Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset luulee saavansa perintöä? (Oletko saamassa perintöä-ketju)

Vierailija
25.03.2019 |

Ko. ketjussa ihmiset listaavat vsnhempiensa omaisuutta ja luulevat perivänsä ne. Tajuatteko että lainsäädäntönmuuttuu nopeasti ja vanhuksen viimeisten elinvuosienhoiva tullaan laskuttamaan heiltä itseltään?
Toesittekö että pslvelutalo maksaa 5000-7000e KUUSSA? Vuodessa maksua menee jopa yli 80 000 ja jos viimeisiä vuosia vietetään palvelutalossa vaikkapa 4-5 niin monen sadan tonnin perintö on kaluttu tyystin.
Vanhushoiva on kallista ja kohta vielä kalliimpaa kun työvoimapula vanhustenhoidossa nostaa palkkoja ja hintoja.

Nun vanhemmat on nyt 72 ja 74v ja heillä omaisuutta sellainen 350 000 kiinteistöissä ja ehkä 50 000 muussa. Tästä 400 000 eurosta en tule näkemään killinkiäkään. Joka ikinen penni menee vanhuuden hoivaan eikä riitä, lastenkin pitänee kaivaa kuvettaan.

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oma äitini kuoli reilu 60-vuotiaana ja oli kaksi viikkoa sairaalassa. Hänen vanhempansa olivat 2 ja 3 kk sairaalassa ennen kuolemaansa 89-vuotiaina. Eivät kaikki koe vuosien hoivakotipiinaa. 

Vierailija
2/110 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa suomalaisissa perheissä nuo perintöasiat ovat varmaan tabu, että asiasta ja omaisuudesta ei puhuta sanallakaan ennen kuin vanhemmat on haudattu. Välit ovat etäiset ja viileät, lapset eivät uskalla ottaa vanhempiensa omaisuutta puheeksi, ja vanhemmat pitävät uteliaisuutta näitä asioita kohtaan verisenä loukkauksena. Joissain perheissä ollaan kuitenkin avoimempia, välit ovat lämpimät, ja siksi asiasta voidaan puhua ilman, että jonkun epäillään kärkkyvän vain rahaa. Saatetaan jopa yhdessä pitkällä tähtäimellä suunnitella, miten omaisuutta saadaan vuosien mittaan hivutettua jälkipolville perintöveroseuraamusten minimoimiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussani kukaan ei ole ollut vanhainkodissa tai muussa laitoksessa. Pisimillään kuoleman odotus on kestänyt vuorokauden, saappaat jalassa on tullut lähtö kaikille. Ja se on hyvä se, toivottavasti itselläkin näin. Toisekseen itse aion lahjoittaa omaisuuteni hyvissä ajoin lapsilleni, eipä ole mistä ottaa.

Vierailija
4/110 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oma äitini kuoli reilu 60-vuotiaana ja oli kaksi viikkoa sairaalassa. Hänen vanhempansa olivat 2 ja 3 kk sairaalassa ennen kuolemaansa 89-vuotiaina. Eivät kaikki koe vuosien hoivakotipiinaa. 

Tää on totta. Omat isovanhempani olivat loppuun ssti kotona huonolla hoidolla ja heitteillä, mun vanhempani ei heitä auttaneet vaikka asuivat lähellä ja olivat saaneet paljon lastenhoitoapua aikanaan.

Mun omat vanhemmat on kermaperseitä jotka vaatii palvelua! Itse eivät ole auttaneet meitä omia lapsiaan ollenkaan lastenhoidossa tms mutta ilmoittivat jo että he sitten vastivat täyden palvelun vanhuuden!

Eli palvelutaloon menevät sillä 7000e maksulla. Molemmilla hyvät eläkkeet joten eivät varmasti saa kunnan ilmaista laitospaikkaa.

Ap

Vierailija
5/110 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on totta. Omat isovanhempani olivat loppuun ssti kotona huonolla hoidolla ja heitteillä, mun vanhempani ei heitä auttaneet vaikka asuivat lähellä ja olivat saaneet paljon lastenhoitoapua aikanaan.

Mun omat vanhemmat on kermaperseitä jotka vaatii palvelua! Itse eivät ole auttaneet meitä omia lapsiaan ollenkaan lastenhoidossa tms mutta ilmoittivat jo että he sitten vastivat täyden palvelun vanhuuden!

Eli palvelutaloon menevät sillä 7000e maksulla. Molemmilla hyvät eläkkeet joten eivät varmasti saa kunnan ilmaista laitospaikkaa.

Ap

Mitä ne semmoiset on? Ei kukaan sellaista saa. 

Vierailija
6/110 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se voi perustua tämän hetken odotuksiin ja tällä hetkellä tilanne on "odottajan" kuvailema. Jos tilanne muuttuu kumpaan suuntaan tahansa, "odotus" päivitetään. 

Harvalla on sellaista tilannetta, ettei tiedä vanhempansa omaisuudesta tai sitäkään, jaetaanko sitä muiden kanssa vai ei. Näin on minulla toisen vanhempani suhteen, koska emme ole missään tekemisissä. Perintöä tulee nolla euroa tai ihan mitä vaan sen päälle. 

Vierailija
7/110 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vanhemapasi palaavat maanpinnalle kyllä sitten siinä vaiheessa, kun ei se viiden tonnin maksu takaakaan palvelua vaan jotenkuten hengissäpitämisen. 

Vierailija
8/110 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa kaikki ovat lähteneet saappaat jalassa, joten perinnöt on jo saatu. 

Vierailija
9/110 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvussani kukaan ei ole ollut vanhainkodissa tai muussa laitoksessa. Pisimillään kuoleman odotus on kestänyt vuorokauden, saappaat jalassa on tullut lähtö kaikille. Ja se on hyvä se, toivottavasti itselläkin näin. Toisekseen itse aion lahjoittaa omaisuuteni hyvissä ajoin lapsilleni, eipä ole mistä ottaa.

Juuri näin se kannattaa tehdä, palvelukotivaiheessa kannattaa olla jo ”varaton” (eli omaisuus lapsille). Lisäksi jos saa julkisen edunvalvojan, edunvalvoja myy joka ikisen asian hoitomaksujen kattamiseksi.

Mutta siis mun vanhemmat ei tästä suostu puhumaankaan! Joku hyvin vastasi että joissain suvuissa vanheneminen ja kuolema kiistetään täysin. Vanhemmat ei esim aio tehdä mitään edunvalvontavaltuutusta (eli haluavat sit maistraatin ammattiedunvalvojan myymään kaiken) ja perinnöstä puhuminen on vuosisadan loukkaus.

Nuo luulevat saavansa kaiken käärinliinoihin mukaan :)

Vierailija
10/110 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintökaarta ei olla muuttamassa, eikä vanhusta voida pakottaa myymään asuntoa, jonka omistaa yhdessä perikunnan kanssa.

Ja: asunnon voi lahjoittaa perilliselle elinaikanaan säilyttäen itsellään hallintaoikeuden. Säästää veroissa ja saa esim. toimeentulotukea.

Kaikki eivät ole tolloja, vaikka aapeen lähipiiri varmaan onkin.

Vierailija
11/110 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa suomalaisissa perheissä nuo perintöasiat ovat varmaan tabu, että asiasta ja omaisuudesta ei puhuta sanallakaan ennen kuin vanhemmat on haudattu. Välit ovat etäiset ja viileät, lapset eivät uskalla ottaa vanhempiensa omaisuutta puheeksi, ja vanhemmat pitävät uteliaisuutta näitä asioita kohtaan verisenä loukkauksena. Joissain perheissä ollaan kuitenkin avoimempia, välit ovat lämpimät, ja siksi asiasta voidaan puhua ilman, että jonkun epäillään kärkkyvän vain rahaa. Saatetaan jopa yhdessä pitkällä tähtäimellä suunnitella, miten omaisuutta saadaan vuosien mittaan hivutettua jälkipolville perintöveroseuraamusten minimoimiseksi.

Naulan kantaan! Välit vanhempiin on heidän halustaan etäiset ja kylmät, mistään ei puhuta, mihinkään ei varauduta. Vanhemmat eivät ole killinkiäkään antaneet sen jälkeen lapsilleen kun lapsi täytti 18 - eivätkä todellakaan tule antamaankaan kun ”rahat on heidän”. Äärimmäinen ahneus ja itsekkyys johtaa just siihen että itse maksavat kaiken omaisuuden kalliisiin palvelukotimaksuihin. Mutta heidän elämä, heidän periaatteet. En odota saavani mitään muuta kuin vittuilus - siinä kaikki mitä vanhemmiltani oon tähän ikään asti saanut, rakkautta tai välittämistä ei ole ollut koskaan.

Niin suomalaista :(

Vierailija
12/110 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No mun isän eläke yli 3000 joten sanoisin hyväksi, äidillä sit parin tonnin kieppeillä.

T. Sama

Vierailija
13/110 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No mun isän eläke yli 3000 joten sanoisin hyväksi, äidillä sit parin tonnin kieppeillä.

T. Sama

Tarkoitin kunnan ilmaisia laitospaikkoja. 

Vierailija
14/110 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perintökaarta ei olla muuttamassa, eikä vanhusta voida pakottaa myymään asuntoa, jonka omistaa yhdessä perikunnan kanssa.

Ja: asunnon voi lahjoittaa perilliselle elinaikanaan säilyttäen itsellään hallintaoikeuden. Säästää veroissa ja saa esim. toimeentulotukea.

Joo mun vanhemmat nimenomaan on tolloja. Eivät luule kuolevansa joten siksi eivät uhraa ajatustakaan perintöasioille tai esim ennakkoperinnöllä verojen minimoimiseen. Ap

Vierailija
15/110 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani kyllä meinaavat mahdollisimman paljon perintöänsä siirtää minulle jo elossa ollessaan, heillä on niin paljon omaisuutta että jää minulle kyllä siitä huolimatta satojen tuhansien perintöverot maksettavaksi.

Vierailija
16/110 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä nyt tule mieleen ainoatakaan kuollutta sukulaistani, joka olisi asunut viimeiset vuotensa palvelutalossa.

Isäni kuoli puolitoista vuotta sitten, asui kotonaan niin pitkään kuin pystyi ja muutaman viimeisen viikon saattohoitokodissa. Ei ne viimeiset viikot tainneet kovin paljon ehtiä maksaa. 

Mutta joo, omaisuus on ihmisen omaa niin kauan kuin henki pihisee. Äitini vielä elää, ja niin kauan kuin elää, saa minun puolesta käyttää omaisuuttaan ihan mihin haluaa. Ei se minulle kuulu eikä minua varten tarvitse säästellä.

Vierailija
17/110 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Isoäiti asuu enon omistamassa talossa hallintaoikeuden turvin. Kun oli aika saada kotipua, yritti kunta ensin sitä, että mummi myy talon ja muuttaa yksityiseen palvelutaloon. Kun selvisi, että mitään myytävää ei ole, muuttui apu yllättäen kotipainotteiseksi eli ei enää puhetta muutosta.

Vierailija
18/110 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

T. Sama

Ei mitään ilmaisia laitospaikkoja ole ja ne halvemmatkin vähenee koko ajan. 

Vierailija
19/110 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sai juuri ennakkoperintönä asunnon ja muuta omamisuutta, koska hänen isänsä on jo vanha ja kohtaa varmaan joutuu palvelutaloon. 

Vierailija
20/110 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

T. Sama

Ei mitään ilmaisia laitospaikkoja ole ja ne halvemmatkin vähenee koko ajan. 

Niin juuri. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan