Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ne valoisat kesäillat vs. normaali- eli talviaika

Vierailija
26.03.2019 |

Euroopassa siirrytään parin vuoden kuluttua normaaliaikaan eli "talviaikaan", ja taas alkoi valitus siitä, että sitten illat ovat aina pimeitä ja ulkoilu loppuu ja kansan kunto rapistuu.

Helsingissä kesäkuukausina aurinko laskee klo 22-23, ja mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä myöhemmin tulee pimeää. Aurinko nousee aamuneljän ja -viiden tienoilla, joten pimeä (jos suomalainen kesäyö nyt on pimeä muulloin kuin ukkospilvien alla) jää muutamaan tuntiin.

Kysymys kesäajan ystäville: miten hirveän myöhään te haluatte viettää aikaa ulkona kesäisin? Mitä te siellä teette, kun ette hämärässä pärjää?

Kommentit (2488)

Vierailija
2181/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on  ollut ikävä lapsuuden kesien valoisia kesäaamuja, siis pysyvää normaaliaikaa, jolloin jo aamulla oli lämmintä ja pystyi menemään uimaan heti herättyään. Nurtsillakin oli kiva kävellä ja syödä aamupalaa ulkona, kun aamut olivat silloin lämpimämpiä kuin nykyään tänä kesäaikana.

Nykylapset eivät ole saaneet edes kokea sellaista. Se on sääli.

Ei jumalauta..!! 😂😂😂😂😂

Vierailija
2182/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaaliaika on paras. 👍

Kesäajasta ei ole mitään hyötyä mulle. Haittaa vaan kun tulee valvottua liian myöhään ja aamulla väsyttää. On parempi, että hämärä illalla tulee aikaisemmin kuin myöhemmin. Ei mene nukkuminen ihan sekaisin.

Ps. Olen elänyt sitäkin aikaa kun vielä oli pelkkä normaaliaika ja se oli just hyvä.

Eikä ollut. Syksy oli vielä kamalampaa aikaa kuin nyt, aika aikaisin tuli se aika, kun olet kaiken valoisan ajan työnteossa tai opiskelemassa. Kotona sitten aina keinovalossa. Sitäkö te oikein tosissaan haluatte???

Kesäajan unettomuudesta kärsivänä - todellakin haluan. Ihanaa, kun illalla on pimeää ja uni tulee normaalisti. Tätä ei tajua he, joilla on joko kesällä pitkä loma, jolloin voi käydä nukkumaan milloin vain, eivätkä he, joihin valo ei vaikuta.

Ja ne laita pimennysverho - vinkit on ihan h###etin turhauttavia. Sellainen on, on melatoniinit, on silmälaput. Vaan aivoja et saa vaihdettua. Valon aikaan = mun aivot = ei nukuta.

Onneksi tämä on vain huhti-syyskuun puoliväli. Sitten nukun taas normaalisti.

Oliskohan sulla nyt jo joku muu ongelma kuin kesäaika. Kuulostaa vähän mt ongelmalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2183/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaaliaika on paras. 👍

Kesäajasta ei ole mitään hyötyä mulle. Haittaa vaan kun tulee valvottua liian myöhään ja aamulla väsyttää. On parempi, että hämärä illalla tulee aikaisemmin kuin myöhemmin. Ei mene nukkuminen ihan sekaisin.

Ps. Olen elänyt sitäkin aikaa kun vielä oli pelkkä normaaliaika ja se oli just hyvä.

Eikä ollut. Syksy oli vielä kamalampaa aikaa kuin nyt, aika aikaisin tuli se aika, kun olet kaiken valoisan ajan työnteossa tai opiskelemassa. Kotona sitten aina keinovalossa. Sitäkö te oikein tosissaan haluatte???

Kesäajan unettomuudesta kärsivänä - todellakin haluan. Ihanaa, kun illalla on pimeää ja uni tulee normaalisti. Tätä ei tajua he, joilla on joko kesällä pitkä loma, jolloin voi käydä nukkumaan milloin vain, eivätkä he, joihin valo ei vaikuta.

Ja ne laita pimennysverho - vinkit on ihan h###etin turhauttavia. Sellainen on, on melatoniinit, on silmälaput. Vaan aivoja et saa vaihdettua. Valon aikaan = mun aivot = ei nukuta.

Unettomuus vaivaa vain kesällä? Ja vaikka sulla on pimennysverhot ja silmälaput, niin edelleen on sun aivojen mielestä valoisaa? Pitäisikö sun käydä neurologilla? Enkä tarkoita v#ttuilla, ihan oikeasti tuo kuulostaa neurologiselta häiriöltä. Neurologisia sairauksia sairastavilla on usein unihäiriöitä.

Eikä kuulosta siltä, että sillä yhdellä tunnilla suuntaan tai toiseen olisi noin pahassa tilanteessa mitään vaikutusta sun nukkumiseen.

Me viisi miljoonaa muuta kuitenkin hyödyttäisiin siitä, että marraskuussa ehtisi töiden jälkeen edes hetken ulkoilla ennen kuin tulee säkkipimeää. Siksi pysyvä kesäaika olisi parempi ratkaisu koko yhteiskunnan kannalta.

Me viismiljoonaa muuta halutaan normaaliaika.

Peukkujen määrästä päätellen teitä talviaikahulluja on noin viisi yksilöä. Ei viittä miljoonaa.

Vierailija
2184/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ajattele, talvellahan tulee jo joskus klo 16 aikaan pimeää! Jatkossa siis kesälläkin -talviajassa- tulee pimeä jo klo 16! Mä en kyllä kestä, jos talviaika otetaan pysyväksi!

Yhyy. Lääkärit on todenneet tän talviajan paremmaksi elimistölle ja enemmistö haluaa sen. Hommaa otsalamppu.

Jaa että pimeys on elimistölle parempi? Millainen lääkäri sellaista muka väittää  

Onko nää samat henkilöt, jotka haluaa ainaista pimeyttä, jotka haluaa myös ainaista pakkasta? Kannattaa muuttaa varmaan plutoon asumaan, niin saa molempia. Terveellistä. Lääkärikin sanoi niin 

Vierailija
2185/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaaliaika on paras. 👍

No sitä sitä. Katsos kun on niin tunnelmallista elää kynttilänvalossa koko ikänsä 

Vierailija
2186/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaaliaika on paras. 👍

Kuulut siis siihen ihmisryhmään joka ei edes halua ratkaista ongelmiaan? Pimennysverhot ovat pimennystä varten, mutta oikeasti taidat kaivata lähinnä psykiatria 

Vierailija
2187/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama kunhan pysytään lännessä ja siirtely loppuu.

Vierailija
2188/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talviaika on ympäristön kannalta parempi. Se se säästää energiaa.

Etenkin talviaamuisin auringonvalolla on  huomattava lämmittävä vaikutus. Jos töihin, kouluun, päiväkotiin jne pitää mennä talvellakin pysyvään kesäaikaan, eli tuntia nykyistä aiemmin, niin aamulla on pimeää ja pakkasta ja kylmä tunti pidempään, joten autoa, busseja, junia, ratikoita pitää lämmittää, jotta niissä voi matkustaa aamutuimaan.

Samoin työpaikkoja, koulujen luokkahuoneita pitää lämmittää entistä enemmän, koska auringonvalon lämmittävä vaikutus siirtyy tuntia myöhemmäksi.  Ts jos ennen koululuokassa alkaa olla lämmintä klo 10 aikaan, niin pysyvässä kesäajassa lämmintä alkaa olla lämmintä vasta 11 klo aikaan. Siis tunti lisää lämmitystä. 

Iltapäivällä valon merkitys ei ole niin suuri, koska kertaalleen lämminnyt kiinteistö tai esim luokkahuone pysyy ihmisten kehojen tuottaman lämmön ansiosta lämpimän sitten vaikka tunnin myöhempään. Joten pysyvä talviaika ei vaadi tuntia pidempää lämmitystä siellä työ- tai koulupäiväm loppupuolella.

Se on energian ja ympäristön säästöä, josta muuten ollaan niin huolissaan.

Kiinteistöjä joissa on jonkinlainen keskuslämmitys pidetään lämmitettyinä ympääri vuorokauden, ei niitä päästetä kylmenemään yöksi. Se oli kaklunien aikaan kun oli niin.

Mulla on jotenkin sellainen tunne, että kaikilla talviajan perään haikailevilla on jonkin asteisia mielenterveyden häiriöitä. Ei voi muulla tapaa niiden kommentteja selittää 

Vierailija
2189/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kohta mennään myöhemmin nukkumaan. Olikin se hullua kesällä kun mentiin 1 tunti normaalia aikaisemmin nukkumaan vaikka olisi ollut valoisa kesäilta, eikä edes nukuttanut.

Oletko elänyt silloin kun oli ympärivuotinen talviaika? Se oli ennen vuotta 1981! Minä olen elänyt ja muistan miten ankeaa se oli elo ja syskuussa kun illat oli pilkkopimeitä. Olin lapsi ja teini  silloin ja valvoin ihan yhtä myöhään kuin nyt.  Ei äiti saanut minua nukkumaan klo 19 vaan vähintään klo 22 asti tuli valvottua joka ilta.

Yhteiskunta pyörii sovittujen aikojen mukaan, työpaikat, koulut, kaupat, junat, bussit, lentokoneet. Mitään aikoja ei siirretä kesällä erikseen vaan kello siirretään tuntia aikaisemmaksi niin että valoa riittää illalla myöhempään, ja sähköenergiaakin säästyy sen takia. 

Se sinun "talviaikasi" on oikeasti aurinkoaika = normaaliaika. Kello on 12.00 kun Aurinko on tarkalleen etelässä ja korkeimmillaan.

Entäs sitten. Me olemme tottuneet menemään nukumaan aikaisintaan klo 23 ja heräämään aikaisintaan 7. Eli aamun valosta ehtii nauttia vain 3 tuntia jkos on "normaaliaika", sitten ollaan jo iiltapäivässä. Kesäajan idea on että saadaan yksi tunti lisää valoisaa aikaa kun suurin osa ihmisistä on hereillä. Me emme elä enää agraariyhteiskunnassa jolloin herättiin klo 4 ja mentiin nukkuumaan klo 20.

Kesällä niitä valoisia tunteja tosiaankin voi olla vuorokaudessa jopa yli 20, että miten joku ei niitä tunteja saa mahdutettu valveillaoloaikaansa?

Mitä tulee kesäaikaan talvella, se tarkoittaisi entistä enemmän pimeitä koulumatkoja koululaisille ja väsymyksen lisääntymistä. Paras aika on unitutkijoiden mukaan kiistatta normaaliaika. Kesäaika lisää unihäiriöitä, koska ihmisen on vaikeampi mennä riittävän ajoissa nukkumaan ja vastaavasti herätä aamulla.

Kesäaika tuo syksyllä, talvella ja keväällä vapaa-aikaan illalla tunnin lisää valoa. Väliäkö sillä on, kun istut luokassa sisällä tai työpaikalla onko sillopin valoa tai ei. Tärkeintä sillä valolla olisi vapaa-aikana joka yleensä on normaali ihmisillä illalla.  Työttömillä tietysti eri asia, kun heräävät talvellakin vasta yhdeksän jälkeen, kun "aurinko on noussut", eikä uni tule silmään, kun säännöllistä päivärytmiä ei ole 

Vierailija
2190/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valon lapsi siksi kesäaika.

Vierailija
2191/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etenkin talviaamuisin auringonvalolla on  huomattava lämmittävä vaikutus. Jos töihin, kouluun, päiväkotiin jne pitää mennä talvellakin pysyvään kesäaikaan, eli tuntia nykyistä aiemmin, niin aamulla on pimeää ja pakkasta ja kylmä tunti pidempään, joten autoa, busseja, junia, ratikoita pitää lämmittää, jotta niissä voi matkustaa aamutuimaan.

Samoin työpaikkoja, koulujen luokkahuoneita pitää lämmittää entistä enemmän, koska auringonvalon lämmittävä vaikutus siirtyy tuntia myöhemmäksi.  Ts jos ennen koululuokassa alkaa olla lämmintä klo 10 aikaan, niin pysyvässä kesäajassa lämmintä alkaa olla lämmintä vasta 11 klo aikaan. Siis tunti lisää lämmitystä. 

Iltapäivällä valon merkitys ei ole niin suuri, koska kertaalleen lämminnyt kiinteistö tai esim luokkahuone pysyy ihmisten kehojen tuottaman lämmön ansiosta lämpimän sitten vaikka tunnin myöhempään. Joten pysyvä talviaika ei vaadi tuntia pidempää lämmitystä siellä työ- tai koulupäiväm loppupuolella.

Kiinteistöjä joissa on jonkinlainen keskuslämmitys pidetään lämmitettyinä ympääri vuorokauden, ei niitä päästetä kylmenemään yöksi. Se oli kaklunien aikaan kun oli niin.

Mulla on jotenkin sellainen tunne, että kaikilla talviajan perään haikailevilla on jonkin asteisia mielenterveyden häiriöitä. Ei voi muulla tapaa niiden kommentteja selittää 

Ja kiintymis pimeyteen ja negatiivisyyteen.

Vierailija
2192/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäaikaa on perustelu mm iltaisin tapahtuvalla liikunnalla. Kuitenkaan suomalaiset eivät liiku sen enempää nyt kuin silloin 1970-luvulla. kuin kesäaikaa ei vielä edes ollut. Päin vastoin!  Suomalaiset liikkuvat kesäajasta huolimatta entistä vähemmän ja lihovat. Joten ei tuo kesäaika ole suomalaisten kuntoa nostanut yhtään. 

No tuo talviaika vaan lisää liikkumattomuutta. Ei ole mielekästä ulkoilla pimeessä joten silloin vaan köllötetään sohvalla viltin alla valoisa innostaa lähtemään ulos.

Se on itsestä kiinni kykeneekö lähtemään liikkeelle.

Vierailija
2193/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa kukaan enää haluaa Venäjän aikaan. Suomi kuuluu länteen ja siksi haluamme olla jatkuvasti ns. Normaaliajassa, jos ei jopa tuntia myöhemmässä.

Vierailija
2194/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuo talviajan vonkaajat tehnyt jotain pahaa kun ovat noin valonarkoja ja mieltyneet pimeyteen.

Vierailija
2195/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kiintymis pimeyteen ja negatiivisyyteen.

Minusta täällä kesäaikajankkaajat ovat niitä negatiivisia kommenteissaan.

Vierailija
2196/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaaliaika on paras. 👍

Mutta toisaalta itsekin unettomuudesta kärsivänä kokisin senkin kamalana että aamukahdelta näenkin jo auringon nousevan, ennen kuin olen edes nukahtanut. Sama kai sitten on jo nousta.

Vierailija
2197/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kohta mennään myöhemmin nukkumaan. Olikin se hullua kesällä kun mentiin 1 tunti normaalia aikaisemmin nukkumaan vaikka olisi ollut valoisa kesäilta, eikä edes nukuttanut.

Oletko elänyt silloin kun oli ympärivuotinen talviaika? Se oli ennen vuotta 1981! Minä olen elänyt ja muistan miten ankeaa se oli elo ja syskuussa kun illat oli pilkkopimeitä. Olin lapsi ja teini  silloin ja valvoin ihan yhtä myöhään kuin nyt.  Ei äiti saanut minua nukkumaan klo 19 vaan vähintään klo 22 asti tuli valvottua joka ilta.

Yhteiskunta pyörii sovittujen aikojen mukaan, työpaikat, koulut, kaupat, junat, bussit, lentokoneet. Mitään aikoja ei siirretä kesällä erikseen vaan kello siirretään tuntia aikaisemmaksi niin että valoa riittää illalla myöhempään, ja sähköenergiaakin säästyy sen takia. 

Se sinun "talviaikasi" on oikeasti aurinkoaika = normaaliaika. Kello on 12.00 kun Aurinko on tarkalleen etelässä ja korkeimmillaan.

Entäs sitten. Me olemme tottuneet menemään nukumaan aikaisintaan klo 23 ja heräämään aikaisintaan 7. Eli aamun valosta ehtii nauttia vain 3 tuntia jkos on "normaaliaika", sitten ollaan jo iiltapäivässä. Kesäajan idea on että saadaan yksi tunti lisää valoisaa aikaa kun suurin osa ihmisistä on hereillä. Me emme elä enää agraariyhteiskunnassa jolloin herättiin klo 4 ja mentiin nukkuumaan klo 20.

Kesällä niitä valoisia tunteja tosiaankin voi olla vuorokaudessa jopa yli 20, että miten joku ei niitä tunteja saa mahdutettu valveillaoloaikaansa?

Mitä tulee kesäaikaan talvella, se tarkoittaisi entistä enemmän pimeitä koulumatkoja koululaisille ja väsymyksen lisääntymistä. Paras aika on unitutkijoiden mukaan kiistatta normaaliaika. Kesäaika lisää unihäiriöitä, koska ihmisen on vaikeampi mennä riittävän ajoissa nukkumaan ja vastaavasti herätä aamulla.

Kesäaika tuo syksyllä, talvella ja keväällä vapaa-aikaan illalla tunnin lisää valoa. Väliäkö sillä on, kun istut luokassa sisällä tai työpaikalla onko sillopin valoa tai ei. Tärkeintä sillä valolla olisi vapaa-aikana joka yleensä on normaali ihmisillä illalla.  Työttömillä tietysti eri asia, kun heräävät talvellakin vasta yhdeksän jälkeen, kun "aurinko on noussut", eikä uni tule silmään, kun säännöllistä päivärytmiä ei ole 

Heräämisen kannalta aamun valo on tarpeen, illalla taas tulee rauhoittua ja siihen pimeys on tarpeen.

Vierailija
2198/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa kukaan enää haluaa Venäjän aikaan. Suomi kuuluu länteen ja siksi haluamme olla jatkuvasti ns. Normaaliajassa, jos ei jopa tuntia myöhemmässä.

Talviaika tuo juuri sen 70-luvulla vallinneen NL:n kyljessä kyyristelyn pimeyden ja kylmyyden, siksi kannatan kesäaikaa.

Vierailija
2199/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heräämisen kannalta aamun valo on tarpeen, illalla taas tulee rauhoittua ja siihen pimeys on tarpeen.

Onneksi osaan rauhoittua aina kesäajalla kun olen väsynyt. En tarvi talviaikaa ja tekosyitä pimeydelle.

Vierailija
2200/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talviaika tuo juuri sen 70-luvulla vallinneen NL:n kyljessä kyyristelyn pimeyden ja kylmyyden, siksi kannatan kesäaikaa.

Höpöhöpö, ajattele millainen propagandavoitto niille olisi, jos siirtyisimme samaan aikaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi