Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi minun hääjuhlaani vähätellään vai olenko nyt itse jotenkin ulalla?

Vierailija
27.03.2019 |

Me mennään toukokuussa maistraatissa naimisiin. Sen jälkeen pidetään lähimmille pienet juhlat meidän uudessa talossa. Suurin osa ei ole ehtinyt käydä meillä kuin rakennusaikana ja osa silloinkaan. Nämä ovat meille sopivat juhlat, koska emme kumpikaan oikein tykkää olla huomion keskipisteenä ja jaksa järjestellä isoja juhlia kuukausikaupalla.

Pointtina ei ole missään nimessä se, että odotan jotain tavaraa tai vaatisin isoja lahjoja. Ehkä ymmärrätte, mitä tarkoitan.
Ensinäkin suurin osa on kysynyt, että "pitääkö teille tuoda joku lahja". Mun mielestä todella tökerö ja loukkaava kysymys. No ei pidä. Luoja paratkoon. Mutta ehkä itse vieraan roolissa en menisi ilman viemisiä.

Olen kavereille puhunut, että mistä löytäisin jonkun uuden kivan mekon ja kysellyt esim onko sen ja sen värinen mekko kiva. Vastaus aina "onhan sulla mekkoja. Mihin sä nyt mekkoa tarvit". Vastaan, että haluan jotain vähän hienostuneempaa, sillä onhan tämä ainutlaatuinen tilaisuus mulle. Yleensä jatkuu sitten kavereiden puolelta "no mutta sähän oot kotona. Siis voithan sä laittaa vaikka housut" tms.

No nyt kerroin sitten, että tilasin muutaman jakkaran ja löytyi yllättävän kivat. Mahtuu kaikki jonnekin syömään. Taas "kannattaako nyt jotain ostaa yhden päivän takia".

Viimeisimpänä mietin kukkia kotiini. Taas ihmettelyä, miksi mä nyt kukkakaupasta tilaan mitään. Jotain kaupan tulppaaneja vaan.

Tuossa vain muutama esimerkki. Kaikkeen vastauksena vähättelyä. Eikä ketään kiinnosta asia yhtään. Paitsi yllättävää kyllä, mun pikkuveljeä. Joka jaksaa melkein joka päivä kysellä asiasta ja tarjonnut siivousapua ja saan kuulemma viedä tytöt hoitoon koska vaan, jos tarvitsen aikaa järjestelyille. Hän siis 18v. Tämä oli pakko tähän lisätä, koska oon niin ylpeä hänestä.

Miksi mä nyt vuodatan kyyneliä tästä asiasta. Nämä on mun juhlat. Meidän hääpäivä. Meidän tapa juhlia. Tottakai mä olen innoissani ja haluaisin tätä jakaa jonkun kaverin kanssa. Mua jännittää mulle tämä on iso juttu. Vaikka olen yli 30v niin en malta pysyä nahoissani.

Erään lapsuudenaikaisen, yhden parhaimman ystäväni vastaus kutsuun oli "ei meillä ainakaan pitäisi olla tuolloin mitään. Villellä voi olla peli jossain silloin. Mutta eiköhän me tulla, jos ei mitään tuu".

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista. Kotona juhlitaan lakkiaisia ja rippijuhliakin, eikä kukaan vieras niihin suhtaudu vähätellen. Oisko tuo maistraatti se, joka saa vieraat ajattelemaan ettei nämä nyt ole oikeat häät.

Vierailija
42/76 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tuollaista puolittaista harrastamista vähän sinne päin, mutta se johtuu kotikasvtuksesta jossa häät oli häät ja tuparit oli tuparit. Eli asioissa oli eri sävyt, etiketit, jne. Terveisiä vaan isosta maatalosta.

Isoissa maataloissahan niitä juhlia juuri järjestetään kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös kotihäät ja maistraatissa vihittiin.

Me laitettiin kutsut myös ihan puhelimitse. Meidän kutsussa tais lukea vielä jotain "rennosti kahvitellen". Silti kaikki tuli juhlavaatteissa. Kaikki toivat lahjan. Eikä kukaan ainakaan ääneen ihmetellyt mun kukkiani, hääkakkua tms.

Onnea teille ja ihania häitä!

Vierailija
44/76 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tuollaista puolittaista harrastamista vähän sinne päin, mutta se johtuu kotikasvtuksesta jossa häät oli häät ja tuparit oli tuparit. Eli asioissa oli eri sävyt, etiketit, jne. Terveisiä vaan isosta maatalosta.

Miten nuo ap:n juhlat ovat sinne päin? On selvästi kutsuttu häihin ja nimenomaan vain juhlistamaan avioliittoa. Tupareista mainittu sanallakaan.

Ap aikoo olla nättinä, koti juhla-asussa ja hieno kakku pöydällä. Missä kohtaa siis sun mielestä mennään sinne päin?

Vierailija
45/76 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä puhutaan koko ajan häistä ja avioliitosta. Aloittaja ei ole missään vaiheessa vihjaissutkaan tupareista mitään. Miten helkutissa te lukihäiriöiset vedätte nyt jotain tupareista tähän???

Vierailija
46/76 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap,älä ihmettele lainkaan ystäviesi suhtautumista. Itse ole hieman vähätellen kertonut ,”että meidät vihitään maistraatissa ja tuutte sitten meille kotiin ,niin juhlitaan vähän,kun ette ole käyneet ,kun rakennusaikana.” Juuri noinhan se meni! Jos olisit lähettänyt oikeat kauniit hääkutsut vaikka maininnalla ,asu vapaa ja kellonaika sekä pyyntö acek ja vastauspyyntö tulosta,olisi jokinen ymmärtänyt ,että on HÄÄJUHLA.

SIIS IHAN OMA MOKA. Minäkin sain sen kuvan,että tullaan nyt vähän kahville.Ystävä.

Vierailija
47/76 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs kyselet. 

On tietysti vähän eri tulla vaan juhlimaan avioliittoa kuin että tulee kutsutuksi häihin, siis todistamaan vihkimistä jne. Jos sitten morsian vielä vaan kyselee kavereiltaan niitä näitä ilman että ketään on nimetty esim. kaasoksi, niin siinähän se soppa sitten  onkin. Läheiset eivät ehkä halua vähätellä, mutta ilmeisesti rakennettu on ja lapsia on tehty, niin kaikki tietää että rahasta on varmaan pula, siksi ehdotellaan että kannattaako niitä jakkaroita ostaa yhden päivän takia.

Tässä nyt ehkä viestintä vähän epäonnistunut.

Vierailija
48/76 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella tässä on kyse puolittaisesta harrastamisesta? Jengi on kutsuttu ihan selvästi juhlistamaan avioliittoa ja hääpari vaikuttaa panostavan juhliinsa.

Vierailija
49/76 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hei tuleva ukko, pitäiskö meidän keittää kahvit kavereille sen maistraatin jälkeen, saavat vaikka samalla nähdä uutta taloa?" -> kutsu tekstarilla.

"Hei pidettäiskö kunnon hääjuhla lähimmille? Ihan kotona vain, mutta kunnollinen kaikkineen kumminkin." -> kutsu postitse kutsukortilla.

On niin paljon ihmisiä, jotka nimenomaan haluavat epämuodolliset - älkää tuoko lahjoja - tulkaa mukavissa vaatteissa -häät, ettei jostain tekstarista voi tietää, että kutsuja tarkoittaa ihan samaa kuin ison juhlan järkkääjätkin. Tekstarikutsu = tuu käymään jos ehdit.

Vierailija
50/76 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap,älä ihmettele lainkaan ystäviesi suhtautumista. Itse ole hieman vähätellen kertonut ,”että meidät vihitään maistraatissa ja tuutte sitten meille kotiin ,niin juhlitaan vähän,kun ette ole käyneet ,kun rakennusaikana.” Juuri noinhan se meni! Jos olisit lähettänyt oikeat kauniit hääkutsut vaikka maininnalla ,asu vapaa ja kellonaika sekä pyyntö acek ja vastauspyyntö tulosta,olisi jokinen ymmärtänyt ,että on HÄÄJUHLA.

SIIS IHAN OMA MOKA. Minäkin sain sen kuvan,että tullaan nyt vähän kahville.Ystävä.

Kuten aikaisemmin sanoin, niin mä kutsuin selvästi juhlimaan avioliittoa. Viesti oli selkeä ja liittyi vain avioliittoon. Mistään muusta ei ollut puhetta. Miksi sä käännät asian nyt ihan toisin ilman mitään perusteita ?

Vierailija
51/76 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs kyselet. 

On tietysti vähän eri tulla vaan juhlimaan avioliittoa kuin että tulee kutsutuksi häihin, siis todistamaan vihkimistä jne. Jos sitten morsian vielä vaan kyselee kavereiltaan niitä näitä ilman että ketään on nimetty esim. kaasoksi, niin siinähän se soppa sitten  onkin. Läheiset eivät ehkä halua vähätellä, mutta ilmeisesti rakennettu on ja lapsia on tehty, niin kaikki tietää että rahasta on varmaan pula, siksi ehdotellaan että kannattaako niitä jakkaroita ostaa yhden päivän takia.

Tässä nyt ehkä viestintä vähän epäonnistunut.

Kuten jo mainitsin, niin rahasta ei ole pulaa ja lähipiiri tietää tämän kyllä. Eli eivät voi sekoittaa sellaiseen.

Vierailija
52/76 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo ap:n juhlat ovat sinne päin? On selvästi kutsuttu häihin ja nimenomaan vain juhlistamaan avioliittoa. Tupareista mainittu sanallakaan.

Ap aikoo olla nättinä, koti juhla-asussa ja hieno kakku pöydällä. Missä kohtaa siis sun mielestä mennään sinne päin?

Paperikutsu olisi vihjannut vähän tekstaria paremmin, että ap aikoo olla nättinä, koti juhla-asussa ja hieno kakku pöydällä.

Vierailija
53/76 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sanomme toisillemme tahdon xxxxx maistraatissa. Olisi ilo, jos tulisitte kanssamme juhlimaan kotiimme xxxxxxx"

Muuttuuko tämän sisältö jotenkin olennaisesti, jos se tulostetaan paperille ja lähetetään postissa?

Vierailija
54/76 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.. En tiedä onko todellisuudessa niin väliä, onko kutsu paperinen vai tekstiviesti.

Jos kuitenkin kutsussa lukee suurinpiirtein "menemme maistraatissa naimisiin päivänä x, tervetuloa myöhemmin kakkukahveille uuteen kotiimme" niin ehkä en pitäisi juhlia kovinkaan noh.. miten sen sanoisi. En pitäisi niitä ehkä niin isona juttuna? Kuulostaa samalta, kuin juhlittaisiin syntymäpäivää.

Jos teksiviestissä(tai vaikka sitten niin paperilapussa) lukisi "Sanomme toisillemme tahdon x päivänä. Vihkiminen tapahtuu maistraatissa. Tervetuloa hääjuhlaamme aikana x, osoitteessa x"

Tuosta saa kuva, että todellakin juhlitte häitänne.

Vähättely on siitä huolimatta ikävää, monet eivät miellä maistraattihäitä oikeiksi häiksi.

Vierailija
55/76 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyhmyys,olet itse ap toiminut juuri muiden mielestä vähätellen hääjuhlaan kutsuessa tai vain mainitessa ,että tulkaa sitten,,,,tyyliin.

Vierailija
56/76 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt vaan lähetät oikeat kutsut hääjuhlaanne. Ei mitään tuparijuttuja.

Ihana pikkuveli!

Ei nyt hyvänen aika enää uusia kutsuja! Yhdet on jo lähetetty ja jos ei sanamuodoista ymmärrä, että on häät kyseessä, niin opetelkoon lukemaan.

Ei niille vierailla ongelmaa ole, vaan kutsujalla.

Vierailija
57/76 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä olet ulalla, ettei tuollaisia kysymyksiä esitetä kutsuvieraille, sillä juhlien tarkoitus on olla yllätyksellisiä, oli sitten kysymys häistä tai tupareista.

Isäntäparin vaatteet ovat tarkoin salattuja, kukat ja koristeet, tarjoilu, lahjat jne.

Ainoastaan erikoisruokavaliosta voi kysyä etukäteen.

Ja jos kutsuvieraat tietävät jopa illan emänän puvun tai kukat, niin mitä yllätyksellistä siinä on. Eikös siinä ole kuin juhlat vietettäisiin etäkäteen ja jyhliin jäisi vain kokoontuminen.

Vierailija
58/76 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma tyhmyys,olet itse ap toiminut juuri muiden mielestä vähätellen hääjuhlaan kutsuessa tai vain mainitessa ,että tulkaa sitten,,,,tyyliin.

Luitko sä edes ketjua? Ap kutsunut selvästi häihin. Ei mitään tulkaa sitten

Vierailija
59/76 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallista. Kotona juhlitaan lakkiaisia ja rippijuhliakin, eikä kukaan vieras niihin suhtaudu vähätellen. Oisko tuo maistraatti se, joka saa vieraat ajattelemaan ettei nämä nyt ole oikeat häät.

Minullekin tulivat mieleen rippi- ja ylioppilasjuhlat, mutta yleensä niistäkin lähetätetään kutsut postitse. Eli anteeksi ap, mutta minäkin olen sitä mieltä, että kutsujen lähettäminen tekstarilla varmaankin vaikuttaa nyt paljolti siihen, että kohtaat vähättelyä.

Vierailija
60/76 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ainakin lakkiaisiin ja rippijuhliin kutsuttu ihan kunnon kutsukortilla, samaten kaikki lähipiiristä. Olemme olleet myös kotona järjestettävissä häissä, myös näihin saimme kunnon kutsukortin, jossa oli selvästi milloin juhla on sekä viimeinen ilm päivä. Mutta aloitat koko aloituksesi, että ei haluttu tehdä isoa juhlaa. Luulen, että vieraasi on saanut jutuistasi saman kuvan ja siksi ihmettelevät noita juttuja