Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on omituisinta, mitä olet ulkomailla kohdannut

Vierailija
25.03.2019 |

Tuon "Mitä tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa" -ketjun innoittamana rupesin miettimään, että olisi kiva tietää mikä palstalaisia on eniten ihmetyttänyt ulkomailla käydessä tai asuessa.

Ja pidetään keskustelu asiallisena, jookos

Kommentit (426)

Vierailija
61/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla Lontoon keskustan ravintolassa tarjoilija oli kovin hämmästynyt pankkikortistani jossa on sekä debit että credit samalla kortilla. Onko siinä jotain outoa????

Vierailija
62/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Egyptissä yhden julkisen vessan ovella oli mies joka jakoi vessaanmenijöille wc-paperia. Mahtoi olla hyväpalkkainen duuni.

Vastaavaan olen törmännyt Pariisissa sekä Wienissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksassa lapset sai aamulla valita, ottavatko valkoista vai ruskeaa maitoa (=kaakao).

Au pair- perheen äiti sekoitti aina ihanan tuoreen vasta kasvimaalta haetun salaatin sekaan ”salaatinkastinkkeen” eli kermaa ja sokeria 😳

Saksalaiset korostaa aina sitä, että kasviksia yms. pitää nauttia rasvapitoisen kanssa (tässä kerma), muuten vitamiinit eivät imeydy.

Vierailija
64/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Really?? kirjoitti:

Viime viikolla Lontoon keskustan ravintolassa tarjoilija oli kovin hämmästynyt pankkikortistani jossa on sekä debit että credit samalla kortilla. Onko siinä jotain outoa????

On. Korttiani on yritetty hylätä Puolassa, Tsekissä, Kroatiassa, Itävallassa jne jne. Myyjä/tarjoilija toteaa että your card does not work. Ja sitten minä selitän että toimii, pitää vain ensin valita 1 luotto tai 2 pankki. Vastaukseksi saa tonnin seteli -ilmeitä.

Onneksi yhä useammissa paikoissa saa itse laittaa kortin ja valita mitä haluaa. Mutta Tsekissä esim. nyt kun vihdoinkin korttimaksu alkaa olla kaikkialla mahdollista, nämä idarit ovat ottaneet korttikoneet joissa asiakkaalle on saatavilla vain se lähimaksupääte. Luottokortilla maksamista varten myyjän pitää laittaa kortti piilossa olevaan osaan. Onpa moni myyjä ottanut korttini ja lätkäissyt sen lupaa kysymättä lähimaksuun luullen että tyhmänä tarjoan korttia hänelle ja pyydän luotolle.

Vierailija
65/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä kumpikaan ei tapahtunut ulkomailla, mutta ulkomaalaisten johdosta joten saanen silti jakaa ne? :D Viime kesänä olin menossa festareille ja eräs englantia puhuva nuori nainen tuli minua ja miestäni vastaan ja hymyili leveästi ja huusi minulle "You are so beautiful". Toinen juttu tapahtui vuosia sitten, kun eräs ilmeisesti ranskalainen mies tuli vaatekaupassa luokseni, kehui kauniiksi ja seurasi minua ja yritti saada numeroni. Lopulta hän antoi minulle pusun poskelle ja häipyi hymyillen paikalta.

Tällaista tuttavallisuutta harvoin kokee kantasuomalaisten keskuudessa, kun ihmiset eivät uskalla edes katsoa toisiaan silmiin. Toisaalta hyvin hämmentäviä tilanteita mutta positiivisella tavalla. 

Miksi tällä on niin paljon alapeukkuja verrattaen yläpeukkuihin? 

Jos tuo creepy vaatekauppastalkkeri olisi suomalainen, niin kyse ei olisi tuttavallisuudesta vaan #metoo.

Ei olisi, vaan riippuisi ihan siitä miten kyseinen ihminen lähestyy. Yritin tuolla myös valaista vähän sitä, että jossain päin maailmaa tuollainen käytös todella on arkipäivää ja ihan normaalia eikä yhtään creepyä. Minä kun en säiky tuollaista, olen sitten ilmeisesti kovin epäsuomalainen... -sama

Kyllä se on Suomessakin ihan normaalia, että joku mies alkaa kehuskella kauniiksi ja kärttää numeroa eikä meinaa jättää rauhaan. Kumma jos et ole kohdannut? Olen kyllä kateellinen, viimeksi tänään kohtasin tuollaisen ja oli kyllä 100% kantasuomalainen. Jotkut kai sitten tykkää, minä en. Todella rasittavaa.

Vierailija
66/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omituisinta mutta merkillepantavaa oli -90-luvun Saksassa se kierrätys ja lajittelu. Kaikilla kangaskassi mukana kun ostivat hedelmiä. Jugurttipurista ei edes kantta saanut roskikseen laittaa vaan jokainen pakkausosa lajiteltiin; muovia, pahvia, alua tms.. Lasipurkit maidoissa yms. koska ne helppo kierrättää.  Ei silloin Suomessa ollut tällaisesta tietoakaan. Kun yritin sitten Suomessa elää ko. tapaan, mulle naurettiin. Onneksi ei enää naureta!

Vierailija
67/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailija kirjoitti:

Lontoossa huvitti kokolattiamatot kylppärissä. Lisäksi kylppäriin oli vaihdettu hana, jossa on sekoittaja. Siksipä hanassa oli varoitustarra, että siitä tulee myös kuumaa vettä.

Kiinassa huvitti, kun hotelliin oli hommattu nykyaikaiset wc-istuimet, mutta ne oli muurattu betonivalun sisään, että lattiassa oli pelkkä reikä perinteiseen tapaan. Japanissa vessoissa on kieltokyltit (kiinalaisia varten), ettei pöntön laidalle saa nousta kyykkäämään vaan pitää istua.

Meillä on Haminassa ja Kotkassa myös nuo pyyynreunallakyykkäämiskieltolaput, johtuen itärajan läheisyydestä.

Kun menet erääseen isoon kalaravintolaan, siellä kusi valuu pitikin vessanlattiaa kun bussilasteittain tulee näitä seisaallaan pissaajia.

Vierailija
68/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa turistikohteessa ammuttiin yksi ulkomaalainen mies sen takia kun hän raivosi ja valitti kovaan ääneen, taustalla voi olla muitakin syitä ehkä huumeet. Etsin tietoa kieltä osaavana seuraavan päivän uutisissa luki että se mies oli hukkunut, vaikka niin ei oikeasti ollut. Yllätti miten helposti mediakin lähtee vääristelyyn mukaan, vain siksi kun saavat ylimääräistä palkkiota.

Vierailija
69/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettipankki! Italiassa vaihto-opiskeluvuoden vuokrakämpän vuokran maksu oli ihan käsittämätön show- Vuokralaskuja ei saanut etukäteen vaan joka kuukausi piti jonottaa toimistoon mistä sen lippusen sai. sit jonotettiin automaatille et sai nostaa rahat vuokraan. sit jonotettiin postiiin jossa vuokra maksettiin. ja sit taas sinne koulun toimistoon johon kuitti piti palauttaa. ja tätä ei ehtinyt mitenkään tekeen yhdes päiväs koska kaikki virastot ja toimistot yms oli auki 1-2tuntia kerrallaan ja vain kolmena päivänä viikossa tms. Kyl oli koko euroopan kaverit ihmeissään ku istuin tietokoneelle hoitamaan laskuni suomeen ja siirsin rahaa tilillä.

Vierailija
70/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa pankin aulassa "asui" kerjäläismies joka puhui ja vaikutti paikalliselta. Avasi oven ja meni sitten takaisin pankin aulaan nukkumaan rojujensa kera. Vaikutti asuvan siinä pankin aulassa, eikä ollut edes erikoista paikallisille vaan ihan arkipäiväinen asia. Wienissä näkyi hotellin julkinen sauna joka oli sekä miesten että naisten käytössä yleisenä saunana. Saunassa oli joku ukko alasti vaikka kyseessä julkinen hotellin sauna ilman varauslistaa. Ällötti. Yhdessä hotellissa oli myös turistimies jolla oli tapana mennä joka ilta täysin alasti parvekkeelle maisemia katselemaan. Loppui aika nopeasti ne omat parvekkeella käynnit. Hotellista oli näköala yhteen opistoon ja asuintaloon.

Vierailija
71/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa yhdessä hotellissa asui r kerjäläinen, tuli omilla avaimillan sisään hotelliin kun respa oli mennyt kiinni ja yritti lapun kanssa kerjätä ennen kuin hän meni huoneeseensa. Sen jälkeen en ole hotelleihin enää luottanut etenkään Espanjassa.

Vierailija
72/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuotta sitten matkustin ensi kertaa vähän "kauemmas" eurooppaan, Lissaboniin. (aiemmin käynyt vain suomen naapurimaissa) Siellä sitten olin yhtäkkiä tilanteessa jossa oli afrikkalaisten huivipäisten miesten katutappelu keskellä kaupungin katua, ympärillä vain pelkästään noita afrikkalaisia miehiä huutamassa ja kannustamassa tappelijoita, kaikilla sellaiset "heimovaatteet" päällä, toisin kuin suomessa jossa tummaihoiset yleensä pukeutuu eurooppalaiseen tyyliin. Tuossa tilanteessa mietin hetken että olenko nyt järjiltäni ja olenko oikeasti euroopassa vaiko afrikassa kuitenkin. 

Vierailija
73/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohi aiheen, mutta miten länsimaalainen polvivikainen pärjää noissa kyykkyvessoissa?

Vierailija
74/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gran Canarialla clubit, joissa kaikenlaisia huoneita pareille ja sinkuille sekä ryhmille, julkisen s###sin harrastamiseen ja samat ryhmätouhut dyyneillä.

Vierailija
75/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjällä metrosiivoja hakkasi ohikulkijoita mopilla jos nämä eivät väistäneet. Siivoojat eivät siellä ole mitenkään nöyriä ja näkymättömiä.

Heheh, itse olen siivooja suomessa ja mulla on venäläisiä työkavereita. Melkein tuollaisia ne on täällä suomessakin :D Niiltä ei todellakaan kannata pyytää mitään ylimääräisiä palveluksia, vastaus on "tee itse!" Oikeasti hyvä juttu muuten, eivät suostu kenenkään muka "korkeampiarvoisten" juoksutettavaksi. 

Vierailija
76/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Malesiassa se, että vessoista on usein vain sellainen puutarhaletkumainen bide-suihku eikä ollenkaan paperia. Eikö ne kuivaa takamustaan ollenkaan vaan vetävät sitten vaatteet päälle vaikka ovat vielä märkiä? :o

Esim. Tokiossa joka on kaikinpuolin kehittynyt ja upea moderni kaupunki, ei ole keskustan julkisissa vessoissa paperia, eikä edes välttämättä pönttöä vaan reikä lattiassa. Siellä kaikille on itsestään selvää että paperia pidetään mukana laukussa. Kaduilla kyllä jaellaan ilmaiseksi pieniä paperipaketteja joissa on joku mainos mukana. 

Vierailija
77/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkailija kirjoitti:

Lontoossa huvitti kokolattiamatot kylppärissä. Lisäksi kylppäriin oli vaihdettu hana, jossa on sekoittaja. Siksipä hanassa oli varoitustarra, että siitä tulee myös kuumaa vettä.

Kiinassa huvitti, kun hotelliin oli hommattu nykyaikaiset wc-istuimet, mutta ne oli muurattu betonivalun sisään, että lattiassa oli pelkkä reikä perinteiseen tapaan. Japanissa vessoissa on kieltokyltit (kiinalaisia varten), ettei pöntön laidalle saa nousta kyykkäämään vaan pitää istua.

Meillä on Haminassa ja Kotkassa myös nuo pyyynreunallakyykkäämiskieltolaput, johtuen itärajan läheisyydestä.

Kun menet erääseen isoon kalaravintolaan, siellä kusi valuu pitikin vessanlattiaa kun bussilasteittain tulee näitä seisaallaan pissaajia.

Kotkassa on myös kiva olla töissä paikassa joissa on noita seisaallaan/kyykyssä pissaajia työkavereina. Aina pöntöt kusessa eikä vessassa voi käydä, siivoojatkin valittaa sotkusta. Vessaan on laitettu lappu jossa ohjeet kuinka vessaa käytetään, mutta eipä auta. 

Vierailija
78/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Balilaisten perinteiset asumukset, joista turistikin sai vuokrata huoneen edullisesti. Siellä asuu koko suku ja kanatkin juoksevat sulassa sovussa maastossa. Huonekaluja ja maallista mammonaa on kuitenkin vähän, vaikka asumukset ovat hienoja.

Vierailija
79/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaassa tuli vastaan pieni kuorma-auto missä kuormana kokonaisia paistettuja sikoja pitkällään, kärsät menosuuntaan. Myös sähköviritelmät pylväissä todella erikoisia sekalaisia vyyhtejä roikkumassa sinne tänne sillan sun tälläin.

Vierailija
80/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lontoossa kun kävelin aikani ajatuksissani, ja totesin olevani ainoa valkoihoinen ihminen lähipiirissä. Ja huomasin, että minua ei todellakaan katseltu ystävällisesti. En edes tiennyt että sellaisiakin kaupunginosia on.

Siis ihan tosissasiko väität, että olit Lontoossa ja sinua ympäröivät ihmiset mulkoilivat sinua vihaisena koska olet valkoinen? :D Aivan varmasti

Lontoo on iso paikka. Kyllä sieltä löytyy alueita, joilla asuu pääosin jonkin tietyn rodun ihmisiä. Osa kaupunginosista on myös jengien hallussa. Valkoista yksin liikkuvaa naista saatetaan pitää vaikkapa houkutuslintuna ja sen vuoksi ei erityisen tervetulleena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi