Miten ihmiset luulee saavansa perintöä? (Oletko saamassa perintöä-ketju)
Ko. ketjussa ihmiset listaavat vsnhempiensa omaisuutta ja luulevat perivänsä ne. Tajuatteko että lainsäädäntönmuuttuu nopeasti ja vanhuksen viimeisten elinvuosienhoiva tullaan laskuttamaan heiltä itseltään?
Toesittekö että pslvelutalo maksaa 5000-7000e KUUSSA? Vuodessa maksua menee jopa yli 80 000 ja jos viimeisiä vuosia vietetään palvelutalossa vaikkapa 4-5 niin monen sadan tonnin perintö on kaluttu tyystin.
Vanhushoiva on kallista ja kohta vielä kalliimpaa kun työvoimapula vanhustenhoidossa nostaa palkkoja ja hintoja.
Nun vanhemmat on nyt 72 ja 74v ja heillä omaisuutta sellainen 350 000 kiinteistöissä ja ehkä 50 000 muussa. Tästä 400 000 eurosta en tule näkemään killinkiäkään. Joka ikinen penni menee vanhuuden hoivaan eikä riitä, lastenkin pitänee kaivaa kuvettaan.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Tähän ongelmaan on ratkaisu. Tee vanhempiesi kanssa sopimus, että hoidat heitä heidän loppuelämänsä. Normaali työsuhde, josta he maksavat saman verran palkkaa sinulle kuin työstäsi nyt, paitsi että työaikasi on 24h. Näin saat varmasti heidän rahansa.
Mutta kukapa tällaista järjestelyä haluaa. Lapset ei siksi, että se on liian vaivalloista, ja vanhemmat puolestaan olettaa, ainakin salaa mielessään, että lapsilla ihan oikeasti olisi velvollisuus hoitaa vanhempiaan vaikka ilmaiseksi.
Suurten ikäluokkien itsekkäät hedonistit OIKEESTI ajattelee näin. Munkin vanhemnat (jotka juuri ja juuri sai lapsensa hengissä pidettyä mutta muuten olivat todella huonoja vanhempia) ovat marttyyriäänellä märisseet että te lapset olette meille elämänne velkaa ja siksi heillä on oikeus odottaa etä me hoidetaan heidät vanhana.
Joo, no sopii mulle, voin hoitaa samallalailla kuin he minua, eli päivittäin nipustelen, läpsin ja tukkpöllytän, huhdan ja uhkailen, lukitsen varastoon, ilkun ja pilkkaan. Samaa saa mitä itse antoi aikanaan!
Kaikki perinnöt tulevaisuudessa putsaa Esperi ja kumpp.
Faija on miljonääri ja vanha jo. Kertoi mulle, että saat mukavan summan, kun hän kuolee. Sanoin että en tarvitse penniäkään, vaan kuluta rahasi omaan elämääsi. Loput mitä jää, testamenttaa vaikka kulkukissoille. Säälittäviä on ihmiset, ketkä on ahneita pas...a ja elelee vanhempien rahoilla! Ja itte oon työtön.
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani kyllä meinaavat mahdollisimman paljon perintöänsä siirtää minulle jo elossa ollessaan, heillä on niin paljon omaisuutta että jää minulle kyllä siitä huolimatta satojen tuhansien perintöverot maksettavaksi.
Juu, ennakkoperintöjäkin on mahdollista antaa. Meidän suvussa esim. on annettu tontteja ennakkopeintönä lapsille, joille ovat sitten rakentaneet omakotitaloja. Ja esim. jotain 20-30 tuhannen rahalahjoja ihan suoraan puhtaana käteen ilman että verottajalla on mahdollisuutta päästä osalliseksi rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kysytään täältä mammapalstalta, niin vastaus, satoja tuhansia.
Joko tänne kokoontuvat Suomen rikkaiden perilliset tai sitten ei ymmärretä mitään kiinteistöjen, maapohjan ja metsän arvosta. Lähes aina perinnönjättäjän esim. kiinteistöt ovat vanhaa rakennuskantaa.
Oikeassa elämässä ja verohallituksen mukaan v. 2017 yli puolet perinnönsaajasta sai perintöä n. 20.000€, josta ei makseta edes perintöveroa.
Mummolta jäi 150 000e perintö, oli 6 perijää, ei siitä paljoa tullut per nenu. Seuraavilla sukupolvilla on jokaisella lapsella 0-2 lasta. Jakajia on perinnöissä yhä vähemmän kun suurista ikäpolvista aika jättää, tuttavissani on paljon sellaisia joilla on 0-1 sisarusta. Jakaantuu siinä 150 000e perinnöt ihan eri lailla luin edellisellä sukupolvella.
Jos vaariltakin jäi 150 000 niin onhan se jo ihan kivasti.
Grande Kulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani kyllä meinaavat mahdollisimman paljon perintöänsä siirtää minulle jo elossa ollessaan, heillä on niin paljon omaisuutta että jää minulle kyllä siitä huolimatta satojen tuhansien perintöverot maksettavaksi.
Juu, ennakkoperintöjäkin on mahdollista antaa. Meidän suvussa esim. on annettu tontteja ennakkopeintönä lapsille, joille ovat sitten rakentaneet omakotitaloja. Ja esim. jotain 20-30 tuhannen rahalahjoja ihan suoraan puhtaana käteen ilman että verottajalla on mahdollisuutta päästä osalliseksi rahoista.
Paheksun veronkiertäjää.
Vierailija kirjoitti:
Grande Kulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paheksun veronkiertäjää.
Niistä säästöön kerätyistä rahoista ja kiinteästä omaisuudesta on kyllä aikanaan maksettu jo ihan v*tusti veroja. Jos Suomessa maksaa ensin palkasta vaikkapa 35% veroja, sitten palveluista ja tavaroista 24% alvia, bensan hinnasta 75% veroa jne niin verottaja kyllä saa omansa.
Vierailija kirjoitti:
Faija on miljonääri ja vanha jo. Kertoi mulle, että saat mukavan summan, kun hän kuolee. Sanoin että en tarvitse penniäkään, vaan kuluta rahasi omaan elämääsi. Loput mitä jää, testamenttaa vaikka kulkukissoille. Säälittäviä on ihmiset, ketkä on ahneita pas...a ja elelee vanhempien rahoilla! Ja itte oon työtön.
Miten on, josko olet faijaasi kohtaan liian ylpeä, nöyrry vähän ja vanhuutesi on turvattu.
vai meinaatko, että tieto tuo tuskaa, eli hän velvoittaa sinua hoitosuhteeseen ja sinä kun et ketään passaa, et edes omaa isää. Että sillai tässä yhteiskunnassa asiat hoidetaan. Mieluummin annetaan ryöstöfirmalle isän hoidosta viisi kertaa enemmän kuin on kohtuullista.
Tässä on vähän oikeampia hintoja.
https://www.etlehti.fi/artikkeli/rahat/nain_elakkeelle/palveluasumisen_…
No itse esim. olen jo pertinyt isäni, joka oli rikas, mutta äidillä on hallintaoikeus.
Äidiltä ei voida tota omaisuutta veloittaa, koska se ei ole hänen. Että tiedän kyllä tasan mitä tulen perimään - oikeammin olen sen jo perinyt mutta se ei ole minun käytettävissäni.
Suvussamme ei kukaan ole asunut esim. vanhainkodissa. Jos äitini joutuu hoivakotiin, hänellä on kyllä yllin kyllin maksaa se ennen kuin tarvitsisi isäni perintöön ruveta koskemaan. Äitini omaisuuteen ja sieltä tulevaan petintöön en ota kantaa koska hän on a) elossa b) en tiedä paljonko hän omistaa, muuta kuin että ei ole köyhä eikä kipeä.
Ap, sittenhän tällä palstalla on turha keskustella yhtään mistään jos tuolle sinun linjalle lähtee.
Miksi keskustella Viking Gracen risteilystä, voihan olla että mahatauti iskee. Miksi suunnitella ensi syksyn lomamatkoja, työttömyys voi iskeä jo ennen juhannusta. Miksi keskustella mitä tekisi lottovoitolla, neulan löytäminen heinäsuovasta on todennäköisempää.
En todellakaan usko, että vasemmiston märkä uni vanhusten omaisuuden sosialisoinnista palveluasumisen vuoksi menisi läpi. Ennemmin leikataan sitten köyhien vanhusten hoivasta.
Lähisukulainen kuoli. Jää perintöä.Perintö siirretään suoraan omille lapsillemme. Emme tarvitse perintörahoja ja nuorilla on niille kyllä käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grande Kulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paheksun veronkiertäjää.
Niistä säästöön kerätyistä rahoista ja kiinteästä omaisuudesta on kyllä aikanaan maksettu jo ihan v*tusti veroja. Jos Suomessa maksaa ensin palkasta vaikkapa 35% veroja, sitten palveluista ja tavaroista 24% alvia, bensan hinnasta 75% veroa jne niin verottaja kyllä saa omansa.
Ei saa omiaan vaan teidän määrittelemän summan, joka on lahjaveroa/perintöveroa pienempi.
Minulla on aika-ajoin tuollaisia asiakkaita ja ihan hirveän raskasta yrittää hoitaa heidän asioita. Joillekin vaan syntyy oikeutuksenajatus.
Ap, sinulla on paljon luuloja, vähän tietoja.
Ensinnäkin, kunnallisten hoitolaitosten (tai kuntien ostopalveluna yksityisiltä palveluntuottajilta ostama) hoito ei todellakaan ole ilmaista, vaan aika kallistakin. Hoitomaksuun kuitataan melkein koko eläke, alkuvaiheessa jopa enemmän ennen kuin vakituinen sijoitus päätetään ja hoitomaksu varsinaisesti lasketaan (omalta isältänikin kuitattiin hoitomaksua 140% eläkkeestä, kun hän oli pari kuukautta hoitokodissa kokeilujaksolla).
Totta, että se ei kata kunnallisenkana hoidon todellisia kustannuksia, mutta suhteessa vanhuksen tuloihin summa on iso.
Petintöä eli omaisuutta ei vielä oteta hoidon korvaukseksi.
Väestön ikääntyessä ja veroja maksavien sukupolvien pienentyessä syntyvyyden huvetessa on toki MAHDOLLISTA, että omaisuuttakin aletaan vaatia realisoitavaksi. Se on kumminkin iso kynnys, ja erityisen iso se on hyväosaiselle kymmenykselle, jolla ylipäätään ON jotakin realisoitavaa.
Minä uskon, että siihen ei hevin mennä. Ennemmin jatketaan nykyistenkin palveluiden karsimista ja eläkemaksujen sekä verojen nostoa.
Omalta osaltani voi tosin vastata ap kysymykseesi, että "siten, että perin vanhempani". He ovat jo 84 ja 92, ja molemmat aika dementoituneita. Tulevat kuolemaan muutaman vuoden sisällä, eikä tuollaista perintöjen realisointia koskevaa lakia ehditä sitä ennen kyllä laatia.
Onhan se lohdullista perheellisenä ajatella, että todennäköisesti lähivuosina on perintöä tulossa. Ei valtavia summia, mutta sen verran, että on selkeästi apua arkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa suomalaisissa perheissä nuo perintöasiat ovat varmaan tabu, että asiasta ja omaisuudesta ei puhuta sanallakaan ennen kuin vanhemmat on haudattu. Välit ovat etäiset ja viileät, lapset eivät uskalla ottaa vanhempiensa omaisuutta puheeksi, ja vanhemmat pitävät uteliaisuutta näitä asioita kohtaan verisenä loukkauksena. Joissain perheissä ollaan kuitenkin avoimempia, välit ovat lämpimät, ja siksi asiasta voidaan puhua ilman, että jonkun epäillään kärkkyvän vain rahaa. Saatetaan jopa yhdessä pitkällä tähtäimellä suunnitella, miten omaisuutta saadaan vuosien mittaan hivutettua jälkipolville perintöveroseuraamusten minimoimiseksi.
Naulan kantaan! Välit vanhempiin on heidän halustaan etäiset ja kylmät, mistään ei puhuta, mihinkään ei varauduta. Vanhemmat eivät ole killinkiäkään antaneet sen jälkeen lapsilleen kun lapsi täytti 18 - eivätkä todellakaan tule antamaankaan kun ”rahat on heidän”. Äärimmäinen ahneus ja itsekkyys johtaa just siihen että itse maksavat kaiken omaisuuden kalliisiin palvelukotimaksuihin. Mutta heidän elämä, heidän periaatteet. En odota saavani mitään muuta kuin vittuilus - siinä kaikki mitä vanhemmiltani oon tähän ikään asti saanut, rakkautta tai välittämistä ei ole ollut koskaan.
Niin suomalaista :(
Älä nyt Suomea ja suomalaisia tästäkin syytä. Ihan yleismaailmallista ihmisen toimintaa.
Karu fakta kirjoitti:
Eiköhän jokainen terve aikuinen ole saanut taloutensa eläkeikään mennessä sellaiseen malliin, että ei tarvitse kieli pitkällä odottaa vanhempiensa kuolemaa...
Perintö saadaan yleensä eläkeiässä tai juuri ennen sitä.
Mä olin 33, kun isä kuoli. Ystäväni taas oli itse kuollessaan 43v., ja hänen alaikäiset lapsensa perivät. Ihan yleistä on saada perintöä jo varhaisessa vaiheessa.
Tähän ongelmaan on ratkaisu. Tee vanhempiesi kanssa sopimus, että hoidat heitä heidän loppuelämänsä. Normaali työsuhde, josta he maksavat saman verran palkkaa sinulle kuin työstäsi nyt, paitsi että työaikasi on 24h. Näin saat varmasti heidän rahansa.
Mutta kukapa tällaista järjestelyä haluaa. Lapset ei siksi, että se on liian vaivalloista, ja vanhemmat puolestaan olettaa, ainakin salaa mielessään, että lapsilla ihan oikeasti olisi velvollisuus hoitaa vanhempiaan vaikka ilmaiseksi.