Puoliso suostumus sterilisaatioon?!
Kysyin Satakunnan sairaanhoitopiiriltä, miten saan sterilisaation. Sanoivat, että tarvitsen puolisolta kirjallisen luvan! Entäs jos otan eron? Sitten varmaan isältä tai veljeltä lupa. Herranjestas, ei uskoisi että asun Suomessa v. 2019.
Kommentit (30)
Kenenköhän kanssa minun olisi pitänyt asiasta keskustella kun olin steriin mennessä sinkku. No ei kyllä lääkäri kysellyt yhtään mitään perhesuhteista. Syyksi riitti ikä (yli 30) ja se että haluan sterin.
Vierailija kirjoitti:
Karjarouva kirjoitti:
Ja tässä tilanteessa ei ole kysymys puolison sumuttamisesta, asia on hänelle ok ja ollaan asia keskusteltu. Vaan periaate, että olen ihminen ja mulla on oikeus päättää omasta lisääntymisestäni ihan itse ilman kenenkään lupia.. Ap.
No joo mutta ymmärrät varmaan että tässä maassa on kuitenkin niitäkin jotka yrittävät tehdä kyseisen toimenpiteen puolisolta salaa. Siitä syystä on erittäin hyvä asia että kumpaakin sukupuolta edustavat siihen menevät joutuvat sen kertomaan. Se tietää muun muassa paljon parempaa tulevaisuutta parisuhteelle kun ei ole näin suuria asioita salassa.
Ai mahdollinen puolison huijaaminen on isompi paha kuin ihmisoikeuksien epääminen? Kyllä mun mielestä on oikeus itse päättää omasta lisääntymisestä ja siihen ei kuulu puoliso mitenkään. Ihan sama jos viranomaiset alkais valvoa vaikka ihmisten pettämistä, karkinsyöntiä ja rahankäyttöä. Jokainen ottaa itse vastuun omasta käytöksestä, aika harvinaista varmaan muutenkin tässä asiassa huijaaminen. Olisko tosiaan parempi saada lapsi vastoin omaa tahtoa?! hyvät lähtökohdat elämälle kun äiti ei lasta halunnut :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jos on naimisissa ainakin kysyvät, riippuu sitten mikälainen lääkäri siellä on vastassa. Riittäkö sanominen vai haluaako paperilla
Neuvolassa eivät kysyneet mitään vieressä istuneelta aviopuolisolta. Lääkäri varmaan oletti meidän keskustelleen asiasta tai asian vähintään olevan puolison tiedossa kun vieressä kuunteli.
Vierailija kirjoitti:
Eikös laissa ole kohta, joka vaatii puolison kuulemista? Tai jotain, eli varmaan käytännöistä riippuen riittää, että vakuuttaa jutelleensa puolison kanssa mutta jossain tulkitsevat tuota tiukemmin?
Ei ainakaan vuonna 2000 ollut. Olin raskaana ja lääkärineuvolassa sanoin lääkärille, että haluan sterilisaation samalla reissulla kun menen synnyttämään. Ei kysellyt mitään eikä ainakaan puolisosta.
Kun olin synnyttänyt, seuraavana päivänä haettiin toimenpiteeseen ja se oli siinä.
Olin sterilisaatiossa 15 vuotta sitten, silloin kysyivät vain onko puoliso tietoinen asiasta. Kyllä oli, eikä mitään kirjalista suostumusta tarvinnut toimittaa.
Nro 9:llä mieshän selvästi huijasi, olisin jättänyt moisen valehtelijan samantien.
Vierailija kirjoitti:
No laki vaatii
Mikähän se sellainen laki on?
Eli ei siis tietenkään vaadi, eikä vaadi lääkärikään, ja jos vaatii niin haistata vitut ja kantele virkavirheestä (jos on julkisen puolen lekuri).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No laki vaatii
Mikähän se sellainen laki on?
Eli ei siis tietenkään vaadi, eikä vaadi lääkärikään, ja jos vaatii niin haistata vitut ja kantele virkavirheestä (jos on julkisen puolen lekuri).
No joku on kopioinut tuohon ylle, mutta laki vaatii että aviopuolisoa kuullaan. Estää ei toki voi.
Se että miten tuo "kuuleminen" tehdään, lienee ihan tulkintakysymys. Joku sairaanhoitopiiri haluaa kirjallisen lapun, joku kutsuu ehkä puolison vastaanotolle mukaan, jossain saattaa riittää, että kertoo keskustelleensa aviopuolison kanssa tästä.
Ei tästä nyt tarvitse sen suurempaa numeroa tehdä.
Täällä ei riitä kirjallinen lupa vaan pitää yhdessä mennä lääkärin vastaanotolle.
Ihan hullua.
Lisäys, olin ja olen edelleen täysin terve fyysisesti ja psyykisesti!