Puoliso suostumus sterilisaatioon?!
Kysyin Satakunnan sairaanhoitopiiriltä, miten saan sterilisaation. Sanoivat, että tarvitsen puolisolta kirjallisen luvan! Entäs jos otan eron? Sitten varmaan isältä tai veljeltä lupa. Herranjestas, ei uskoisi että asun Suomessa v. 2019.
Kommentit (30)
Hei Aprillipäivä on vasta ensiviiolla! - Jou raja typerillä provoillakin.
Mieheni otti vasektomian yksityisellä lääkäriasemalla ja ei siellä ainakaan muuta kun oli kysytty ,että onko vaimon kanssa asiasta puhuttu.
Kyllä johonkin kohtaan jouduin raksin laittamaan, että puolisolle asia ok, mutta kirjallista suostumusta en kyllä toimittanut. Varmaan kannattaisi siihen suhteeseen lisää lapsia tuoda, jos toinen ei ole niitä enää valmis hankkimaan tai jos suhde olisi sillä mallilla, ettei sterilisaatiostakaan ole puolison kanssa samaa mieltä.
Niin sanoivat vastaanotossa. Ehkä siellä sitten on joku ikivanha sovinisti duunissa.. täytyy kysyä lääkäriltä ja jos vielä vaativat niin otan oikeasti eron. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mieheni otti vasektomian yksityisellä lääkäriasemalla ja ei siellä ainakaan muuta kun oli kysytty ,että onko vaimon kanssa asiasta puhuttu.
Toivottavasti kysytään samaa abortin yhteydessä, että varmasti on miehen tai isän/veljen lupa.. ja muuten ei ois moiseen oikeutta.
Sain vakityön. Ehdotin miehelleni, että yritetäänkö lasta. Hänelle sopi.
Kahden vuoden jälkeen ei lasta kuulunut. Ihmettelin missä vika.
Mies kertoi pistättäneensä piuhat poikki jo ennen tutustumistamme. Piti sitä yksityisasiana.
Yrittänyttä ei laiteta.
Multa taisi lääkäri kysyä että mitä mieltä puoliso on. Totesin että puoliso lisääntyköön jos haluaa, minä en enää aio niin tehdä. Sen jälkeen ei enää kysellyt mitään.
Tuskin siihen lupaa kysytään puolisolta, mutta ihan ymmärrettävästi tämä on asia joka olisi syytä keskustella myös oman kumppanin kanssa eikä selän takana pistää piuhoja poikki.
Tämä on sellainen asia että on siinä sekin näkökulma että siitä olisi hyvä keskustella puolison kanssa. Veikkaan että lääkäreiden tarkoitus on tuolla herätellä ihmiset ymmärtämään että kuinka lopullisesta ratkaisusta on kysymys.
Karjaa kirjoitti:
Niin sanoivat vastaanotossa. Ehkä siellä sitten on joku ikivanha sovinisti duunissa.. täytyy kysyä lääkäriltä ja jos vielä vaativat niin otan oikeasti eron. Ap
Sanot vaan, että on jo keskusteltu asia ja hänelle ok. Ja sitten et liiku ennen kuin asia etenee.
Eikös laissa ole kohta, joka vaatii puolison kuulemista? Tai jotain, eli varmaan käytännöistä riippuen riittää, että vakuuttaa jutelleensa puolison kanssa mutta jossain tulkitsevat tuota tiukemmin?
Kyllä jos on naimisissa ainakin kysyvät, riippuu sitten mikälainen lääkäri siellä on vastassa. Riittäkö sanominen vai haluaako paperilla
Ja tässä tilanteessa ei ole kysymys puolison sumuttamisesta, asia on hänelle ok ja ollaan asia keskusteltu. Vaan periaate, että olen ihminen ja mulla on oikeus päättää omasta lisääntymisestäni ihan itse ilman kenenkään lupia.. Ap.
"Mikäli steriloimista pyytänyt henkilö on avioliitossa, on hänen aviopuolisolleen varattava mahdollisuuksien mukaan tilaisuus saapua 1 momentissa tarkoitettuun tilaisuuteen, ja aviopuolisoille on tällöin, milloin siihen katsotaan olevan syytä, selvitettävä, siten kuin asetuksella tarkemmin säädetään, kumman steriloiminen 1 §:n säännökset huomioon ottaen on tarkoituksenmukaisempaa, ja annettava tarvittaessa tilaisuus vielä harkita, kumpi heistä pyytää steriloimista."
Karjarouva kirjoitti:
Ja tässä tilanteessa ei ole kysymys puolison sumuttamisesta, asia on hänelle ok ja ollaan asia keskusteltu. Vaan periaate, että olen ihminen ja mulla on oikeus päättää omasta lisääntymisestäni ihan itse ilman kenenkään lupia.. Ap.
No joo mutta ymmärrät varmaan että tässä maassa on kuitenkin niitäkin jotka yrittävät tehdä kyseisen toimenpiteen puolisolta salaa. Siitä syystä on erittäin hyvä asia että kumpaakin sukupuolta edustavat siihen menevät joutuvat sen kertomaan. Se tietää muun muassa paljon parempaa tulevaisuutta parisuhteelle kun ei ole näin suuria asioita salassa.
Pointti lienee tuo,että puoliso on nimenomaan tietoinen päätöksestäsi. Puoliso voi sitten tehdä omat johtopäätöksensä omien lapsihalujensa suhteen,eli jääkö vai lähteekö.
Ja toisaalta antamalla luvan,puoliso saa myös varmuuden että vaimon ehkäisy on varma ja lopullinen eikä tarvitse harkita vasektomiaa.
Ja sitten viestin 9 salahedelmättömyys...kaikenlaisia ihmisiä näköjään on.
Et tarvitse puolisolta lupaa.