Miksi minun hääjuhlaani vähätellään vai olenko nyt itse jotenkin ulalla?
Me mennään toukokuussa maistraatissa naimisiin. Sen jälkeen pidetään lähimmille pienet juhlat meidän uudessa talossa. Suurin osa ei ole ehtinyt käydä meillä kuin rakennusaikana ja osa silloinkaan. Nämä ovat meille sopivat juhlat, koska emme kumpikaan oikein tykkää olla huomion keskipisteenä ja jaksa järjestellä isoja juhlia kuukausikaupalla.
Pointtina ei ole missään nimessä se, että odotan jotain tavaraa tai vaatisin isoja lahjoja. Ehkä ymmärrätte, mitä tarkoitan.
Ensinäkin suurin osa on kysynyt, että "pitääkö teille tuoda joku lahja". Mun mielestä todella tökerö ja loukkaava kysymys. No ei pidä. Luoja paratkoon. Mutta ehkä itse vieraan roolissa en menisi ilman viemisiä.
Olen kavereille puhunut, että mistä löytäisin jonkun uuden kivan mekon ja kysellyt esim onko sen ja sen värinen mekko kiva. Vastaus aina "onhan sulla mekkoja. Mihin sä nyt mekkoa tarvit". Vastaan, että haluan jotain vähän hienostuneempaa, sillä onhan tämä ainutlaatuinen tilaisuus mulle. Yleensä jatkuu sitten kavereiden puolelta "no mutta sähän oot kotona. Siis voithan sä laittaa vaikka housut" tms.
No nyt kerroin sitten, että tilasin muutaman jakkaran ja löytyi yllättävän kivat. Mahtuu kaikki jonnekin syömään. Taas "kannattaako nyt jotain ostaa yhden päivän takia".
Viimeisimpänä mietin kukkia kotiini. Taas ihmettelyä, miksi mä nyt kukkakaupasta tilaan mitään. Jotain kaupan tulppaaneja vaan.
Tuossa vain muutama esimerkki. Kaikkeen vastauksena vähättelyä. Eikä ketään kiinnosta asia yhtään. Paitsi yllättävää kyllä, mun pikkuveljeä. Joka jaksaa melkein joka päivä kysellä asiasta ja tarjonnut siivousapua ja saan kuulemma viedä tytöt hoitoon koska vaan, jos tarvitsen aikaa järjestelyille. Hän siis 18v. Tämä oli pakko tähän lisätä, koska oon niin ylpeä hänestä.
Miksi mä nyt vuodatan kyyneliä tästä asiasta. Nämä on mun juhlat. Meidän hääpäivä. Meidän tapa juhlia. Tottakai mä olen innoissani ja haluaisin tätä jakaa jonkun kaverin kanssa. Mua jännittää mulle tämä on iso juttu. Vaikka olen yli 30v niin en malta pysyä nahoissani.
Erään lapsuudenaikaisen, yhden parhaimman ystäväni vastaus kutsuun oli "ei meillä ainakaan pitäisi olla tuolloin mitään. Villellä voi olla peli jossain silloin. Mutta eiköhän me tulla, jos ei mitään tuu".
Kommentit (76)
Taas tämä sama aloitus! Etköhän saanut tarpeeksi vastauksia niissä aiemmissa ketjuissa!
Kylläpä on moukkamaista sakkia lähipiirissäsi. Tottakai ostat uuden sievän mekon ja mikset tilaisi kukkia? Ihan yhtä tärkeä päivä se on, oli juhlapaikka missä hyvänsä. Ja minusta häiden pitäminen kotona on oikein kaunis ajatus, vallankin jos teillä on uusi kaunis koti.
Minusta on mahtavaa että joku pitää itsensä näköiset häät eikä 300 vieraan kermakakkumekkokauhistusta. Tulisin paljon mieluummin sinun häihisi kuin yksinkään niistä missä olen ollut. Tai no, yksissä häissä olen ollut jotka pidettiin hääparin kotona ja ne oli oikeasti lämminhenkinen ja hieno tilaisuus.
Mä en ole koskaan ymmärtänyt tuollaista puolittaista harrastamista vähän sinne päin, mutta se johtuu kotikasvtuksesta jossa häät oli häät ja tuparit oli tuparit. Eli asioissa oli eri sävyt, etiketit, jne. Terveisiä vaan isosta maatalosta.
No onpa tökeröitä. Ja vielä useampi. Joku aina möläyttelee, mutta että saman juhlan vieraista noin moni. Melkein toivoisin, että kyseessä on ystäviesi salajuoni. Että ovat sopineet, että kaikki ovat vähän epämääräisiä eikä ollenkaan innoissaan, sitten kuitenkin juhlapäivänä saapuvat kaikki tällingeissään, kädet lahjojen painosta venyen, iloa puolestasi pursuten. Taitaa olla turhaa toiveunta kuitenkin.
Tuli paha mieli sun puolesta. Me pidettiin häät samalla kaavalla. Kotona vaan pienessä porukassa. Syötiin kakkua ja mun mielestä oli oikein kivaa. Kyllä minäkin ostin uuden mekon, tilasin floristilta kukat ja meillä oli myös tilattu kunnon hääkakku. Kyllä ne mulle oli häät.
En saanut noin tökeröitä kommentteja onneksi. Huomasin kuitenkin, että osalle oli vaikea ymmärtää, että kyseessä on silti juhlat ja niissä juhlitaan jonkun avioliittoa.
Meillä oli kaikki tarpeellinen, enkä vaatinut mitään lahjoja . Lahjojen taso ei tosiaan ollut mitään häälahja tasoa. Osa toi pelkkiä kukkia, yksi ei mitään jne. Mun vanhemmilta saatiin iso lahja. Seuraavaksi suurin mun kaverilta ja lahja oli 100e lahjakortti Pentikille. Siinä ne lahjat olikin.
Ihmiset tuli arkivaatteissa jne. Eli ehkä porukka vaan ei osaa mieltää hääjuhlaa juhlaksi, jos ei juhlita jossain nuorisoseuralla isolla porukalla?485
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä sama aloitus! Etköhän saanut tarpeeksi vastauksia niissä aiemmissa ketjuissa!
En ole kyllä koskaan tästä aiheesta tehnyt missään aloitusta tai puhunut sanallakaan. No, ehkä helpottaa tietää, että meitä muitakin.
Voi tosiaan olla, että ihmisten on vaikea mieltää kotona pidettäviä juhlia ns oikeiksi juhliksi.
En ole mennyt naimisiin enkä ole menossakaan, joten ryhdyin ajattelemaan tilannetta vieraan kannalta. Yksi juttu tuli mieleen: oletko kutsunut vieraat kutsukortilla vai vain suullisesti? Kaverini meni naimisiin maistraatissa ja piti sen jälkeen juhlat toisen vanhempien kotona, ja kirjallisesti kutsutut vieraat suhtautuivat aivan kuin olisivat olleet tulossa kirkkohäiden jatkoille. Ehkäpä tällainen pieni "virallisempi" kutsukorttijuttu voisi saada sinunkin vieraasi ymmärtämään, että olette naimisiin menossa?
Vallalla tuntuu olevan sellainen käsitys, että häiden pitää olla valtava, rituaalien ja ohjelman täyteinen tapahtuma, jossa morsiamen puku on elämän keskipisteenä. Ehkäpä sinun maistraattiavioliittosi antaa sinut tuntevillekin sen vaikutelman, että puku ei ole sinulle kovin tärkeä ja juhlatkin niin ja näin? Tuo vastaus, että tulemme, jollei ole mitään muuta, on tosi hävytön. Pyydä (sillä kortilla) vastaus siitä, ollaanko tulossa ja millä miehityksellä.
Ja onnittelut vielä liiton johdosta. :)
Ihmiset ovat erilaisia.
Esimerkiksi itse en missään kohtaa kyselisi kenenkään mielipidettä siitä, mikä mekko tai mitkä jakkarat olisivat kivat tai mitkä kukat kauniit. Hankkisin mieleiseni, siinä se.
Mutta jos sinä haluat jutella näistä asioista, läheistesi olisi tietenkin kohteliasta osallistua keskusteluun. Vähättely on töykeää.
Sanot, että vieraiksi on kutsuttu vain "läheisimmät". Mitä tarkoitat sillä? Itselleni se tarkoittaisi kummankin avioituvan puolison vanhempia ja kummankin sisaruksia (perheineen). Mutta teille siis tulossa vieraiksi enemmänkin väkeä?
Huh, huh! Onpa sinulla tökerö lähipiiri. Ehkä voisit jotenkin kauniisti valaista heitä: "Ihanaa pitää oman näköiset häät. Vähän vaan jännittää ymmärtävätkö kaikki tilaisuuden tärkeyden. Tarkoitus on juhlia kunnolla, vaikka intiimisti ja omassa kodissa." Itse sanoisin ehkä jotenkin noin.. Näin saat toisen ikään kuin "omalle puolelle" ilman syyttelyä. :)
Ihana pikkuveli sinulla! Muista kertoa hänelle miten ylpeä olet, tarjoa vaikka kiitosateria tms. kaikesta avusta. :)
No tää riippuu vähän siitä miten olet kutsun esittänyt. Jos olet itse vähätellyt asiaa kutsuessasi, niin miten luulet kuulijan keksivän siitä kuinka isona oikeasti asiaa pidät? 'Tuuttekste käymään meillä silloin ja silloin johonkin aikaan illasta, me mennään tuolloin naimisiin ja aateltiin hiukan kahvitella kotioloissa, ihan epämuodollisesti, ei tehdä siitä mitään numeroa'?
Tuttavapiirissämme useammatkin ovat viettäneet häänsä kotona, näin mekin aiomme tehdä. Jos joku vähättelisi häitämme tuohon tapaan, kieltäisin tulemasta. Tuttavapiirissämme kaikki ovat juhlineet avioliittoa ja antaneet sille arvon, ei tilaisuuden luonne sitä määritä, eikä tulisi pieneen mieleenkään arvostella toisten tapaa mennä naimisiin.
Meillä on oli pari viikkoa sitten häät ihan samalla meiningillä. Mun juhlia ei onneksi kukaan arvostellut. Hääpukua mulla ei ollut, mutta juhlava pitsimekko, hiukset laitettu jne. Miehellä puku päällä ja tytär pronsessamekossaan.
Mutta joo, ehkä tosiaan selvästi ihmiset eivät tulleet häihin, ainakaan osa. Tämä näkyi. Mutta meillä oli kivaa.
Ainiin, meillä oli myös kunnon hääkakku, karkkibuffet ja kukkakaupan suunnittelemia kukkakoristeita jne.
Niin siis olet ilmeisesti viestinyt facebookissa tms. , että teillä on tuparit (ja samalla häät). Jos olisit pistänyt ihan kauniit, viralliset hääkutsut menemään postissa, niin ei tällaista ihmettelyä olisi ollenkaan. Nyt ystäväsi ovat ulapalla, että pitäisikö näitä käsitellä tupareina vai ehkäpä hyvin epävirallisina illanistujaisina...? Sinulla taas on jälkiajatuksena tullut, että haluatkin melko perinteisen hääjuhlan kuitenkin. Vieraasi ovat ymmällään.
Etiketti on juuri siitä hyvä, että kaikilla on informaatio mitä heiltä odotetaan. Olet nyt itse tämän epävarmuuden aiheuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt tuollaista puolittaista harrastamista vähän sinne päin, mutta se johtuu kotikasvtuksesta jossa häät oli häät ja tuparit oli tuparit. Eli asioissa oli eri sävyt, etiketit, jne. Terveisiä vaan isosta maatalosta.
Joo kyllä sen olisi huomannut ilman erillistä mainintaakin, että olet vähän sivistymätön juntti joka ei taida ymmärtää paljon muutakaan.
Aika p*skoja ystäviä kyllä aloittajalla, harmi. Jos on läheinen ja henkilö kiinnostaa, niin olettaisi kohteliaampaa ja kiinnostuneempaa käytöstä. Törkeitä tyyppejä, minä en edes kutsuisi tuollaisia vaan pitäisin muiden kesken juhlat.
Meillä oli häät mun valmistujaisten yhteydessä ja kotona nekin. Mun anoppi sanoi usein, että ne on parhaat häät, missä hän on koskaan ollut. Anopilta pyydettiin lahja suoraan, jos hän tekisi kakun ja me maksetaan tarvikkeet. Se oli anopille mieleen, kun hän oli taloudellisesti tiukilla juuri tuossa vaiheessa ja aina jotain yritti kaikille antaa, vaikka lapsia ja lastenlapsia paljon. Meillä oli tosin vihkiminen kappelissa ja sinne kutsuttiin vieraat myös, joten se ehkä lisäsi heillä sitä juhlan tuntua. Aika pienesti juhlittiin, mutta meille tulivat ihan juhlavaatteissa ja lahjojen kanssa, vaikka sanottiin, että ei tarvita. Se kappeli oli varmaan se ratkaiseva tekijä. Ei meillä mitään ohjelmaakaan ollut, kahvittelu vain ja yhdessä oloa, mutta porukka järjesti sitä kuin itsestään. Oma isäni oli hyvä laulaja, joten hän lauloi ja miehen veli haluaa pitää puheen aina joka paikassa, pyydettiin tai ei. Jopa miehen isä, joka yleensä skippasi kaikki juhlat ja oli täysateisti, tuli.
Tuosta on jo jokunen vuosi ja huomaatte varmaan kirjoitustyylistä, että appi ja isäni eivät enää ole elossa. Nykyään kai on totuttu niin suureellisiin juhliin, ettei pieniä pidetä minään. Pitäähän ihmiset muitakin juhlia kotonaan, eikä niitä tuolla tavalla vähätellä.
Jotkut ihmiset on ääliöitä ja nyt se sitten paljastui sinun osaltasi. Ei kannata ainakaan enää pahoittaa mieltään kertomalla hääasioita ihmisille, jotka eivät ymmärrä. Voit tietysti sanoa, ja kannattaakin ettei jää mieleen kaihertamaan, että heidän käytöksensä tuntuu sinusta pahalta ja toivoisit, että he voisivat olla iloisia puolestasi.
Olethan pyytänyt veljesi todistajaksi?
Suomalaiset ovat erittäin maanläheisiä. Ehkä he ajattelevat, että teillä ei ole varaa juhliin ja siksi ehdottelevat käytännöllisiä ja halpoja ratkaisuja. Kerro ystävällesi, että haluat pienet, mutta hienot juhlat. Ehkä sitten joku innostuu. Toisen ajatuksia on vaikea lukea ja luultavasti tuossa on tehty rahanpuute-johtopäätös.
Kyllä mä oon samaa mieltä kuin edelliset, että ihmettelyn täytyy johtua kutsusta tai kutsun tyylistä. Jos ootte lähettäneet "ihan viralliset", kauniit kutsukortit kuin mihin tahansa häihin, juhlapaikan osoitteena osoite eikä pelkästään "meillä kotona", vastauspyynnöt päivämäärineen jne niin sitten en ymmärrä. Voitte vielä lähettää ne oikeat kutsukortit, jos ette sitä ole tehneet. Joskus kutsuissa mainitaan siitä lahjatoiveesta tai jos on lista jossain kaupassa, laita sekin siihen jos kerran oikeasti toivot lahjoja.
Osa ihmisistä on tökeröitä ja ikävä kyllä sinä olet joutunut useamman kanssa tekemisiin. Onnea tuleviin juhliinne ja vastaanottoon kotonanne! :)
Veljesi vaikuttaa ideaalisukulaiselta.