Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on omituisinta, mitä olet ulkomailla kohdannut

Vierailija
25.03.2019 |

Tuon "Mitä tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa" -ketjun innoittamana rupesin miettimään, että olisi kiva tietää mikä palstalaisia on eniten ihmetyttänyt ulkomailla käydessä tai asuessa.

Ja pidetään keskustelu asiallisena, jookos

Kommentit (426)

Vierailija
81/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt omituisinta, mutta mut on yllättänyt kanssaeurooppalaisten huonotapaisuus ja töykeys. Muistan, miten ennen aina päiviteltiin sitä miten me suomalaiset olemme niin jäljessä muuta Eurooppaa tapakulttuurin puolesta. Asia on kuulkaapas toisin päin, menkää itse katsomaan.

Erityisesti pätee asiakaspalvelutilanteissa, Suomesta saa helposti Euroopan parhaimpiin ja mukavimpiin kuuluvaa asiakaspalvelua, ei niskojen nakkelua, tiuskimista ja vitkuttelua.

Ennen kuin ehditte syyttämään minua niin totean, että olen hyvin kielitaitoinen ja satavarmasti aina itse kohtelias ja kunnioittava.

Vierailija
82/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa oli Amerikan maalla, että kassalla pyydettiin enemmän kuin hintalappu näytti...(verot siis lisätään hintaan). Käsittämättömän epäkäytännöllinen tapa.

Siihen on ihan jarkeva selitys: Joka osavaltiossa ja jopa kaupunginosassa on erilainen veroprosentti, paakonttorissa sitten lasketaan myynti summasta ennen veroa.

Yleensa se vero on niin pieni etta ei siihen kiinnita mitaan huomiota. Joissakin osavaltioissa ei ole ALVia ollenkaan tai ruuasta ja laakkeista ei mene veroa. Suomessahan menee jotain 24% joka ostoksesta mutta ei se teita vaivaa kun sita ei erikseen nae.

Tietokoneaikana ei ole mikään ongelma kehittää ohjelma joka laskee hinnat ilman veroa, veron kanssa jne.

Niinhan kuitissa nakyykin, hinta, vero ja loppusumma. Mita kuvittelit?

Pointti lienee, että eurooppalaisten, ja nykyään myös aika monen amerikkalaisen mielestä ei ole mitään järkeä siinä, että hyllyssä näkyvä hinta ei ole sama kuin asiakkaan maksama hinta. Ja tälle järjestelylle ei ole mitään järkisyytä, vaan kyseessä on vaan typerä perinne. Vähän niin kuin imperiaalisen mittajärjestelmän käyttö, joka sekin varmasti on sinussa Yhdysvalloissa perusteltua jostain syystä.

Tama veroasia on selitetty suomalaisille varmaan sata kertaa mutta ei vaan mene perille.

Jos liikkeella on 1700 myyntipistetta eri osavaltioissa niin miten menisi kirjanpito kun kaikissa on eri veroprosentti? Mistaan "typerasta" perinteesta ei ole kysymys, ennemminkin suomalaisten kyvyttomyydesta ymmartaa erilaista systeemia. Veroprosentti on korkeintaan 10% (suurimmissa kaupungeissa), jos sita ei osaa laskea paassa hinnan paalle niin huonosti on asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt omituisinta, mutta mut on yllättänyt kanssaeurooppalaisten huonotapaisuus ja töykeys. Muistan, miten ennen aina päiviteltiin sitä miten me suomalaiset olemme niin jäljessä muuta Eurooppaa tapakulttuurin puolesta. Asia on kuulkaapas toisin päin, menkää itse katsomaan.

Erityisesti pätee asiakaspalvelutilanteissa, Suomesta saa helposti Euroopan parhaimpiin ja mukavimpiin kuuluvaa asiakaspalvelua, ei niskojen nakkelua, tiuskimista ja vitkuttelua.

Ennen kuin ehditte syyttämään minua niin totean, että olen hyvin kielitaitoinen ja satavarmasti aina itse kohtelias ja kunnioittava.

Miten et ole tuota ennen huomannut, jos olet hyvin kielitaitoinenkin? Etkö silti ole käynyt ulkomailla?

Vierailija
84/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten et ole tuota ennen huomannut, jos olet hyvin kielitaitoinenkin? Etkö silti ole käynyt ulkomailla?

? Nyt en tajunnut, ilmeisesti suomen kielen taitoni ei riittänyt. :)

Eli siis siitä lähtien kun aloin kiertelemään Eurooppaa olen toistuvasti yllättynyt tästä eurooppalaisten huonotapaisuudesta.

Vierailija
85/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut ulkomailla 15 vuotta. Neljässä eri maassa, kolmella mantereella. Kaikista omituisuuksista tulee äkkiä ihan normia. Eikä hetken päästä enää edes muista, mikä oli ensin outoa. Harmi. Olisi pitänyt kirjoittaa muistiin päiväkirjan muodossa. Myöhäistä nyt.

Niinpä. Itse olen asunut ulkomailla 18 vuotta; viidessä maassa, kuudessa eri miljoonakaupungissa (lähinnä Aasiassa). Maitten vaihtuessa outouden kokemukset tosiaan laimenevat. Outouden ihmettely vaihtuu toteamukseen: Jaa-has, täällä asiat hoidetaan näin. Tällä asenteella olen pärjännyt hyvin Suomessakin... :)

Vierailija
86/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan kehuja miehiltä. Eipä tapahdu suomessa. Ei ikinä. N30

Vierailija
87/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa ei ollut käsienpesuallasta vessassa, vaan kädet piti pestä kylppärin puolella. Wc-pönttö oli siis omassa erillisisessä tilassa. Yhdessä kämpässä pönttö oli myös erillisessä pienessä tilassa, kun taas bide-allas ja käsien pesuolivat kylppärissä. Tää logiikka ei ihan auennut mulle :D

Vierailija
88/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poltat tupakkaa Manhattanilla, saattaa paikalle tulla aivan siististi pukeutunut businesmies tai -nainen ja pummata savukkeen.

Vierailija
89/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa yhdessä hotellissa asui r kerjäläinen, tuli omilla avaimillan sisään hotelliin kun respa oli mennyt kiinni ja yritti lapun kanssa kerjätä ennen kuin hän meni huoneeseensa. Sen jälkeen en ole hotelleihin enää luottanut etenkään Espanjassa.

Siis "kerjäläinen" oli vuokrannut huoneen itselleen ihan kuten sinäkin, ja se jotenkin loi epäluottamusta hotellia kohtaan? Nyt ei ihan avaudu logiikka. Luulisi että ennemmin avautuisi silmät noiden tiettyjen kerjäläisryhmien toiminnalle.

Vierailija
90/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Malesiassa se, että vessoista on usein vain sellainen puutarhaletkumainen bide-suihku eikä ollenkaan paperia. Eikö ne kuivaa takamustaan ollenkaan vaan vetävät sitten vaatteet päälle vaikka ovat vielä märkiä? :o

Luulen, että ne suihkut olivat lattian huuhtomista varten siivouksen yhteydessä.

Luulet väärin.

Vedellä pesu paperin käytön sijasta on melko yleistä muslimimaissa.

T. Malesiassa asunut

Vierailija
91/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Olen niin kyllästynyt siihen suomalaisten ”missään ei saa niin huonoa palvelua kuin Suomessa” -itkuvirteen. Suomessa asiakaspalvelijat ovat yleisesti ottaen ystävällisiä, avuliaita ja rehellisiä. Sovitut palvelut, hinnat ja aikataulut pitävät paikkansa.

Totta kai on poikkeustapauksia ja huijareita, mutta yleensä asiat sujuvat Suomessa hyvin verrattuna moneen moneen muuhun maahan.

Vierailija
92/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannissa alle 18-vuotias ei pääse pubiin edes omien vanhempiensa seurassa lounaalle.

Meniköhän sulta nyt Suomi ja Englanti sekaisin? Olen asunut Lontoossa yli 20 vuotta ja kasvattanut täällä kolme lasta. Ikinä ei ole ollut ongelmia päästä lasten kanssa pubiin syömään.

Vierailija
93/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä kumpikaan ei tapahtunut ulkomailla, mutta ulkomaalaisten johdosta joten saanen silti jakaa ne? :D Viime kesänä olin menossa festareille ja eräs englantia puhuva nuori nainen tuli minua ja miestäni vastaan ja hymyili leveästi ja huusi minulle "You are so beautiful". Toinen juttu tapahtui vuosia sitten, kun eräs ilmeisesti ranskalainen mies tuli vaatekaupassa luokseni, kehui kauniiksi ja seurasi minua ja yritti saada numeroni. Lopulta hän antoi minulle pusun poskelle ja häipyi hymyillen paikalta.

Tällaista tuttavallisuutta harvoin kokee kantasuomalaisten keskuudessa, kun ihmiset eivät uskalla edes katsoa toisiaan silmiin. Toisaalta hyvin hämmentäviä tilanteita mutta positiivisella tavalla. 

Miksi tällä on niin paljon alapeukkuja verrattaen yläpeukkuihin? 

Koska sinä nyt vaan halusit tuoda esille: 'mä olen niiin kaunis', että ohikulkijatkaan ei voi olla sanomatta sitä minulle.

Vierailija
94/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lontoossa kun kävelin aikani ajatuksissani, ja totesin olevani ainoa valkoihoinen ihminen lähipiirissä. Ja huomasin, että minua ei todellakaan katseltu ystävällisesti. En edes tiennyt että sellaisiakin kaupunginosia on.

Siis ihan tosissasiko väität, että olit Lontoossa ja sinua ympäröivät ihmiset mulkoilivat sinua vihaisena koska olet valkoinen? :D Aivan varmasti

Lontoo on iso paikka. Kyllä sieltä löytyy alueita, joilla asuu pääosin jonkin tietyn rodun ihmisiä. Osa kaupunginosista on myös jengien hallussa. Valkoista yksin liikkuvaa naista saatetaan pitää vaikkapa houkutuslintuna ja sen vuoksi ei erityisen tervetulleena.

Nimeäisitkö näitä kaupunginosia ja alueita että osaan vältellä.

Vierailija
95/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itävallassa hotellien ja kylpylöiden sekasaunat joissa ollaan alasti. Ällöjä.

Vierailija
96/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jossain Meksikon wt-lähiön Mäkkärissä, jonne ei turistit eksy ja olin about 65-70-kiloisena naisena koko ravintolan laihin tyyppi enkä siis mitenkään hoikka itsekään. Siinä paikassa tajusin, miksi meksikolaiset ovat maailman lihavin kansa :(

Vierailija
97/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että Oslolaisessa sivistyskaupungissa oli tyttö joka lapun kulmalla jo kaupunkia lähestyttäessä.

Vierailija
98/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ymmärtäisit millaiset suomalaiset naiset ovat, ymmärtäisit myös miksi eivät saa kehuja. Ei niitä osata ottaa vastaa. Korkeintaan saa jotain v ittuilua, haukkumista, metoota takaisin. Silloin kun mies joskus kelpaakin niin ei se käytös mitenkään hyvää ole.

Olisi kyvä hyvä idea tehdä joku realitysarja missä piilokameralla laitetaan joku kohtelias sanavalmis mies vähän flirttailemaan suomimuijille jotta kaikki näkisivät millaista paskaa tulee niskaan. 

Vierailija
99/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että Oslolaisessa sivistyskaupungissa oli tyttö joka lapun kulmalla jo kaupunkia lähestyttäessä.

Nyt en ymmärtänyt.

Vierailija
100/426 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ymmärtäisit millaiset suomalaiset naiset ovat, ymmärtäisit myös miksi eivät saa kehuja. Ei niitä osata ottaa vastaa. Korkeintaan saa jotain v ittuilua, haukkumista, metoota takaisin. Silloin kun mies joskus kelpaakin niin ei se käytös mitenkään hyvää ole.

Olisi kyvä hyvä idea tehdä joku realitysarja missä piilokameralla laitetaan joku kohtelias sanavalmis mies vähän flirttailemaan suomimuijille jotta kaikki näkisivät millaista paskaa tulee niskaan. 

Siinä mielessä totta, että flirttikulttuuri luodaan yhdessä. Se vaatii molemmilta osapuolilta tietyt roolit, jotta se sujuisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi