Miten ihmiset luulee saavansa perintöä? (Oletko saamassa perintöä-ketju)
Ko. ketjussa ihmiset listaavat vsnhempiensa omaisuutta ja luulevat perivänsä ne. Tajuatteko että lainsäädäntönmuuttuu nopeasti ja vanhuksen viimeisten elinvuosienhoiva tullaan laskuttamaan heiltä itseltään?
Toesittekö että pslvelutalo maksaa 5000-7000e KUUSSA? Vuodessa maksua menee jopa yli 80 000 ja jos viimeisiä vuosia vietetään palvelutalossa vaikkapa 4-5 niin monen sadan tonnin perintö on kaluttu tyystin.
Vanhushoiva on kallista ja kohta vielä kalliimpaa kun työvoimapula vanhustenhoidossa nostaa palkkoja ja hintoja.
Nun vanhemmat on nyt 72 ja 74v ja heillä omaisuutta sellainen 350 000 kiinteistöissä ja ehkä 50 000 muussa. Tästä 400 000 eurosta en tule näkemään killinkiäkään. Joka ikinen penni menee vanhuuden hoivaan eikä riitä, lastenkin pitänee kaivaa kuvettaan.
Kommentit (110)
Jos kysytään täältä mammapalstalta, niin vastaus, satoja tuhansia.
Joko tänne kokoontuvat Suomen rikkaiden perilliset tai sitten ei ymmärretä mitään kiinteistöjen, maapohjan ja metsän arvosta. Lähes aina perinnönjättäjän esim. kiinteistöt ovat vanhaa rakennuskantaa.
Oikeassa elämässä ja verohallituksen mukaan v. 2017 yli puolet perinnönsaajasta sai perintöä n. 20.000€, josta ei makseta edes perintöveroa.
Vierailija kirjoitti:
Koko ongelma kiteytyy sanoihin eliniän pidentäminen. Liikaa lääkkeitä, liikaa hoitoja, joilla keinotekoisesti pidetään huonokuntoisia dementikkoja keinotekoisesti elossa vuosikymmen pidempään. Kaikilla kannattaisi olla hoitotestamentti siitä miten ja mihin asti haluaa lääketieteellistä apua.
Isälläni dementia,asuu hoivakodissa.Lääkitys tänäpäivänä b-vitamiini,trombyyli ja folsyra.Elikkä näillä voidaan mennä kymmenenkin vuotta.
Jos vanhemmiten ton diagnoosin saan niin toivottavasti musta olisi naista mennä Sveitsiin päättämään päiväni, ennenkun menee pahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karu fakta kirjoitti:
Eiköhän jokainen terve aikuinen ole saanut taloutensa eläkeikään mennessä sellaiseen malliin, että ei tarvitse kieli pitkällä odottaa vanhempiensa kuolemaa...
Perintö saadaan yleensä eläkeiässä tai juuri ennen sitä.
Yleensä?
Siis eläkkeelle 65 v. vanhemmat 30 v saanut mut.Elikkä 65+30=95 v.Yleensä suomessa kuollaan?Jaa, munkä ikäisenä kuollaan yleensä? Siis jos ei oo mitään kroonista sairautta? 80v? 85v?
Miehet 78 v.
Naiset 84 v.
Äkkiä googlattuna,jos nyt niinkun yleistetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käyneekin, tuskin kukaan voi pakottaa vanhempiani realisoimaan asuntoaan, joten rintamamiestalon puolikkaan verran on perintöä tulossa. Mielellään ei vielä moneen vuoteen.
Ilmeisesti tällä hetkellä yksinasujaa ei voida pakottaa myymään omaisuutta, mutta pariskunta saattaa joutua, jos paremman eläkkeen saaja joutuu laitokseen ja pienempää eläkettä saavan tulot eivät riitä asunnon ylläpitoon.
No sittenhän vanhemmillani ei ole sitä pelkoa. Kyllä äitikin pikku eläkkeestään vedet ja sähköt pystyy maksamaan, jos nyt niin huonosti kävisi että isä joutuisi jostain syystä laitoshoitoon; ja jos öljysäiliön täyttämisen kanssa tekee tiukkaa, niin kyllä me lapset ne maksetaan.
Todennäköisin skenaariohan on se, että jossain vaiheessa toisesta tulee toisen omaishoitaja, ja siinä tilanteessa ehkä täytyisi rintsikka myydä ja muuttaa johonkin, missä on vähemmän pihatöitä ja peseytymistilat samassa kerroksessa makkarin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käyneekin, tuskin kukaan voi pakottaa vanhempiani realisoimaan asuntoaan, joten rintamamiestalon puolikkaan verran on perintöä tulossa. Mielellään ei vielä moneen vuoteen.
Ilmeisesti tällä hetkellä yksinasujaa ei voida pakottaa myymään omaisuutta, mutta pariskunta saattaa joutua, jos paremman eläkkeen saaja joutuu laitokseen ja pienempää eläkettä saavan tulot eivät riitä asunnon ylläpitoon.
No sittenhän vanhemmillani ei ole sitä pelkoa. Kyllä äitikin pikku eläkkeestään vedet ja sähköt pystyy maksamaan, jos nyt niin huonosti kävisi että isä joutuisi jostain syystä laitoshoitoon; ja jos öljysäiliön täyttämisen kanssa tekee tiukkaa, niin kyllä me lapset ne maksetaan.
Todennäköisin skenaariohan on se, että jossain vaiheessa toisesta tulee toisen omaishoitaja, ja siinä tilanteessa ehkä täytyisi rintsikka myydä ja muuttaa johonkin, missä on vähemmän pihatöitä ja peseytymistilat samassa kerroksessa makkarin kanssa.
Mun mummolla ainakin okt muodostui rempat, olisi pitänyt uusia katto, milloin savupiipun hormi tai takka, eristeet, vesijohtoputket jne. Ja joku katon uusiminen saattaa maksaa 50.000€ ja maalla, se on suurempi kuin talon arvo.
Ja sama myös krs- ja rivitaloyhtiössä taloyhtiön rempat. Joku putkiremontti kun voi maksaa 60.000 huoneisto.
Tässä vanhempien vanhuudenhoivassa vielä paska räpsähtää tuulettimeen. Oon huolissani seurannut politiikkojen hotinoita että lasten pitää enemmän rahoittaa vanhuuden hoivaa. Niin onkin jos on ollut hyvä lapsuus ja hyvät vanhemmat.
Mutta kaikilla eole, esim mulla. Mulla on hirveät väkivaltaiset vanhemmat, kunnon kotikiusaajat, henkistä ja fyysistä väkivaltaa koko lapsuus ja nuoruus. Aikuisena sitten kiusaamista: haukkumista ja arvostelua, pilkkaa ja kiusantekoa (esim tilattu sorakuorma mun pihalle mun nimissä, tilattu lehtiä, kaikkea ilkeää). Toinen vanhempi on sekopää ja luonnevikainen, toinen sisältä kuollut tunteeton peesari tälle perseilijälle. Mun lapsia on uhkailtu, mun miestä on uhkailtu.
En halua osllistuanäiden hirviöiden vanhuuden hoivaan MITENKÄÄN. Mutta niin paljon oon lukenut kauhutarinoita miten sikuinen lapsi pakotetaan omaishoitajaksi/kotiavustajaksi/juoksupojaksi/hoivakodin maksajaksi joten oon jo pessimistinen ja alistunut siihen ettänuo hullut viimeisenä ilkeilynäön nyhtää mun kaikki rahat. Mitään perintöä eivät tietenkään tuu jättämään.
Ohis, vähän samaa sarjaa oli tää ”isovanhemmille lakisääteinen oikeus tavata lapsenlapsia” - laki jota poliitikot myös ajoivat.. muutan maasta jos tuo laki tulee, en todellakaan anna lapsiani mielipuolisten vanhempieni armoille...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ongelma kiteytyy sanoihin eliniän pidentäminen. Liikaa lääkkeitä, liikaa hoitoja, joilla keinotekoisesti pidetään huonokuntoisia dementikkoja keinotekoisesti elossa vuosikymmen pidempään. Kaikilla kannattaisi olla hoitotestamentti siitä miten ja mihin asti haluaa lääketieteellistä apua.
Isälläni dementia,asuu hoivakodissa.Lääkitys tänäpäivänä b-vitamiini,trombyyli ja folsyra.Elikkä näillä voidaan mennä kymmenenkin vuotta.
Jos vanhemmiten ton diagnoosin saan niin toivottavasti musta olisi naista mennä Sveitsiin päättämään päiväni, ennenkun menee pahaksi.
Sama. Ei ole ihmiselämää virua toistskymmentä vuotta demrntiakodissa tajuamatta mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vanhempien vanhuudenhoivassa vielä paska räpsähtää tuulettimeen. Oon huolissani seurannut politiikkojen hotinoita että lasten pitää enemmän rahoittaa vanhuuden hoivaa. Niin onkin jos on ollut hyvä lapsuus ja hyvät vanhemmat.
Mutta kaikilla eole, esim mulla. Mulla on hirveät väkivaltaiset vanhemmat, kunnon kotikiusaajat, henkistä ja fyysistä väkivaltaa koko lapsuus ja nuoruus. Aikuisena sitten kiusaamista: haukkumista ja arvostelua, pilkkaa ja kiusantekoa (esim tilattu sorakuorma mun pihalle mun nimissä, tilattu lehtiä, kaikkea ilkeää). Toinen vanhempi on sekopää ja luonnevikainen, toinen sisältä kuollut tunteeton peesari tälle perseilijälle. Mun lapsia on uhkailtu, mun miestä on uhkailtu.En halua osllistuanäiden hirviöiden vanhuuden hoivaan MITENKÄÄN. Mutta niin paljon oon lukenut kauhutarinoita miten sikuinen lapsi pakotetaan omaishoitajaksi/kotiavustajaksi/juoksupojaksi/hoivakodin maksajaksi joten oon jo pessimistinen ja alistunut siihen ettänuo hullut viimeisenä ilkeilynäön nyhtää mun kaikki rahat. Mitään perintöä eivät tietenkään tuu jättämään.
Ohis, vähän samaa sarjaa oli tää ”isovanhemmille lakisääteinen oikeus tavata lapsenlapsia” - laki jota poliitikot myös ajoivat.. muutan maasta jos tuo laki tulee, en todellakaan anna lapsiani mielipuolisten vanhempieni armoille...
Ohis, missään vaiheessa ei ole kaavailtu mitään isovanhemman lakisääteistä oikeutta tavata lapsen lasta. Se laki on siitä että lapsella on oikeus tavata tärkeäksi muodostunutta aikuista/läheistä eli esim. sitä isovanhempaa.
Ja se lakihan on tulossa ja hyvä niin. Sillä tosiaan kyseessä on se lapsen oikeus säilyttää esim. läheinen isän äiti elämässään vaikka äiti erokriisissä yrittäisi tapaamista estää kiusallaan. Tai lapsella on oikeus tavata miestä joka on ollut lapselle isäpuoli vuosien ajan vaikka äitinsä ja tuo isäpuoli eroaisivatkin. Mutta tosiaan, mitään oikeuksia näillä isovanhemmilla/muilla aikuisilla ei ole eikä tule olemaankaan lapseen vaan tosiaan lapsella tulee olemaan oikeus tavata heitä jos se on lapsen edun mukaista.
Enkä todellakaan kyllä ymmärrä että miten kukaan voi pitää tätä tulevaa muutosta huonona asiana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kaikilla eole, esim mulla. Mulla on hirveät väkivaltaiset vanhemmat, kunnon kotikiusaajat, henkistä ja fyysistä väkivaltaa koko lapsuus ja nuoruus. Aikuisena sitten kiusaamista: haukkumista ja arvostelua, pilkkaa ja kiusantekoa (esim tilattu sorakuorma mun pihalle mun nimissä, tilattu lehtiä, kaikkea ilkeää). Toinen vanhempi on sekopää ja luonnevikainen, toinen sisältä kuollut tunteeton peesari tälle perseilijälle. Mun lapsia on uhkailtu, mun miestä on uhkailtu.En halua osllistuanäiden hirviöiden vanhuuden hoivaan MITENKÄÄN. Mutta niin paljon oon lukenut kauhutarinoita miten sikuinen lapsi pakotetaan omaishoitajaksi/kotiavustajaksi/juoksupojaksi/hoivakodin maksajaksi joten oon jo pessimistinen ja alistunut siihen ettänuo hullut viimeisenä ilkeilynäön nyhtää mun kaikki rahat. Mitään perintöä eivät tietenkään tuu jättämään.
Ohis, missään vaiheessa ei ole kaavailtu mitään isovanhemman lakisääteistä oikeutta tavata lapsen lasta. Se laki on siitä että lapsella on oikeus tavata tärkeäksi muodostunutta aikuista/läheistä eli esim. sitä isovanhempaa.
Ja se lakihan on tulossa ja hyvä niin. Sillä tosiaan kyseessä on se lapsen oikeus säilyttää esim. läheinen isän äiti elämässään vaikka äiti erokriisissä yrittäisi tapaamista estää kiusallaan. Tai lapsella on oikeus tavata miestä joka on ollut lapselle isäpuoli vuosien ajan vaikka äitinsä ja tuo isäpuoli eroaisivatkin. Mutta tosiaan, mitään oikeuksia näillä isovanhemmilla/muilla aikuisilla ei ole eikä tule olemaankaan lapseen vaan tosiaan lapsella tulee olemaan oikeus tavata heitä jos se on lapsen edun mukaista.
Enkä todellakaan kyllä ymmärrä että miten kukaan voi pitää tätä tulevaa muutosta huonona asiana.
Minä pidän huonona, koska se antaa luonnevikaisille mahdollisuuden käydä riehumaan. Mun kuonnevikahullut vanhemmat tulee tekemään lakimiehen kautta vaatimuksia tapaamisista. Ei sksi että lapsenlapset kiinnostaa vaan koska ne voi kiristää ruuvia ja käyttää valtaansa ja kiusata lastaan. En jaksaisi alkaa tappelemaan noiden kanssa.
Sen ymmärrän että laki on hyväksi niille joilla ollut tiiviit välit ja ero sotkee kaiken. Mutta poliitikot on niin naiiveja että ne ei yhtään ajattele millaiset väärinkäyttömahdollisuudet tollanen laki tarjoaa.
Varmaan joo voitan vanhenpani eikä mun tarvi lapsiani niille antaa, mutta tiedän jo joutuvani käräjöimään ja laatimaan kaikenmaailman vastineita niiden vaatimuksiin.
T. Luonnevikaisen lapsi
Mitä helv.. siis onko tuo tapaamisoikeuslaki tulossa voimaan??? Ei stana..
Hieman oikaisua väärinkäsityksiin: tämänhetkisen lain mukaan laitoshoidossa olevalta henkilöltä peritään 80 % hänen tuloistaan laitoshoitomaksuna, loput jää "taskurahaksi". Siis omaisuuteen ei kosketa, vain sen tuottoon (korot, vuokratulot, metsän laskennallinen tuotto). Mutta ennustan, että tämä tulee muuttumaan, ja tulevaisuudessa myös omaisuutta aletaan ulosmittamaan hoitomaksuihin. Muuten työssäkäyvien veroja pitäisi korottaa tolkuttomasti.
Vierailija kirjoitti:
Hieman oikaisua väärinkäsityksiin: tämänhetkisen lain mukaan laitoshoidossa olevalta henkilöltä peritään 80 % hänen tuloistaan laitoshoitomaksuna, loput jää "taskurahaksi". Siis omaisuuteen ei kosketa, vain sen tuottoon (korot, vuokratulot, metsän laskennallinen tuotto). Mutta ennustan, että tämä tulee muuttumaan, ja tulevaisuudessa myös omaisuutta aletaan ulosmittamaan hoitomaksuihin. Muuten työssäkäyvien veroja pitäisi korottaa tolkuttomasti.
No mutta miksi ne virka-edunvalvojat myy vanhuksen mökit ja asunnot? Jos omaisuuteen ei kajota?
Vierailija kirjoitti:
Samaa uumoilen ja siksi omaisuus pitää hivuttaa ennen vanhuutta jälkeläisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa uumoilen ja siksi omaisuus pitää hivuttaa ennen vanhuutta jälkeläisille.
No mun pölhöt vanhemmat ei anna killinkiäkään jälkeläisille, joten antakoot rahansa sit hoivapalvelufirmoille...
Ap
Ei se nyt maksa kuin harvoilla 5000 tai yli, koska suurin osaa pärjää kotona itse tai kotihoidon avustamana. Saattohoidossa ollaan keskimäärin joku viikko, yksiköstä riippuen, ja sitä useimmiten edeltää vuodeosaston ja kodin välin bingo.
Omassa velattomassa kämpässä elävä kunnollisen työuran tehnyt eläkeläinen ei aina saa edes eläkettään kulumaan, saati sitten säästöjä. Eri asia sitten, jos ei ole työuraa ja sen tuomaa varallisuutta takana, mutta silloinkin yhteiskunta maksaa kulut pääosin.
Ei siis ihme, että toisille kertyy perittävää ja toisille ei. Luonnollinen seuraus tehdystä valinnoista ja ripaus tuuria päälle terveyden osalta. Kai siihen perintöön nyt saa ajatustasolla varautua, itsekin perin luultavasti enempi kuin olen saanut itse hankittua, vaikka suurin osa niistä rahoista lahjoitetaan pois. Pakkohan se on vähän suunnitella, kun jo veroja tulee maksuun ja omaisuus kiinteää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaa mitä? Siinä vaiheessa kun saat dementiadiagnoosin, olet jo niin dementoitunut, ettet älyä enää mitään itsareita tehdä. Olet täysin muitten armoilla. Hoitotestamenttiinkaan ei voi eutanasia-määräystä laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kysytään täältä mammapalstalta, niin vastaus, satoja tuhansia.
Joko tänne kokoontuvat Suomen rikkaiden perilliset tai sitten ei ymmärretä mitään kiinteistöjen, maapohjan ja metsän arvosta. Lähes aina perinnönjättäjän esim. kiinteistöt ovat vanhaa rakennuskantaa.
Oikeassa elämässä ja verohallituksen mukaan v. 2017 yli puolet perinnönsaajasta sai perintöä n. 20.000€, josta ei makseta edes perintöveroa.
Mummolta jäi 150 000e perintö, oli 6 perijää, ei siitä paljoa tullut per nenu. Seuraavilla sukupolvilla on jokaisella lapsella 0-2 lasta. Jakajia on perinnöissä yhä vähemmän kun suurista ikäpolvista aika jättää, tuttavissani on paljon sellaisia joilla on 0-1 sisarusta. Jakaantuu siinä 150 000e perinnöt ihan eri lailla luin edellisellä sukupolvella.
Sehän onkin sitten surullinen tilanne aloittajalla. Minun edesmenneet vanhempani elivät molemmat loppuun asti kotona, joten sitä perittävää jäi vähäsen. Toisaalta pääasia olisi, että vanhuksilla olisi arvokas ja hyvä loppuelämä, ihan sama sille, jääkö heiltä perintöä vai ei. Viime aikojen uutisoinnin valossa olen todella onnellinen, että vanhempani saivat elää kotona elämänsä loppuun.