Miten ihmiset luulee saavansa perintöä? (Oletko saamassa perintöä-ketju)
Ko. ketjussa ihmiset listaavat vsnhempiensa omaisuutta ja luulevat perivänsä ne. Tajuatteko että lainsäädäntönmuuttuu nopeasti ja vanhuksen viimeisten elinvuosienhoiva tullaan laskuttamaan heiltä itseltään?
Toesittekö että pslvelutalo maksaa 5000-7000e KUUSSA? Vuodessa maksua menee jopa yli 80 000 ja jos viimeisiä vuosia vietetään palvelutalossa vaikkapa 4-5 niin monen sadan tonnin perintö on kaluttu tyystin.
Vanhushoiva on kallista ja kohta vielä kalliimpaa kun työvoimapula vanhustenhoidossa nostaa palkkoja ja hintoja.
Nun vanhemmat on nyt 72 ja 74v ja heillä omaisuutta sellainen 350 000 kiinteistöissä ja ehkä 50 000 muussa. Tästä 400 000 eurosta en tule näkemään killinkiäkään. Joka ikinen penni menee vanhuuden hoivaan eikä riitä, lastenkin pitänee kaivaa kuvettaan.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, onko kellään ollut tuota virkamies-edunvalvojaa? Sellainen pitäisi hankkia vanhemmilleni (itse en siihen hommaan vaikeiden välien takia ala), ja eikö tosiaan enää mihinkään asiaan saa enää vaikuttaa? Siis esim jos omaisuutta myydään, eikö voi pyytää että myydään järjestyksessä x, y, z?
Se edusvalvoja valvoo sen valvottavan etua, ei sinun.
Ohis, oletteko muka kaikki ITSE toimineet edunvalvojina vanhemmillenne? En oikein usko tähän, eiköhän monella ole virkaedunvalvoja ja silti on jäänyt perittävää...
Eihän se edunvalvonta sitä tarkoita, että sillä estettäisiin jäämästä perintöä, vaan että se valvottavan omaisuus olisi valvottavan elinajan mahdollisimman hyvin sen vanhuksen (tai muun edunvalvojaa tarvitsevan) kannalta.
Eiköhän jokainen terve aikuinen ole saanut taloutensa eläkeikään mennessä sellaiseen malliin, että ei tarvitse kieli pitkällä odottaa vanhempiensa kuolemaa...
Perintö saadaan yleensä eläkeiässä tai juuri ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, onko kellään ollut tuota virkamies-edunvalvojaa? Sellainen pitäisi hankkia vanhemmilleni (itse en siihen hommaan vaikeiden välien takia ala), ja eikö tosiaan enää mihinkään asiaan saa enää vaikuttaa? Siis esim jos omaisuutta myydään, eikö voi pyytää että myydään järjestyksessä x, y, z?
Ohis, oletteko muka kaikki ITSE toimineet edunvalvojina vanhemmillenne? En oikein usko tähän, eiköhän monella ole virkaedunvalvoja ja silti on jäänyt perittävää...
Eihän se edunvalvonta sitä tarkoita, että sillä estettäisiin jäämästä perintöä, vaan että se valvottavan omaisuus olisi valvottavan elinajan mahdollisimman hyvin sen vanhuksen (tai muun edunvalvojaa tarvitsevan) kannalta.
No tuo on kaunis periaate, mutta ei totta. Kynta ohjailee edunvalvojaa ja ostetaan ylikalliit laitospaikat, ylikalliit palvelut yli tarpeen, vain jotta saadaan maksut kiskottua vanhuksen omaisuudesta. Edunvalvoja myy kaiken mitä tarvitaan hölläkätisesti.
Karu fakta kirjoitti:
Eiköhän jokainen terve aikuinen ole saanut taloutensa eläkeikään mennessä sellaiseen malliin, että ei tarvitse kieli pitkällä odottaa vanhempiensa kuolemaa...
Olen perinyt 30 v ja 40 v, ystäväni 38 v, toinen 35 v, kolmas 30 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo on kaunis periaate, mutta ei totta. Kynta ohjailee edunvalvojaa ja ostetaan ylikalliit laitospaikat, ylikalliit palvelut yli tarpeen, vain jotta saadaan maksut kiskottua vanhuksen omaisuudesta. Edunvalvoja myy kaiken mitä tarvitaan hölläkätisesti.
Mutta silti jää perittävää, kuten tuossa joku sanoo?
Karu fakta kirjoitti:
Joo teoriassa näin mutta mun vanhempieni varallisuus on tullut liki 100% isovanhemmiltani. Eli suvun metsät ja maat jne.
Minä en tule saamaan suvun perinnöstä mitäön kun 70+ ikäinen isäni hölvää kaiken, on ostanut kolme nelivetomaasturia vuoden sisään... ja koko ajan rahaa tuulemaan kaikkeen mahdolliseen.
Sitä en tietenkään voi estää ja asia ei kuulu sinällään mulle. Mutta joskus tosiaan yksi ahne sukupolvi pistää koko suvin perinnön risaiseksi joka on vuosisatoja kulkenut sukupolvelta toiselle.
No perin sentään kasan käytettyjä nelivetomaastureita :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta silti jää perittävää, kuten tuossa joku sanoo?
No juurikin ei jää perittävää! Riippuu edunvalvojasta, on hyviä ja on huonoja, huonot on juurikin kunnan bulvaaneita.
Ollako ahne leski vai ahne puoliorpo? Tässäkin maassa on tällä hetkellä vuosikymmeniä jakamaton kuolinpesä jossa on tehty kaikki virheet ja vääryydet.
Vierailija kirjoitti:
Ollako ahne leski vai ahne puoliorpo? Tässäkin maassa on tällä hetkellä vuosikymmeniä jakamaton kuolinpesä jossa on tehty kaikki virheet ja vääryydet.
Kuolinpesät ovatkin oma lukunsa.. jakamaton kuolinpesä 20v ajan kun on niin hirveät riidat että sitä ei voi jakaa :)
Karu fakta kirjoitti:
Mulle pläjähti perintö 33-vuotiaana ja nyt nelikymppisenä tuttavapiiristäni jokaisella on ainakin toinen vanhempi jo kuollut.
Ap. on oikeassa. Monet kuvittelet saavansa perintöä ja eivätkä huomioi arvonalennuksia ja remontin tarvetta.
Ja kun elinikä pitenee, niin loput vuosikymmenet eletään sairauksien kanssa, jotka vaativat hoitoa ja lääkkeitä ja ne maksavat.
Mun isä on sairastellut viimeiset 15-20v ja eläke ja säästöt ovat kuluneet elämiseen ja hoitoihin, kun sairaalassa käynnit eivät ole ilmaisia ja maksettavana on vielä asumiskulut ja eläminen.
Isälläni on rivitalo kolmio ja kesämökki, jotka on rakennettu 70- ja 80-luvulla, joiden arvo laskee joka päivä ja vaatisi arvonsäilymiseksi mittavat remontit ja kulut juoksevat.
Ja jos isä saa pitkän elämän, niin olen enemmän kuin vaikeuksissa omaisuuden kanssa, kun en halua ylläpitää ja maksaa remppoja omista varoista.
Ja suurin osa näistä perinnöistä on pk-seudun ulkopuolella, jossa kiinteistöjen arvot laskevat koko ajan, myös uusien ja ne jotka jättävät niitä perintöjä, ovat kiinteistöt rakennettu 70-80-luvulla, jolloin ajateltiin kiinteistöjen elinkaareksi 30-40v ja sen jälkeen purettavaksi, koska sen ajan rakennuskanta on muodostunut elementeistä ja huonosti rakennetuksi, koska silloin oli huutava pula asunnlista.
Koko ongelma kiteytyy sanoihin eliniän pidentäminen. Liikaa lääkkeitä, liikaa hoitoja, joilla keinotekoisesti pidetään huonokuntoisia dementikkoja keinotekoisesti elossa vuosikymmen pidempään. Kaikilla kannattaisi olla hoitotestamentti siitä miten ja mihin asti haluaa lääketieteellistä apua.
Ei ole kaksisia perintöjä tulossa enkä niitä myöskään tarvitse. Mitä luultavimmin terveet ja hyväkuntoiset vanhempani elävät liki satavuotiaiksi. Ikäeroa heihin on 17 ja 18 vuotta. Jotta menkööt se vähä mitä kenties on tulossa suoraan omalle lapselle.
Usean perinnönsaajan unelmat särkyvät, jos asunnosta ja kesämökistä on kysymys
Karu fakta kirjoitti:
Yleensä?
Siis eläkkeelle 65 v. vanhemmat 30 v saanut mut.Elikkä 65+30=95 v.Yleensä suomessa kuollaan?
Vierailija kirjoitti:
Karu fakta kirjoitti:
Joo teoriassa näin mutta mun vanhempieni varallisuus on tullut liki 100% isovanhemmiltani. Eli suvun metsät ja maat jne.
Minä en tule saamaan suvun perinnöstä mitäön kun 70+ ikäinen isäni hölvää kaiken, on ostanut kolme nelivetomaasturia vuoden sisään... ja koko ajan rahaa tuulemaan kaikkeen mahdolliseen.
Sitä en tietenkään voi estää ja asia ei kuulu sinällään mulle. Mutta joskus tosiaan yksi ahne sukupolvi pistää koko suvin perinnön risaiseksi joka on vuosisatoja kulkenut sukupolvelta toiselle.
No perin sentään kasan käytettyjä nelivetomaastureita :)
Ei ne metsien arvokaan säily ikuisesti, kun Suomet metsät muodostuvat koivusta, männystä ja kuusista, joilla on elinkaarensa, jos niitä ei uudisteta. Vanhat metsät hyödyntävät eläimiä ja pieneliöitä, ei niinkään ihmistä.
Esim. koivun elinkaari on 30-40vuotta. Meillä istutettiin koivukuja 1984 ja muuta vuosi oli pakko kataa pois, koska puut olivat täysin lahot ja turvallusuusriski. Eivät kelvanneet edes polttopuuksi, kun olivat niin lahoja.
Ainoastaan maapohjassa säilyy jonkinlainen arvo, jos se sijaitsee kaavoitus- ja asuinalueella esim. kehäkolmosen sisäpuolella, mutta eipä juuri maaseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Karu fakta kirjoitti:
Yleensä?
Siis eläkkeelle 65 v. vanhemmat 30 v saanut mut.Elikkä 65+30=95 v.Yleensä suomessa kuollaan?
Jaa, munkä ikäisenä kuollaan yleensä? Siis jos ei oo mitään kroonista sairautta? 80v? 85v?
Miten käyneekin, tuskin kukaan voi pakottaa vanhempiani realisoimaan asuntoaan, joten rintamamiestalon puolikkaan verran on perintöä tulossa. Mielellään ei vielä moneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karu fakta kirjoitti:
Yleensä?
Siis eläkkeelle 65 v. vanhemmat 30 v saanut mut.Elikkä 65+30=95 v.Yleensä suomessa kuollaan?Jaa, munkä ikäisenä kuollaan yleensä? Siis jos ei oo mitään kroonista sairautta? 80v? 85v?
Itseltä ja ystäviltä on kuollut vanhempia syöpään ja alzheimeriin ja veritulppaan/sydänkohtaukseen lapsen ollessa 0 v, 3 v, 7 v, 14 v, 19 v, 24 v, 28 v, 38 v, 40 v. Jokainen tauti ei ole mikään krooninen sairaus vaan iskee salamana kirkkaalta taivaalta.
Perin lapsettoman sukulaisen, joka oli ollut pitkään palvelutalossa pienellä eläkkeellä. Yllätyin suuresti, koska hänen kuusinumeroiseen säästöihin ei ollut koskettu?