Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ne valoisat kesäillat vs. normaali- eli talviaika

Vierailija
26.03.2019 |

Euroopassa siirrytään parin vuoden kuluttua normaaliaikaan eli "talviaikaan", ja taas alkoi valitus siitä, että sitten illat ovat aina pimeitä ja ulkoilu loppuu ja kansan kunto rapistuu.

Helsingissä kesäkuukausina aurinko laskee klo 22-23, ja mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä myöhemmin tulee pimeää. Aurinko nousee aamuneljän ja -viiden tienoilla, joten pimeä (jos suomalainen kesäyö nyt on pimeä muulloin kuin ukkospilvien alla) jää muutamaan tuntiin.

Kysymys kesäajan ystäville: miten hirveän myöhään te haluatte viettää aikaa ulkona kesäisin? Mitä te siellä teette, kun ette hämärässä pärjää?

Kommentit (2488)

Vierailija
2221/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talviaikaa haluavat voi mennä plutoon, saavat tarpeeksi pinmeyttä ja kylmyyttä.

Pimeydellä ja kylmyydellä ei ole mitään tekemistä talviajan kanssa. Talvella on pimeää ja kylmää joka tapauksessa. Samoin kun kesällä on lämmintä ja valoisaa, vaikka olisimme talviajassa.

Talvi ei muutu kesäksi sillä, että siirrytään pysyvästi kesäaikaan, vaikka sen käsityksen joistakin kommenteista täällä saakin.

Vierailija
2222/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valoa ja aurinkoa terve ihminen tarvii eli kesäaika.

Valoa ja aurinkoa ei saa talvella yhtään sen enempää, oli käytössä sitten kesä- tai normaaliaika. Heräät sitten talvella vain sen tunnin aikaisemmin, jos se siitä on kiinni. Monella työpaikalla on käytössä liukuva työaika.

En halua talviaikaa, haluan kesäajan pysyväksi.

Minä haluan että tämä kesäaika-talviaika-jankkaus loppuu ja kellojen siirtely jatkuu! Siten saadaan kummastakin parhaat puolet: valoa lisää sekä syys- ja kevätiltoihin että talviaamuihin. Ei tuosta kellojen siirtelystä kummoistakaan vaivaa ole, en ymmärrä miksi sitä pidetään niin ylitsepääsemättömän vaikeana ja raskaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2223/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valoa ja aurinkoa ei saa talvella yhtään sen enempää, oli käytössä sitten kesä- tai normaaliaika. Heräät sitten talvella vain sen tunnin aikaisemmin, jos se siitä on kiinni. Monella työpaikalla on käytössä liukuva työaika.

Minä haluan että tämä kesäaika-talviaika-jankkaus loppuu ja kellojen siirtely jatkuu! Siten saadaan kummastakin parhaat puolet: valoa lisää sekä syys- ja kevätiltoihin että talviaamuihin. Ei tuosta kellojen siirtelystä kummoistakaan vaivaa ole, en ymmärrä miksi sitä pidetään niin ylitsepääsemättömän vaikeana ja raskaana.

Täysin samaa mieltä.

Vierailija
2224/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaika on paras, en halua vaihtaa huonompaan.

Vierailija
2225/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talviaikaa haluavat voi mennä plutoon, saavat tarpeeksi pinmeyttä ja kylmyyttä.

Pimeydellä ja kylmyydellä ei ole mitään tekemistä talviajan kanssa. Talvella on pimeää ja kylmää joka tapauksessa. Samoin kun kesällä on lämmintä ja valoisaa, vaikka olisimme talviajassa.

Talvi ei muutu kesäksi sillä, että siirrytään pysyvästi kesäaikaan, vaikka sen käsityksen joistakin kommenteista täällä saakin.

Niinpä. Talvi ja pimeys tulee, vaikka siirretään kelloja 10h eteenpäin.

Vierailija
2226/2488 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali aika on silloin, kun ai siirrellä kelloja kesäaikaan. Katsokaa vaikka aurinkokellosta. Ei nyt mitään luonnonlakeja vastaan voi mennä

2227/2488 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nuo talviajan vonkaajat tehnyt jotain pahaa kun ovat noin valonarkoja ja mieltyneet pimeyteen.

Suurin osa niistä on eläkeläisiä jotka vonkaa 70 luvulle takaisin. Silloin oli hienoa, kun sai pimeydessä kuunnella radiota 

Minä viiskymppisenä pidän hämärästä ja viileästä, kylmästäkin säästä. Riittäisi jo yksi kuukausi vuodessa kirkasta aurinkoa ja hikistä kuumuutta. Pidän siitä että voi pukea vaatteita ylleen. En ole lihava enkä masentunut.

Vierailija
2228/2488 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali aika on silloin, kun ai siirrellä kelloja kesäaikaan. Katsokaa vaikka aurinkokellosta. Ei nyt mitään luonnonlakeja vastaan voi mennä

Ja aurinkokello on tipahtanut maahan taivaasta vai? Vai olisiko kuitenkin ihmisen luoma kapine ja siten ihminen on päättänyt kellonajat ja sen että aika jaetaan tunneiksi, vuorokausiksi, vuosiksi...? Että se siitä "luonnonlaista".

Vierailija
2229/2488 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä paitsi keväällä on mukavaa kun siirrytään kesäaikaan niin illoista tulee yhtäkkiä tosi valoisia ja syksyllä taas talviaikaan siirryttäessä saa tunnin pidemmän viikonlopun. Itse tykkään molemmista.

Vierailija
2230/2488 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä paitsi keväällä on mukavaa kun siirrytään kesäaikaan niin illoista tulee yhtäkkiä tosi valoisia ja syksyllä taas talviaikaan siirryttäessä saa tunnin pidemmän viikonlopun. Itse tykkään molemmista.

Se on totta, kevään kellon kääntö tunnilla eteenpäin tuo todellakin sitä kaivattua valoa iltapäivään. Piristää mieltä kummasti.

Olen töissä toimistossa ja näen ulos ja päivänvaloa kun nousen paikaltani, muuten istun keinovalossa. Se, että töistä lähtiessä on jo hämärää niin on masentavaa. Valoisaan aikaan en pääse ulkoilemaan kuin viikonloppuisin.

Kyllähän ihminen pystyy pimeässä elämään, mutta alkaa näkymään mielialassa. Ilmankos Suomessa on niin paljon masennuslääkkeitä syöviä.

Ei kaikkien elämä ole kotona kököttämistä ja kynttilänvalossa istumista. Jos ulkoilee niin ei se pimeällä vaan ole yhtä mukavaa eikä turvallistakaan.

Vierailija
2231/2488 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljoa enempää ei viitsi aikaistaa tästä 6.30, illat tuntuvat pitkiltä ja pimeiltä joka tapauksessa.

Kun talviaikaan siirrytään, sinun ei tarvitse aikaistaa heräämistäsi nykyisestä yhtään. Et vain siirrä sitä kelloa. Näin pysyt kesäajassa koko talven, jos sitä haluat. Me muut sitten nukumme tunnin pidempään.

Vierailija
2232/2488 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On epäselvää, mikä on tämän kellonajan siirtelyn tarkoitus. Jotkut sanovat, että tavoite on lisää valoisaa aikaa iltaan. Kesällähän on jo illalla valoisaa, talvellahan sitä valoa tarvittaisiin. Jos tavoite on että valoisaa on vaikka ilta kahdeksaan, pitää Helsingin korkeudella kellojan siirron talvipäivänseisauksen aikana olla viisi tuntia eteenpäin. Päivän pituus on tuolloin vähän alle kuusi tuntia. Aurinko nousisi silloin klo 14, olisi korkeimmillaan klo 17 ja laskisi klo 20.

Nyt mennään takaperoisesti, jos todella halutaan valoa iltaan: otetaan iltavaloa tunti pois sieltä missä sitä tarvittaisiin oikeasti.

Vierailija
2233/2488 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja aurinkokello on tipahtanut maahan taivaasta vai? Vai olisiko kuitenkin ihmisen luoma kapine ja siten ihminen on päättänyt kellonajat ja sen että aika jaetaan tunneiksi, vuorokausiksi, vuosiksi...? Että se siitä "luonnonlaista".

Auringon asentoon kussakin paikassa nämä perustuvat. Eli silloin on keskipäivä, kun aurinko on korkeimmillaan. Nyt kesäaikana se on klo 13.00, mikä ei ole luonnonlakien mukaista.

Vierailija
2234/2488 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nuo talviajan vonkaajat tehnyt jotain pahaa kun ovat noin valonarkoja ja mieltyneet pimeyteen.

Suurin osa niistä on eläkeläisiä jotka vonkaa 70 luvulle takaisin. Silloin oli hienoa, kun sai pimeydessä kuunnella radiota 

Minä viiskymppisenä pidän hämärästä ja viileästä, kylmästäkin säästä. Riittäisi jo yksi kuukausi vuodessa kirkasta aurinkoa ja hikistä kuumuutta. Pidän siitä että voi pukea vaatteita ylleen. En ole lihava enkä masentunut.

Minä tykkään myös, kun alkaa olemaan hämärää ja viileää. Kesäkuun  yöt ovat mulle hankalia, kun armoton valo puskee pimennysverhojenkin takaa. Ja jo varhaisaamusta viimeistään aurinko mollottaa järkähtämättä läpitalomme toiselle puolelle, illalla sitten samaa toiselle puolelle. Pakoon ei pääse, ellei sitten istu pimeässä vaatehuoneessa. Ulkona tukalan "seisova" ilma ja kroppa  aurinkorasvojen tilkitsemänä. Juu, kyllä syksy on mun lempivuodenaika. Illan hämärissä on kiva vaikka kuunnella radiota (en ole likikään eläkeikäinen), sytytellä tuikkuja....

Vierailija
2235/2488 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaika tarkoittaa töihin lähtijöille viileitä aamuja, jolloin kaste ei ole vielä ehtinyt haihtua.

Vierailija
2236/2488 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, kevään kellon kääntö tunnilla eteenpäin tuo todellakin sitä kaivattua valoa iltapäivään. Piristää mieltä kummasti.

Olen töissä toimistossa ja näen ulos ja päivänvaloa kun nousen paikaltani, muuten istun keinovalossa. Se, että töistä lähtiessä on jo hämärää niin on masentavaa. Valoisaan aikaan en pääse ulkoilemaan kuin viikonloppuisin.

Kyllähän ihminen pystyy pimeässä elämään, mutta alkaa näkymään mielialassa. Ilmankos Suomessa on niin paljon masennuslääkkeitä syöviä.

Ei kaikkien elämä ole kotona kököttämistä ja kynttilänvalossa istumista. Jos ulkoilee niin ei se pimeällä vaan ole yhtä mukavaa eikä turvallistakaan.

Osa masentuu pimeydestä , osa masentuu nopeasti lisääntyvästä valosta. Siitähän on löydettävissä ihan tutkittuun tietoon perustuvaa informaatiotakin. Kevät lisää mielenterveyden häiriöitä, samoin joulunaika.

Vierailija
2237/2488 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vaan on turhaa se siirtely. Täytyy joka tapauksessa muistaa siirtää useampi kello kotonakin oikeaan aikaan pari kertaa vuodessa. Monesti unohtuu joku kello. Tietojärjestelmien kanssa töitä tekevänä, nämä aikasiirrot ovat aiheuttaneet useamman kerran tarpeetonta päänvaivaa ja lisätyötä. Toki nyt, jos ne aikasiirrot poistetaan, on riski, että tietojärjestelmissä tulee jälleen sekoilua, riippuen siitä, miten hyvin ne on toteutettu. Joka tapauksessa yksi ja sama aika, ikuisesti, olisi selkeää ja helppoa.

Vierailija
2238/2488 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään myös, kun alkaa olemaan hämärää ja viileää. Kesäkuun  yöt ovat mulle hankalia, kun armoton valo puskee pimennysverhojenkin takaa. Ja jo varhaisaamusta viimeistään aurinko mollottaa järkähtämättä läpitalomme toiselle puolelle, illalla sitten samaa toiselle puolelle. Pakoon ei pääse, ellei sitten istu pimeässä vaatehuoneessa. Ulkona tukalan "seisova" ilma ja kroppa  aurinkorasvojen tilkitsemänä. Juu, kyllä syksy on mun lempivuodenaika. Illan hämärissä on kiva vaikka kuunnella radiota (en ole likikään eläkeikäinen), sytytellä tuikkuja....

Kovin hankalaa tuntuu olevan, mutta jospa palataan aiheeseen.

Onko sinusta mukavampaa se, että talvi aikana alkaa olla pimeää klo 15 vai klo 16?

Vierailija
2239/2488 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäaika tarkoittaa töihin lähtijöille viileitä aamuja, jolloin kaste ei ole vielä ehtinyt haihtua.

Niin ja jäisiä tienpintoja.

Talviaika pysyväksi, kiitos.

Vierailija
2240/2488 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin hankalaa tuntuu olevan, mutta jospa palataan aiheeseen.

Onko sinusta mukavampaa se, että talvi aikana alkaa olla pimeää klo 15 vai klo 16?

Olen eri, mutta jos olisi kyse vain tuosta, ottaisin tietenkin tuon myöhemmän. Mutta kun se tarkoittaa pimeämpää myöhempään aamulla, niin sitten ei - valoisampi aamu on tärkeämpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän