Mikä sai työhaastattelussa toivomaan että et saa paikkaa?
Itellä on kokemus että joskus työhaastattelun jälkeen toivoo saavansa "Kiitämme mielenkiinnostanne mutta..." -kirjeen.
Eräässä firmassa oli puitteet niin vanhanaikaiset, siis jostain 80-luvulta, ja tuli tunne että tässä firmassa muutenkin asiat junnaa. Valitettavasti pääsin työkokeiluun (säästivät siis rahaa, olin ammattitaitoinen työharjoittelussa) ja ensivaikutelma piti paikkansa. Firma säästi ihan joka asiassa, ja oli hyvin hierarkinen ja jäykkä. Join kakkukahvit kun se pesti loppui.
Toisen kerran tunne tuli haastattelijasta (tulevasta pomosta). En onneksi saanut paikkaa, mutta olen nykyisen työn suhteen häneen välillä yhteydessä. Vaikutti erittäin nipolta, joka pomottaa minkä ehtii. Haastattelun kysymyksetkin ärsytti, kysyi mm. olenko siisti työpisteelläni; miltä autoni näyttää sisältä jos hän menee sitä katsomaan. Ärsytti siksi että autoani käyttää muutkin kuin minä (=lapset) ja auton siisteys antaa vain viitettä omasta siisteydestäni. Henkilö joka hommaan valittiin oli korkeammin koulutettu, eikä minua harmittanut lainkaan että en saanut paikkaa.
Kommentit (848)
Hain nuorempana hotelliin aamiaistarjoilijaksi. Tajusin jo aikaisessa vaiheessa haastattelua että aika karmea duuni. Haastattelija sitten kysyi että ”onko sulle ongelma että työt alkaa neljän viiden maissa aamulla”. Vastasin rehellisesti että on ongelma. Se työ jäi onneksi saamatta :).
Vierailija kirjoitti:
Kun viisikymppinen paikan pomo kommentoi, että "heitit sitten oman urasi romukoppaan lähtemällä miehen perässä ulkomaille!"
Joo, opettelin siellä vaan uuden kielen, tein vapaaehtoistöitä, suoritin 15 op opintokokonaisuuden etänä jne. Ja mulla oli jo pitkä työkokemus takana.
Mulle tuli siitä avausrepliikistä kyllä vahva tunne että tänne mä en halua töihin. Jos olis ollut pokkaa, olisin sanonut että eiköhän tää ollut tässä.
Siis kokonaiset 15 op:tä. Sehän on melkein 10 prosenttia alimmasta mahdollisesta tutkinnosta. Hurrrjaaaaa.
Haastattelussa ällöttävä lähempänä eläkeikää oleva hallituksen pj. alkoi kyselemään koska olen viimeksi suudellut mieheni kanssa ja kuinka meillä menee. Ajattelin, että tässä testataan kykyä selvitä oudoista tilanteista. Mutta yök silti. Sain paikan ja otin sen vastaan vaikka paska maistui jo suussa. Selvisi sitten että tämä pj. oli tosissaan vailla muutakin kun työpanostani. Halusi mm. että halaan häntä aina kun tulee toimistolle.
Muutaman vuoden jaksoin paskalafkassa halailla koska palkka oli hyvä ja työ mielekästä. Kun tämä pj. ei ymmärtänyt edes jäädä eläkkeelle oli mun aika lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun viisikymppinen paikan pomo kommentoi, että "heitit sitten oman urasi romukoppaan lähtemällä miehen perässä ulkomaille!"
Joo, opettelin siellä vaan uuden kielen, tein vapaaehtoistöitä, suoritin 15 op opintokokonaisuuden etänä jne. Ja mulla oli jo pitkä työkokemus takana.
Mulle tuli siitä avausrepliikistä kyllä vahva tunne että tänne mä en halua töihin. Jos olis ollut pokkaa, olisin sanonut että eiköhän tää ollut tässä.
Siis kokonaiset 15 op:tä. Sehän on melkein 10 prosenttia alimmasta mahdollisesta tutkinnosta. Hurrrjaaaaa.
Ehkä hän tarkoitti aiempaa 15 ov:a, joka on monen aineen perusopintokokonaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Psykologian tunneilla sinulle on varmaan opetettu jettä ikivanha sananlasku "se koira älähtää johon kalikka kalahtaa" on totta, eli sanat ei loukkaa ellei sanat ole jollain tavalla totta.
Jos tätäkin asiaa nyt ajattelee asiayhteyden osalta, työnhaku ja työura, niin haastattelija oli täysin oikeassa.
Nimittäin näen päivittäen hakemuksia jossa on oltu 10v ulkomailla poissa työelämästä ja kun tullaan takaisin, monesti eron takia tai lasten takia, niin oletetaan että se 10v aika ei näy missään.....ja mitä kieleen tulee niin kyllä Suomessakin on ihmisiä jotka osaa vierasta kieltä
Oikeassa haastattelija oli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän tarkoitti aiempaa 15 ov:a, joka on monen aineen perusopintokokonaisuus.
15 ov:täkin olivat vain jonkin aineen perusopinnot. Ylempi korkeakoulututkinto oli 160 ov.
Yhdessä tenttikokonaisuudessa tentittiin 3-8 ov. Eli kirjoittaja on ulkomailla raatanut muutaman viikon edestä yliopisto-opintoja.
Provikkapohjainen puhelinmyynti, ei ollut pohjapalkkaa ja kun sanoin haastattelussa kiitos mutten haluakaan paikkaa oli haastattelija vaikeana että enkö nyt millään voisi tulla heille aikakausilehtipuhelinmyyntiin.
Olen ollut puhelinmyyjä aikanaan parissa firmassa joissa sopimusehdot olivat paremmat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 op on kolme lukukauden mittaista kurssia. 15 ov taas on noin 22.5 - 30 op (kerroin 1,5-2) eli jotain 4-6 kurssia. En sanoisi noita vielä varsinaiseksi opiskeluksi, pikemminkin harrastukseksi tai aiemman tiedon täydentämiseksi.
Hain 10 kk:n mittaista tuurausta tekemään. Hakijoita oli lisäkseni muitakin. Haastattelijoina oli 4 keski-iän ylittänyttä ällöttävän kuolaavaa miestä. Mittailivat minua päästä varpaisiin ja kysyivät aivan epäolennaista. Tuijottelu ja tekonauru ja typerät kysymykset saivat oloni etovaksi. Huh, toivoin, ettei työstä kuuluisi mitään. Kuinka ollakaan, heti seuraavana päivänä ilmoitettiin minun saaneen työn. Pitkin hampain aloitin työt, mutta onneksi muut työkaverit osoittautuivat mukaviksi ja aikanaan sain myös vakipaikan. Hyvä, että menin, vaikka haastattelutilanne oli yököttävä.
"Meillä ei ole tapana noudattaa tessiä" alalla yleissitova työehtosopimus ja toiseksi lause kun mistään ei tahdo löytää hyviä työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Oli vuosi 1996. Esitin vientiassarin hommasta palkkatoiveeni 9500 markkaa, ja pomo kysyi "voiko siitä tinkiä". Sain silloisessa asarin paikassani 8500 markkaa, eikä ruotsin kieltä kummempaa vaadittu. Nämä olisi tarjonneet 8200. Kiitin ja sanoin niinkuin asiat on.
Yksi vaatimus konealan vientifirmassa oli mm myyntikokemusta, tietokoneet, tullaus, sujuva saksankielentaito ja italian kohtuullinen ja mulla on ne + kohtuullinen venäjä. Oikeesti, jos haluat tuon tason kunnon työntekijän, älä nuukaile palkassa, mieti mikä on firmalle oikeaa tuloksentekoa!
En onneksi ollut tilanteessa, että olisi ollut pakkorako ottaa paikka. Sympatiani trille, jotka olette siihen joutuneet!
Seurailin työpaikkailmoja ja huomasin että firmalla oli jatkuva haku päällä, ja asarin paikka oli yhä auki. Luulisi tulevan kalliiksi lopulta rekrytoida ja opettaa jatkuvasti uutta sakkia kun vanhat ei kauaa viihdy.
Bongasin puolen vuoden päästä paremman paikan ja aloitusliksa oli nikottelematta 9900 markkaa+ firman auto, että pääsin Espooseen Keski-Uudeltamaalta. Viihdyin siinä firmassa 10 vuotta.
SAKSAN_KIELEN_TAITO.
Menin kerran typerään työhaastatteluun ja kun henkilö alkoi kyselemään niin sanoin näkyykö liimaa huulillani tai muualla hän kysyi miksi kysyn vastasin kun haistelen sitä. No se loppui siihen ja ei tarvinnut muita kepposia käyttää.
”Meillä sitten jätetään aamulla moraali narikkaan ku tullaan töihin” tuumasi myyntialan yrityksen pomo. Oli muutenkin stereotypia itseään täynnä olevasta mulkusta. Kerroin jo haastattelussa, että ei kiinnosta.
Hain töihin isoon, melkein 1000 oppilaan kouluun. Rehtori kysyi haastattelussa, kuinka aion eriyttää opetusta 35-38 oppilaan ryhmissä eri taitotasoilla oleville oppilaille niin, että jokainen saa tarpeeksi helpotusta/haasteita oppitunnilla. Vastasin jotain älykkään kuuloista, mutta ajattelin jo vastatessani, etteihän tuollainen ole edes mahdollista noin isoissa ryhmissä enkä todellakaan halua tuota paikkaa. En saanut, ja hyvä niin.
Haastattelussa kävi ilmi että oikein paljon ylitöitä tekemällä ja päivystämällä voisin päästä lähes palkkatoiveeseeni.
Meillä on tapana vastata kännykkään ruokatunnillakin jne. Haastattemija soitti että minut valittu, jos vielä haluan heille tulla (kuulosti oudolta tuo). Kun sitten otin paikan vastaan: tervetuloa tänne hullunmyllyyn ja kuinka pitkä koeaika jne. No, kärvistelin 7kk määräaikaisuuden.loppuun.
-Aikaleimaus eli piti olla siellä 8h joka päivä vaikka päivän työt tehty ja olisi muuta vapaa-ajan tekemistä
-Ei saanut tehdä etätöitä milloin huvittaa
-Ei saanut pitää lomaa milloin huvittaa
Nämä oli siis kaikki heikennyksiä nykyisestä työpaikasta.
Nykyisessä ei aikaseurantaa, menen kotiin vaikka 6-7h jälkeen jos ei muuta tärkeää sille päivälle. Lomaa pidän käytännössä koska huvittaa, järjestelen projektit niin ettei mene lomasuunnitelmieni päälle. Teen myös etätöitä kotoa silloin kun huvittaa eikä se haittaa ketään.
Brutto on 3400e eli ei mikään huippupalkka, mutta jotta luopuisin noista suurista eduista, pitäisi olla vähintään 500e korkeampi palkka eli 3900.
Vierailija kirjoitti:
Brutto on 3400e eli ei mikään huippupalkka, mutta jotta luopuisin noista suurista eduista, pitäisi olla vähintään 500e korkeampi palkka eli 3900.
Kyllä minulle pitäisi maksaa 1000-1500 brutto lisää jos noista eduista joutuisi luopumaan. 500 brutto on käytännössä 250 netto, joten tuolla korotuksellahan tuntipalkka käytännössä laskisi.
Ensimmäisen haastattelun hoiti jokseenkin flegmaattinen tyyppi, joka haastatteli kokonaiset 20 minuuttia ja senkin hän pinnisteli keksiäkseen jotain kysyttävää.
Toinen haastattelu kesti lähes 2,5 tuntia. Siitä noin 2 tuntia ja 15 minuuttia yrityksen kaksi omistajaa pitivät monologiaan tuijottaen jonnekin kaukaisuuten ja höpisivät ihan mitä sattuu.
Yritys kuitenkin tarjosi minulle työtä ja jostain syystä päädyit ottamaan sen vastaan. Irtisanoin itseni heti ensimmäisenä päivänä.
Kävin juuri työhaastattelussa viime viikolla. Maanantaina sain tietää, että minua ei valittu. Mainitsin haastattelussa, että kuulin tästä työpaikasta, en maininnut mistä. Haastattelija halusi kuitenkin tietää ja sanoi et te-toimistosta ja nyökkäsin ja sanoin joo sieltä. Eli nämä pakkohaut karenssin uhalla on kyllä niin p*skaa.