On todella vaikeaa rakentaa elämää paremmaksi ilman luottotietoja ja ulosotossa
Asun kaupungin vuokratalossa, jossa asuu paljon syrjäytyneitä. Naapurista kuuluu jatkuvasti kiroilua, tappelua ja basson jumputusta. Piha on karmeassa kunnossa.
Haluaisin muuttaa toiseen kaupunkiin opiskelemaan yliopistoon, mutta asunnon löytäminen tulisi olemaan melko mahdotonta, koska luottotiedottomalle ei haluta vuokrata, vaikka maksuhäiriömerkinnät ei johtuisi vuokraveloista. Ainoa mahdollisuus olisi saada kaupungin asunto, joihin on pitkät jonot ja samat naapuriongelmat jatkuisi ehkä uudessakin kaupungissa. Lisäksi alanvalinta on melko vaikea tehtävä, koska monissa töissä tarkistetaan luottotiedot. Kauppa- ja oikeustieteet ovat ainakin täysin pois laskuista. Koulutus ja työ olisivat kuitenkin ainoa tapa päästä lopulta maksamaan velkoja ja saamaan lopulta jopa puhtaat luottotiedot.
Maksuhäiriömerkintäni johtuvat rehellisesti sanoen omasta typeryydestäni ja huonosta rahankäytöstä pieniin tuloihin nähden, myötävaikuttamassa on ollut sitten masennusta ja keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriö, mikä on vaikeuttanut arkipäivän elämänhallintaa. On niin masentavaa, kun kaikki ovet tuntuvat olevan suljettu tällaiselta luuserilta enkä pysty mitenkään korjaamaan elämääni. Deittailu on myös poissuljettua, koska kukaan ei halua suhdetta luottotiedottoman kanssa.
Kommentit (8)
Opiskelija-asuntoja saa myös luottotiedottomat opiskelijat, tosin joutuvat maksamaan hieman suuremman vuokratakuun. Hae ihmeessä yliopistoon, ja asuntoa, jotta saat elämäsi kuntoon. T: samassa tilanteessa ollut, kohta tutkinto valmis ja luottotiedot kunnossa
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta olihan sinulla hienot hetkesi kaiken sen rahan kanssa, jota et koskaan maksa takaisin.
Nimenomaan haluaisin maksaa ja tulenkin maksamaan, jos luottotiedoton vain kelpaa mihinkään töihin.
Ei auta kun hyväksyä tilanne ja tehdä mitä pystyy. Onko sinulla työpaikka? Kuinka paljon ulosotossa? Ala säästää muuttoa varten. Se on totta että naapuritilanne ei välttämättä parane, mutta auttaisiko muutto rahatilanteeseen? Esim. pienenisikö vuokra? Olen itse ollut hyvin samanlaisessa tilanteessa, ja minua auttoi se että sain säästettyä edes vähän. Euro sieltä, toisen täältä. Vitosen. Naurettavan pieniä summia, mutta määrä kasvoi hieman jatkuvasti. Alkoi tuntua että pystyn tähän. Yhtäkkiä siinä kaikessa kituuttamisessa olikin järkeä, jätän tämän ostamatta niin säästössä on niin ja niin paljon. Naureskelin naapureiden mölinöille, tiesin että jonain päivänä pääsen pois täältä ja olen tehnyt sen aivan omin voimin. Ja niin tein! Tsemppiä, usko itseesi!
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija-asuntoja saa myös luottotiedottomat opiskelijat, tosin joutuvat maksamaan hieman suuremman vuokratakuun. Hae ihmeessä yliopistoon, ja asuntoa, jotta saat elämäsi kuntoon. T: samassa tilanteessa ollut, kohta tutkinto valmis ja luottotiedot kunnossa
Ei taida useimmissa opiskelija-asuntosäätiöissä edes joutua maksamaan minkäänlaisia vuokratakuita nykyään. Ei luottotietoiset ei tiedottomat. Muutenkin asunnon kyllä saa luottotiedottomana suhteellisen helposti.
Sille kyllä repesin, että kukaan ei halua seurustella luottotiedottoman kanssa. Onko yleistäkin, että treffeillä tarkistetaan luottotiedot? :D
Itse asiaan. Onhan tuo synkkää monella tavalla, mutta ei siinä itsesääli ja tuollaiset keksityt ongelmat kuten kämpän saamisen ja seurustelun mahdottomuus, ainakaan asiaa yhtään helpota. Yksi pieni tai iso asia kerrallaan vaan elämää paremmille raiteille, jos kerran halua on.
Suosittelen lähtöä opiskelemaan ja muuttamista pois nykyisestä asunnosta. Samassa tilanteessa olevia on nykyään paljon, älä tuomitse itseäsi ihmisenä sen takia että raha- asiat ovat ajautuneet tuohon pisteeseen. Taloustaitosi ovat vain pieni pisara persoonaasi. Luottotiedot ovat poissa vain pienen ajan elämästä ja ulosoton kanssa on mahdollista sopia järkevästä maksusuunnitelmasta niin että lainat saa lopulta maksettua takaisin.
Deittailuakaan ei kannata poissulkea luottotiedottomuuden takia, yleensä ihmiset hakevat lämmintä ja sosiaalista kumppania rinnalleen eivätkä mitään talousgurua. Jos joku sinut kaikesta huolimatta luottotiedottomuuden takia joskus jättää, se on varmasti hänen oma menetyksensä.
Tsemppiä!
Mulla kävi sama just TÄNÄÄN. Menetin luottotiedot ihan oman huolimattomuuteni takia! Tunnen oloni todella tyhmäksi! Mulla syynä myös terveys- masennus- ja keskittymisongelmat. Asiaa olisi ehtinyt järjestää, jos olisin soittanut ajoissa ja pyytänyt. Aika kului, nukuin, olin kipeä, ajattelin, että tuskin se aikaraja vielä on kulunut umpeen kun viimein sain soitettua. oli se ja mitään ei enää voi. Seuraavat ainakin kaksi vuotta jännitettävä, tuomitseeko mahdollinen uusi vuokran- ja työnantaj sen takia. V..tuttaa niin maan per keleesti. ei kukaan voi mokata näin tyhmästi (paitsi kymmenet tuhannet muut, mutta kumminkin).
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta olihan sinulla hienot hetkesi kaiken sen rahan kanssa, jota et koskaan maksa takaisin.
Jos jotakin suomalaiset pummit ja työttömät osaavat, niin se on uhriutumisen jalo taito. Ikiomien hölmöilyjen ja laiskuuden tulokset saadaan silmänräpäyksessä kuulostamaan yhteiskunnan masinoimalta päähänpotkimiselta ja syrjinnältä.