Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoliso valehtelee pienistä asioista. Minua on alkanut vaivata se, mutta onko syytä? Valehtelisitko sinä?

Vierailija
25.03.2019 |

Valehtelu ei ole aivan jokapäiväistä, saati joka viikkoista, mutta silti sen verran toistuvaa, että on alkanut vaivata. Ollaan oltu vuosia yhdessä, ja nyt olen vasta havahtunut tähän tapaan kunnolla. Joten olen alkanut epäillä mistä muustakin valehtelee, jos valehtelee ihan pikku asioista. Välillä tulee sellaisia "gaslighting" oloja, jos on joku väittely menossa, ja arvelen vain muistavani väärin.
Esim. tässä vasta yritti valehdella tiskauksesta. Tiskikoneessa on sellainen "likaiset/puhtaat" magneetti, ja sääntönä on että jos siellä on likaiset, niin astiat laitetaan suoraan koneeseen. Mies käänsi selkäni takana magneetin "puhtaista" "likaiset" puolelle, ja sanoi etten ole laittanut astioitani koneeseen. Sanoin ihan suoraan että näin mitä hän teki, että siinä luki "puhtaat" (miehen jäljiltä) ja luotin siihen tekstiin, enkä halua että hän huijaa minua tässä. Mies puolusteli, että se oli vain vitsi, että tottakai hän tiesi että huomasin että käänsi magneettia.
Yksi päivä taas halaillessa hän luki kännykältä uutisia. Käännyin katsomaan mitä hän lukee, ja mies äkkiä käänsi kännykän pois. Ihmettelin, kun näin vilaukselta että lukee jotain terveysuutista. Teki tämän pari kertaa, ja kysyin että mikä siellä on niin salaista. Mies sanoi lukevansa eläinuutista, joten minäkin sanoin että olen kiinnostunut mikä se juttu on. Mies ei alkanut näyttämään, joka tuntui minusta oudolta, ja tästä tuli kinastelua. Lopulta näppäilyjen jälkeen näytti jonkin ilmastouutisen, ja sanoi lukeneensa sitä. Itse aloin huolestumaan onko hänellä jotain terveysvaivaa, kun ei niistä puhu minulle. Kun sanoin että hänhän sanoi lukevansa eläinuutista, mies vastasi että sanoin "lukevansa VAIKKA eläinuutista".
Yksi aamu taas huomasin, että mies ei pessyt hampaitaan ja huomautin asiasta. Mies alkoi vouhkaamaan erittäin tosissaan, että ihan joka aamu aina pesee hampaat, että on tarkka tästä asiasta. Huomautin, että eilen ennen nukkumaanmenoa meillä oli ollut keskustelu, jossa mies sanoi että on laiska harjaamaan hampaitaan, että taas eilen aamulla ei ollut jaksanut harjata hampaita. Mies vain naureskeli asialle, että niinhän se oli.
Ja jos on jotain asioita sovittu tekevämme tietyllä tavalla, saattaa myöhemmin alkaa niistä kinaamaan, että ei niin juuri sovittu. Tämä nyt on aika normaalia varmasti, mutta olen vuosien aikana alkanut todella tarkentamaan miten teemme näitä sopimisia, jotta jälkikäteen ei tulisi tällaista kinausta.

Itselläni on taustana isä, joka valehteli ihan kaikesta, joten olen miettinyt otanko sen takia tästä jotenkin liikaa itseeni. Itse en vastaavista asioista valehtelisi. Mitä mieltä olette, onko tämä normaalia?

Kommentit (137)

Vierailija
1/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saatan joskus sanoa lukevani uutisia vaikka oikeasti selailen tätä palstaa, ihan vaan koska nolottaisi myöntää mitä oikeasti teen...

Se että valehtelee saadakseen nalkuttaa kotitöistä tai voittaakseen argumentin olisi isompi ongelma ja ei mielestäni normaalia, vakavan keskustelun paikka.

Vierailija
2/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette molemmat idiootteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei olisi syytä huolestua, jos puoliso käyttäytyy noin oudosti?

Vierailija
4/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli puoliso, joka valehteli koko ajan pienistä asioista. Kävi sitten ilmi, että valehteli myös isoista asioista. Nykyään on entinen puoliso.

Vierailija
5/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saatan joskus sanoa lukevani uutisia vaikka oikeasti selailen tätä palstaa, ihan vaan koska nolottaisi myöntää mitä oikeasti teen...

Se että valehtelee saadakseen nalkuttaa kotitöistä tai voittaakseen argumentin olisi isompi ongelma ja ei mielestäni normaalia, vakavan keskustelun paikka.

No ymmärrän kyllä tuon nettisivun salailun sillälailla, mutta huolestuin onko hänellä jotain terveysvaivaa. Sanoin että olin näkevinäni jonkin terveysuutisen, että onko hänellä jotain kremppaa, mutta kielsi asian.

Tuo tiskikone-episodi taas tuntui sellaiselta omien töiden pakoilulta, mitä on taas toisessa muodossa myös ollut. Sääntönä on myös se, että jos on unohtanut kääntää magneetin omalla vuorollaan, niin joutuu keräämään tiskit pöydältä koneeseen. Mies sanoi että olisi minun silti pitänyt katsoa koneeseen, vaikka siinä luki "puhtaat". Mutta kun juuri sitä varten ostettiin se magneetti, että näkee päältä päin vilkaisemalla mitä koneessa on, ja se helpottaisi hieman arjessa toimimista.

Ap

Vierailija
6/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patologisessa valehtelussa ei ole mitään hyvää mutta eipä ole tuossa ap:n kontrollifriikkiydessäkään. Ette ole normaaleja.

Vierailija
7/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitä tulin täältä hieman kyselemään, että ylireagoinko taustani takia. Puhelin-episodi nyt ehkä oli hieman vainoharhaista minun puoleltani, mutta miehen käytös siinä kummastutti, kun heti piilotteli kännykkäänsä kun vilkaisin sinne suuntaan Mutta nuo muut esimerkit jotka muistin, niin niissä mielestäni mies valehteli "turhaan". Muita esimerkkejä en tähän hätään muista, mutta muistan että meillä on ollut kinasteluja, joissa mies on saanut minut vakuutettua että muistan jonkin asian väärin, ja olen sen takia väärässä. Tuossa uutisjutussakin korosti jälkikäteen että sanoi "VAIKKA", mutta muistan ihan tarkkaan että ei sanonut "VAIKKA eläinuutista". Pieni asia, mutta siksi juuri se minusta tuntuukin oudolta.

Ap

Vierailija
8/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on patologinen valehtelija ja sieltä voi paljastua isoja yllätyksiä. Tuttu ihan järkyttyi puolisonsa kuoleman jälkeen mitä kaikkea hänelle olikaan valehdeltu avioliiton aikana. 

Muuten teillä taitaa olla äiti-lapsi -suhde, jos hampaiden harjauksestakin pitää huolehtia. 

Vierailija
9/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei olisi syytä huolestua, jos puoliso käyttäytyy noin oudosti?

Ehkä jotenkin ymmärtäisin valehtelun, jos olisin jokin hirveä riitapukari, ja mies yrittää välttää riitaa. Mutta olen enemmänkin taustastani johtuen alistuva persoona. Minulle tulee tunne, että mies yrittää välttää jotain omaa häpeää, että unohti hoitaa tiskit, ja vierittää sen syyn ja astioiden korjaamisen minulle. Yritti siis vielä että voisin silti korjata astiat pois, vaikka hän oli se unohtaja, ja sanoin että en tee sitä. (siksi niin tarkat säännöt, koska mies luisteli ennen aina pois kotitöistä ja tein paljon hänen puolestaan)

Ap

Vierailija
10/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla mies oli samanlainen. Ajan mittaan paljastui isompiakin asioita mistä oli valehdellut. Suhteen jälkeen vielä kävi ilmi lisää asioita, kaikkea en varmastikaan edes tiedä. Mutta ap onhan noi asiat aika pieniä. Pitäisin silmällä, mutta vaan jos epäilys on jostain merkittävämmästä.

Vierailija
11/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täytyy sanoa että teillä on ilmeisesti muuten todella hyvin asiat, jos ongelmat on luokkaa 'mies käänsi astianpesukoneen magneetin ylösalaisin'...

Vierailija
12/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä kyseenalaista omia tuntemuksiasi. Puolisosi käytös on poikkeavaa.

Vierailija
13/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta näyttää enemmänkin, että ap on aika pikkumainen, ja vahtii miehensä jokaista liikettä. Ei varmaan pahalla, johtuen ehkä taustasta, mutta on jotenkin säikky, ja haluaa kontrolloida joka tilannetta ettei tulisi "huijatuksi". Jokainen valehtelee jostain pikkuasioista kuten nämä, joko laiskuuttaan, tai kun ei halua jostain syystä keskustella asiasta. Ap tekee näistä ison haloon, ja sekin varmaan ajaa miestä valehtelemaan. Ei kukaan jaksa sellaista, että vahdataan ja kytätään joka risausta, ja tehdään kamalasti kaikkia omituisia sääntöjä. Ja miksi sä yleensä vahdit aikuisen miehen hampaidenpesua?

Vierailija
14/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän vain yhden palstailijan, joka puhuu toistuvasti kaasuvalotuksesta ja valehtelisi jos väittäisi olevansa joku muu.... Äidin syy tämäkin

Vierailija
15/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi säilyttää puhtaita astioita koneessa?

Kumpiko on outo? Vaiko molemmat!

Tän porvoolaisen tunnistaa jo tyylistä.

Vierailija
16/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli puoliso, joka valehteli koko ajan pienistä asioista. Kävi sitten ilmi, että valehteli myös isoista asioista. Nykyään on entinen puoliso.

Pelkään juuri tuota, että jos valehteleekin isoista asioista. Ehkä siksi olen niin tarkkana näistä pienistä valehteluista, kun itselleni tuntuisi vastaavassa tilanteessa todella kummalta valehdella. Ja varsinkin sysätä omaa syytäni olevat asiat toisten kontolle. Tulee tunne, että silloin kynnys valehdella isommin on myös matalampi.

Nyt olen alkanut pelkäämään, jos valehteleekin juomisestaan. Miehellä on alkoholiongelma, jota ei myönnä. Joi ennen yhtenään ja reippaasti yli suurkulutuksen rajojen, joten sovittiin rajat joissa pysyy, kun ei hoitoonkaan halunnut mennä (ja annoksia mahtuu silti viikkoon paljon). On ennen piilotellut myös pulloja, joten olen pelännyt, jos tekee sitä yhä. En haluaisi kytätä toisen tekemisiä, vaan luottaa mieheen, mutta se on aika hankalaa.

Ap

Vierailija
17/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Patologisessa valehtelussa ei ole mitään hyvää mutta eipä ole tuossa ap:n kontrollifriikkiydessäkään. Ette ole normaaleja.

Siivouksen suhteen olen erittäin tarkka, että molemmat tekee omat osansa. Tein vuosia miehen puolesta kotityöt, saamatta samaa palvelua takaisin. Asiasta käytiin pahat riidat, enkä halua samaa tilannetta enää. Joten koen helpompana sen, että kumpikin hoitaa osansa.

Kontrollifriikkinä en ole kyllä itseäni pitänyt, mutta kieltämättä tuosta tekstistä saa sellaisen kuvan.

Ap

Vierailija
18/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitä tulin täältä hieman kyselemään, että ylireagoinko taustani takia. Puhelin-episodi nyt ehkä oli hieman vainoharhaista minun puoleltani, mutta miehen käytös siinä kummastutti, kun heti piilotteli kännykkäänsä kun vilkaisin sinne suuntaan Mutta nuo muut esimerkit jotka muistin, niin niissä mielestäni mies valehteli "turhaan". Muita esimerkkejä en tähän hätään muista, mutta muistan että meillä on ollut kinasteluja, joissa mies on saanut minut vakuutettua että muistan jonkin asian väärin, ja olen sen takia väärässä. Tuossa uutisjutussakin korosti jälkikäteen että sanoi "VAIKKA", mutta muistan ihan tarkkaan että ei sanonut "VAIKKA eläinuutista". Pieni asia, mutta siksi juuri se minusta tuntuukin oudolta.

Ap

Minusta oudoin oli tuo hammaspesu-asia. Ethän sinä nyt miehesi äiti ole, jonka tehtävänä on huolehtia, peseekö toinen hampaansa :D Omat on hampaansa, voit vain toivoa muttet vahtia tai pakottaa.

Myös jättäisin humiotta tuollaiset vitsit jostain puhtaasta tai likaisesta. Joko oli huono vitsi, tai jos ei niin omaa typeryyyttään. Näkeehän sen nyt luukkua avaamalla, onko oikeasti likaiset vai puhtaat. Minunkin mies nalkuttaa siisteysasioista, en ota itseeni.

Mutta olisin kyllä muuten tarkkana, että paheneeko tuollainen. 

Vierailija
19/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita juttuja en edes pidä oikeastaan valehteluna. Minun mies valehteli esim. sellaisesta, oluko hän toimittanut jonkin asian tms. Kerran oli yöllä yllättäen satanut tosi paljon lunta. Tulin aamupäivällä jostain ja kysyin, että joko hän kävi siellä toimistossa missä oli aikonut. Tajusin samalla, ettei tietenkään ollut käynyt kun auto oli lumen peitossa. Mutta mies ehti jo vastata, että joo kävi...

Tai väitti olleensa toisessa paikassa kuin oli ollut tai että oli soittanut isoäidilleen tms. Vaikka ei ollut.

Sanomattakin selvää, että valehteli sitten isommistakin asioista.

Vierailija
20/137 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on patologinen valehtelija ja sieltä voi paljastua isoja yllätyksiä. Tuttu ihan järkyttyi puolisonsa kuoleman jälkeen mitä kaikkea hänelle olikaan valehdeltu avioliiton aikana. 

Muuten teillä taitaa olla äiti-lapsi -suhde, jos hampaiden harjauksestakin pitää huolehtia. 

Hampaiden harjauksesta huomautin, kun mies halusi suudelmaa. Tiedän, että hän on laiska harjaamaan hampaitaan. Ja kyllähän se nyt suussa haiskahtaa, jos ei ole hetkeen pessyt hampaita, saati edes sinä aamuna.

No tuli nyt taas mieleen yksi esimerkki. Annettiin pois ylimääräinen tuoli sukulaiselle. Se hieman lenkkaisi, ja mies oli sitä yrittänyt aiemmin korjailla. Puhuttiin tästä miehen kanssa keskenään, ja silloin mies kiisti että ei lenkkaise ja kunnossa on tuoli. No tuosta joitakin kuukausia eteenpäin, ja mies naureskeli, että annettiin se lenkkaiseva tuoli sukulaisille. Vastaavaa "totuuden muuntelua" on enemmänkin, kun vain muistaisin. Itseä tuo hämmensi, kun kyllähän minä tiesin että se lenkkaisee, joten miksi mies sitä niin kiisti?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän