Miten ihmiset luulee saavansa perintöä? (Oletko saamassa perintöä-ketju)
Ko. ketjussa ihmiset listaavat vsnhempiensa omaisuutta ja luulevat perivänsä ne. Tajuatteko että lainsäädäntönmuuttuu nopeasti ja vanhuksen viimeisten elinvuosienhoiva tullaan laskuttamaan heiltä itseltään?
Toesittekö että pslvelutalo maksaa 5000-7000e KUUSSA? Vuodessa maksua menee jopa yli 80 000 ja jos viimeisiä vuosia vietetään palvelutalossa vaikkapa 4-5 niin monen sadan tonnin perintö on kaluttu tyystin.
Vanhushoiva on kallista ja kohta vielä kalliimpaa kun työvoimapula vanhustenhoidossa nostaa palkkoja ja hintoja.
Nun vanhemmat on nyt 72 ja 74v ja heillä omaisuutta sellainen 350 000 kiinteistöissä ja ehkä 50 000 muussa. Tästä 400 000 eurosta en tule näkemään killinkiäkään. Joka ikinen penni menee vanhuuden hoivaan eikä riitä, lastenkin pitänee kaivaa kuvettaan.
Kommentit (110)
Tuo virkamiesedunvalvoja on muuten sellainen, että siitä pitäis kirjoittaa lehdissä enemmän. Sivusta seurannut casea jossa edunvalvoja myynyt perheen rakkaan sukumökin lasten vastustuksesta huolimatta, isot palat metsää, ja omaisilta ei kysytä mitään. Virkaedunvalvojalle kun ei kuulu lasten toiveet tippaakaan, vaan myy kaiken surutta, mitä vanhuksen laitoshoivan maksaminen edellyttää.
Edunvalvoja kannattas olla lähipiiristä! Ne vanhukset ketkä ” kieltäytyy puhumasta” lastensa kanssa vanhuuden järjestelyistä on yksiselitteisesti TYHMIÄ.
Toivon että vanhempani käyttävät kaikki ansaitsemansa rahat itse eikä jätä perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Toivon että vanhempani käyttävät kaikki ansaitsemansa rahat itse eikä jätä perintöä.
Toivotko myös, että he käyttävät omilta vanhemmiltaan perimänsä rahat itseensä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oma äitini kuoli reilu 60-vuotiaana ja oli kaksi viikkoa sairaalassa. Hänen vanhempansa olivat 2 ja 3 kk sairaalassa ennen kuolemaansa 89-vuotiaina. Eivät kaikki koe vuosien hoivakotipiinaa.
Tää on totta. Omat isovanhempani olivat loppuun ssti kotona huonolla hoidolla ja heitteillä, mun vanhempani ei heitä auttaneet vaikka asuivat lähellä ja olivat saaneet paljon lastenhoitoapua aikanaan.
Mun omat vanhemmat on kermaperseitä jotka vaatii palvelua! Itse eivät ole auttaneet meitä omia lapsiaan ollenkaan lastenhoidossa tms mutta ilmoittivat jo että he sitten vastivat täyden palvelun vanhuuden!
Eli palvelutaloon menevät sillä 7000e maksulla. Molemmilla hyvät eläkkeet joten eivät varmasti saa kunnan ilmaista laitospaikkaa.
ApMitä ne semmoiset on? Ei kukaan sellaista saa.
No mun isän eläke yli 3000 joten sanoisin hyväksi, äidillä sit parin tonnin kieppeillä.
T. SamaTarkoitin kunnan ilmaisia laitospaikkoja.
Ei mitään ilmaisia laitospaikkoja ole ja ne halvemmatkin vähenee koko ajan.
Kyllä on! Ne on kunnan palvelusetelillä yksityisiin palvelutaloihin. Niissä köyhät saa kunnan maksaman paikan ja varakkaat maksaa sen 6000e kuussa itse. Toki kunnan paikoissakin pieni maksu otetaan vanhuksen eläkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oma äitini kuoli reilu 60-vuotiaana ja oli kaksi viikkoa sairaalassa. Hänen vanhempansa olivat 2 ja 3 kk sairaalassa ennen kuolemaansa 89-vuotiaina. Eivät kaikki koe vuosien hoivakotipiinaa.
Tää on totta. Omat isovanhempani olivat loppuun ssti kotona huonolla hoidolla ja heitteillä, mun vanhempani ei heitä auttaneet vaikka asuivat lähellä ja olivat saaneet paljon lastenhoitoapua aikanaan.
Mun omat vanhemmat on kermaperseitä jotka vaatii palvelua! Itse eivät ole auttaneet meitä omia lapsiaan ollenkaan lastenhoidossa tms mutta ilmoittivat jo että he sitten vastivat täyden palvelun vanhuuden!
Eli palvelutaloon menevät sillä 7000e maksulla. Molemmilla hyvät eläkkeet joten eivät varmasti saa kunnan ilmaista laitospaikkaa.
ApEt sitten mennyt itse auttamaan isovanhempiasi, jos olit ollut siellä lapsena hoidossakin? Taidat olla samanlainen kermaperse kuin vanhempasi ;) ?
Todennäköisesti ei ole pystynyt pitkän välimatkan takia? Tuossahan kertoo vanhempien asuneen lähellä heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEt sitten mennyt itse auttamaan isovanhempiasi, jos olit ollut siellä lapsena hoidossakin? Taidat olla samanlainen kermaperse kuin vanhempasi ;) ?
Asuin 500 km päässä. Vanhempani asui 1 km päässä. Minä kävin useammin kuin vanhempani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne minun rahojani ole, käyttäköön ne itse.
Joo... monet suurten ukäkuokkien ihmiset on sekä ahneita/itsekkäitä että tunnekylmiä. Omien lasten kanssa ei puhuta MISTÄÄN eikä niistä omista lapsista edes oikein välitetä.
Mun vanhemmat oikeesti luulee että kun pidtää pään pensaaseen niin ongelma katoaa. Kun ei puhu vanhuudesta, sitä ei tule. Kun ei ajattele kuolemaa, koskaan ei kuolekaan.
Varmaan hoitavat hoivansa sitten juuri tuollaisen ammatti edunvalvojan kanssa. Eivät ole halunneet yhternkään lapseen pitää mitään yhteyttä kohta 20 vuoteen eivätkä ole hslunneet nähdä lapsenlapsiaankaan. Elän siis niin että tiedostan ettei perintöä tule sentin latia.
T. Huonojen vanhempien lapsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne minun rahojani ole, käyttäköön ne itse.
Ehkä niitä rahoja ei edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Suvussani kukaan ei ole ollut vanhainkodissa tai muussa laitoksessa. Pisimillään kuoleman odotus on kestänyt vuorokauden, saappaat jalassa on tullut lähtö kaikille. Ja se on hyvä se, toivottavasti itselläkin näin. Toisekseen itse aion lahjoittaa omaisuuteni hyvissä ajoin lapsilleni, eipä ole mistä ottaa.
Minun vanhempani tekevät samoin. Siksi tiedän saavani tänä vuonna ennakkoperintöä summan X. Tämä vastauksena ap:n kysymykseen.
No vielä jännrmpää on kun narsistivanhempi tekee kaikkensa ettei perheen mustalle lampaalle jää perinnöksi penniäkään, mutta suosikkilapselle jää kaikki! On sellaiset omaisuuden siirtämiset ja piilotukset menossa ettei mitään rajaa... osa omaisuudesta kätketty henkivakuutukseen jossa suosikki edunsaajana, osaa myyty alihintaan, osa lahjoitettu.
Mitään en tule perimään ilman hirveää riitaa ja asian riitauttamista käräjillä. En taida jaksaa alkaa tappelemaan:
Niin suomalaista! Mistään ei puhuta, salaillaan asioita, pidetään mykkäkoulua ja lopputuloksena kaikkien kannalta huonoin vaitoehto tapahtuu :D
Hei, onko kellään ollut tuota virkamies-edunvalvojaa? Sellainen pitäisi hankkia vanhemmilleni (itse en siihen hommaan vaikeiden välien takia ala), ja eikö tosiaan enää mihinkään asiaan saa enää vaikuttaa? Siis esim jos omaisuutta myydään, eikö voi pyytää että myydään järjestyksessä x, y, z?
Vierailija kirjoitti:
Hei, onko kellään ollut tuota virkamies-edunvalvojaa? Sellainen pitäisi hankkia vanhemmilleni (itse en siihen hommaan vaikeiden välien takia ala), ja eikö tosiaan enää mihinkään asiaan saa enää vaikuttaa? Siis esim jos omaisuutta myydään, eikö voi pyytää että myydään järjestyksessä x, y, z?
Se edusvalvoja valvoo sen valvottavan etua, ei sinun.
Olen perinyt jo. Vanhemmat kuolleet molemmat, ja äidin kuoleman jälkeen perin omakotitalon sekä jonkin verran säästöjä. Talo meni myyntiin koska en siinä kuitenkaan olisi asunut koska asun ulkomailla enkä käy enää Suomessa ollenkaan koska ei ketään läheistä siellä ja muuten ei houkuttele.
Oli lapsuudenkotini, mutta tuntuu että lapsuusaika on toisesta maailmasta, ei enää siellä.
Tulen saamaan perintöä kahden kerrostalo kolmion verran ( siitä en tiedä tuleeko puhtaasti käteistä päälle vai ei), molempien asuntojen arvo pyörii reilussa sadassatuhannessa..
Molemmat kämpät myyntiin, joilla ostan pari sijoitus yksiötä ja lopuilla rahoilla hemmottelen itseäni <3
Ja kyllä, vuokraan ne kämpät katkerille punikeille :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ymmärtän tän mutta onko edunvalvoja kunnan puolella vai vanhuksen? Eli onko intressi myydä kaikki ja jakaa kunnalle korkeina palvelumaksuina? Vai ajatteleeko edunvalvoja asiakkaan kannalta taloudellisinta/järkevintä vsihtoehtoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, oletteko muka kaikki ITSE toimineet edunvalvojina vanhemmillenne? En oikein usko tähän, eiköhän monella ole virkaedunvalvoja ja silti on jäänyt perittävää...
Vierailija kirjoitti:
Joo... monet suurten ukäkuokkien ihmiset on sekä ahneita/itsekkäitä että tunnekylmiä. Omien lasten kanssa ei puhuta MISTÄÄN eikä niistä omista lapsista edes oikein välitetä.
Mun vanhemmat oikeesti luulee että kun pidtää pään pensaaseen niin ongelma katoaa. Kun ei puhu vanhuudesta, sitä ei tule. Kun ei ajattele kuolemaa, koskaan ei kuolekaan.Varmaan hoitavat hoivansa sitten juuri tuollaisen ammatti edunvalvojan kanssa. Eivät ole halunneet yhternkään lapseen pitää mitään yhteyttä kohta 20 vuoteen eivätkä ole hslunneet nähdä lapsenlapsiaankaan. Elän siis niin että tiedostan ettei perintöä tule sentin latia.
T. Huonojen vanhempien lapsi
Huonoja vanhempia on joka ikäpolvessa, ei se ole mitenkään ainoastaan suurten ikäluokkien synti. Huostaanotot ovat lisääntyneet koko ajan, mistäs muusta se kertoo kuin kyvyttömyydestä vanhemmuuteen?
Itse kuulun suuriin ikäluokkiin ja hoidan lastenlapsiani hyvin säännöllisesti monta kertaa viikossa, haen päiväkodista ja yökylitän. Näin tekee myös monet samanikäiset eläkeläisystäväni.
Olemme tehneet myös testamentit; hallintaoikeustestamentti ja edunvalvontavaltakirja. Lahjoitamme rahaa joka kolmas vuosi lapsillemme sen sallitun määrän. Mitä vielä pitäisi, että saisimme av-raadilta edes tyydyttävän arvosanan?
Et sitten mennyt itse auttamaan isovanhempiasi, jos olit ollut siellä lapsena hoidossakin? Taidat olla samanlainen kermaperse kuin vanhempasi ;) ?