Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ne valoisat kesäillat vs. normaali- eli talviaika

Vierailija
26.03.2019 |

Euroopassa siirrytään parin vuoden kuluttua normaaliaikaan eli "talviaikaan", ja taas alkoi valitus siitä, että sitten illat ovat aina pimeitä ja ulkoilu loppuu ja kansan kunto rapistuu.

Helsingissä kesäkuukausina aurinko laskee klo 22-23, ja mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä myöhemmin tulee pimeää. Aurinko nousee aamuneljän ja -viiden tienoilla, joten pimeä (jos suomalainen kesäyö nyt on pimeä muulloin kuin ukkospilvien alla) jää muutamaan tuntiin.

Kysymys kesäajan ystäville: miten hirveän myöhään te haluatte viettää aikaa ulkona kesäisin? Mitä te siellä teette, kun ette hämärässä pärjää?

Kommentit (2488)

Vierailija
321/2488 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut aamuihminen, joten kesäaika sopii minulle paremmin. Varsinkin syksyllä tympii se vaihe kun jo töistä päästessä on pimeää. Tokihan tämä vaihe tulee väkisin jossain vaiheessa, mutta kellojen siirtäminen aina tuo sen nopeammin. Tämän vuoksi pidän kesäajasta enemmän.

Vierailija
322/2488 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TotuusSattuu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli Vantaalla klo 18.00 vielä aurinkoa. Siitä jo pikkuhiljaa pitää saada pimeyttä, että nukahtaa hyvin. Ihana ja helppo herätä aurinkoon aamuisin.

Mitähän yrität sanoa...ei aukene ? Kesää kohti mennään ja yö senkun lyhenee vaikkei kelloon kosketakkaan,ei mikään kello voi tätä muuttaa

Samaa olen ihmetellyt. Suomessa on aivan valtavat päivän pituuden vaihtelut vuoden kuluessa ja elämme hyvin lyhyen aikaa sellaisessa päivän pituudessa jossa auringon nousu tai lasku osuu jotenkin optimaalisesti itse kunkin päivä- ja työrytmiin. Kellon kääntelyn vaikutukset ovat minimaaliset verrattuna päivän pituuden luontaiseen vaihteluun.

👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/2488 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TotuusSattuu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli Vantaalla klo 18.00 vielä aurinkoa. Siitä jo pikkuhiljaa pitää saada pimeyttä, että nukahtaa hyvin. Ihana ja helppo herätä aurinkoon aamuisin.

Mitähän yrität sanoa...ei aukene ? Kesää kohti mennään ja yö senkun lyhenee vaikkei kelloon kosketakkaan,ei mikään kello voi tätä muuttaa

Samaa olen ihmetellyt. Suomessa on aivan valtavat päivän pituuden vaihtelut vuoden kuluessa ja elämme hyvin lyhyen aikaa sellaisessa päivän pituudessa jossa auringon nousu tai lasku osuu jotenkin optimaalisesti itse kunkin päivä- ja työrytmiin. Kellon kääntelyn vaikutukset ovat minimaaliset verrattuna päivän pituuden luontaiseen vaihteluun.

Näinpä. Sen takia kellon kääntelyssä ei olekaan mitään järkeä, eikä sillä saavuteta mitään todellisia hyötyjä. Siksi kannattaa palata pikimmiten normaaliaikaan.

Vierailija
324/2488 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on muuten ihan herttaisen yhdentekevää, miten tuo kello menee, mutta minusta omituinen aloitus. Kai ymmärrät, että aurinko ei laske ympäri vuoden samaan aikaan. Eikä edes kesäkuukausina. Esimerkiksi elokuussa on jo hämärää siinä yhdeksän aikaan. 

Yritin parhaani mukaan esittää asian niin yk-sin-ker-tai-ses-ti, että saisin vastauksia juuri niiltä, joiden mielestä tunnin ero pilaa elämän.

Muutaman mielipiteen perusteella on jo käynyt ilmi, että kyse ei olekaan kesäkuukausista vaan keväästä ja syksystä. Tämän vuoden kellonsiirtoaikojen mukaan siis huhti-, touko- ja marraskuusta (kesäaika 31.3. - 27. 10.2019). Minä en näe tässä alkuunkaan niin suurta ongelmaa kuin se äänekäs vähemmistö, joka eurooppalaisessa kyselyssä halusi jäädä pysyvästi kesäaikaan.

Ap

Taidat olla niin nuori, että et ole elänyt ns normaaliajan kesää. Veikkaanpa, että jos jäädään talviaikaan, alat heti parkua kesäaikaa takaisin. Minä olen kokenut kohtuullisesti aikaa ennen kellonsiirtoja, joten voin todella suositella kesäaikaa pysyväksi ajaksi.

Vierailija
325/2488 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TotuusSattuu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Sen takia kellon kääntelyssä ei olekaan mitään järkeä, eikä sillä saavuteta mitään todellisia hyötyjä. Siksi kannattaa palata pikimmiten normaaliaikaan.

Samoilla perusteillasi voidaan käyttää myös kesäaikaa. Koska sillä illan ylimääräisellä valoisalla tunnilla on monelle paljon merkitystä, kuten jo monessa viestissä on perusteltu. Kesäajassa valoisa aika osuu keskimäärin paremmin ihmisten aktiiviseen valveillaoloaikaan.  Se on myös ollut normaalimpi aika meille, koska kesäajassa on totuttu olemaan 7 kuukautta vuodessa ja talviajassa vain 5 kuukautta.

Vierailija
326/2488 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASIA ON HYVIN YKSINKERTAINEN:

Kysymys on valosta. Mikä on talvella suurin ongelma valoon liittyen? No, suurimmalla osalla se, että pimeä tulee jo ennen kuin tavanomaista päivätyötä tekevä ihminen pääsee töistä. Kellojen jättäminen kesäaikaan parantaisi tätä tilannetta.

Mikä on kesällä suurin valoon liittyvä ongelma? Useimmille se, että aamulla ei saa nukuttua kun aurinko alkaa paistaa jo aamuyöstä. Kellojen jättäminen kesäaikaan ei ratkaise tätä mutta niiden siirtäminen talviaikaan myös kesäkuukausina pahentaisi tilannetta entisestään. 

Kellojen jättäminen kesäaikaan todennäköisesti lisäisi ihmisten ilta-aikaista ulkoilua ja ehkä muitakin harrastuksia, mikä voisi olla kansanterveyden kannalta merkittävää. Talviaikaan siirtyminen sen sijaan ei toisi mitään erityisiä etuja tavalliselle ihmiselle. Se ei myöskään ratkaisisi sitä ikävää tosiasiaa, että talvella on aamulla pimeää. Jos ihminen menee töihin 8-9 aikoihin, on aamulla joka tapauksessa, talviajassakin, pimeää. Mielestäni aika no brainer. 

Vierailija
327/2488 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on karjatila ja kesäaikaan siirtyminen tarkoitti työpäivän pitenemistä. Aamulla navettaan on mentävä samaan aikaan kuten ennenkin, mutta esimerkiksi heinäpellolle päästään myöhemmin kuin jos oltaisiin normaaliajassa. Syynä on aamukaste, jonka kuivumista pitää odotella, jotta voidaan aloittaa työt. Sama homma toistuu puintiaikana. Työpäivää jatketaan sitten illalla vaikka kuinka myöhään "koska on valoisaa".

Kesäaika on siis hyvä, voitte tehdä töitä enemmän.

Etkö ymmärtänyt lukemaasi? Töitä ei voi tehdä enemmän vaan ne työt siirtyy myöhempään.

Kuule, silloin kesällä kun on niitä peltotöitä, niin kun se aurinko nousisi talviajan kanssa jo kello 03. Eikö se olisi parempi, että, nukkuisit vielä silloin, etkä siirtyisi sinne pellolle kyntämään? Menet ihan vaan vaikka klo 6, koska silloinkin on jo valoisaa. Silloin sinun ei tarvitsisi mennä nukkumaan klo 19, jotta jaksat herätä kello klo 03. Vaan voisit jopa katsoa iltauutiset ja seurustella muiden töistä tulevien ihmisten kanssa?

Sinä et kyllä ymmärrä viljelystä yhtään mitään.

Vierailija
328/2488 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on karjatila ja kesäaikaan siirtyminen tarkoitti työpäivän pitenemistä. Aamulla navettaan on mentävä samaan aikaan kuten ennenkin, mutta esimerkiksi heinäpellolle päästään myöhemmin kuin jos oltaisiin normaaliajassa. Syynä on aamukaste, jonka kuivumista pitää odotella, jotta voidaan aloittaa työt. Sama homma toistuu puintiaikana. Työpäivää jatketaan sitten illalla vaikka kuinka myöhään "koska on valoisaa".

Etkö ymmärtänyt lukemaasi? Töitä ei voi tehdä enemmän vaan ne työt siirtyy myöhempään.

Kuule, silloin kesällä kun on niitä peltotöitä, niin kun se aurinko nousisi talviajan kanssa jo kello 03. Eikö se olisi parempi, että, nukkuisit vielä silloin, etkä siirtyisi sinne pellolle kyntämään? Menet ihan vaan vaikka klo 6, koska silloinkin on jo valoisaa. Silloin sinun ei tarvitsisi mennä nukkumaan klo 19, jotta jaksat herätä kello klo 03. Vaan voisit jopa katsoa iltauutiset ja seurustella muiden töistä tulevien ihmisten kanssa?

Hahah, jep! Ei varmaan talviajan kannattajilla tullut mieleen, että kesällä se aurinko sitten nousee pahimmillaan jo siinä puoli kolmeen aikaan Etelä- Suomessakin. 

Vierailija
329/2488 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TotuusSattuu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kääntelyssä ei ole ehkä mitään järkeä mutta ns. normaaliaika ei ole sen normaalimpi kuin mikään mukaan. Olemme vai sattuneet sopimaan että kello on 12 kun aurinko on silloin korkeimmillaan mutta ei se ole mikään luonnonlaki vaan sopimus. Keskipäivä sijoittuu hyvin harvoilla ihmisillä valveillaoloajan puoliväliin joten se ei ole mitenkään kauhean hyvä piste sille. Käytännössä elämme 2/3 valveillaoloajastamme puolenpäivän jälkeen joten on vain järkevää jos valoisaa aikaa siirretään hieman siihen illan suuntaan kuten juuri kesäajassa tehdään.

Vierailija
330/2488 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on muuten ihan herttaisen yhdentekevää, miten tuo kello menee, mutta minusta omituinen aloitus. Kai ymmärrät, että aurinko ei laske ympäri vuoden samaan aikaan. Eikä edes kesäkuukausina. Esimerkiksi elokuussa on jo hämärää siinä yhdeksän aikaan. 

Yritin parhaani mukaan esittää asian niin yk-sin-ker-tai-ses-ti, että saisin vastauksia juuri niiltä, joiden mielestä tunnin ero pilaa elämän.

Muutaman mielipiteen perusteella on jo käynyt ilmi, että kyse ei olekaan kesäkuukausista vaan keväästä ja syksystä. Tämän vuoden kellonsiirtoaikojen mukaan siis huhti-, touko- ja marraskuusta (kesäaika 31.3. - 27. 10.2019). Minä en näe tässä alkuunkaan niin suurta ongelmaa kuin se äänekäs vähemmistö, joka eurooppalaisessa kyselyssä halusi jäädä pysyvästi kesäaikaan.

Ap

Taidat olla niin nuori, että et ole elänyt ns normaaliajan kesää. Veikkaanpa, että jos jäädään talviaikaan, alat heti parkua kesäaikaa takaisin. Minä olen kokenut kohtuullisesti aikaa ennen kellonsiirtoja, joten voin todella suositella kesäaikaa pysyväksi ajaksi.

Minäkin olen kokenut myös kohtalaisesti aikaa ennen viisarinsiirtopelleilyä, joten voin todella suositella normaaliaikaa pysyväksi ajaksi.

Vierailija
331/2488 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuinka voimallista oma parkumisesi oli ennen vuotta -81?

Vierailija
332/2488 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle henkilökohtaisesti on ihan yksi ja sama kumpaan aikaa jäädään, kunhan tuo kellonsiirtopelleily loppuu. Mutta koska en keksi mitään järkevää syytä miksi pitäisi jäädä epänormaaliin kesäaikaan, niin kannatan normaaliaikaan jäämistä.

Vierailija
333/2488 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi pimennysverhot, jos tapanasi on mennä jo kello 18 jälkeen nukkumaan? :) 

Vierailija
334/2488 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää, kun normaalisti ihmiset valittavat, että Suomessa on pimeätä. Mutta kun mietiskellään, että talviaika vs. kesäaika, niin ihmiset sankoin joukoin rynnistävät paikalle haluamaan lisää pimeyttä. Miksi sitten edes valittaa pimeydestä, jos siitä oikeasti pitää?

Vierailija
335/2488 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahah, jep! Ei varmaan talviajan kannattajilla tullut mieleen, että kesällä se aurinko sitten nousee pahimmillaan jo siinä puoli kolmeen aikaan Etelä- Suomessakin. 

Mitä sä selität?? Ok olen elänyt sen ajan mitä sinä et kaikesta päätellen ole, ei ollu ongelmaa!!

Vierailija
336/2488 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle henkilökohtaisesti on ihan yksi ja sama kumpaan aikaa jäädään, kunhan tuo kellonsiirtopelleily loppuu. Mutta koska en keksi mitään järkevää syytä miksi pitäisi jäädä epänormaaliin kesäaikaan, niin kannatan normaaliaikaan jäämistä.

Sinun ei tarvitse keksiä järkeviä syitä, koska niitä ovat keksineet jo monet muut.

Esimerkiksi tässä:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006048806.html

Vierailija
337/2488 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut aamuihminen, joten kesäaika sopii minulle paremmin. Varsinkin syksyllä tympii se vaihe kun jo töistä päästessä on pimeää. Tokihan tämä vaihe tulee väkisin jossain vaiheessa, mutta kellojen siirtäminen aina tuo sen nopeammin. Tämän vuoksi pidän kesäajasta enemmän.

Jos et ole aamuihminen, miksi ihmeessä toivot kesäajasta pysyvää???

Sehän tarkoittaa sitä, että joudut silloin heräämään tuntia aiemmin!

Eli jos nyt talviajassa heräät klo 7, joudut kesäajassa heräämään jo klo 6 jatkuvasti! Eli kun kesäajassa heräät klo 7, kello onkin oikeasti vasta 6!

Tätä ihmettelen, kun niin moni valittaa aamulla väsymystään ja haluaisi nukkua pidempään.

On myös jo vuosia puhuttu siitä, että nuorten pitäisi saada nukkua aamulla pidempään ja olisi parempi, että koulu alkaisi tunnin myöhemmin.

Pysyvä kesäaika tarkoittaisi myös lapsilla ympäri vuoden heräämistä jopa ennen kuutta (oikeaa aikaa).

Sitten kuitenkin osa porukasta huutelee kesäajan puolesta edes miettimättä, mitä se tarkoittaa aamulla heräämisen suhteen.

Vierailija
338/2488 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en taas edes käsitä, miksi "kellonsiirtopelleilyn" pitäisi loppua. Mukavaa vaihtelua eikä ole koko elämäni aikana häirinnyt pätkääkään. Toki kesäaika on itselleni mieluisampi, mutta en silti ole tajunnut pitää kellojensiirtämistä jotenkin työläänä. Kai nyt jokainen jaksaa veivata kellonsa oikeaan asentoon. Sunnuntaina voi sitten herätä ihan normaaliin tapaan, tavallista myöhemmin tai tavallista aiemmin, miten kukakin parhaaksi näkee. Itse pistän herätyskellon soimaan 7 tunnin päästä joka tapauksessa. 

Vierailija
339/2488 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole aamuihminen, miksi ihmeessä toivot kesäajasta pysyvää???

Sehän tarkoittaa sitä, että joudut silloin heräämään tuntia aiemmin!

Eli jos nyt talviajassa heräät klo 7, joudut kesäajassa heräämään jo klo 6 jatkuvasti! Eli kun kesäajassa heräät klo 7, kello onkin oikeasti vasta 6!

Tätä ihmettelen, kun niin moni valittaa aamulla väsymystään ja haluaisi nukkua pidempään.

Tarkastelet asiaa väärin. Minä olen myös aamu-uninen ja kesäajan kannattaja. Kello 7 on kello 7 kevät talvet, joten sinun on pakko puhua jostain aurinkoajasta. Ei meitä kiinnosta, mitä se kello auringon mukaan on, vaan meitä kiinnostaa se, että valveillaoloaikanamme on valoisaa. 

Vierailija
340/2488 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää jo ymmärtää että auringonnousu - ja laskuaika ei muutu, vaikka niitä kellonviisareita siirreltäs mihin aikaan tahansa. Kellonaika muuttuu ja sinun aikataulu, mutta maapallon liike ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi