa tekemään sellaista perinteistä lapselle sopivaa kotiruokaa (perunamuussi, lihapullat, jauhelihakeitto jne) ja syömään koko perheenä viisi ateriaa säännöllisiin kellonaikoihin. Ei tee mieli, inhoan kaikkia tuollaisia ruokalajeja enkä tykkää syödä ellei ole nälkä, eikä minulla ole nälkä noin usein. Samaa sanoo mies. Olen saanut kuulla olevani huono äiti, koska en tykkää noista ruoista. Ja on käsketty vain alkaamaan tykkäämään, koska muuten lapsi ei koskaan opi syömään eikä opi koskaan pöytätapoja.

On unikouluja, tassutuksia ja sellaisia, ja unikoulu on tärkeä hoitaa tietyssä iässä tietyllä tavalla, ja sen jälkeen vauvan tulee nukkua ohjeen mukaan tietyllä tavalla. Vauvalle kuuluu laulaa. Perhekerhossa kuuluu käydä (jos ei käy perhekerhossa niin ainakin avoimessa puistossa pitää käydä ja muskarissa). Jne jne. Neuvolassa muistetaan joka kerta kysyä, että "oletteko jo olleet siellä perhekerhossa", "tässä olisi tämä perhekerho esite, sinne kannatta ehdottomasti mennä", "kai kävitte jo siellä perhekerhossa??!!". Olen saanut kuulla olevani epäonnistunut ja outo äiti kun en halua mennä perhekerhoon.

Lisäksi neuvot on ihan ristiriitaisia. Kuuluu imettää vauvantahtisesti vähintään vuosi, mutta unikoulu pitää toteuttaa 6 kk iässä ja lopettaa yöimetys vaikka vauva haluaisi sitä jatkaa. Pitää nukkua perhepedissä, jotta kiintymyssuhde vahvistuu, mutta jos ei heti alusta nukuta pinnasängyssä niin lapsi ei koskaan opi nukahtamaan omaan sänkyyn. Jne.

Ja jos sanoo, että on uupunut ja väsynyt äiti, niin saa sellaisen syyllistyksen ja hyökkäyksen osakseen että huh sentään. "Mitäs teit niitä pentuja!" "Itepähän päätit lisääntyä, älä märise ja marise!" Jne.

Teki niin tai näin niin on tehnyt asiat väärin ja saa kuulla siitä eri suunnista. Silti pitäisi olla täydellinen ja hoitaa kaikki täydellisesti. Pienikin lipsahdus täydellisestä äitiydestä ja olet surkimusäiti, huono äiti, pask*a äiti ja sinulle kerrotaan miten lapsesi kärsii ja voi huonosti.

Koska tästä tällaista tuli? Miksei saa olla rauhassa ihan vain äiti???

Kommentit (282)

Vierailija
61/282 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyh, ihmiset kiillottavat omaa kehäänsä ja kehräävät omassa täydellisyydessään. Ei kai nyt kaikkea tarvitse yhden seksihedelmän vuoksi muuttaa? Syö sushia, hedelmälle suuhun pilttiä. Mistä lähtien noita hedelmiä on muutenkaan pitänyt raijata kaikenlaisiin kerhoihin? Vie hiekkalaatikolle, ehkäpä leikkisi jonkun toisen seksihedelmän kanssa. Hirveää nillitystä jatkuvasti kaikesta. Kuin äitiys olisi jotain kilpailua itseään ja muita vastaan.

Itse lapseton.

Vierailija
62/282 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvuseuranta. Mulla on -2-käyrällä kasvava lapsi. Hänellä astma. Jota hoitaa Astmaliiton suosittelema erikoislääkäri, aina sama. Maan paras. Käy samalla lääkäriasemalla myös astmaneuvonnassa, mittauksissa ja astmalääkkeen takia kasvuseurannassa. Säännöölisesti.

Silti jatkuvasti me on juututtu sekä neuvolassa että kouluterkalla kasvuseurantaan. Vaikka lapsi on sellaisessa jo ja vaikka astmalääkkeestä tiedetään että se saattaa vaikuttaa kasvuun.

Silti millinkin heitto ja taas me ravataan julkisella puolella.

Samaten me jouduttiin hammaslääkärissä rumbaan kun halusin lasten käyvän asuinalueen hammashoitolassa, enkä koulujen mukaisissa jotka oli kaikki ihan meille oudoissa paikoissa. Tästä sai tapella vuosia!

Ikävältä kuulostaa. Mulla ei ole koskaan ollut neuvolan kanssa mitään ongelmia, vaikka lapseni käyvätkin yksityisillä lääkäreillä. Olen neuvolassa kertonut, mitä lääkärit ovat sanoneet ja alussa kysyin terveydenhoitajalta, haluaako hän, että tuon jatkossa lääkärinlausunnot lapsen terveydestä. Ei kuulemma tarvinnut vaan riitti, että  itse kerron, jos jokin asia on muuttunut edellisestä kerrasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/282 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau. No nyt saa jokainen AV-mamma tästä mitallin kaulaan. Nyt ymmärrän, että moni valittaa äitiyden olevan raskasta, mutta ei ihmekkään, kun te väkisin sellaisen siitä teette. AP:kin tilanne olisi ihan hyvä, jos käyttäisi hieman omaa päätään ja antaisi muiden ohjeiden mennä korvasta sisään ja toisesta ulos. Niin kauan kun lapsi kasvaa ja kehittyy terveellisesti, ei kannata miettiä muiden sepustuksia.

Vierailija
64/282 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan ohjeet ovat suosituksia, eivät määräyksiä. Ihan kuten puoli kiloa kasviksia päivässä on suositus eikä määräys. Perhekerhoa ehdotetaan varmasti siksi, että yhä useampi äiti kokee itsensä yksinäiseksi, jos ei ole päivisin muuta seuraa kuin vauva. Tällä pyritään ehkäisemään yksinäisyydestä aiheutuvaa masennusta. Jos äidillä on omaan tarpeeseensa riittävästi seuraa päiviinsä eikä kaipaa sen enempää, perhekerho ei ole millään tavalla tarpeellinen. Pieni vauva ei kaipaa ikätovereidensa seuraa, isomman kanssa voi käydä muuallakin, missä on lapsia. 

Monipuolinen ruokavalio on tietysti tärkeä lapsen hyvinvoinnille, mutta lihapullat ja perunamuusi eivät ole lapsenkaan elimistölle millään tavalla välttämättömiä. Maailmassa on miljoonia ihmisiä, jotka eivät ole koskaan syöneet lihapullia ja perunamuusia. On kuitenkin hyvä muistaa, että mikäli aikoo laittaa lapsensa päiväkotiin ja jatkossa peruskouluun (Suomessahan ei ole koulupakkoa vaan ainoastaan oppivelvollisuus eli lapsi voi suorittaa oppivelvollisuutensa myös kotikoulussa), lapsen olisi hyvä oppia syömään edes jossain määrin tavallisimpia mauttomia laitosruokia. 

Unikoulusta puhuminen mua hieman ihmetyttää. Paitsi jos olet itse neuvolassa kertonut, että lapsi ei nuku öitään kunnolla ja se aiheuttaa sulle itsellesi väsymystä. Neuvolan tehtävä on antaa sulle ehdotuksia, mitä voisit tehdä, jotta ongelma - oli se mikä tahansa - lapsesi suhteen ratkeaisi. He myös kertovat, jos jotain asiaa ei lapsen kohdalla kannata tehdä sellaisessa vaiheessa, jossa lapsi ei ole vielä kehittynyt niin, että kokeilusta olisi juurikaan hyötyä. 

Mitä tulee ruokarytmeihin, niin sen tarkoituksena on, että lapselle ei ehtisi syntyä kovin pahaa kiukkunälkää. Mikä on juuri sinun lapsellesi sopiva ruokarytmi, on yksilöllistä. Joillain lapsilla on nälkä useammin ja joillain harvemmin. Varmin tapa saada lapsi kammoamaan ruokaa on tuputtaa sitä lapselle silloin, kun tällä ei ole yhtään nälkä. 

Suhtaudu neuvolasta saamiisi ohjeisiin tietopakettina, joka heidän kuuluu työnsä puolesta antaa kaikille äideille. Ja siitä paketista sitten otat teidän perheelle sopivia asioita ja tarpeen mukaan mukailet saamiaisi ohjeita (lihapullien ja perunamuusin sijasta voi syödä vaikka kalakeittoa). Voit myös aivan hyvin antaa lapsellesi välillä purkkiruokaa, jos teidän vanhempien ateria on sellainen, joka ei jostain syystä käy pienelle lapselle (esim liian suolaista tai tulista). 

Vierailija
65/282 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:tä hyvin. Eniten itse saan arvostelua sukulaisilta, omilta vanhemmiltani ja appivanvanhemmilta, sekä muilta iäkkäämmiltä ja kappas vaan naispuolisilta lapsettomilta!

Vanhempi sukupolvi on äimänä, jos joku asia tehdään eri tavalla kuin he itse tekivät aikanaan. Ovat neuvomassa tai kauhistelemassa.

Lapsettomat nyrpistelevät nenää ja ihmettelevät kuinka lapseni käyttäytyvät kuin lapset, eikä niin kuin aikuiset! Hyvä esimerkki oli pikkusiskoni, joka kärkkäästi kommentoi lasteni käyttäytymistä, kunnes tuli itse kahden pojan äidiksi. Onpas ääni kellossa muuttunut, hyvä niin!!

Vierailija
66/282 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta on kyllä tullut kaikenlaisia ja ristiriitaisiakin ohjeita ja moitteita, tässä niistä muutamia:

- ihan alkuun olin jo tehnyt jotain väärin raskausaikana kun lapsi syntyi alle 3 kg painoisena

-perhepedissä ei saa nukkua, lapsi ei opi ikinä omaan sänkyynsä (no kyllä oppi)

-vauvaa ei saa pitää sitterissä ollenkaan

-päiväunet olisi ehdottomasti pitänyt nukkua ulkona eikä omassa sängyssä (naapuri tupakoi jatkuvasti meidän parvekkeen vieressä, en todellakaan laittanut vauvaa sinne nukkumaan)

-ollaan selkeästi tehty jotain väärin kun vauva ei suostunut juomaan maitoa pullosta (vähän harmitti kun en täysimetysaikana päässyt yksin juuri minnekään, mutta nopeasti aika meni loppujen lopuksi)

-taas tehtiin jotain väärin, kun vauva ei halunnut juoda nokka- tai pillimukista, vain tavallisesta mukista

-normaalit vauvat eivät kuulemma nuku täysiä 9h yöunia 2 kk iässä. Olisi pitänyt herättää syömään ja kun en suostunut päästiin ylimääräisiin kasvuseurantoihin. Terkkari oli pettyneen näköinen, kun vauva kasvoi hyvin

-alle 3 kk ikäistä ei saa kuulemma viedä ravintolaan/ostoskeskukseen/kirjastoon (milläs tämän järjestät jos on vaikka isompiakin lapsia)

-kuitenkin kysyttiin kai olen käynyt joka päivä vaunulenkeillä

-sama vauva alkoi heräillä yöllä puolen vuoden ikäisenä ja sekään ei ollut hyvä. Ei kuulemma normaalia (on normaalia)

-joka kerta kysyttiin joko unikoulu on pidetty ja milloin meinattiin se pitää

-8 kk ikäisen olisi pitänyt syödä 5x 2dl soseita päivässä ja maidot päälle. (No ei syönyt kuin muutaman lusikallisen kerrallaan, kasvoi hyvin eikä vielä 3-vuotiaanakaan syö noin paljoa)

-jostain syystä alle vuoden ikäisenä painostettiin joka kerta, että vauva pitäisi jättää esimerkiksi isovanhemmille hoitoon mahdollisimman usein (miksi?)

-joka kerta painostettiin menemään perhekerhoon. Ei siis suoraan käsketty, mutta annettiin ymmärtää, että se on suunnilleen pakollista. Kävin kerran, enkä mennyt uudelleen.

Neuvolan terkkari on eläkeikää lähestyvä nainen, ja kaikki, joka poikkeaa ohjeistuksesta on väärin. Osa näistä ohjeista on kyllä turhan yksityiskohtaisia ja yksityiselämään puuttuvia. Tähän lisätään vielä oma äiti ja anoppi, jotka kilpaa kertovat, mitä tein väärin. Molempien mielestä lapsi on aina väärin puettu, syötetään väärää ruokaa, imetys on turhaa, nukutetaan väärin, kuivaksi olisi pitänyt oppia jo reilun vuoden iässä tms. Ja kun lähellä asuvat, jompi kumpi on kylässä lähes joka päivä, enkä kiellä, koska lapsi tykkää kovasti mummoistaan. Varsinkin oma äitini ottaa kaiken, jonka teen eri tavalla kuin omassa lapsuudessa henkilökohtaisena loukkauksena. Alkuun tämä oli tosi raskasta. Minulla ei ollut mitään kokemusta pienistä lapsista ja ihmettelin, että voinko tosiaan tehdä kaiken ihan väärin.

Vierailija
67/282 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle ole tuommoista vastaan tullut. 😲 neuvolassa katsottiin vaan kasvut ja kehitykset eikä kukaan ole koskaan kysellyt miksei käydä kerhoissa tms.

Vierailija
68/282 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos neuvolassa valittaa väsymystään ja vauvan itkuisuutta ja ehdottaa, että saisiko neuvolan kautta ilmaisen siivoojan, niin eka ohje ei ole kodinhoitajalle soittaminen vaan unikoulu. Aika julmaa, kun oli valmiiksi miettinyt, miten joku toinen tulee ja pesee ikkunat sillä aikaa kun itse pötköttelee sohvalla. On ne kurjia siellä neuvolassa, kun ei ne tajua, että lapsiperheessä pitää olla tarpeeksi apuja.

Vierailija
69/282 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:tä hyvin. Eniten itse saan arvostelua sukulaisilta, omilta vanhemmiltani ja appivanvanhemmilta, sekä muilta iäkkäämmiltä ja kappas vaan naispuolisilta lapsettomilta!

Vanhempi sukupolvi on äimänä, jos joku asia tehdään eri tavalla kuin he itse tekivät aikanaan. Ovat neuvomassa tai kauhistelemassa.

Lapsettomat nyrpistelevät nenää ja ihmettelevät kuinka lapseni käyttäytyvät kuin lapset, eikä niin kuin aikuiset! Hyvä esimerkki oli pikkusiskoni, joka kärkkäästi kommentoi lasteni käyttäytymistä, kunnes tuli itse kahden pojan äidiksi. Onpas ääni kellossa muuttunut, hyvä niin!!

Mulla on neuvomassa äiti ja kolme lapsetonta siskoa. Joilla ei ole omaa elämää ja jotka siksi puivat loputtomiin meidän asioitamme.

Ja aivan kaikessa tietävät paremmin ja osaavat paremmin ja aivan kaikki on aina minun syytäni. Ja sitten ne jutut on tasoa että "äidin täytyy ihan pakosta olla superhuono kun lapsi kiukuttelee äidilleen".

Vierailija
70/282 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolasta on kyllä tullut kaikenlaisia ja ristiriitaisiakin ohjeita ja moitteita, tässä niistä muutamia:

- ihan alkuun olin jo tehnyt jotain väärin raskausaikana kun lapsi syntyi alle 3 kg painoisena

-perhepedissä ei saa nukkua, lapsi ei opi ikinä omaan sänkyynsä (no kyllä oppi)

-vauvaa ei saa pitää sitterissä ollenkaan

-päiväunet olisi ehdottomasti pitänyt nukkua ulkona eikä omassa sängyssä (naapuri tupakoi jatkuvasti meidän parvekkeen vieressä, en todellakaan laittanut vauvaa sinne nukkumaan)

-ollaan selkeästi tehty jotain väärin kun vauva ei suostunut juomaan maitoa pullosta (vähän harmitti kun en täysimetysaikana päässyt yksin juuri minnekään, mutta nopeasti aika meni loppujen lopuksi)

-taas tehtiin jotain väärin, kun vauva ei halunnut juoda nokka- tai pillimukista, vain tavallisesta mukista

-normaalit vauvat eivät kuulemma nuku täysiä 9h yöunia 2 kk iässä. Olisi pitänyt herättää syömään ja kun en suostunut päästiin ylimääräisiin kasvuseurantoihin. Terkkari oli pettyneen näköinen, kun vauva kasvoi hyvin

-alle 3 kk ikäistä ei saa kuulemma viedä ravintolaan/ostoskeskukseen/kirjastoon (milläs tämän järjestät jos on vaikka isompiakin lapsia)

-kuitenkin kysyttiin kai olen käynyt joka päivä vaunulenkeillä

-sama vauva alkoi heräillä yöllä puolen vuoden ikäisenä ja sekään ei ollut hyvä. Ei kuulemma normaalia (on normaalia)

-joka kerta kysyttiin joko unikoulu on pidetty ja milloin meinattiin se pitää

-8 kk ikäisen olisi pitänyt syödä 5x 2dl soseita päivässä ja maidot päälle. (No ei syönyt kuin muutaman lusikallisen kerrallaan, kasvoi hyvin eikä vielä 3-vuotiaanakaan syö noin paljoa)

-jostain syystä alle vuoden ikäisenä painostettiin joka kerta, että vauva pitäisi jättää esimerkiksi isovanhemmille hoitoon mahdollisimman usein (miksi?)

-joka kerta painostettiin menemään perhekerhoon. Ei siis suoraan käsketty, mutta annettiin ymmärtää, että se on suunnilleen pakollista. Kävin kerran, enkä mennyt uudelleen.

Neuvolan terkkari on eläkeikää lähestyvä nainen, ja kaikki, joka poikkeaa ohjeistuksesta on väärin. Osa näistä ohjeista on kyllä turhan yksityiskohtaisia ja yksityiselämään puuttuvia. Tähän lisätään vielä oma äiti ja anoppi, jotka kilpaa kertovat, mitä tein väärin. Molempien mielestä lapsi on aina väärin puettu, syötetään väärää ruokaa, imetys on turhaa, nukutetaan väärin, kuivaksi olisi pitänyt oppia jo reilun vuoden iässä tms. Ja kun lähellä asuvat, jompi kumpi on kylässä lähes joka päivä, enkä kiellä, koska lapsi tykkää kovasti mummoistaan. Varsinkin oma äitini ottaa kaiken, jonka teen eri tavalla kuin omassa lapsuudessa henkilökohtaisena loukkauksena. Alkuun tämä oli tosi raskasta. Minulla ei ollut mitään kokemusta pienistä lapsista ja ihmettelin, että voinko tosiaan tehdä kaiken ihan väärin.

Mistä se neuvolassa tiesi sinusta kaiken tuon? En minä ole kertonut mitään syömisistä (juu, hyvin syö) tai vaunulenkeistä (ollaan käyty). Mitään gestapokysymyksiä ei ole esitetty eikä mitään ihmeitä vaadittu.

Tosin meidän 2 kg 904 g painoisena syntynyt esikoinen söi 8 kk iässä kutakuinkin samaa ruokaa kuin me vanhemmatkin, joten eipä niitä ruokaohjeistuksia olisi tarvittukaan.

Vierailija
71/282 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos neuvolassa valittaa väsymystään ja vauvan itkuisuutta ja ehdottaa, että saisiko neuvolan kautta ilmaisen siivoojan, niin eka ohje ei ole kodinhoitajalle soittaminen vaan unikoulu. Aika julmaa, kun oli valmiiksi miettinyt, miten joku toinen tulee ja pesee ikkunat sillä aikaa kun itse pötköttelee sohvalla. On ne kurjia siellä neuvolassa, kun ei ne tajua, että lapsiperheessä pitää olla tarpeeksi apuja.

Minä vastasin neuvolassa kun suoraan kysyttiin, että oletko väsynyt, että olen minä aika väsynyt tai siis en ehdi nukkua riittävästi. Vauva oli silloin 5 kk. Silloin heti alkoi painostus unikouluun siten että se pitää aloittaa kun vauva on 6 kk. Sanoin suoraan, että en hyväksy unikoulua, koska se ei ole vauvan tarpeiden mukainen asia ja mieluummin itse tingin unistani kuin aloitan unikoulun. Jouduttiin käymään kasvuseurannan vuoksi joka kuukausi neuvolassa ja joka kerta painostettiin unikouluun, jopa käskettiin vaikka aina sanoin, että se on arvojeni vastainen asia enkä aio sitä toteuttaa. No kas, kun vauva täytti 8 kk hän alkoi itse ilman mitään unikouluja nukkumaan heräämättä 11 tunnin yöunet. Tiesin tehneeni oikean ratkaisun kun en pitänyt mitään unikouluja. Vauva nukkuu kyllä itse kun on siihen valmis. Tästä en suinkaan saanut hyvää palautetta neuvolassa vaan puolustuspuheen unikoulun puolesta. 

Vierailija
72/282 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäpä olet sydämellinen ja empaattinen ihminen.

Varmaankin joko lapseton turha haaska tai sitten vanhempaa ikäluokkaa - sitä ikäluokkaa joka toden totta sai pienestäkin inahduksesta sen kodinhoitajan kotiinsa avuksi.

Vierailija
73/282 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on adoptiolapsi ja neuvolan terkalla on jokin ihmeellinen pakkofiksaatio "saattaa meidät adoptoineet yhteen". Minulle ei siis ikinä suositella mitään normaalia, vaan aina yhytetään yhteen vain ja ainoastaan adoptoineiden kanssa. Johonkin kummalliseen omaan marginaaliryhmään. Ei se että adoptoi yhdistä täysin erilaisia ihmisiä mitenkään.

Vierailija
74/282 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle ole tuommoista vastaan tullut. 😲 neuvolassa katsottiin vaan kasvut ja kehitykset eikä kukaan ole koskaan kysellyt miksei käydä kerhoissa tms.

Ei niitä neuvoja tulekkaan meidänlaisille äideille, jotka käymme vain punnituttamassa lapsemme ja perusasiat hoitamassa.

Ne äidit, jotka jää tuntikausiksi purkamaan mieltään ja pohtimaan äitiyttään ja parisuhdettaan ja jaarittelevat jaarittelemasta päästyään, kun hehän ovat äitejä, saavat sitten näitä neuvoja. Ja sitten he loukkaantuvat, kun heitä kehdattiin neuvoa, kun hehän vain halusivat pohtia suurta äitiyttään ja suuria tuntemuksia ja parisuhdettaan ja kaikkea mahdollista.

Vierailija
75/282 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neuvolassa perhevalmennuksessa kerättiin kaikkien sähköpostiosoitteet listalle, josta terkka muodostaa sitten sellaisen meiliryhmän, jossa lähettää kaikille kussakin perhevalmennusryhmässä olleille yhteisiä sähköposteja yhteisesti tapaamisista vauvojen syntymisen jälkeen. Eli jokaisen perhevalmennusryhmän pitäisi muodostaa jonkunlainen äitikaveriporukka, joka tapaa vauvoineen säännöllisesti. En suostunut antamaan sähköpostiosoitettani tällaista varten ja sanoin, että minua ei kiinnosta tavata tuntemattomia äitejä vauvani kanssa vain siksi, että heillekin on sattunut syntymään vauva. Terkka ei suostunut millään ymmärtämään, että en halua, koska "sehän on niin ihanaa kun vauvan kanssa voi tavata muita vauvojen äitejä, ja tässä se järjestetään sinun puolesta kun saat aina sähköpostin että minne mennä milloinkin, niin et joudu itse edes näkemään vaivaa asian eteen". 

Vierailija
76/282 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä neuvoja tulekkaan meidänlaisille äideille, jotka käymme vain punnituttamassa lapsemme ja perusasiat hoitamassa.

Ne äidit, jotka jää tuntikausiksi purkamaan mieltään ja pohtimaan äitiyttään ja parisuhdettaan ja jaarittelevat jaarittelemasta päästyään, kun hehän ovat äitejä, saavat sitten näitä neuvoja. Ja sitten he loukkaantuvat, kun heitä kehdattiin neuvoa, kun hehän vain halusivat pohtia suurta äitiyttään ja suuria tuntemuksia ja parisuhdettaan ja kaikkea mahdollista.

Minulla on vaihtunut terkkari pari kertaa neuvolassa, ja jotkut terkkarit tenttaa noista jaksamisasioista ja äityiden kokemis -asioista ja parisuhdeasioista hyvin tarkkaan, siten että normaalikohteliaan ihmisen on todella vaikea olla lähtemättä siihen "vatvomiseen" mukaan. Osa taas ei juuri kysele niistä mitään vaan punnitsee ym. ja antaa uuden ajan. Sanoisin, että tuo jaarittelu ei johdu äidistä vaan terkkarin tavasta tehdä työtään.

Vierailija
77/282 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Kolmas lapsi nyt vauvaiässä, enkä ole ikinä puhunut perhekerhoista, unikouluista, vaunukävelyistä tai mistään muusta vastaavasta. Neuvolassa olen käynyt mittauttamassa lapset ja sanonut että hyvin sujuu arki, mitään erityistä eivät ole terveydenhoitajat kyselleet. Ainoa joka on kommentoinut joitain ratkaisujani (kuten perhepetiä) on oma äiti, mutta niiden juttujen annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, koska tiedän että ne johtuvat vain siitä että hän on tottunut hoitamaan omia vauvojaan aivan eri tavalla.

Vierailija
78/282 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ihme semmoista on nyt mennyt vaatimaan?? Käske sitä sulkemaan suunsa!

Vierailija
79/282 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän neuvolassa perhevalmennuksessa kerättiin kaikkien sähköpostiosoitteet listalle, josta terkka muodostaa sitten sellaisen meiliryhmän, jossa lähettää kaikille kussakin perhevalmennusryhmässä olleille yhteisiä sähköposteja yhteisesti tapaamisista vauvojen syntymisen jälkeen. Eli jokaisen perhevalmennusryhmän pitäisi muodostaa jonkunlainen äitikaveriporukka, joka tapaa vauvoineen säännöllisesti. En suostunut antamaan sähköpostiosoitettani tällaista varten ja sanoin, että minua ei kiinnosta tavata tuntemattomia äitejä vauvani kanssa vain siksi, että heillekin on sattunut syntymään vauva. Terkka ei suostunut millään ymmärtämään, että en halua, koska "sehän on niin ihanaa kun vauvan kanssa voi tavata muita vauvojen äitejä, ja tässä se järjestetään sinun puolesta kun saat aina sähköpostin että minne mennä milloinkin, niin et joudu itse edes näkemään vaivaa asian eteen". 

Mä olisin sanonut totuudenmukaisesti, että mulla ei ole käytössä kuin työsähköposti enkä kaipaa sinne meilejä tuntemattomilta. Ja että en aio luoda jotain gmail-osoitetta pelkästään tätä tarkoitusta varten. 

Vierailija
80/282 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, no meillekin terkka järjesti tuollaisen ryhmän esikoisen perhevalmennuksessa, ja sanoi suunnilleen samoin, mutta en mä mitenkään kokenut, että mun olisi pitänyt näitä tavata ja sain sen käsityksen että ne muutkin ryhmäläiset kokivat tuon aika kiusallisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän