Puoliso valehtelee pienistä asioista. Minua on alkanut vaivata se, mutta onko syytä? Valehtelisitko sinä?
Valehtelu ei ole aivan jokapäiväistä, saati joka viikkoista, mutta silti sen verran toistuvaa, että on alkanut vaivata. Ollaan oltu vuosia yhdessä, ja nyt olen vasta havahtunut tähän tapaan kunnolla. Joten olen alkanut epäillä mistä muustakin valehtelee, jos valehtelee ihan pikku asioista. Välillä tulee sellaisia "gaslighting" oloja, jos on joku väittely menossa, ja arvelen vain muistavani väärin.
Esim. tässä vasta yritti valehdella tiskauksesta. Tiskikoneessa on sellainen "likaiset/puhtaat" magneetti, ja sääntönä on että jos siellä on likaiset, niin astiat laitetaan suoraan koneeseen. Mies käänsi selkäni takana magneetin "puhtaista" "likaiset" puolelle, ja sanoi etten ole laittanut astioitani koneeseen. Sanoin ihan suoraan että näin mitä hän teki, että siinä luki "puhtaat" (miehen jäljiltä) ja luotin siihen tekstiin, enkä halua että hän huijaa minua tässä. Mies puolusteli, että se oli vain vitsi, että tottakai hän tiesi että huomasin että käänsi magneettia.
Yksi päivä taas halaillessa hän luki kännykältä uutisia. Käännyin katsomaan mitä hän lukee, ja mies äkkiä käänsi kännykän pois. Ihmettelin, kun näin vilaukselta että lukee jotain terveysuutista. Teki tämän pari kertaa, ja kysyin että mikä siellä on niin salaista. Mies sanoi lukevansa eläinuutista, joten minäkin sanoin että olen kiinnostunut mikä se juttu on. Mies ei alkanut näyttämään, joka tuntui minusta oudolta, ja tästä tuli kinastelua. Lopulta näppäilyjen jälkeen näytti jonkin ilmastouutisen, ja sanoi lukeneensa sitä. Itse aloin huolestumaan onko hänellä jotain terveysvaivaa, kun ei niistä puhu minulle. Kun sanoin että hänhän sanoi lukevansa eläinuutista, mies vastasi että sanoin "lukevansa VAIKKA eläinuutista".
Yksi aamu taas huomasin, että mies ei pessyt hampaitaan ja huomautin asiasta. Mies alkoi vouhkaamaan erittäin tosissaan, että ihan joka aamu aina pesee hampaat, että on tarkka tästä asiasta. Huomautin, että eilen ennen nukkumaanmenoa meillä oli ollut keskustelu, jossa mies sanoi että on laiska harjaamaan hampaitaan, että taas eilen aamulla ei ollut jaksanut harjata hampaita. Mies vain naureskeli asialle, että niinhän se oli.
Ja jos on jotain asioita sovittu tekevämme tietyllä tavalla, saattaa myöhemmin alkaa niistä kinaamaan, että ei niin juuri sovittu. Tämä nyt on aika normaalia varmasti, mutta olen vuosien aikana alkanut todella tarkentamaan miten teemme näitä sopimisia, jotta jälkikäteen ei tulisi tällaista kinausta.
Itselläni on taustana isä, joka valehteli ihan kaikesta, joten olen miettinyt otanko sen takia tästä jotenkin liikaa itseeni. Itse en vastaavista asioista valehtelisi. Mitä mieltä olette, onko tämä normaalia?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Joka valehtelee pienessä, valehtelee isommissakin.
Tähän kävin kovan kurssin, kun suhteen alussa annoin pikkuvaleiden mennä ohi korvien, enkä ottanut niitä puheeksi.
Myöhemmin paljastui patologinen valehtelija ja historiansa oli sekava valheiden verkko.
Koko ajan valehtelu lisääntyi, mutta olin jo niin hänen valemaailmassaan, että en enää tajunnut. Epäilin itseäni kaikesta.Oli iso homma päästä eroon ja toipua.
Mun mielestä aloittajaa hämmennetään samalla tavalla. Ja nyt jo epäilee itseään ja on kuin kontrollifriikki.
Lupaan, että tuosta vielä pahenee! Kohta et usko mitään ja sinä olet se valehteleva hullu.
Varo. Lähde pois!
Kuulosta ihan kamalalta! Olet käynyt kovan koulun. Toivottavasti olet jo toipunut tuosta.
Aiemmin meidän suhde oli helpompi, kun en kyseenalaistanut mitään ja alistuin aina. Nyt on tottakai hankalampaa ja riitaisampaa ja olen osannut ajatella nuita valeita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minun ex-mieheni oli samanlainen... Valehteli, koska kuvitteli sillä pääsevän irti vastuusta esimerkiksi juuri siivousasioihin liittyen. Esimerkkinä vaikka se, että minä olin töissä ja exällä oli vapaapäivä ja hänen äitinsä oli tulossa käymään. Sanoin, että pitää kyllä imuroida, kun lattialla oli pölypalloja ja eteisessä hiekkaa. No, hän sanoi, että juu tottakai imuroi... Sitten tulin illalla kotiin ja hän ei todellakaan ollut imuroinut, vaikka niin kovin väitti imuroineensa. Lopulta ärsyttävä virne naamalla sanoi, ettei sitten jaksanutkaan imuroida...
Tuo nyt oli ihan pieni esimerkki, mutta lopulta valheita tuli raha-asioissa ja muissa isoissa asioissa. Esimerkiksi väitti kivenkovaa maksaneensa laskut, mutta jostain kumman syystä tuli maksumuistutuksia ja hän päivitteli kiukkuisena miten on maksanut ja miten pitää soittaa sinne, että tällaisia muikkareita tulee... Eipä hän sinne koskaan soitellut, koska muistutukset oli ihan aiheellisia.
Juurikin tuohon vastuunpakoiluun käyttää ainakin valehtelua. Sen olen nyt tajunnut. Toistaiseksi ei ole tullut ilmi valehtelua missään isommassa asiassa.
Ap
Sä voit itsekin mennä juttelemaan terapeutin kanssa!
Intuitiosi tietää jo, että asiat eivät ole kunnossa.
Et voi toiselle väkisin hakea apua, mutta itseäsi voit auttaa.
Mietit näitä asioita paljon. Tuolla aikaisemmin useampikin kai sanoi, että kohta et tiedä, mikä on totta.
Auta itseäsi ajoissa.
Kyllä sun puolisolla on terveysongelmia. Mielenterveyspuolella voi olla isompaakin ongelmaa ja siksi niitä sulta salaa.
Esim persoonallisuushäiriöitä on monenlaisia. Eikä ne yleensä parane. Tiiviillä terapialla ja kuntoutuksella voi joidenkin häiriöiden kanssa elää suht tavallista elämää.
Eniten puhuttu on narsismi, vaikka harvemmin siitä on kyse.
Jo lievästi epävakaa häiriö käy parisuhteessa todella haastavaksi. Saatika joku sekamuotoinen. Onnistuu kyllä, jos kumppani on näistä avoin.
Koeta pitää itsesi järjissäsi. Ja mieti, kuinka isojen haasteiden kanssa olet valmis elämään.
Tähän sitä ammattiapua sulle.
Vierailija kirjoitti:
Äh älä ap välitä noista paskanlänkyttäjistä, joka ketjuunhan ne kommentoi tuollaista sisällötöntä scheissea. Ohitat vaan, äläkä edes alapeukkua vaivaudu antamaan.
Kiitos! Tosi moni nykyään lukee huonosti jopa sen aloitusviestin, ja kommentoi jotain ihan ristiriitaista, kunhan pääsevät vaan vänkäämään. Olen monessa eri ketjussa huomannut tämän.
Ap
Tietynlaiset ihmiset valehtelevat ihan pienistäkin asioista, koska ovat oppineet varmaan jo ihan lapsuudesta, kuinka valehtelulla pääsee, kuin koira veräjästä... Valehtelemalla kokee, että pääsee irti vastuusta ja harvemmin kukaan kyseenalaistaa ainakaan ihan heti, jos kyseessä on ns. pikkujutut. Helppoa myös kertoilla uskottavia juttuja, mutta jättää kuitenkin olennaisia asioita kertomatta tai muuttelee, koska "eihän koko juttu nyt ole ihan keksittyä". Niin kauan, kun sinä katsot läpi sormiesi noita juttuja, niin niin kauan hän valehtelee.
Totuus on myös se, että pikkuasioista valehteleva valehtelee myös isommista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Oon samaa mieltä kuin muutamat aiemmat kommentoijat: omaa sisäistä ääntä kannattaa kuunnella. Useimmat meistä toivoo parisuhteelta ja ylipäätänsä ihmissuhteiltaan luotettavuutta. Sinulla on vielä taustalla huonoja kokemuksia tästä, hyvä kun käsittelet tätä nyt (siellä terapiassa ja vaikka tässä keskustelussakin). Itselläni luottamus rakentuu pienistä asioista. Miehellä voi olla joku syy, miksi hän värittää juttujaan tai yrittää vedättää, ihan ymmärrettäväkin. Mutta jos hän ei suostu niistä puhumaan tai tulemaan kanssasi pariterapiaan, niin todellinen ongelma taitaakin olla siinä. Jos et pysty luottamaan, niin näetkö suhteellanne tulevaisuutta?
Aloitusviestissä kysyt, että onko miehen käytös normaalia. Minun mielestä ei ole, varsinkin kun sinulla on aiempaa kokemusta luottamuspulasta isäsi ja miehesikin kautta. Enkä pidä sinua myöskään kontrollifriikkinä. Jos mies niin ajattelee, niin pitäähän teidän sekin asia käsitellä jotenkin.
Minulla on huono muisti, joka mahdollistaa helpot vedätykset. Oon tästä oman miehen kanssa puhunut, että sitä ei saa käyttää hyväksi ja muistella jotain epämääräistä vanhaa asiaa, jonka yksityiskohtia en välttämättä muista. Mies ymmärtää tämän, eikä ole koskaan luottamuspulaa ollutkaan.
Kiitos vahvistuksesta!
Terapia on kyllä kovasti auttanut, ja muiden kanssa keskustelu ylipäätään. Niin ei ole vain sen oman mielipiteen ja tunnon varassa. Olen tuota valehtelua koettanut juurikin inhimillistää, että mies yrittää pelastaa omia kasvojaan, mutta ei näe kuinka loukkaa minua. Olen nyt myös huomannut, miten tärkeää luottamus on. Sen koen myös loukkaavaksi, että mies ei halua panostaa pariterapiaan, vaikka mies käänsikin asian minun syykseni, että minä näen meidän parisuhteen huonona. Ei halunnut nähdä tässä kantaani, että sillä on ennaltaehkäisevä vaikutus, ja kaikille voisi tehdä ihan hyvää käydä lujittamassa parisuhteen toiminta- ja keskustelumalleja ja puhdistaa vanhoja kaunoja turvallisessa ympäristössä. Arvelen että mies vain pelkää keskustelua, ja että joutuisi itse kantamaan vastuuta jostain tekemisistään.
Itselläni on myös melko huono muisti, joten olen aiemmin monet asiat vain kuitannut sillä (enkä edes muista niitä asioita enää, voisi olla nykyään erilaista katsantakantaa niihin). Siksi aina kun sovitaan jotain, niin sanon sen monella eri tavalla, jotta itselleni jää muistijälki, ja toinen ei voi kiemurrella joidenkin sanamuotojen kanssa, että "ei me noin sovittu, kun sovittiin että...". Tässä olen myös huomannut, että mies yrittää usein sumuttaa, ja aiemmin olen vain miettinyt että muistan väärin ja tuli jokin kommunikaatiokatkos ja väärinymmärrys.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sä voit itsekin mennä juttelemaan terapeutin kanssa!
Intuitiosi tietää jo, että asiat eivät ole kunnossa.
Et voi toiselle väkisin hakea apua, mutta itseäsi voit auttaa.
Mietit näitä asioita paljon. Tuolla aikaisemmin useampikin kai sanoi, että kohta et tiedä, mikä on totta.
Auta itseäsi ajoissa.
Kyllä sun puolisolla on terveysongelmia. Mielenterveyspuolella voi olla isompaakin ongelmaa ja siksi niitä sulta salaa.
Esim persoonallisuushäiriöitä on monenlaisia. Eikä ne yleensä parane. Tiiviillä terapialla ja kuntoutuksella voi joidenkin häiriöiden kanssa elää suht tavallista elämää.
Eniten puhuttu on narsismi, vaikka harvemmin siitä on kyse.
Jo lievästi epävakaa häiriö käy parisuhteessa todella haastavaksi. Saatika joku sekamuotoinen. Onnistuu kyllä, jos kumppani on näistä avoin.Koeta pitää itsesi järjissäsi. Ja mieti, kuinka isojen haasteiden kanssa olet valmis elämään.
Tähän sitä ammattiapua sulle.
Olen jo itse terapiassa, en varmaan muuten uskaltaisi kyseenalaistaa näitä asioita.
Terveysongelmaa miehellä on, se on ihan selvä. Terapeuttini on sanonut, että ei voi tietenkään tehdä diagnoosia miehestäni puheitteni perusteella, mutta että yksilöterapia voisi tehdä hyvää myös miehelle (pariterapian lisäksi). Olen tästä hieman päätellyt, että miehen kaikki käyttäytymistavat ei ole normaaleja. Yritän pitää itseni järjissä. Tiedän, että en ole ihan kunnossa minäkään, mutta työstän asiaa, ja yritän olla puolisolle avoin oppimastani ja kokemastani. Kiitos! :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tietynlaiset ihmiset valehtelevat ihan pienistäkin asioista, koska ovat oppineet varmaan jo ihan lapsuudesta, kuinka valehtelulla pääsee, kuin koira veräjästä... Valehtelemalla kokee, että pääsee irti vastuusta ja harvemmin kukaan kyseenalaistaa ainakaan ihan heti, jos kyseessä on ns. pikkujutut. Helppoa myös kertoilla uskottavia juttuja, mutta jättää kuitenkin olennaisia asioita kertomatta tai muuttelee, koska "eihän koko juttu nyt ole ihan keksittyä". Niin kauan, kun sinä katsot läpi sormiesi noita juttuja, niin niin kauan hän valehtelee.
Totuus on myös se, että pikkuasioista valehteleva valehtelee myös isommista asioista.
Tuolta minusta juuri tuntuu. Että mies yrittää valehtelulla vain itse hyötyä, ajattelematta lainkaan miten se vaikuttaa minuun. Ja onhan ne näennäisesti pieniä asioita, mutta väkisinkin tulee mieleen mistä kaikesta muusta voi valehdella. On riidoissa vaikka jotain aikoja valehdellut, että 10min onkin yhtäkkiä tunti tms, jos se sopii paremmin hänen tarinaansa.
Pieniä asioita ei niin tule kyseenalaistettua, ja varsinkin jos toinen kiven kovaa väittää omaa kantaansa.
Ap
Miten teillä menee muuten? Mietin niitä asioita, mitä olet tässä keskustelussa kertonut: miehen terveys- ja alkoholiongelmasta, kotitöistä lusmuamisesta ja valehtelusta. Näetkö suhteellanne tulevaisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä menee muuten? Mietin niitä asioita, mitä olet tässä keskustelussa kertonut: miehen terveys- ja alkoholiongelmasta, kotitöistä lusmuamisesta ja valehtelusta. Näetkö suhteellanne tulevaisuutta?
Tähän asti olen ajatellut, että kyllä näistä kaikista on aina selvitty. Mutta tottakai nuo asiat on tehneet ihan kamalia kolhuja, siivous asia aikanaan luottamukseen ja alkoholi myös. Ja terveysongelmiaan nyt ei voi valita, mutta tahtoisin kuitenkin pysyä edes hieman kartalla niistä, ja pystyä auttamaan parhaani mukaan. Mutta nyt tuntuu nuiden valehtelujen myötä, niinkuin miehen asenne minuun olisi todella paljon vähättelevämpi, kuin olin ajatellut. Niinkuin en hänen maailmassaan ja arvoasteikoilla olisi tasaveroinen puoliso, vaan joku statisti tai mikä lie vähempiarvoinen.
Mies on haukkunut, kuinka pyrin muuttamaan häntä, kun laitettiin alkoholin käytölle rajat, ja sovittiin siivoussäännöt paljon tarkemmiksi ja tasaveroisimmiksi. Joten olen niistä sanoista hieman potenut huonoa omaatuntoa, vaikka toisaalta taas olen kokenut, että suhteella on hyvä olla selvät rajat ja tasaveroisuus.
En tiedä oikein mitä ajatella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saatan joskus sanoa lukevani uutisia vaikka oikeasti selailen tätä palstaa, ihan vaan koska nolottaisi myöntää mitä oikeasti teen...
Se että valehtelee saadakseen nalkuttaa kotitöistä tai voittaakseen argumentin olisi isompi ongelma ja ei mielestäni normaalia, vakavan keskustelun paikka.No ymmärrän kyllä tuon nettisivun salailun sillälailla, mutta huolestuin onko hänellä jotain terveysvaivaa. Sanoin että olin näkevinäni jonkin terveysuutisen, että onko hänellä jotain kremppaa, mutta kielsi asian.
Tuo tiskikone-episodi taas tuntui sellaiselta omien töiden pakoilulta, mitä on taas toisessa muodossa myös ollut. Sääntönä on myös se, että jos on unohtanut kääntää magneetin omalla vuorollaan, niin joutuu keräämään tiskit pöydältä koneeseen. Mies sanoi että olisi minun silti pitänyt katsoa koneeseen, vaikka siinä luki "puhtaat". Mutta kun juuri sitä varten ostettiin se magneetti, että näkee päältä päin vilkaisemalla mitä koneessa on, ja se helpottaisi hieman arjessa toimimista.
Ap
Teillä on liikaa sääntöjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saatan joskus sanoa lukevani uutisia vaikka oikeasti selailen tätä palstaa, ihan vaan koska nolottaisi myöntää mitä oikeasti teen...
Se että valehtelee saadakseen nalkuttaa kotitöistä tai voittaakseen argumentin olisi isompi ongelma ja ei mielestäni normaalia, vakavan keskustelun paikka.No ymmärrän kyllä tuon nettisivun salailun sillälailla, mutta huolestuin onko hänellä jotain terveysvaivaa. Sanoin että olin näkevinäni jonkin terveysuutisen, että onko hänellä jotain kremppaa, mutta kielsi asian.
Tuo tiskikone-episodi taas tuntui sellaiselta omien töiden pakoilulta, mitä on taas toisessa muodossa myös ollut. Sääntönä on myös se, että jos on unohtanut kääntää magneetin omalla vuorollaan, niin joutuu keräämään tiskit pöydältä koneeseen. Mies sanoi että olisi minun silti pitänyt katsoa koneeseen, vaikka siinä luki "puhtaat". Mutta kun juuri sitä varten ostettiin se magneetti, että näkee päältä päin vilkaisemalla mitä koneessa on, ja se helpottaisi hieman arjessa toimimista.
Ap
Ketjussa on monta kertaa selitetty että miksi. Mies on vuosia laittanut minut siivoamaan yksin kodin, ja yrittää usein huijata jotta säästyisi siivoamiselta. Siksi tiukat säännöt, jotta asioista ei tarvitsisi riidellä. Kokeiltiin pitkään tehdä "miehen tavalla", mutta ei siitä mitään tullut, kun mies ei sitten koskaan siivonnut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitemmälle tämä keskustelu etenee, sitä selvemmäksi tulee, että ap:lla on kontrollin tarve, ja muutenkin on aika pakkomielteinen selittelyineen ja analysoimisineen. Ei kukaan normaali jaksa noin pikkutarkasti miettiä joka ikistä magneetin kääntelyä. Suosittelisin rennompaa elämänasennetta.
Just näin. Haluaa määrätä ja kontrolloida. En sietäisi lainkaan. En kontrollo7 edes öapsia samalla tavalla
Mikä mt ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ketjussa on monta kertaa selitetty että miksi. Mies on vuosia laittanut minut siivoamaan yksin kodin, ja yrittää usein huijata jotta säästyisi siivoamiselta. Siksi tiukat säännöt, jotta asioista ei tarvitsisi riidellä. Kokeiltiin pitkään tehdä "miehen tavalla", mutta ei siitä mitään tullut, kun mies ei sitten koskaan siivonnut.
Ap
Ei kontrollointi koskaan toimi. Teidän sopimukset kuulostaa sinun saneluilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Mikä mt ongelma sinulla on
Ei noista yksikään ole valehtelua. Ne ovat miehen yritys ilyttää edes pisara yksityisyyttä ja oikeutta päättää omista asioistaan
Miehen etu olisi muuttaa erikseen asumaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitemmälle tämä keskustelu etenee, sitä selvemmäksi tulee, että ap:lla on kontrollin tarve, ja muutenkin on aika pakkomielteinen selittelyineen ja analysoimisineen. Ei kukaan normaali jaksa noin pikkutarkasti miettiä joka ikistä magneetin kääntelyä. Suosittelisin rennompaa elämänasennetta.
Just näin. Haluaa määrätä ja kontrolloida. En sietäisi lainkaan. En kontrollo7 edes öapsia samalla tavalla
Mikä mt ongelma?
Mielestäni yhteiselossa pitää olla jotain yhteisiä sääntöjä, varsinkin jos toinen yrittää koko ajan luistaa vastuistaan. En minäkään haluaisi olla näin tiukkana ja tarkkana, mutta jos en ole, niin joudun kärsimään siitä.
Ap
En tiettenkään aluksi ajatellut, että mies on tällainen. Nyt olen vähitellen alkanut heräämään, että kaikki ei voi aina olla syytäni tai minä aina muistaisin väärin. Juurikin pelkään, että hän on kuin kevennetty versio isästäni, ja samat ongelmat seuraavat minua. Varsinkin kun mies ei suostu pariterapiaan, jossa asioita voisi työstää, ja molempien arkea helpottaa. Koska kyllähän riidat kuluttaa ihan molempia.
Ap