Ne valoisat kesäillat vs. normaali- eli talviaika
Euroopassa siirrytään parin vuoden kuluttua normaaliaikaan eli "talviaikaan", ja taas alkoi valitus siitä, että sitten illat ovat aina pimeitä ja ulkoilu loppuu ja kansan kunto rapistuu.
Helsingissä kesäkuukausina aurinko laskee klo 22-23, ja mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä myöhemmin tulee pimeää. Aurinko nousee aamuneljän ja -viiden tienoilla, joten pimeä (jos suomalainen kesäyö nyt on pimeä muulloin kuin ukkospilvien alla) jää muutamaan tuntiin.
Kysymys kesäajan ystäville: miten hirveän myöhään te haluatte viettää aikaa ulkona kesäisin? Mitä te siellä teette, kun ette hämärässä pärjää?
Kommentit (2488)
Miten ihmiset pärjäsivät ennen -80 lukua, kun silloin elettiin normaaliajassa. Tää kellojen siirtely on melkoisen uusi kokemus Suomessa, joten kysy vaikka isiltäsi tai äidiltäsi, kuinka paljon vähemmän ongelmia oli ennenkuin näitä viisareita alettiin heiluttelemaan edes takas.
Talviaika ja koko pimeä syksy-talvikausi on todella perseestä.
Mutkun samaan aikaan halutaan koulujen ja työpäivien alkavan myöhemmin, ne myös loppuu myöhemmin, joten vaikutus on tässä tapauksessa plusmiinusnolla. Aurinko ei ala nousta myöhemmin tai aiemmin sen mukaan jatkossakaan, mitä kello on. Just kävin ulkona pyörälenkin. Siihen nähden, että kaupungissa on muutamia kymmeniä tuhansia asukkaita, ihmettelen mihin sitä valoa tarvitaan, kun ei tuolla ulkona paljon ketään ollut. Autoilla oli liikkeellä suurin osa porukasta. Lenkkeiljöitä näin tasan kaksi ja ajoin sentään tunnin yhteensä.
Juhannuksena eli ns. yöttömän yön aikaan aurinko laskee eteläisessä osassa ennen kymmentä. Toki eilen se räntäsateessa sammuneena makaavia suuremmin haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on muuten ihan herttaisen yhdentekevää, miten tuo kello menee, mutta minusta omituinen aloitus. Kai ymmärrät, että aurinko ei laske ympäri vuoden samaan aikaan. Eikä edes kesäkuukausina. Esimerkiksi elokuussa on jo hämärää siinä yhdeksän aikaan.
Yritin parhaani mukaan esittää asian niin yk-sin-ker-tai-ses-ti, että saisin vastauksia juuri niiltä, joiden mielestä tunnin ero pilaa elämän.
Muutaman mielipiteen perusteella on jo käynyt ilmi, että kyse ei olekaan kesäkuukausista vaan keväästä ja syksystä. Tämän vuoden kellonsiirtoaikojen mukaan siis huhti-, touko- ja marraskuusta (kesäaika 31.3. - 27. 10.2019). Minä en näe tässä alkuunkaan niin suurta ongelmaa kuin se äänekäs vähemmistö, joka eurooppalaisessa kyselyssä halusi jäädä pysyvästi kesäaikaan.
Ap
No itsestäsi sinä annat yksinkertaisen vaikutelman, jos kuvittelet, että ne kesäkuukaudet ovat ongelma. Ei tietenkään yksi tunti ole ongelma silloin kun valoa on 6 tuntia työpäivän jälkeen, mutta silloin kun valoa on työpäivän jälkeen vain yksi tunti, niin nimenomaan se yksi tunti on ongelma. Jostain syystä pudotit 9 kuukautta vuodesta pois, ja ihmettelet vain kesäkuukausia.
miksi kaikki puhuu kesästä ja kesäajasta. se kellonajan vaikutus näkyy parhaiten talvella. se tuntikin valoisaa työpäivän päälle ON iso asia. nyt senkin menetystä saa pelätä.
Ei työssäkäyvä ihminen voi valita koska herää, koska lähtee kotiin ja koska harrastaa. Ihme vinkumista talviajan puolesta. itkeekö sen puolesta vain opiskelijat työttömät ja kotirouvat?
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset pärjäsivät ennen -80 lukua, kun silloin elettiin normaaliajassa. Tää kellojen siirtely on melkoisen uusi kokemus Suomessa, joten kysy vaikka isiltäsi tai äidiltäsi, kuinka paljon vähemmän ongelmia oli ennenkuin näitä viisareita alettiin heiluttelemaan edes takas.
Olen syntynyt vuonna 1963, joten muistan ajan ennen viisareiden heiluttelua. Ja kyllä, kannatan silti kesäaikaa. Tai mielestäni kesäaika voisi olla aina.
Äitini eli maalaistalossa, jossa vielä käytiin aamulypsyllä, saa saattaa olla eri mieltä. Mutta näin siistin sisäduunin puurtajalle kesäaika etenkin talvella olisi todella jees.
Itse olen aina halunnut kesäajan pysyväksi, koska silloin olisi tunti enemmän valoisaa aikaa illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on muuten ihan herttaisen yhdentekevää, miten tuo kello menee, mutta minusta omituinen aloitus. Kai ymmärrät, että aurinko ei laske ympäri vuoden samaan aikaan. Eikä edes kesäkuukausina. Esimerkiksi elokuussa on jo hämärää siinä yhdeksän aikaan.
Yritin parhaani mukaan esittää asian niin yk-sin-ker-tai-ses-ti, että saisin vastauksia juuri niiltä, joiden mielestä tunnin ero pilaa elämän.
Muutaman mielipiteen perusteella on jo käynyt ilmi, että kyse ei olekaan kesäkuukausista vaan keväästä ja syksystä. Tämän vuoden kellonsiirtoaikojen mukaan siis huhti-, touko- ja marraskuusta (kesäaika 31.3. - 27. 10.2019). Minä en näe tässä alkuunkaan niin suurta ongelmaa kuin se äänekäs vähemmistö, joka eurooppalaisessa kyselyssä halusi jäädä pysyvästi kesäaikaan.
Ap
Juuri näin, etenkin kun se äänekkäin porukka on valoisat illatkin somessa verhot kiinni.
Ihan sama onko kesä- vai talviaika, mutta antakaa minulle sellaiset työajat, että talvellakin saan työpäivänä edes yhden valoisan tunnin aikaa ulkoiluun. Minulle on sama, onko se ennen vai jälkeen työpäivän, kunhan se on. Samoin on ihan sama, hoidetaanko asia kellon viisareita siirtämällä vai työnantajani työaikaliukumaa rukkaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Juhannuksena eli ns. yöttömän yön aikaan aurinko laskee eteläisessä osassa ennen kymmentä. Toki eilen se räntäsateessa sammuneena makaavia suuremmin haittaa.
Ei, se on pikemminkin mukavaa, jos on onnistunut sammumaan ennen aamukymmentä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No itsestäsi sinä annat yksinkertaisen vaikutelman, jos kuvittelet, että ne kesäkuukaudet ovat ongelma. Ei tietenkään yksi tunti ole ongelma silloin kun valoa on 6 tuntia työpäivän jälkeen, mutta silloin kun valoa on työpäivän jälkeen vain yksi tunti, niin nimenomaan se yksi tunti on ongelma. Jostain syystä pudotit 9 kuukautta vuodesta pois, ja ihmettelet vain kesäkuukausia.
Meteliä pidetään nimenomaan siitä, että normaaliajassa kesäaurinko "laskee aikaisemmin".
Minua kiinnostaa se, mitä ihmiset tekevät tuon yhden mystisen "menetetyn" tunnin aikana. Suomessa on puolet vuodesta valoisaa aamusta iltaan - entisenä turistioppaana näin riittämiin keskieurooppalaisten matkailijoiden tuskaa siitä, kun "aina on valoisaa eikä koskaan ole pimeä". Sydäntalvea lukuunottamatta hämärä laskeutuu hitaasti. Suomen talvi on pimeä, ja jos on pilvistä ja sataa lunta, ei päivänvaloa näy viikkokausiin, joten on aivan sama, millaisessa valossa siellä työmatka-ajoneuvoissa istutaan.
Minä muuten muistan kesäaikaan siirtymisen. Se, mikä vuodesta 1981 on ollut erilaista, on se kahdesti vuodessa tapahtuva sählääminen aikaerojen ja kellojen kanssa, ja tätäkin ikävämpää, ihmisten ja eläinten elämänrytmin sotkeminen. Nuorempien käsitykset ovat erityisen mielenkiintoisia sen vuoksi, että - lainatakseni vähän vanhempaa tekstiä - he eivät tiedä, mistä puhuvat. ;)
Ap
Kello ei vaikuta päivän pituuteen mitenkään.
Tämä koko keskustelu on ihan naurettava,saa sen käsityksen että "talviaika" jotenkin pimentäisi päivää.
😂
Päivää jatketaan aamusta ei illasta on vanha sanonta.Myös kautta-aikojen on kesät aherrettu aikaisin rakentamisessa kun pitkä talvi väistämättä edessä ja yökukkuminen enään harvan aikuisen hupia kun kuitenkin päivätyöt odottaa.
Ihmetyttää aina tuo kaupunkilaisten pimeän pelko kun nykyään on jos millaista valaisinta tarjolla ja itsekkin teen töitä otsalampun kanssa tarvittaessa?
Kesäaika helpottaa eloa keväällä, syksyllä ja talvella. Nyt kello on 19:15 ja on suht valoisaa, jos oltaisiin kesäajassa, olisi vielä valoisampaa ja kahdeksan jälkeen tämä - mahtavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Meteliä pidetään nimenomaan siitä, että normaaliajassa kesäaurinko "laskee aikaisemmin".
Minua kiinnostaa se, mitä ihmiset tekevät tuon yhden mystisen "menetetyn" tunnin aikana. Suomessa on puolet vuodesta valoisaa aamusta iltaan - entisenä turistioppaana näin riittämiin keskieurooppalaisten matkailijoiden tuskaa siitä, kun "aina on valoisaa eikä koskaan ole pimeä". Sydäntalvea lukuunottamatta hämärä laskeutuu hitaasti. Suomen talvi on pimeä, ja jos on pilvistä ja sataa lunta, ei päivänvaloa näy viikkokausiin, joten on aivan sama, millaisessa valossa siellä työmatka-ajoneuvoissa istutaan.
Minä muuten muistan kesäaikaan siirtymisen. Se, mikä vuodesta 1981 on ollut erilaista, on se kahdesti vuodessa tapahtuva sählääminen aikaerojen ja kellojen kanssa, ja tätäkin ikävämpää, ihmisten ja eläinten elämänrytmin sotkeminen. Nuorempien käsitykset ovat erityisen mielenkiintoisia sen vuoksi, että - lainatakseni vähän vanhempaa tekstiä - he eivät tiedä, mistä puhuvat. ;)
Ap
Aha. Eli huutelet nyt vain sen olkiukkosi takaa, etkä suostu kuuntelemaan, mitä sinulle sanotaan. Turhaa näköjään jatkaa keskustelua. Mielestäni jo selitin, että kyse ei ole kolmesta kesäkuukaudesta, mutta sinä et nyt suostu puhumaan muusta kuin keskikesästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Mikä sinut niin kovasti saa sähläämään kellojen siirtämisessä? Pari kelloa siirtää parissa minuutissa. Ja ilmeisesti kaikenlainen matkustelu ulkomaille on sinulle ihan mahdoton ajatus: heti joutuisi kauheasti sähläämään kellon kanssa ja elämänrytmi menisi ihan sekaisin hirmuisesta aikaerosta.
Tässä tulee monelle suomalaiselle käymään samoin kuin briteille brexitin kanssa. Ensin oltiin innoissaan ja todellisuuuden paljastuessa sitten itketäänkin tyhminä että mitä kävikään.