Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoliso valehtelee pienistä asioista. Minua on alkanut vaivata se, mutta onko syytä? Valehtelisitko sinä?

Vierailija
25.03.2019 |

Valehtelu ei ole aivan jokapäiväistä, saati joka viikkoista, mutta silti sen verran toistuvaa, että on alkanut vaivata. Ollaan oltu vuosia yhdessä, ja nyt olen vasta havahtunut tähän tapaan kunnolla. Joten olen alkanut epäillä mistä muustakin valehtelee, jos valehtelee ihan pikku asioista. Välillä tulee sellaisia "gaslighting" oloja, jos on joku väittely menossa, ja arvelen vain muistavani väärin.
Esim. tässä vasta yritti valehdella tiskauksesta. Tiskikoneessa on sellainen "likaiset/puhtaat" magneetti, ja sääntönä on että jos siellä on likaiset, niin astiat laitetaan suoraan koneeseen. Mies käänsi selkäni takana magneetin "puhtaista" "likaiset" puolelle, ja sanoi etten ole laittanut astioitani koneeseen. Sanoin ihan suoraan että näin mitä hän teki, että siinä luki "puhtaat" (miehen jäljiltä) ja luotin siihen tekstiin, enkä halua että hän huijaa minua tässä. Mies puolusteli, että se oli vain vitsi, että tottakai hän tiesi että huomasin että käänsi magneettia.
Yksi päivä taas halaillessa hän luki kännykältä uutisia. Käännyin katsomaan mitä hän lukee, ja mies äkkiä käänsi kännykän pois. Ihmettelin, kun näin vilaukselta että lukee jotain terveysuutista. Teki tämän pari kertaa, ja kysyin että mikä siellä on niin salaista. Mies sanoi lukevansa eläinuutista, joten minäkin sanoin että olen kiinnostunut mikä se juttu on. Mies ei alkanut näyttämään, joka tuntui minusta oudolta, ja tästä tuli kinastelua. Lopulta näppäilyjen jälkeen näytti jonkin ilmastouutisen, ja sanoi lukeneensa sitä. Itse aloin huolestumaan onko hänellä jotain terveysvaivaa, kun ei niistä puhu minulle. Kun sanoin että hänhän sanoi lukevansa eläinuutista, mies vastasi että sanoin "lukevansa VAIKKA eläinuutista".
Yksi aamu taas huomasin, että mies ei pessyt hampaitaan ja huomautin asiasta. Mies alkoi vouhkaamaan erittäin tosissaan, että ihan joka aamu aina pesee hampaat, että on tarkka tästä asiasta. Huomautin, että eilen ennen nukkumaanmenoa meillä oli ollut keskustelu, jossa mies sanoi että on laiska harjaamaan hampaitaan, että taas eilen aamulla ei ollut jaksanut harjata hampaita. Mies vain naureskeli asialle, että niinhän se oli.
Ja jos on jotain asioita sovittu tekevämme tietyllä tavalla, saattaa myöhemmin alkaa niistä kinaamaan, että ei niin juuri sovittu. Tämä nyt on aika normaalia varmasti, mutta olen vuosien aikana alkanut todella tarkentamaan miten teemme näitä sopimisia, jotta jälkikäteen ei tulisi tällaista kinausta.

Itselläni on taustana isä, joka valehteli ihan kaikesta, joten olen miettinyt otanko sen takia tästä jotenkin liikaa itseeni. Itse en vastaavista asioista valehtelisi. Mitä mieltä olette, onko tämä normaalia?

Kommentit (137)

Vierailija
21/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla mies oli samanlainen. Ajan mittaan paljastui isompiakin asioita mistä oli valehdellut. Suhteen jälkeen vielä kävi ilmi lisää asioita, kaikkea en varmastikaan edes tiedä. Mutta ap onhan noi asiat aika pieniä. Pitäisin silmällä, mutta vaan jos epäilys on jostain merkittävämmästä.

Onhan nuo pieniä, ja nyt olen vasta alkanut kiinnittämään huomiota, että tällaista se on kai ollut aikalailla aina. Ehkä enemmän ongelmana on, kun tulee sellainen loukattu olo valehtelusta, ja juurikin tuo epäilys, että mistä muusta voi valehdella. Itsekin teen pieniä valkoisia valheita, mutta tyyliin "onpa kaunis mekko", vaikka ei olisi minun makuuni, mutta en halua loukata toista. Joten siksi en oikein voi käsittää tuollaista valehtelua, varsinkin jos jokin syy sysätään toiselle.

Ap

Vierailija
22/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap huoli, nyt on vakka todellakin löytänyt kantensa.

Olette molemmat idiootteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei kannata ajatellakaan tuollaiseen valtapeliin. Sitten mies katsoo oikeudekseen luistaa kotitöistä kun sinä olet kotona joka tapauksessa.

Vierailija
24/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No täytyy sanoa että teillä on ilmeisesti muuten todella hyvin asiat, jos ongelmat on luokkaa 'mies käänsi astianpesukoneen magneetin ylösalaisin'...

Siis sillä ajatuksella, että sanoisi että minä olen väärässä ja hoitaisin työt hänen puolestaan. Joten minusta se ei ole niin pieni ja yksinkertainen asia, kuin magneetin kääntäminen ympäri. Hän on siis ennenkin luistellut kotitöistä pois, joten siksi olen erittäin tarkkana tässä asiassa. Ja niin että säännöt on samat molemmille. Olen myös unohtanut joskus kääntää magneetin, mutta ei ole käynyt mielessäkään huijata miestä, vaan olen kantanut vastuun ja siivonnut astiat pöydiltä.

Ap

Vierailija
25/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kuulostaa luonnehäiriöisektä. Juokse!

Sinä et vaikuta kontrollifriikiltä, mitä joku täällä väitti. Päin vastoin useimmat olisivat jo eronneet. Olet mennyt yhteen pahan puolison kanssa, valinnut isäsi kaltaisen häiriintyneen valehtelijan. Eli eroa hyvä ihminen nyt kun olet vielä jotenkuten järjissäsi.

Vierailija
26/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen, että meilläkin mies valehtelee ihan mitättömissä asioissa. Ja jos joku tulee väittämään, että hän valehtelee vain välttyäkseen "nalkutukselta" hän on väärässä. Olen hiljainen ihminen ja enimmäkseen hiljaa, joten siitä ei voi olla kyse. 

Yleensä aina kun mies esim kertoo jotakin tositaphtumaa jostakin, hän laittaa siihen itsensä "sankariksi" vaikka minä olisin ollut se, joka asian olisi ratkaissut.  Ihan kaikissa tavallisissakin jutuissa mies valehtelee. 

Esim jos hän ei halua hähteä harrastukseensa, hän puhelimessa väittää, että minä en päästä! Vaikka minä olen vain onnellinen, jos saan joskus olla rauhassa yksin kotona ja jopa kannustan miestä lähtemään harrastukseensa. Koskaan en ole kieltänyt. 

Mies puhuu niin paljon puutaheinää, etten viitsi niihin nykyään edes reagoida. 

Vierailija
27/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, älä kyseenalaista omia tuntemuksiasi. Puolisosi käytös on poikkeavaa.

Kiitos. Minulla on aina ollut ajatus, ettei nuin pienistä valehdeltaisi. Saati että vieritettäisi syytä puolisolle. Se minua loukkaa, ja tulee olo ettei toinen arvosta.

Sellainen tunne tuli, kun urheilin kotona videon tahtiin. Mies tyhjensi roskiksen, ja huusi minua avaamaan hänelle oven. Olin kummissani, koska minulla oli urheilu kesken, ja kyllähän mies nyt saisi oven auki. Tästä tuli kinastelua, ja mies väitti, että roskis vuotaa (ei voinut vuotaa siinä määrin, kun seisoi monta minuuttia ovella roskis ilmassa) eikä voi laskea sitä mihinkään. Eteisessä oli myös pahviroskat, jonka päälle olisi voinut laskea pussin, ja sitten avata oven. Tai avata ensin oven, ja sitten ottaa roskiksen pois astiasta, mutta tämän mies perusteli, että oven raosta tulisi liikaa kylmää ilmaa, ettei sitä voi avata sen parin minuutin ajaksi. Itselläni tuli tästäkin kummastunut olo, miksi piti vaivata minua avaamaan ovi, kun itse näin niin monia vaihtoehtoja kuinka ratkaista tilanne.

Tai sitten se, kun siivosimme yhdessä. Minä kylppäriä, mies vessaa, ja molemmilla kumihanskat kädessä. Mies huusi, että tarvitsee talouspaperia, että voinko minä tuoda, kun hänellä on kumihanskat kädessä. Talouspaperi oli siis meidän välissämme keittiössä, ja molemmilla oli ihan sama tilanne. En jaksanut alkaa siinä enempää riitelemään, kun sanoin että minullakin on hanskat kädessä (?!), mutta silti lopputulema oli, että jouduin keskeyttämään hommani, ja tuomaan miehelle paperin.

Nuista tulee sellainen olo, niinkuin emme olisi samalla viivalla parisuhteessa, sama mikä valehtelussa oli se sitten miten pientä vain.

Ap

Vierailija
28/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin muuten jostain, että alkoholisteista puolet on narsisteja. Jos ap:n mies on alkoholisti ja valehtelee oudosti ja gaslightaa, niin... Kannattaisi erota ja ennen kuin ryhdyt uuteen suhteeseen, käydä terapiassa käsittelemässä lapsuudentraumat, jotta et enää houkuttele puoleesi vastaavia tyyppejä.

Vierailija
29/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi säilyttää puhtaita astioita koneessa?

Kumpiko on outo? Vaiko molemmat!

Tän porvoolaisen tunnistaa jo tyylistä.

Ja omien kommenttien määrästä.

Vierailija
30/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla mies oli samanlainen. Ajan mittaan paljastui isompiakin asioita mistä oli valehdellut. Suhteen jälkeen vielä kävi ilmi lisää asioita, kaikkea en varmastikaan edes tiedä. Mutta ap onhan noi asiat aika pieniä. Pitäisin silmällä, mutta vaan jos epäilys on jostain merkittävämmästä.

Onhan nuo pieniä, ja nyt olen vasta alkanut kiinnittämään huomiota, että tällaista se on kai ollut aikalailla aina. Ehkä enemmän ongelmana on, kun tulee sellainen loukattu olo valehtelusta, ja juurikin tuo epäilys, että mistä muusta voi valehdella. Itsekin teen pieniä valkoisia valheita, mutta tyyliin "onpa kaunis mekko", vaikka ei olisi minun makuuni, mutta en halua loukata toista. Joten siksi en oikein voi käsittää tuollaista valehtelua, varsinkin jos jokin syy sysätään toiselle.

Ap

Miehelläsi valehtelu luultavasti hyvin juurtunut tapa. Ei välttämättä tee sitä pahalla, mutta voi olla vaikea oppia siitä pois. Ei hän välttämättä itse näe sitä edes ongelmana. Jos tuollainen käytös loukkaa, niin joku muutoshan tohon on tehtävä, sun tai miehen

Vierailija
31/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta näyttää enemmänkin, että ap on aika pikkumainen, ja vahtii miehensä jokaista liikettä. Ei varmaan pahalla, johtuen ehkä taustasta, mutta on jotenkin säikky, ja haluaa kontrolloida joka tilannetta ettei tulisi "huijatuksi". Jokainen valehtelee jostain pikkuasioista kuten nämä, joko laiskuuttaan, tai kun ei halua jostain syystä keskustella asiasta. Ap tekee näistä ison haloon, ja sekin varmaan ajaa miestä valehtelemaan. Ei kukaan jaksa sellaista, että vahdataan ja kytätään joka risausta, ja tehdään kamalasti kaikkia omituisia sääntöjä. Ja miksi sä yleensä vahdit aikuisen miehen hampaidenpesua?

Taustani varmasti vaikuttaa, joten yritan tasapainotella asian kanssa. Myös se vaikuttaa, että olen älyttömän alistuva, ja nyt yritän sitten löytää sitä jämäkkyyttä ja omien rajojen puolustusta. Itselle ei tulisi mieleen valehdella vastaavista, joten koen tuon todella outona.

Siivoussäännöt on sen takia, jotta mies ei pääse luistelemaan osastaan, niinkuin teki vuosia. En kyttäile miehen toimintaa, mutta kyllä outo käytös herättää kysymään, että mikä on.

Ap

Vierailija
32/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän vain yhden palstailijan, joka puhuu toistuvasti kaasuvalotuksesta ja valehtelisi jos väittäisi olevansa joku muu.... Äidin syy tämäkin

Täällä palstailee aika moni henkilö. Kaasuvalotus-termin opin palstalta. Ja sanoin että oman käytökseni tausta tulee isän käytöksestä, joten nyt pohdin onko minun ajattelussa korjaamista.

Ap

Vierailija
33/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi säilyttää puhtaita astioita koneessa?

Kumpiko on outo? Vaiko molemmat!

Tän porvoolaisen tunnistaa jo tyylistä.

Kaikki ei ole "porvoolaisia", tulin ihan oikeasti kysymään mielipiteitä. Kaikki ihmiset ei elä samanlaista elämää. Mies ei ollut jaksanut siivota astioita pois koneesta vuorollaan, ja niiden on hyvä muutenkin antaa hetki jäähtyä siellä.

Ap

Vierailija
34/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin viesti tuntui hauskalta pilalta, mutta sitten alkoi ahdistamaan. Aloittaja onkin ilmeisesti tosissaan.

Ymmärrän osittain taustojen takia, mutta noin ylipäätään en ymmärrä.

Joku magneetin käyttö sinällään on ehkä järkevää?, mutta kyllä siinäkin pitää joustaa. Jos magneetin kääntö *väärin* aiheuttaa kinaa tai syyttelyä, niin ei toimi *rakentavasti*.

Jos kyseessä kahden aikuisen talous, niin tiskikoneen käyttö pitäisi hoitaa vilkaisemalla koneeseen ja todota tilanne.

Ymmärrän myös huolen, että kun valehtelee pikkuasioista niin saattaa valehdella isoissa, mutta se tarkkailu ja seuranta ei ihan noin pikkutarkkaa ja kriittistä saisi olla.

Ahdistaa ja stressaa vain enemmän. Myös miestä, saattaa juuri valehdella pienistä kun ärsyyntyi kontrollista ja alistuvaisuudestasi.

En haluaisi sanoa, mutta sanon, että pitää sinua pikkumaisena ja lapsellisena, siis osittain kiusaa kun kun huomaa tuon piirteesi.

Näin hän ei saisi tehdä, mutta inhimillisesti katsoen ymmärrän miestäkin.

Toisaalta jos mies tiesi tuon piirteesi ja taustasi yhteen mennessä, niin itsehän on sinut valinnut. Ja sinä hänet, saattaahan olla tosiaan vakka kantensa valinnut.

Vierailija
35/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette molemmat idiootteja.

No sitä tulin täältä hieman kyselemään, että ylireagoinko taustani takia. Puhelin-episodi nyt ehkä oli hieman vainoharhaista minun puoleltani, mutta miehen käytös siinä kummastutti, kun heti piilotteli kännykkäänsä kun vilkaisin sinne suuntaan Mutta nuo muut esimerkit jotka muistin, niin niissä mielestäni mies valehteli "turhaan". Muita esimerkkejä en tähän hätään muista, mutta muistan että meillä on ollut kinasteluja, joissa mies on saanut minut vakuutettua että muistan jonkin asian väärin, ja olen sen takia väärässä. Tuossa uutisjutussakin korosti jälkikäteen että sanoi "VAIKKA", mutta muistan ihan tarkkaan että ei sanonut "VAIKKA eläinuutista". Pieni asia, mutta siksi juuri se minusta tuntuukin oudolta.

Ap

Minusta oudoin oli tuo hammaspesu-asia. Ethän sinä nyt miehesi äiti ole, jonka tehtävänä on huolehtia, peseekö toinen hampaansa :D Omat on hampaansa, voit vain toivoa muttet vahtia tai pakottaa.

Myös jättäisin humiotta tuollaiset vitsit jostain puhtaasta tai likaisesta. Joko oli huono vitsi, tai jos ei niin omaa typeryyyttään. Näkeehän sen nyt luukkua avaamalla, onko oikeasti likaiset vai puhtaat. Minunkin mies nalkuttaa siisteysasioista, en ota itseeni.

Mutta olisin kyllä muuten tarkkana, että paheneeko tuollainen. 

No siivouksesta tuli mieleen valehtelut. Väitti monesti vaikka imuroineensa, vaikka lattialla pyöri ihan selvästi pölypalloja, ja en ollut nähnyt tai kuullut hänen koskeneenkaan imuriin ja sanoi että on minun vuoro. Ennen aina lankesin ja tein hänen puolestaan, kunnes uskalsin alkaa kyseenalaistamaan ja riitelemään. Siksi tuossa siivousasiassa olen pitänyt niin jämäkät säännöt.

Mies sanoin tiskiasian niin vakavalla naamalla, ja reagoi oudosti kun paljastin että näin. Vitsit sanoisi ihan eri tyylillä. Hankala selittää, mutta ilmeet ja käytös oli ihan erilaista. Sanoin että tulee sellainen vähätelty olo, joka on pahempi kuin joistain pikkuasioista valehtelu.

Ap

Vierailija
36/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita juttuja en edes pidä oikeastaan valehteluna. Minun mies valehteli esim. sellaisesta, oluko hän toimittanut jonkin asian tms. Kerran oli yöllä yllättäen satanut tosi paljon lunta. Tulin aamupäivällä jostain ja kysyin, että joko hän kävi siellä toimistossa missä oli aikonut. Tajusin samalla, ettei tietenkään ollut käynyt kun auto oli lumen peitossa. Mutta mies ehti jo vastata, että joo kävi...

Tai väitti olleensa toisessa paikassa kuin oli ollut tai että oli soittanut isoäidilleen tms. Vaikka ei ollut.

Sanomattakin selvää, että valehteli sitten isommistakin asioista.

On tuo sinulla ollut isomman mittaluokan valehtelua. Pelkään ehkä, että meillä menee tuohon. Koska minulle se tuntuu melkein samalta, tai että jos on pienempi kynnys valehdella, niin varmasti voisi valehdella isommasti?

Ap

Vierailija
37/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miehelläsi valehtelu luultavasti hyvin juurtunut tapa. Ei välttämättä tee sitä pahalla, mutta voi olla vaikea oppia siitä pois. Ei hän välttämättä itse näe sitä edes ongelmana. Jos tuollainen käytös loukkaa, niin joku muutoshan tohon on tehtävä, sun tai miehen

Höpö höpö.

Tietoista toimintaa se on. Normaalin ihmisen on vaikea uskoa, että sellaisia ihmisiä on, jotka eivät halua toiselle hyvää.

Vierailija
38/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitemmälle tämä keskustelu etenee, sitä selvemmäksi tulee, että ap:lla on kontrollin tarve, ja muutenkin on aika pakkomielteinen selittelyineen ja analysoimisineen. Ei kukaan normaali jaksa noin pikkutarkasti miettiä joka ikistä magneetin kääntelyä. Suosittelisin rennompaa elämänasennetta.

Vierailija
39/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap se on miehen kannalta henkistä väkivaltaa ja vallankäyttöä. Suosittelen eroamaan.

Vierailija
40/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä päästelen valkoisia valheita. Mulla on muisti todella todella todella huono. Ihan tutkittu juttu ja olen nuori.

Siks mua ei kotona lapsena uskottu koska huijasin.

Olen huomannut, että missä tilanteissa tulee valehdeltua ovat tälläisiä

A) jos tilanteessa on mahdollisuus kokea nolostumisen tunne, koitan kierrellä ja kaarrella ja vaikka tokasta "no mite ite teit" ja kun kertoo niin sitten sanon totuuden kun tiedän että olen tehnyt oikein

B) jos en muista jotain, en kehtaa sanoa etten muista joten keksin jotakin

C) en aina halua sanoa miehelle että voisiko toistaa kun en muista mitä sanoi, koska ajattelen että häntä ärsyttää se. Niin sanon että kyllä kuulin.

Johtopäätöksenä: tulee sanottua valheita pikkuasioista ihan vaan sen takia etten ärsytä tai koe itse nolostumista..

En siis valehtele tms jos on isoista asioista kyse, vain pikkujutuissa.

Voisiko miehelläsi olla muistivikoja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän