Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on omituisinta, mitä olet ulkomailla kohdannut

Vierailija
25.03.2019 |

Tuon "Mitä tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa" -ketjun innoittamana rupesin miettimään, että olisi kiva tietää mikä palstalaisia on eniten ihmetyttänyt ulkomailla käydessä tai asuessa.

Ja pidetään keskustelu asiallisena, jookos

Kommentit (426)

Vierailija
21/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, asiallinen kommentti naisten pukemisesta kaapuihin on poistettu.

Edelleen aina yhtä järkyttävä näky.

Vierailija
22/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Singaporessa taksikuskeille eivät kadunnimet välttämättä sanoneet mitään (paitsi suurimmat kadut). Kuskille olisi kannattanut kertoa määränpään postinumero, koska siellä kaikilla taloilla on oma postinumero.

Eivät kyllä usein löytäneet silloinkaan perille, vaan piti neuvoa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei isoissa kaupungeissa kaikkia osoitteita ole kartalla. Esim. postilla tulevissa kirjeissä lukee osoite tyyliin "tiilitalo pääpoliisiaseman takana".

Vierailija
24/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vielä viiden hollantivuoden jälkeen ole ymmärtänyt, että letut on ihan pätevä päivällinen. Itse syön juuston kanssa, mutta pari kämppistä syö vain makeita - siirapilla, sokerilla, suklaa-hasselpähkinälevitteellä...you name it.

Vierailija
25/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Egyptissä oli kunnon tinkauskulttuuri. Apteekissakin pystyi tinkimään lääkkeiden hinnoista! Turisteille oli erikseen kauppoja missä ei tarvinnut tinkiä :)

Vierailija
26/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ampumista, pommeja ja eläinrääkkäystä olen nähnyt ulkomailla. Aika omituista.

Oli siellä paljon kivaa ja turvallistakin ja se oli ehkä omituisinta, että näyttivät onnellisemmilta kuin suomaliset,vaikka olisivat asuneet slummeissa.

Vierailija
27/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikkalaisen pummin kohteliaisuus hänen kysyessään olisiko minulla mahdollisesti halua tarjota hänelle ystävällisesti yksi savuke. Melkein harmitti, etten polta.

Vierailija
28/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä maassa ei ollut oikeastaan ollenkaan apteekkeja (paitsi sellaisia sekatavarakauppoja joista sai myös joitain lääkkeitä) vaan lääkkeet sai lääkäriasemalta/sairaalasta mukaansa.

Vierailija
29/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni asui muutaman vuoden trooppisessa maassa. Heidän seudullaan oli niin paljon käärmeitä, että käärmeidenpoistopalvelu kuului vuokrasopimukseen. Oli kuulemma kovasti käyttöä palvelulle.

Vierailija
30/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa oli Amerikan maalla, että kassalla pyydettiin enemmän kuin hintalappu näytti...(verot siis lisätään hintaan). Käsittämättömän epäkäytännöllinen tapa.

Siihen on ihan jarkeva selitys: Joka osavaltiossa ja jopa kaupunginosassa on erilainen veroprosentti, paakonttorissa sitten lasketaan myynti summasta ennen veroa.

Yleensa se vero on niin pieni etta ei siihen kiinnita mitaan huomiota. Joissakin osavaltioissa ei ole ALVia ollenkaan tai ruuasta ja laakkeista ei mene veroa. Suomessahan menee jotain 24% joka ostoksesta mutta ei se teita vaivaa kun sita ei erikseen nae.

Vierailija
31/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailija kirjoitti:

Lontoossa huvitti kokolattiamatot kylppärissä. Lisäksi kylppäriin oli vaihdettu hana, jossa on sekoittaja. Siksipä hanassa oli varoitustarra, että siitä tulee myös kuumaa vettä.

Joo, tää siksi, kun se kuuma vesi tulee yleensä boilerista, joten se voi olla todella kiehuvaa. Sekoitin ei yleensä toimi kunnolla, joten sieltä voi tulla välillä kuumaa ja välillä kylmää.

Kokolattiamatto toimii eristeenä. Meillä otettiin ne pois Viktosianaikaisesta huushollista, ja alla oli vain lankut ja niiden alla maa ilman eristettä. Kyllä tuuli välillä lattianrajassa.

Samaten ikkunaverhot piti olla vuoritettuja, koska oli yksinkertaiset ikkunat ja piti olla joku eriste ainakin talviaikaan.

Vierailija
32/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä olisi toisaalta voinut tapahtua ihan missä tahansa, mutta on jäänyt mieleeni. Viime kesänä Milanossa metroaseman portaikossa oli suttuinen, likaisiin vaatteisiin pukeutunut mies joka oli levittänyt tavaransa portaikon tasanteelle ja vääntänyt k*set ja p*skat siihen viereen. Hauskinta oli se, että viittoi ja jutteli ilmeisesti sille omalle kakalleen, ainakin siltä se näytti. :D Tavallaan säälitti, toisaalta huvitti ja huvittaa edelleen.

Toinen juttu mikä Milanossa ihmetytti, oli se, miten halvalla sai perushyvän viinipullon ihan lähikaupasta. Ostimme kaksi viinipulloa eivätkä maksaneet yhteensä edes kymmentä euroa. Myös tupakka-aski oli naurettavan halpa, vähän päälle neljä euroa ja niitä sai ostettua automaateista katujen varsilta. 

Vierailija
33/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä kumpikaan ei tapahtunut ulkomailla, mutta ulkomaalaisten johdosta joten saanen silti jakaa ne? :D Viime kesänä olin menossa festareille ja eräs englantia puhuva nuori nainen tuli minua ja miestäni vastaan ja hymyili leveästi ja huusi minulle "You are so beautiful". Toinen juttu tapahtui vuosia sitten, kun eräs ilmeisesti ranskalainen mies tuli vaatekaupassa luokseni, kehui kauniiksi ja seurasi minua ja yritti saada numeroni. Lopulta hän antoi minulle pusun poskelle ja häipyi hymyillen paikalta.

Tällaista tuttavallisuutta harvoin kokee kantasuomalaisten keskuudessa, kun ihmiset eivät uskalla edes katsoa toisiaan silmiin. Toisaalta hyvin hämmentäviä tilanteita mutta positiivisella tavalla. 

Vierailija
34/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Washingtonissa kaikki kaupanmyyjät ja muut palvelualan ammattilaiset olivat "ei-kaukaasialaisia".

Vierailija
35/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä kumpikaan ei tapahtunut ulkomailla, mutta ulkomaalaisten johdosta joten saanen silti jakaa ne? :D Viime kesänä olin menossa festareille ja eräs englantia puhuva nuori nainen tuli minua ja miestäni vastaan ja hymyili leveästi ja huusi minulle "You are so beautiful". Toinen juttu tapahtui vuosia sitten, kun eräs ilmeisesti ranskalainen mies tuli vaatekaupassa luokseni, kehui kauniiksi ja seurasi minua ja yritti saada numeroni. Lopulta hän antoi minulle pusun poskelle ja häipyi hymyillen paikalta.

Tällaista tuttavallisuutta harvoin kokee kantasuomalaisten keskuudessa, kun ihmiset eivät uskalla edes katsoa toisiaan silmiin. Toisaalta hyvin hämmentäviä tilanteita mutta positiivisella tavalla. 

Miksi tällä on niin paljon alapeukkuja verrattaen yläpeukkuihin? 

Vierailija
36/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo creepy vaatekauppastalkkeri olisi suomalainen, niin kyse ei olisi tuttavallisuudesta vaan #metoo.

Vierailija
37/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa oli Amerikan maalla, että kassalla pyydettiin enemmän kuin hintalappu näytti...(verot siis lisätään hintaan). Käsittämättömän epäkäytännöllinen tapa.

Siihen on ihan jarkeva selitys: Joka osavaltiossa ja jopa kaupunginosassa on erilainen veroprosentti, paakonttorissa sitten lasketaan myynti summasta ennen veroa.

Yleensa se vero on niin pieni etta ei siihen kiinnita mitaan huomiota. Joissakin osavaltioissa ei ole ALVia ollenkaan tai ruuasta ja laakkeista ei mene veroa. Suomessahan menee jotain 24% joka ostoksesta mutta ei se teita vaivaa kun sita ei erikseen nae.

Tietokoneaikana ei ole mikään ongelma kehittää ohjelma joka laskee hinnat ilman veroa, veron kanssa jne.

Vierailija
38/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ulkomailla 15 vuotta. Neljässä eri maassa, kolmella mantereella. Kaikista omituisuuksista tulee äkkiä ihan normia. Eikä hetken päästä enää edes muista, mikä oli ensin outoa. Harmi. Olisi pitänyt kirjoittaa muistiin päiväkirjan muodossa. Myöhäistä nyt.

Vierailija
39/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietokoneaikana ei ole mikään ongelma kehittää ohjelma joka laskee hinnat ilman veroa, veron kanssa jne.

Niinhan kuitissa nakyykin, hinta, vero ja loppusumma. Mita kuvittelit?

Vierailija
40/426 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo creepy vaatekauppastalkkeri olisi suomalainen, niin kyse ei olisi tuttavallisuudesta vaan #metoo.

Ei olisi, vaan riippuisi ihan siitä miten kyseinen ihminen lähestyy. Yritin tuolla myös valaista vähän sitä, että jossain päin maailmaa tuollainen käytös todella on arkipäivää ja ihan normaalia eikä yhtään creepyä. Minä kun en säiky tuollaista, olen sitten ilmeisesti kovin epäsuomalainen... -sama

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme