Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri tupakoi edelleen askin päivässä, raskausviikot pian 30. Ja lapsi on toivottu!!!

Vierailija
30.03.2019 |

Lapsi on ollut heille toivottu ja oikein yrittämällä tehty. On ollut useita keskenmenoja tätä ennen.

Edes kaverin mies ei sano asiaan mitään ja tupakoi tottakai itsekin.

En voi ymmärtää miten joku voi tupakoida tuossa tilanteessa eikä ole edes aikomusta vähentää. Kuulemma on liian vaikeaa lopettaa. Veikkaan ettei ole yrittänyt edes tosissaan, sillä nykyään on kaikki mahdolliset avut lopettamiseen ja neuvolastakin saa tukea. Ja myös miehen pitäisi tukea naistaan. Jos on liian vaikeaa lopettaa kun toinen polttaa, niin pitäisi lopettaa yhdessä.

Sitten myöhemmin ihmetellään kun lapsella on lyhytkasvuisuutta, oppimisvaikeuksia, keskittymisongelmia, ylivilkkautta, allergiaa, astmaa. Joo voihan näitä olla muutenkin mutta ei tuo tupakointi ainakaan vähennä riskejä edellä mainittuihin asioihin.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu sai 17 vuotiaana lapsen jollekin tuntemattomalle noin 30v miehelle. Tupakoi ihan julkisesti kaupungilla ostarin kulmalla maha pystyssä. Lapsen synnyttyä täytti pian 18v ja ryyppääminen ja röökaaminen alkoi kiinnostamaan niin paljon että lapsi päätyi mummolle kasvatettavaksi, missä se on edelleen yhä 7 vuoden jälkeen. Joskus käyn vilkaisemassa tämän naisen fb-päivityksiä (on julkisia) ja elämä näyttää olevan edelleenkin pelkkää röökiä, ryyppäämistä, parisuhdeongelmia, kaikki ulosotossa. Ja bonuksena tehnyt vielä uuden lapsen.

Vierailija
22/51 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekäs kusip**. Ei pysty edes raskaana ollessaan huolehtimaan lapsensa hyvinvoinnista, voin vain kuvitella kuinka lapsen synnyttyä. Kaikkien ei pitäisi saada lisääntyä. Esim. näiden raskaanaröökaajien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pystyt olla hänen kaverinsa edelleen? Mä en mitenkään pystyisi. Sanoisin ensin suorat sanat että hänen on lopetettava tupakointi heti, ja tarvittaessa minä autan häntä. Jos ei hänen tupakoinnin lopettaminen onnistuisi niin lopettaisin ystävyyden. Oikeudentajuni ei mitenkään antaisi periksi kaveerata noin selkärangattoman kanssa. Vauva mahassa on täysin äitinsä armoilla,viaton. Äiti tietoisesti kohtelee kaltoin. Surullista.

Vierailija
24/51 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi. Itse tulin aikanaan raskaaksi e-pillereistä huolimatta raskaaksi, mutta koska söin pillerit aina ajallaan, en ymmärtänyt pahoinvoinnin tulevan raskaudesta. Luulin alkuun, että olen syönyt jotain sopimatonta, tai että olen saamassa vatsataudin. Kun kuukautiset eivät alkaneet, jo ensimmäisenä myöhästyneenä päivänä hain raskaustestin ja postiviinenhan se oli.

Varasin heti ajan neuvolaan ja tottakai lopetin tupakoinnin heti, vaikka lapsi ei ollut suunniteltu, joten ei ollut sillä hetkellä "toivottu". Olin tuolloin noin rv6+4 muistaakseni.

Muistan kun neuvolassa sanoivat, että ei haittaa vaikken pystyisi kokonaan lopettamaan, hyvä jos edes voisin vähentää. Mutta että jos stressaan liikaa lopettamista, se stressi on pahempi vauvalle kuin se, että poltan muutaman päivässä. En voinut kuin ihmetellä, että sanoivat niin. Olihan lopettaminen vaikeaa, mutten tahtonut lapseni kärsivän takiani ja pelkäsin, miten paljon vahinkoa olin jo aiheuttanut, kun en tajunnut raskauden mahdollisuutta heti.

Mieheni ei silti lopettanut tupakointia, mutta ei ollut minulle sen vaikeampaa lopettaa, vaikka hän polttikin. En todellakaan kehdannut raskaana ollessani hakea tupakkaa miehelleni, mietin miten jotkut kehtaavat hakea itselleen.

Tupakointi raskaana ollessa pitäisi säätää laittomaksi ja laittaa tällaiset äidit johonkin holhouslaitokseen ainakin synnytykseen asti, jos ei pysty lopettamaan. Siinä kohtaa kun on raskaana, ei enää ole vastuussa vain itsestään, se äitiys alkaa jo silloin ja lapsen edun asettaminen omansa edelle.

Nykyään mietin, että onkohan lapseni puheenkehitys viivästynyt alkuraskauden tupakoinni takia, vaikka on myös mahdollisuus, ettei puhu koska minä aloin puhua vasta reilu 5-vuotiaana.

Vierailija
25/51 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös samaa mieltä siitä, että tupakoivat odottavat äidit joutaisi sulkea vaikkapa vankilaan odottelemaan lapsen syntymää, jos se lapsen pahoinpitelyn estäminen ei muka muuten ole mahdollista. Kuka kehtaa vierittää tupakan vieroitusoireet ennemmin vastasyntyneen lapsen kärsittäväksi kuin ottaisi ne omille niskoilleen! Aivan voi vetää yhtäläisyysviivan vaikka heroiiniin tässä. Riippuvuus on riippuvuus, ja lapsen pahoinpitely on lapsen pahoinpitelyä.

Vierailija
26/51 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella surullista. Tuo on lapsen pahoinpitelyä, jonka mies hiljaisesti hyväksyy. Harmi että laki laahaa tässä perässä. Raskaana olevan tupakointi pitäisi ehdottomasti olla laitonta, josta tuomitaan vankeuteen. 

Tupakoiva odottajia on yli joka kymmenes. Monella heistä on muutakin sikiön kehitykseen ja raskauden kulkuun vaikuttavaa vaivaa kuten diabetesta tai raskausmyrkytys (henkisistä ongelmista puhumattakaan). Olisi aika haitallista jos jättäisivät vapaaehtoiset neuvolat välistä tupakointirangaistuksen pelossa.

Mutta lapsen pahoinpitelyähän tupakointi raskausaikana on, käsittämättömän typerää. Lähes ainoa ihmisryhmä jonka vanhemmuuden kyseenalaistan yhden valinnan perusteella. Mutta jos ei pysty lopettamaan tupakoimista raskausaikana niin ei ole kykenevä paljon muuhunkaan. Joko puhdasta idioottimaisuutta tai heikkoutta. Heikkoja naisia.

Vierailija
27/51 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua myös ihmetyttää tuo tupakoivien odottajien päänsilittely neuvolassa. Ihan paskapuhetta että nikikset pahempi kuin säännöllisesti tupakoiva äiti. Ei edes kannusteta lopettamaan.

Vierailija
28/51 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on valetta ja useasti kumottu huhu että, vieroitusoireet ja ahdistus lopettamisesta olisi pahempi kuin röökaaminen. Lopettaminen on parempi, aina. Aina kun raskaana olev polttaa on se sama kuin kuristaisi lasta.

Vierailija
29/51 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs ystäväni poltti joka raskaudessa askin päivässä, söi tyyliin pelkkiä ranskalaisia ja karkkia sekä joi energiajuomia. Esikoinen on vauvasta asti kärsinyt atopiasta ja myöhemmin tuli myös astma, keskimmäinen oli itkuinen ja levoton vauva jolla todettiin kasvaessa  ADHD ja nuorin on todella pienikokoinen.

Ystäväni varmaan tulisi silmille, jos joku vihjaisisi tupakalla ja ruokavaliolla olleen osutta asiaan !

Vierailija
30/51 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä työpaikassani parikymmentä vuotta sitten oli vanhempi kollega, joka veteli maha pystyssä tupakkaa töissä. Taisi yrittää tupakoida niin, etteivät asiakkaat näkisi. Itsellä suu loksahti auki siitä näystä, en varmasti pystynyt pyyhkimään tyrmistystä naamaltani. Ei mikään wt, vaan mukamas pärjäävä bisnesnainen...

Vierailija
31/51 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttu poltti myös koko raskausajan ja nyt somessa hakee sääliä kun joutuu kulkemaan lapsen kanssa sairaalassa tutkimuksissa ja hoidoissa kun lapsella on astma ja allergioita ja pahaa ihottumaa johon ei tahdo löytyä kunnon apua. Jatkuvasti on kuvia surullisesta lapsesta ja surullisesta äidistä kuvateksteineen tyyliin taas me raukat ollaan täällä sairaalassa nyyh nyyh säälikää mua miten raskasta elämää mä elän. Suututtaa niin paljon kuten myös se ettei kukaan meistä kehtaa kommentoida että oma on syys, mitäs

tupakoit

Vierailija
32/51 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttuni tupakoi koko raskausajan samaan tyyliin kuin aloittajan kaveri. Maxiaski päivässä koko raskauden ajan. Joutui sairaalaankin koska lapsi ei kehittynyt oikein, keuhkojen kanssa oli ongelmia ja ainoa mitä tuttuni manasi oli se kuinka "nää hoitsut kyylää että ei pääse röökille". Lapsi syntyi ajallaan, pienikokoisena ja sairastaa paljon. On edelleen tosi pieni ja sairastaa paljon :/

Ällöttävää.

Tuttusi ei tietenkään näe edelleenkään mitään vikaa omassa toiminnassaan vaan kaikki on tietysti muiden syytä?

Ei näe ei. Ei toki ole koskaan nähnytkään mitään vikaa omassa toiminnassaan, usein kaikki on "kateellisten juoruakkojen" vika. Joskus vika on myös lääkäreissä ja tähtien asennossa, ei ole oikein koskaan pystynyt itse katsomaan peiliin ja miettimään että olisko itsessäkin jotain vikaa.

Vierailija
33/51 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa naisessa ja miehessä on molemmissa yhtä paljon vikaa. Nainen kun ei lopeta ja mies joka hyväksyy asian.

Täh? Ja 37 yläpeukkua? En ole koskaan kokenut, että minulla olisi oikeutta mennä sanomaan kellekään elinkumppanille, mitä he saavat tehdä ja mitä ei.

Vierailija
34/51 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttu poltti myös koko raskausajan ja nyt somessa hakee sääliä kun joutuu kulkemaan lapsen kanssa sairaalassa tutkimuksissa ja hoidoissa kun lapsella on astma ja allergioita ja pahaa ihottumaa johon ei tahdo löytyä kunnon apua. Jatkuvasti on kuvia surullisesta lapsesta ja surullisesta äidistä kuvateksteineen tyyliin taas me raukat ollaan täällä sairaalassa nyyh nyyh säälikää mua miten raskasta elämää mä elän. Suututtaa niin paljon kuten myös se ettei kukaan meistä kehtaa kommentoida että oma on syys, mitäs

tupakoit

Luulin hetken että puhuit minusta, mutta en tupakoinut raskausaikana. Lapsi sai minulta atopian ja isältään astman, usein tulee päivitettyä Faceen sairaalasta .

Vierailija
35/51 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole niin tyhmä.

Vierailija
36/51 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli kerran joku nainen terassilla huutamaan, että soittaa poliisin ja lastensuojeluun ! Join siinä olutta ja poltin tupakkaa ison vatsani kanssa, vatsani jossa ei ollut ketään. Olen pahasti omenalihava.

Vierailija
37/51 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti tupakoi meidän kaikkien kolmen lapsen odotus- ja imetysajat. Lopetti vasta kuuskymppisenä, kun sai keuhkosyövän. Kaksi meistä lapsista on korkeakoulutettuja, ja kolmaskin töissä. Ei allergioita eikä astmaa, normaalisti ollaan kasvettu. 

Hyi hitto inhosin sitä tupakan hajua. Molemmat vanhemmat poltti sisällä ja automatkoillakin, eikä ikkunoita saanut pitää auki. Vasta kotoa pois muuton jälkeen siellä käydessäni huomasin, miten tukka ja vaatteet haisi törkeesti tupakalle. 

Vierailija
38/51 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistys, jonka mukaan lapsi alkaisi seuraamaan vanhempien esimerkkiä tupakoinnissa ja muussa päihteenkäytössä on aika raju.

Suvussa monta alkoholin pilaamaa ja tappamaa henkilöä, tupakointia unohtamatta. Nämä kaikki elävät nykyiset ja edesmenneet esimerkit ovat saaneet minut jo nuoresta pitäen vakuuttuneeksi siitä, mitä EN missään nimessä halua elämääni!

Käy sääliksi niitä, jotka ovat passiivisen tupakoinnin uhreja iästä riippumatta!:(

Vierailija
39/51 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa naisessa ja miehessä on molemmissa yhtä paljon vikaa. Nainen kun ei lopeta ja mies joka hyväksyy asian.

Tässä on taas sellainen järkeily, jota en pysty ymmärtämään. Polttaako mies tai ei on sikiön kehityksen kannalta aivan merkityksetöntä, naisen tupakointi sen sijaan tutkitusti vaarantaa sikiön kehityksen. Kyllä se vika on yksin naisessa.

Vierailija
40/51 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten myös niitä ihan tavallisia ei-alkoholisoituneita vanhempia jotka tupakoi. En itse lapsena koskaan nähnyt isäni tupakoinnissa mitään väärää, oltiin ihan tavallinen perhe, vanhemmat hyvin koulutettuja ja toimeentulevia. Ja niin vaan meistä lapsista kaikilla on ollut tupakka kuvioissa mukana. Nyt onneksi 2/3 meistä päässyt tupakasta eroon. Isäkään ei enää tupakoi.