Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syömisen äänet vastenmielisiä

Ei näin
27.03.2019 |

Ajattelin kysellä onko muita jotka kärsivät misofoniasta, eli eivät voi sietää tiettyjä ääniä? Oletteko pystyneet jotenkin pääsemään siitä eroon tai vähentämään oireita?

Minulla tulee maiskutuksen ja hörppimisen äänistä aivan mieletön raivo päälle, en siis siedä niitä ollenkaan. Pakko lähteä pois huoneesta heti jos on maiskuttaja paikalla. Olen pystynyt kehittämään itsehillintää vuosien varrella, että en heti leimahda, mutta yhä näen aivan punaista ja kylmät väreet menevät selkäpiitä pitkin. En voisi kuvitellakaan asuvani maiskuttavan/ hörppivän ihmisen kanssa.

Selvennyksenä vielä, että tiedostan täysin että tämä on aivan naurettava "vaiva", ja täysin minun pääni sisällä. En tietenkään syyllistä ketään hörppijää tai maiskuttelijaa, ei tämä heidän syynsä ole.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kärsin misofoniasta, sen verran paha oli jo teininä etten pystynyt olemaan lähellä kun äiti söi kurkkuvoileipää. :D Mun mies ja lapset tietää mun ominaisuuden eikä ne itsekään pidä maiskutuksesta, syövät siis ihanan hiljaa. Töissä meillä on yksi työkaveri jonka kanssa yhteislounaalla on pakko laittaa kuulokkeet päähän. Olen sitä ennenkin kuvannut tällä palstalla, sanalla vauhtimässyttäjä. Tiedättekö, haarukka oikeaan käteen samalla otteella kuin pikkulapsella ja sitten vauhdikkaasti lapioiden ja mässyttäen ateria loppuun. Sietämätöntä.

Teen asiakaspalvelutyötä, asiakaskunnasta löytyy pari purkan tai pastillien mässyttäjää. Epäilen syyllistyväni vähintään huudon muodossa paskaan asiakaspalveluun tai jopa tappoon kun ne tulee seuraavan kerran. :/ Se raivo on ihan älytön mikä tulee.

Vierailija
22/45 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän syömisen ääniä vastenmielisinä silloin kun niitä aiheuttaa henkilö josta en pidä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki maiskuttajat voisin kuristaa. Eikö ne saatanat itse sitä kuule...

Vierailija
24/45 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mässytys linja-autossa ja joku ruisleivänvitunhaju on kuvottavaa.

Vierailija
25/45 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua taas ärsyttää suunnattomasti sanan fobia väärinkäyttö. Fobia on kammo, joka haittaa normaalia elämää. Se, että maiskutus v.ituttaa, kuten suurinta osaa ihmisistä, ei ole kammo.

MisoFONIAsta on kyse. 

Vierailija
26/45 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki maiskuttajat voisin kuristaa. Eikö ne saatanat itse sitä kuule...

Aasiassa keiton ryystäminen ja maiskuttaminen on hyväksyttyä ja se kertoo siitä, että pidät ruoasta ja se osoittaa samalla kunnioitusta ruoanvalmistajaa kohtaan. Ryystäminen on kiihottavaa. Kuin kyntäisi kieli pitkällä ladyboyn pyllyvaossa.

Vierailija
27/45 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko nää syömisen äänistä kärsivät syödä itse vai elävätkö pelkillä nesteillä?

Vierailija
28/45 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi misofoniasta kärsivä lisää. On kiusallinen vaiva, koska tässä ei ole kyse siitä, että joku rouskuttaa tai mässyttää äänekkäästi, vaan myös ihan tavallinen syöminen. Mutta mua ärsyttää myös esim. kun leffassa näytetän pitkää suutelukohtausta ja siitä kuuluu se lussuttaminen ja imeskely. Pitää laittaa ääni pois tai kelata yli. 

Ruuhkabussissa syöjät on pahimpia kun niitä harvemmin pääsee karkuun. 

Tämä ei ole tavallinen ärsyyntyminen, vaan oikeasti nousee raivo. Olen oppinut hillitsemään itseäni, mutta piinallista se on. 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Misofonia

Vierailija
29/45 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aivothan tossa on pilalla jos ei normaalia ääniä enää kestetä. Hoitoon hoitoon!

Vierailija
30/45 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä! Ällöttää niin paljon kun jotkut maiskuttaa ja mässyttää ja hörppii tai hengittää suun kautta syödessä tai puhuu ruoka suussa, hyi helv... kuvottavaa. En tietenkään sano mitään tai näytä että toinen ällöttää, mutta pakko lähteä pois. Joskus oli ystävä joka aina mässytti ja maiskutti äänekkäästi ja oli ihan hirveän kuuloista.

Vierailija
31/45 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä mua ainakin ärsyttää jos satun itse maiskauttamaan tai kiireessä hörppäämään juotavaa. yhtälailla se oma maiskautus/hörppäys yms särähtää korvaan kuin muidenkin, tosin ihan raivoon asti se ei yleensä ylly toisin kuin muiden maiskuttelun ja hörppimisen kuuleminen

Vierailija
32/45 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä mua ainakin ärsyttää jos satun itse maiskauttamaan tai kiireessä hörppäämään juotavaa. yhtälailla se oma maiskautus/hörppäys yms särähtää korvaan kuin muidenkin, tosin ihan raivoon asti se ei yleensä ylly toisin kuin muiden maiskuttelun ja hörppimisen kuuleminen

Kannattaisi varmaan harkita jonkinlaista lääkitystä. Syömisen äänet on ihan normaaleja ääniä.

Vierailija
33/45 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi varmaan harkita jonkinlaista lääkitystä. Syömisen äänet on ihan normaaleja ääniä.

tiedän että ovat normaaleja ääniä, misofoniaan ei vain taida olla lääkitystä, mutta kiitos vain ehdotuksestasi.

Vierailija
34/45 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Suosin taustamelua, jotta äänet eivät kuulu.

Valtaosa ihmisistä osaa onneksi syödä hiljaa, valitettavasti mieheni on yksi näistä joilla on paljon sylkeä suussa syödessä ja siitä tulee maiskuttava ääni, vaikka suu on kiinni. Poistun yleensä paikalta.

Vierailija
35/45 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki maiskuttaminen ja hörppiminen saa mut sellaisen sisäisen raivon partaalle, että ei mitään järkeä. Samoin mm. niiskuttaminen, kovaääninen hengittäminen, naputtaminen ja kellon tikitys.

Mulla on nykyään AINA korvatulpat taskussa mukana jos joudun esim. julkisissa maiskuttajan tai niiskuttajan lähelle. En kestä sitä yhtään.

Läheisille kehtaan sanoa, että syökää hiljempaa ja kylään mennessä otan kellot alas ja patterit veks. Heitä asia lähinnä huvittaa ja he ymmärtävät, kun olen selittänyt kuinka paljon äänet häiritsevät. Julkisilla paikoilla yritän vaan kestää.

Vierailija
36/45 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kärsin toisten syömisestä ja ikäväkseni aviomies on pahimman luokan mässyttäjä/ryystäjä/suuaukisyöjä. Onneksi tuo suuauki syöminen on vähentynyt, kun olen kohteliaasti siitä sanonut. En kuitenkaan pysty syömään samaan aikaan tai olla samassa tilassa, kun mies syö. Poikkeuksena, jos taustahälyä on tarpeeksi tai joudun keskittymään muuhun. Se raivo, joka nousee on niin outoa ja hallitsematonta. Yleensä poistun huoneesta, ennen kuin kilahtaa kokonaan. Olen pääsääntöisesti aika leppoisa tyyppi. Julkisilla paikoilla tai esim. juhlissa pois lähteminen on hankalampaa. Silloin yleensä tuijotan omaa lautasta ja yritän saada ajatukset pois koko aiheesta. Toivon tosiaan, etten tästä näin kärsisi ja löytäisin keinon "parantaa" ongelman.

Toisaalta on hassua, että jotkut äänet kuulostavat äärimmäisen mukavilta ja saa olon rauhalliseksi ja kotoisaksi. Esim joissain elokuvissa äänimaailma vie minut täysin mukanaan, jos se ei ole liian voimakasta tai hallitsevaa ja muutenkin laadukkaasti toteutettu. Monet suomalaiset elokuvat ja ohjelmat taas kahisee, kohisee ja kolisee ei-kivasti. Se ahdistaa.

Vierailija
37/45 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on teillä ongelmat. Kaikenlaisia se tämä maapallo kehtaakin synnyttää. :D

Vierailija
38/45 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tämä mukava palsta, valtaosa ei edes tiedä, mikä on misofonia, haukkuu koko termin vaikka lukee sen väärin, käskee hankkia lääkkeet ja haukkuu mielenterveysongelmaiseksi.

Onko se nyt niin hankala perehtyä termiin ja keskustella asiallisesti. Onko täällä jotenkin vajaata porukkaa?

Vierailija
39/45 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama ja jos oon vaikka nuhanen, niin meinaan tulla hulluksi kun koko ajan kuulen oman hengitysäänen niin kovana! Pitää laittaa taustamelua päivisin ja yöllä korvatulpat, koska hengitysääni on niin raivostuttavaa.

Vierailija
40/45 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

HULLU

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän